03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۱۰۶2321

بیست و ششمین جلسه مجمع اهل بیت(ع) شوش در یادمان شهدای عملیات فتح المبین برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز یکشنبه 6 فروردین 1396ساعت 16:30 در حالی که قبلا اعلام شده بود بیست و ششمین جلسه ی مجمع اهل بیت(ع) روز یکشنبه 20 فروردین 1396 در منزل یکی از شهدا برگزار شود ، اما به خاطر طلبیدن شهدای گمنام مدفون در یادمان شهدای فتح المبین این جلسه امروز با حضورجمعی از  زائرین و راهیان نور کشوری برگزار شد .

در این « شهد صلوات » دکتر عبدالرضا کریمی در مورد مقام شامخص شهدای گمنام گفت : کرامت و شرافت شهادت در راه خدا نه به این است که شهدا بعد از انتقال از دنیا به برزخ زنده خواهند بود ؛ زیرا دیگران هم در برزخ زنده بوده و هر کس در گرو اعمال خویش است ، نیکان در روضه بهشت برزخی می آرمند و بدان در حفره دوزخ برزخی می سوزند، و نه به این است که بعد از ورود به برزخ از رزق خاص الهی برخوردار می شوند و از نزد خداوند روزی ویژه دریافت می کنند؛ زیرا مؤمنان صالحی نیز که وظیفه شرکت در جنگ نداشتند یا از آن جهت که اصلاً جنگی رخ نداد یا به خاطر این که جنگی رخ داد ولی آنان معذور از حضور در صحنه نبرد بودند از چنین کرامتی بهره مند خواهند شد.آن چه از ویژگی های شهادت به شمار می آید احتمالاً دو چیز است: یکی« توفیق لقاء الله که در بعضی از نصوص دینی آمده و غیر از اوحدیّ از انسان ها، دیگران آن را ادراک نمی‏ کنند و دیگری آن که شهیدان زنده وارد برزخ می‏ شوند نه مرده.»

وی در توضیح این دو ویژگی عنوان نمود : مرگ از نظر فقه اسلام عبارت از این است که روح بدن را رها کند و علاقه اش با بدن قطع شود. این همان حالتی است که کارشناسان معتبر پزشکی می گویند در این حال بدن تحت تدبیر روح نیست. در این جا اسلام احکامی را وضع کرده که همان « غسل، کفن، حنوط، نماز و دفن » است و از این نظر فرقی بین شهید و غیر شهید نیست مگر در پاره ای از احکام« مانند غسل و کفن» ، که شهیدِ معرکه با همان لباس خودش و بدون غسل دفن می شود.


دکتر کریمی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : مرگ از نظر کلام و تفسیرْ مبنای دیگری دارد که ناظر به خود روح است نه بدن. و آن این که بعضی از روح ها هنگام انتقال از دنیا و ورود به برزخ می میرند و در برزخ زنده می شوند، این گروه مرده وارد برزخ می شوند. البته مقصود از مرگ روح همانا غفلت، نسیان، جهل و مانند آن است؛ چون روح انسانی هرگز نمی‏ میرد. پس غیرشهید از تمام حوادثْ غافل و فقط از حیات برزخی برخوردار خواهد بود. در نتیجه هنگام انتقال از نشئه دنیا، از حوادث طبیعت و رخدادهای دنیا بی خبرمی گردند و پس از انتقال به برزخ نیز از حوادث آنجا فقط به مقدار سعه وجودی خود مطّلع می‏ شوند ؛ ولی شهیدان زنده وارد برزخ می ‏شوند بدین معنا که نه هنگام انتقال از دنیا از حوادث طبیعت و رخدادهای دنیا بی خبر می مانند و نه هنگام حضور در عرصه برزخ. و این، همان تفاوت بین شهید و غیر شهید است.دلیل این که شهید زنده وارد برزخ می شود و از حوادث دنیا بی خبر نیست آیات 169 و 170 سوره مبارکه آل عمران است. در این آیات قرآن می فرماید : « وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ـ فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ /// ( اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. ـ آنها به خاطر نعمت هاى فراوانى که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند و به خاطر کسانى که هنوز به آنها ملحق نشده اند (مجاهدان و شهیدان آینده) خوشوقتندکه نه ترسى بر آنهاست، و نه غمى خواهند داشت.»


در ادامه حاج ناصر پیوست با توجه به این که عملیات غرور آفرین فتح المبین با رمز یازهرا(س) اجرا شد در وصف آن حضرت به ذکر مصیبت پرداخت .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست