04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۵۰۶3951

صد و چهل و نهمین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:10 یکشنبه 6 مردادماه1398  به مناسبت هفته ی نماز جمعه ؛ به همت مجمع اهل بیت و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج) نزسا ـ صد و چهل و نهمین آیین شهد صلوات در منزل امام جمعه شهرستان شوش به نیت شهدای محراب و شهدای منسوب به بیت آیت الله سید محمد امام با تلاوت آیاتی ازقرآن کریم توسط جابر لطیفی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش سخنان خود را به چهار بخش « معرفی شهدای محراب ، اشاره ای به شهدای منسوب به بیت خویش ، اشاره ای به احادیثی در مورد شهد صلوات و نیم نگاهی به بیانیه ی گام دوم انقلاب » تقسیم نمود .

وی افزود : البته درست است که ما در این چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی پنج شهید ویژه ی محراب داریم اما مقام معظم رهبری که در حال حاضر هم امام جمعه ی تهران است در همین نماز جمعه مجروح شد ، شهید سید محمدکاظم دانش که نماینده ی شهرستان های شوش و اندیمشک در مجلس شورای اسلامی بود ، اولین امام جمعه ی شهرستان شوش است که در حادثه ی 7 تیر به شهادت رسید و یا حجت الاسلام سید محمد خرسند امام جمعه ی شهرستان کازرون که در شب 23 رمضان به شهادت رسید اما چون این پنج شهید در محراب نماز به شهادت رسیده اند ما به اختصار به همین پنج شهید می پردازیم .

 

آیت الله سید محمد امام در ادامه خاطر نشان نمود : آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبائی یکی از مبارزان شیعه در دوران پهلوی بود. که پس از انقلاب به عنوان  اولین امام جمعه ی تبریز منصوب گردید ؛ تحصیلات مقدماتی خود را تحت نظر میرزا محمدحسین و میرزا اسدالله قاضی طباطبائی گذراند و تحصیلات تکمیلی را از ۱۳۵۹ (قمری) در قم آغاز کرد و از سال ۱۳۶۹ (قمری) به نجف رفت. نماز عید قربان سال ۱۳۵۸ به امامت او اقامه شد. وی پس از اقامه ی نماز مغرب و عشا در مسجد در راه بازگشت به منزل توسط گروهک فرقان ترور شد. در تاریخ ۱۱ آبان همان سال، امام خمینی(ره) در پیامی شهادت  وی را  به خانواده و مردم شریف ایران تسلیت گفت او در جمهوری اسلامی ایران به عنوان «اولین شهید محراب» شناخته می‌شود.

 

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به معرفی دومین شهید محراب اشاره کرد و تصریح نمود : آیت الله میراسدالله مدنی دهخوارقانی نماینده ی دوره ی اول مجلس خبرگان و امام جمعه ی  تبریز بود که حین اقامه ی نماز، مورد سؤقصد قرار گرفته و به شهادت رسید . از او در ایران با عنوان «دومین شهید محراب » یاد می‌شود. آیت الله مدنی دروس ابتدایی علوم دینی را در حوزه ی علمیه یزد فراگرفت و برای ادامه ی تحصیل عازم قم شد و در آن‌جا تحصیلات خود را به پایان رساند. وقتی نواب صفوی مصمم به مبارزه ی مسلحانه شد، در تهیه ی جنگ‌افزار ؛ وی را یاری کرد. سپس چندین سال در حوزه ی علمیه ی نجف به تدریس مشغول گشت. در حوزه ی نجف در بین دوستان معروف بود که «اسلحه‌ای که نواب صفوی تهیه کرد با پول کتاب‌های مدنی بود.» از جمله شاگردان او در این دوره می‌توان به عارف حسینی اشاره نمود. س از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم شهر همدان به صورت موقت، به امامت جمعه آن شهر منصوب گردید. در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت. در آبان سال ۱۳۵۸ سید روح‌الله خمینی وی را پس از شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد. آیت الله مدنی سرانجام در ۲۱ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامه ی نماز جمعه ترور شد. مسئولیت ترور او را منافقین بر عهده گرفت.

 

آیت الله ادامه سپس به سومین شهید محراب اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی ؛ مجتهد ، رئیس حوزه علمیه ی فارس، نماینده ی ولی فقیه در استان فارس، امام جمعه شیراز و نماینده ی استان فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. وی فرزند سید محمدتقی، برادر سید محمدمهدی و دایی سید علی‌محمد و سید علی‌اصغر دستغیب بود. درس را از مکتب‌خانه شروع کرد و با فراگیری قرآن و نصاب و خواندن چند کتاب منظوم و منثور فارسی دوره مکتب را پشت سر گذاشت. پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی نمود و درس‌های ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند. پس از فوت پدرش، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد و نزد اساتیدی همچون شیخ اسماعیل، ملا احمد دارابی و ملا علی‌اکبر ارسنجانی دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند. در سال ۱۳۱۴ به نجف رفت و در طول هفت سال به درجه اجتهاد نایل آمد. وی در ۲۰ آذر سال ۱۳۶۰ توسط یکی از اعضای منافقین ، در حال حرکت به سمت محل برگزاری نماز جمعه در ساعت ۱۱:۲۵ با بمب‌گزاری انتحاری به شهادت رسید .و بعد از شهادت به «سومین شهید محراب» معروف شد .

 

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به معرفی چهارمین شهید محراب اشاره کرد و گفت : حضرت آیت‌الله اشرفی اصفهانی، از علمای برجسته و مشهور است تا آنجایی که به ایشان «شیخ‌الشیوخ» می‌گفتند. ایشان در خمینی شهر متولد شد و در کودکی با تلاش و کوشش به تحصیل خود ادامه داد تا اینکه در همان سن کودکی به لحاظ عشق و علاقه‌ای که به علوم دینی داشت به قم سفر کرد و بعد از ازدواج  نیز آقازاده‌هایشان همچون حضرتعالی و حاج محمد آقا به همان حجره آمدند و مشغول به تحصیل علوم دینی شدند آیت الله اشرفی اصفهانی پس از رحلت آیت‌الله بروجردی در مسیر اهداف امام خمینی(ره) حرکت کرد و خودش را یکی از کسانی می‌دانست که تابع ولایت هست و حضرت امام در هر کاری که داشتند با شهید محراب مشورت می‌کردند. امام راحل معتقد بودند که ایشان نظراتی که می‌داده‌اند، خیلی موثر و کارساز بوده و تبلیغات دینی و دیگر کارهای‌‌شان فقط به تهران، قم و اصفهان ختم نمی‌شده بلکه به تمام کشور برمی‌گشته است. از حضرتعالی تقاضا می‌کنم به صورت مبسوط و کامل به این مسائل اشاره کنید تا بتوانیم ان‌شاءالله بهره کافی و وافی ببریم. وی در سال 1360 روز 22 ماه مبارک رمضان در حال رفتن به مسجد جهت اقامه نماز ظهر توسط منافقین به شهادت رسید .

 

وی در تکمیل بخش اول سخنان خود به معرفی پنجمین شهید محراب پرداخت و یادآور شد : آیت الله محمد صدوقی در روز ۸ صفر ۱۳۲۷ در یزد به دنیا آمد. وی از نسل شیخ صدوق است پدرش ملا ابوطالب و جد دوم او علامه ملا محمدمهدی کرمانشاهی بود که بر اثر درگیری با فتحعلی شاه قاجار به یزد تبعید شد. تحصیلات علوم دینی را در مدرسه عبدالرحیم‌خان یزد آغاز کرد و در سن ۲۱ سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل کمبود امکانات و سرمای بی‌سابقه اصفهان، به یزد بازگشت و یکسال بعد در سال ۱۳۴۹ به قم مهاجرت کرد و به تحصیل و بعد از آن تدریس در این شهر پرداخت. وی در سال ۱۳۴۲ از حامیان امام خمینی(ره) بود و پس از پیروزی انقلاب، نماینده ی مردم یزد در مجلس خبرگان قانون اساسی و امام جمعه این شهر شد. در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۴۰۲ هجری قمری و روز جمعه یازدهم تیرماه ۱۳۶۱ هجری شمسی یکی از اعضای منافقین در عملیاتی انتحاری، پس از اقامه نماز جمعه به او نزدیک شد و پس از دست دادن او را در آغوش گرفت. قبل از هر اقدامی در یک لحظه کمربند انتحاری نارنجک‌های همراه فرد انتحاری که به دور کمر خود بسته بود، منفجر شد. صدوقی و فرد مهاجم در دم کشته و یکی از محافظان حلقه ی یک او ؛ از ناحیه ی کمر به پایین به دلیل اصابت ترکش زخمی شد و بعد از آن نیز چهار نفر از بانوان بر اثر ازدحام جمعیت درگذشتند. آیت الله صدوقی هم به عنوان «پنجمین شهید محراب» معروف شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش دوم سخنان خود ابتدا به معرفی «شهید سید محمد امام» اشاره کرد و گفت : پدر این شهید با توجه به این که نابینا بود اما  درس خود را تا اجتهاد ادامه داد و در سال 1353 در همین مسجد صاحب الزمان(عج) شوش بعد از این که دعوت شده بود سخنرانی داشت ؛ پسرش سید محمد  با توجه به این که تازه وارد سن 16 سالگی شده بود قصد داشت به جبهه اعزام شود اما به او گیر می دادند که سن شما پایین است لذا باید به یک دوره ی امدادگری سه ماهه بروی تا به عنوان امدادگر به جبهه اعزام شوی ، ایشان دوره را با موفقیت پشت سر گذاشت وی باز او را اعزام نمی کردند تا این که بالاخره موفق شد به جبهه اعزام شوش و در سن 18 سالگی در جبهه  شربت شهادت را نوشید .

«شهید محمدرضا امام» دومین شهیدی بود که امام جمعه ی شهرستان شوش در مورد ایشان تصریح نمود : این شهید عموزاده ی ماست  و ساکن تهران بود ؛ ایشان هم در زمان جنگ و در جبهه به شهادت رسید و ما برای مراسم تشیی جنازه اش به تهران رفتیم . اما «شهید سید محمد رضا آل طیب» که  دایی همسر بنده هستند بعد از این که از راهپیمایی 22 بهمن به خانه برگشتند  برای خواندن نماز به اتاقی دیگر رفتند که همان اتاق توسط هواپیماهای عراقی بمباران شد و ما پس از یک شبانه روز وقتی که وی  را از زیر آوار خارج نمودند متوجه شدیم که شهد شده است .

 

وی در ادامه گفت : یک شب در خواب دیدم که به اتفاق یکی از دوستانم  در خیابان حجتیه ی شهر قم قدم می زنیم ناگهان متوجه شهید که شهید آل طیب با لباس سرتاپا سفید جلوی ما قدم می زند ؛ به دوستم گفتم مگر آل طیب شهید نشده پس اینجا چه می کند ؟ جلو رفته و از او پرسیدم مگر تو شهید نشدی ؟ پس اینجا چه می کنی؟ در پاسخ گفت ؛ همان لحظه را که به یاد داری ؟ منظورش بمباران خانه بود ؛ گفتم آری ؛ گفت از همانجا من به مشهد الرضا(ع) پر کشیدم ؛ همان لحظه به یاد آن افتادم که شهید آل طیب  به خاطر این که تک پسر خانواده است «نظر کرده ی امام رضا(ع)» است و به همین خاطر الان در مشهد الرضا  زندگی می کند .

آیت الله امام در پایان بخش دوم سخنان خود به شهید سید طاهر واعظ پرداخت و یادآور شد : «شهید سید طاهر واعظ» عموی همسر بنده  است که در صنایع نظامی مشغول به انجام وظیفه بود و در محل کارش   در آن حملات هوایی توسط میگ های عراقی  آن محل بمباران شد و ایشان نیز به درجه ی رفیع شهادت نائل گردیدند .

وی در بخش سوم سخنان خود  به احادیثی در مورد ذکر صلوات اشاره کرد و گفت : امام محمد باقر می فرماید : «   سنگين ترين عملي كه در روز قيامت در ترازوي اعمال گذاشته مي شود صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) است ».و حدیثی دیگر همین حدیث را تفسیر می کند و می گوید که چر ا  این عمل سنگین تر است ؛ اعمال خوب یک انسان را بر روی یک کفه و اعمال بدش را روی کفه ی دیگر ترازو گذاشتند دیدند که بدی ها بر خوبی ها سنگین تر است تا این که  متوجه شدن آن انسان یم پرونده حاوی حسناتی که آن شخص داشته موجود است ؛ آن پرونده را بر روی اعمال خوبش گذاشتند که کفه ی خوبی ها سنگین تر شد  ؛ پی بردند که این پرونده  اعمال صلواتی است که آن شخص در طول عمرش قرائت کرده است .و حدیث داریم که اگر هر فردی که تواند روزهای جمعه 1000 صلوات بخواند همین صلوات ها او را به طرف بهشت هدایت می کنند .

وی افزود : «البته من نمی گویم که ذکر صلوات  حتما واجب است  اما به نظر شما  غیبت کردن و تهمت زدن  و انجام کارهای بیهوده بتر است تا ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) »

آیت الله سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود به فرازی از بیانیه ی گام دوم انقلاب پرداخت و خاطر نشان نمود : مقام معظم رهبری تا کنون  به هیچ «خطابه ؛ سخنرانی و بیانیه ای » که داشته است تأکید نکرده است اما  بارها  بیانیه ی گام دوم انقلاب را  تأکید کرده که حتما آن را مطالعه کنید  در این بیانیه به اختصار  اشاره کنم که مردم و خصوصا جوانان را به « غفلت های گذشته و حال ـ همت ها و استفاده از تجربیات گذشتگان »توصیه نموده است ؛ لذا من از جوانان می خواهم که این بیانیه را حتما مطالعه کنند .

 

در ادامه حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت ضمن قدردانی از جابر لطیفی قاری و آیت الله امام ، سخنران  گفت : در این مراسم و همچنین از طریق فضای مجازی از اقصی نقاط کشور در مجموع 1533001 صلوات برای شادی روح شهدای محراب و شهدای منسوب به بیت آیت الله امام قرائت شده است .

 

مدیر مجمع اهل بیت ضمن قدردانی از حضور بسیجیان پایگاه مقاومت مسجد امام صادق(ع) اظهار داشت ؛ وقتی که آیت الله امام در سخنان خود می گوید روی مزاری نمی روم  و یا خانه ی شهیدی نمی روم مگر این که کرامتی داشته باشد  امشب شهدای مجلس به نام ک رامتی دارند و آن این که توسط خانواده ی شهید طاهر نژاد پرچم نورانی و تبرک یافته ی گنبد حضرت امام رضا(ع) به این محفل آورده شده که بین این جمع دور تبرکی خود را خواهد زد .

 

از دیگر برنامه های این آیین می تواند به «اهدا لوح منقوش به صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) توسط مجمع اهل بیت به دستان برادر دوشهید «غضنفر و مهدی میرولی»به آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش » اشاره کرد .


شایان ذکر است  صد و پنجاهمین آین شهد صلوات روز یکشنبه 13 مرداد ماه 1398 در منزل « شهید  فرج الله تمیمی» واقع در شوش ـ منازل پشت بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ خیابان مقابل  مسجد شهداء برگزار می شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست