03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۸۲۹3492

بسیج لشکر مخلص خداست

امروز سه شنبه 29 آبان ماه 1397 سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و آغاز هفته ی وحدت است و به همین بهانه ، شهروندان شوش را با تعبیر حضرت امام خمینی(ره) در مورد بسیج از منظر قرآن کریم آشنا می کنیم :

تشكيل بسيج مستضعفين، ارتش بيست ميليوني به فرمان امام خميني(ره) هوشياري و درايت بي نظير حضرت امام خميني(ره) از جمله اساسي ترين عوامل در جهت خنثي سازي توطئه ها به حساب مي آيد که به برکت اين دورانديشي و هدايت انقلاب در مسير اصلي خود، زمينه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسي امريکا در تهران و برملاشدن ماهيت سلطه جو و تجاوزکارانه امريکا، شيطان بزرگ با ضربه اي سخت و جبران ناپذير روبرو شد.

بر اين اساس امام خمینی(ره)در پنجم آذرماه سال 1358 ، يعني در مدتي کمتر از يک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاريخي تشکيل بسيج را صادر فرمودند : « يک مملکت بعد از چند سالي که بيست ميليون جوان دارد بايد بيست ميليون تفنگدار داشته باشد و بيست ميليون ارتش داشته باشد و يک چنين مملکتي آسيب پذير نيست و مردم دلسوخته و مسلمان پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدفهاي والاي آن داشتند، با آمادگي و قصد و اراده خلل ناپذير جهت پاسداري از دستاوردهاي انقلاب گروههاي مقاومت مردمي را درپايگاه هاي بسيج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکيل دادند.»

اولين تجربه ی بسیجیان به صورت عملي ، ياري رساندن به سپاه و کميته  انقلاب اسلامی در قالب رويارويي با « ضدانقلاب و خنثي سازي توطئه هاي آنها بود» و از اين راه نقش موثري در خدمت به انقلاب و اهداف الهي آن هم نشان دادند.

با هجوم و تجاوز بعثیون عراق به کشور اسلامي ایران در شهريور 59 اين اعتقاد که يک سازماندهي جهت تشکيل بهتر نيروهاي مردمي به وجود آيد، قوت گرفت و از آن پس نيروهاي مردمي صاحبان اصلي انقلاب اسلامي جهت حضور گسترده در جبهه گروه گروه به بسيج ملحق گرديدند و عمليات هاي بزرگ و کوچکی نظیر «طريق القدس، حصر آبادان، فتح المبين، ثامن الائمه والفجر مقدماتی ، والفجرهای 1 الی 8 ، کربلاهای 1 الی  5  ، 25 فروردین ، 8 مهر1359 و...... »از دستاوردهاي عظيم اين تشکل الهي بود.


اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدّس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود؟ بلکه از دیدگاه امام خمینی(ره) ، یاوران راستین اسلام در همه ی اعصار، بسیجی اند و در قالب مشخّصات و تفکر بسیجی تشکل یافته اند: « بسیج، لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه ی مجاهدان، از اولین و آخرین، امضا نموده اند. »

بسیج از منظر قرآن کریم به تعبیر امام خمینی(ره) :

1 ـ محبت خدا :

نخستین ویژگی مدافعان راستین ارزش های دینی، محبّت خداست.

قرآن، درباره این ویژگی می فرماید: « یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ. /// [خداوند]، آنان را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند.» امام خمینی قدس سره درباره این ویژگی می فرماید: « بسیج، شجره ی طیبه و درخت تناور و پُر ثمری است که شکوفه های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد. بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند.» و از آنجا که عشق و محبّت، فرعِ معرفت و آگاهی است، آگاهیه ای دینی، مقدمه رسیدن بسیجی به برجسته ترین ویژگی های مدافعان راستین ارزش های دینی است و از این رو، برنامه ریزی برای تقویت آگاهیهای دینی بسیج، از اهمّیت فوق العاده ای برخوردار است.

امام (ره)  برای تقویت آگاهی های دینی بسیج، ضمن توصیه به تشکل های بسیج دانشجویی و طلّاب، حوزه و دانشگاه را مسئول تقویت مبانی اعتقادی و آگاهی های دینی بسیجیان می داند: « امروز، یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلّاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلّی بیشتر به اتّحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در آن دو محلّ حسّاس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد و مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه، باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمّدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند.»

2 ـ فروتنی و سرافرازی :

عشق به خدا، عشق به همه ی زیبایی ها و همه ارزش های اعتقادی، اخلاقی و عملی، و نیز دشمنی با همه زشتی ها و ضد ارزش هاست. دوستی با خدا، دوستی با همه دوستان خداوند متعال و دشمنی با همه دشمنان اوست. « تولّا و تبرّا» نخستین شاخه محبّت حقیقی نسبت به حضرت حق تعالی است. انسان نمی تواند خدا را دوست داشته باشد و دوستان خدا و ارزش های الهی را دوست نداشته باشد و دشمنان خدا و ضدّ ارزش ها را دشمن ندارد.

بر این اساس، یاوران راستین اسلام از نگاه قرآن با دوستان خدا که اهل ایمان اند، فروتن و مهربان اند و در برابر دشمنان خدا که کفّار نامیده می شوند سرفراز و قاطع:« أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ» در برابر مؤمنان، فروتن و در برابر کفّار، سرافرازند.

امام خمینی (ره) برای سرفرازی در برابر دشمنان خدا، پیروان اسلام ناب را به آشنایی به فنون نظامی و دفاعی توصیه می فرماید: « ملّتی که در خطّ اسلام ناب محمّدی (ص) و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجّر گرایی و مقدّس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند؛ چرا که در هنگامه خطر، ملّتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن، آمادگی لازم رزمی را داشته باشد . »

3 ـ جهاد در راه خدا :

سومین ویژگی یاوران راستین اسلام که نشانه دیگری از ایمان و محبّت حقیقی به خداوند متعال، و دوستی با دوستان او و دشمنی با دشمنان اوست، جهاد در راه خداست: « یجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ /// در راه خدا جهاد می کنند » جهاد در راه خدا، در واقع به معنای به کارگیری همه توان در پیکار با همه ضد ارزش های اعتقادی، اخلاقی و عملی با هدف ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و در جهت رشد و تکامل جامعه انسانی است.

امام خمینی (ره) ، نه تنها بسیجیان ایران، بلکه بسیجیان جهان اسلام را به آماده شدن برای چنین جهادی توصیه می کند: باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است؛ چرا که بسیج، منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.

4 ـ مقاومت در برابر تهاجم تبلیغاتی :

چهارمین و آخرین خصوصیات برجسته بسیجیان راستین که نشانه دیگری از محبّت آنان به خدا و ارزشهای دینی است نهراسیدن از دشمنان و عقب نشینی نکردن در برابر تهاجم تبلیغاتی آنان است: « وَ لا یخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ /// و از سرزنش هیچ ملامت گری نمی هراسند.» تهاجم تبلیغاتی، مقدّمه نبرد تسلیحاتی است. کسی که در جنگ تبلیغاتی عقب نشینی می کند، بی تردید نمی تواند در صحنه نبرد مسلّحانه، مدافع اسلام و ارزش های دینی باشد .

تعبیر امام خمینی از منظر قرآن کریم به مناسبت آغاز هفته ی بسیج  فرصتی است تا این ایام فرخنده را به کلیه ی بسیجیان دلاور ایران ، استان خوزستان و دلاورمردان بسیجی شهرستان شوش و خصوصا جامعه ی ورزشکاران بسیجی تبریک و تهنیت  بگوییم .

روابط عمومی کانون بسیج ورزشکاران سپاه ناحیه ی شهرستان شوش

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست