04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۱۰۱۴4606

میثاق با شهدا در آستانه ی سالروز شهادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا(ع) در شوش

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ دانیال کیهانی

به همت  پایگاه مقاومت بسیج حضرت دانیال(ع) حوزه ی مقاومت بسیج سردار شهید دکتر مجید بقایی و مجموعه مذهبی حضرت ولیعصر(عچ)  میثاق با شهدا در منزل « شهیده زینب دبی ، شهیده سلیمه کعب و شهیده زهرا فاضلی »برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 20 دوشنبه 13 دی ماه 1400با حضور «سرهنگ دوم پاسدار علیرضا ایمانی فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) ،حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ، سرهنگ بانشسته ی پاسدار هاشم رفیعی ، دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، احمد چشمه روشن مسئول یادمان شهدای فکه ، سروان پاسدار سمیر حیدری آل کثیر فرمانده ی حوزه ی بسیج سردار شهید دکتر مجید بقایی  ، حجت الاسلام سعید خلیلی مسئول امور مساجد شهرستان شوش ، و جمعی از بسیجیان این حوزه » میثاق با سه شهیده برگزار شد .

در این آیین سرهنگ دوم پاسدار علیرضا ایمانی فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدا و دومین سالروز سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در مورد دفاع حضرت فاطمه ی زهرا(س) گفت : دفاع از ولایت و حفظ اصل امامت سرلوحه زندگی حضرت فاطمه ی زهرا(س) بود ، آگاهان می گویند که دفاع از ولایت و تبلیغ و حفظ اصل امامت، در شرایط سخت و دشوار سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام، سرلوحه کاری حضرت فاطمه زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر (ص) بزرگوار اسلام بود.


وی افزود : پیامبر اکرم (ص) چهار دختر داشتند که آخرین و کوچک ترین آنها حضرت فاطمه (س) بود. فاطمه (س) در کودکی مادر خود را از دست می دهند. همین تنهایی پدر گرامی شان در خانه ، باعث افزایش رابطه ی عاطفی پدر فرزندی آنها می شود. وقتی پیامبر اکرم (ص) به مدینه می روند، فاطمه (س) نیز بلافاصله به مدینه رفته و در خانه ی پدر زندگی می کنند. رسول خدا (ص) بارها در مورد فاطمه (س) فرموده اند: « فاطمه پاره تن من است. فاطمه بانوی برتر مسلمانان و همه جهانیان است » لذا در باب فضایل و برتری های فاطمه (س) سخنان زیادی از رسول خدا شنیدیم که در مورد دختران دیگرش شنیده نشده است. پیامبر اکرم (ص) همیشه قبل از رفتن به منزل خود ابتدا به نزد فاطمه (س) می رفت و جویای احوالش می شد، همه ی اینها بیانگر رابطه ی عاطفی بین پیامبر اکرم (ص) و فاطمه (س) است ؛ بنابراین تا زمانی که رسول خدا (ص) در قید حیات بودند، همه مسلمانان به این بانوی بزرگوار اسلام احترام قایل بودند و وی را به عنوان یک بانوی نمونه و برتر می شناختند ولی بعد از رحلت پدر بزرگوارشان، همه اینها وارونه شد و با وجود اینکه رسول خدا (ص) در حدیث غدیر و حدیث منزلت در باب فضیلت امام بیاناتی داشتند و حتی علی (ع) را به عنوان جانشین و امیرالمومنین منصوب کرده بودند ولی بعد از رحلت وی عده ای از فرمان رسول خدا (ص) سرپیچی و ابوبکر را به عنوان خلیفه انتخاب نمودند لذا طبیعی است که وقتی فردی به زور به قدرت رسیده سعی می کند از رقبای خود به اجبار بیعت بگیرد تا مبادا بعدها برایش مشکلی ایجاد کند، به همین دلیل بارها  برای بیعت گرفتن از حضرت علی (ع) پیغام می فرستاند ولی ایشان نمی رفتند تا اینکه آخرین بار به زور درب خانه علی (ع) را شکسته و وی را کشان کشان به مسجد می برند یعنی آنها ضمن بیعت گرفتن، هتک حرمت فرزند رسول خدا را هم می کنند، خانه ای که حتی پیامبر اکرم بدون اجازه وارد نمی شدند و جبرییل و فرشته در آنجا رفت و آمد می کردند.


فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش در ادامه یادآورشد : اینجا این مسئله قابل بررسی است که پیامبری که خاتم انبیا بود و در میان مردم حرمت داشتند حتی مردم قطرات آب وضوی رسول خدا (ص)را به عنوان تبرک به سر و صورت خود می زدند حالا که از دنیا رفتند، حضرت فاطمه(س) انتظار دارد که بزرگانِ صحابه برای عرض تسلیت و دلجویی نزد وی و امام علی (ع) بیایند ولی شرایط جامعه به گونه ای بود که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده و طبق روایات شیعی حتی یک نفر هم به خانه فاطمه (س) نرفته و تسلیت نگفته است؛ این در حالی بود که پیامبر اکرم (ص) رسم کرده بودند که همسایگان تا سه روز غذای خانواده مصیبت دیده را بدهند در حالی که آن حکومت به گونه ای در اطراف خانه ی امام علی (ع) حصر ایجاد کرده بودند که هیچ کس جرأت رفتن به خانه حضرت فاطمه (س) را نداشتند و در صورت رفتن به اتهام مخالفت با خلیفه دستگیر می شدند؛ در واقع اینجا غصب حکومت یک مسئله و هتک حرمت اهل بیت (ع) مسئله دیگر است ؛ لذا اگر فرض را بر این بگیریم که حتی حضرت فاطمه(س) بخواهد صدمات جسمی و فیزیکی را تحمل کند اما از زیر بار صدمات روحی و روانی که مردم باعث و بانی آن بودند، نمی توانست جان سالم را به در ببرد، حتی اگر می گفتند حضرت فاطمه (س) یک هفته بعد از رحلت پدر گرامی شان از دنیا رفتند باز هم تعجب آور نبود، چون به قدری فشارها و منع رفت و آمدها زیاد بود که حتی ممکن است این بانوی بزرگوار دق مرگ شده باشند. در واقع هم صدمات جسمی و هم فشارهای روحی و روانی از عوامل اصلی شهادت حضرت فاطمه (س) بوده است ؛به همین دلیل رویدادهای تلخ، شرایط سخت بیماری و  فراق پدر بیش از پیش شرایط جسمی و وضعیت روحی حضرت زهرا (س) را دشوارتر می کرد، اما حضرت فاطمه (س)، با وجود تحمل این مصائب، هیچ گله و شکایتی از بیماری خود نداشتند.حضرت فاطمه (س) سرانجام پس از رحلت پدر بزرگوار (ص)، از ولایت و وصیت پیامبر(ص) که امام علی(ع) را را به عنوان ولی معرفی کرده بود و همه هم پذیرفته بودند و این انتخاب به تعیین الهی بود به شدت دفاع نمود و در جریان هجوم عمر بن خطاب (به هواداری از خلافت ابوبکر)، به خانه اش به گونه ای میان درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر صدمه های سخت، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه های بی شماری بر جان و روح او نشست.

سرهنگ دوم پاسدار علیرضا ایمانی در تکمیل بخش اول سخنان خود اظهار داشت : به هر حال دستگاه ابوبکر حق خلافت حضرت امام علی (ع) را غصب کرده بود لذا امام علی (ع) هم از بستگان خونی خود انتظار کمک داشت و هم از انصار و مهاجرین که هیچ کدام چنین کمکی نکردند. آن افراد انگشت شمار هم در حدی نبودند که امام بتواند با آنها اقدامات نظامی بکند لذا در این میان فقط یک یار و یاور وجود داشت که آن هم کسی جز همسرشان حضرت فاطمه ی زهرا  (س) نبود ، حضرت فاطمه (س)همچون سیاست مداری قهرمان، به تکلیف و رسالت الهی خویش عمل می کرد و برای روشن ساختن افکار عمومی از انحراف مسیر امامت، چهل شبانه روز دست حسن و حسین (ع) را می گرفت و سوار بر مرکبی می شد و همراه با امیرالمؤمنین حضرت امام علی (ع) به درِ خانه مهاجر و انصار می رفت تا آن ها را نسبت به غفلتی که دچار آن شده اند و انحراف موجود، بیدار سازد و غافلان و راحت طلبان را هوشیار سازد. فاطمه زهرا (س) در حقیقت، با رایزنی سیاسی خود، با یاران رسول الله (ص) اتمام حجت می کرد و با حضور خویش سعی می‌نمود مسیر انحراف امّت را روشن سازد. این بانوی بزرگوار حتی در مسجد سخنرانی می کنند و می فرمایند: مگر شما نبودید که به لطف پدرم مسلمان شدید و از جهالت نجات یافتید و از آن وضع نابسامان اجتماعی، فرهنگی و فکری خلاص شدید؛ حالا چه شده که هنوز آب کفن پدرم خشک نشده روی گرداندید؛این در حالی است که ما این سخنرانی را از هیچ کدام از مردان و دیگر بستگان امام (ع) نمی بینیم. با وجود اینکه کسی جرأت به میدان آمدن نداشت ولیحضرت  فاطمه (س) با جسارت تمام به میدان آمد و این سخنرانی کوبنده را ایراد کرد، به همین دلیل است که گفته می شود حضرت فاطمه (س) «اولین کسی است که در دفاع از حریم ولایت اقدام عملی می کنند ضمن اینکه خودش ولایت بود،درب تک تک خانه ها را می زنند و به مردم می فرمود که برای دفاع از حق ولایت علی (ع) به میدان بیایید.» در اینجا منظور از ولایت، دفاع از حق حضرت علی (ع)  است که می خواهد حق از دست رفته وی را برگرداند. در واقع مهم ترین موضعگیری صدیقه کبری (س) علیه سقیفه چیان و خلیفه، در دفاع از ولایت و جانشینی انتصابی و انتخاب مردمی امیرمؤمنان علی (ع) انجام گرفت، این بیانات صریح، حماسی، پرشور و اعتراض آمیز، با انبوهی از معارف و بلاغتی بی نظیر، معروف به «خطبه ی فدکیه»  بود که در مسجد رسول خدا (ص) در حضور مهاجرین، انصار و ارباب سقیفه ایراد شد.

وی در ادامه به علت اختلاف در روز شهادت حضرت فاطمه (س)اشاره کرد و گفت : در هیچ یک از کتب تاریخی شیعه و سنی، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) نقل نشده است چون ثبت فوت زنان در آن دوره برای هیچ مورخی اهمیتی نداشته البته در تاریخ و روایات شیعیان روز شهادت حضرت فاطمه (س) به سالروز رحلت پیامبر (ص) گره خورده است. در میان روایت‌های مختلف و تاریخ‌های ارائه شده در راستای تعیین دقیق روز شهادت حضرت زهرا(س) دو روایت معتبرتر است. در یکی از این دو روایت تاریخ دقیق شهادت را ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و در دیگری ۹۵ روز پس از رحلت ذکر شده است اما به‌نظر من منشا این اختلاف ساختار خط کوفی قدیم است. این خط فاقد «نقطه» بود، بنابراین هیچ بعید نیست که در سده‌های پس از شهادت «سبعین» و «تسعین» خوانده باشند از گذشته تاریخ شهادت حضرت در کشورهای شیعی یکی بوده اما در ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این روز دو بار برگزار می شود.

فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش در پایان بخش اول این سخنرانی خاطر نشان نمود : از نظر بنده فاطمیه ی اول اعتبار بیشتری دارد ولی نظر علمای حوزه و البته شهرها و کشورهای عربی (بحرین، عراق) هم قابل توجه است، چون این دوگانگی در تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد و قبل از انقلاب فقط علما به اندازه یک یا دو ساعت در حوزه این روز را عزاداری می کردند لذا از نظر اخبار تاریخی روز شهادت فاطمه (س) 75 روز بعد از رحلت پدر گرامی شان بوده است و در مورد این روز اخبار مویدی در منابع سنی ها و شیعیان وجود دارد ؛ رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر و شهادت امام رضا (ع) و امام حسن (ع) بین 28 تا 29 صفر به وقوع پیوسته است که در نجف اشرف این سه روز را در 28 صفر عزاداری می کنند و از غروب شب 29 صفر به مناسبت گرامیداشت شب «لیله المبیت» که حضرت علی (ع) به جای پیامبر اکرم خوابیدند را جشن می گیرند؛ این در حالی است که در شب «لیله المبیت» در ایران هیچ خبر و برنامه ای حتی در صدا و سیمای ما نیست در حالی که این امر یک فداکاری بزرگی  محسوب می شود. اما این نکته حائز اهمیت است که حضرت فاطمه ی زهرا از ولایت  دفاع کرد نه از همسر خود که دشمنان متأسفانه این را همیشه تحریف می کنند و ما باید مواظب باشیم که جوانان و نوجوانان ما را سردرگم نکنند به همین منظور می بایست همیشه اصل موضوع را در مجالس با مردم به عنوان « بصیرت افزایی و روشنگری افکار » در میان بگذاریم . و اگر ما در این مراسمات عزاداری می کنیم یا اشکی می ریزیم باید همراه با بصیرت افزایی باشد که ماندگار بمانند .

فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش در بخش دوم سخنرانی خود به محبوب دل ها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و یادآور شد : شهید سلیمانی می فرماید : « اگر تمام مراجعه ، علما ، وزرا ، نمایندگان مجلس و رئیس جمهور  یک طرف بایستند و مقام معظم رهبری یک طرف دیگر باشد من در کنار مقام معظم رهبری مقابل همه خواهم ایستاد .» کسی که در مکتب اهل بیت(ع) و در مکتب امام خمینی(ره) بزرگ شده ، چقدر به این بصیرت می رسدکه اصلی ترین خیمه گاه اسلام « ولی فقیه »  است و باید تا آخرین قطره ی خون از این حریم دفاع کرد و یکی از نقاط بارز سردار حاج قاسم سلیمانی در مکتبش این « ولایت پذیری و مطیع ولایت بودن » است که این را به صورت عملی در میدان پیاده می کند ، با اطاعت از ولی فقیه ، فراجناحی بودنش که وابسته به هیچ حزب و گروه سیاسی نبود و تا هرجایی هم که با احزاب و گروه های سیاسی همکاری می کرد خیر مردم را در آن همکاری می دید ؛ الان می بینیم بین همه ی گروه ها و احزاب این چهره ی عزیز هنوز بعد از دو سال محبوب هستند .

وی افزود : درسی که ما می توانیم از این حرکت بگیریم در تقارن ایام فاطمیه و سالروز سردار سلیمانی یک کلمه است ، آن هم بصیرتی که انسان را در مسیر اصلی قرار می دهد و از فتنه ها آن را در امان نگه می دارد و آن مسیر هم ، مسیری نیست جز « مسیر ولایت فقیه » که به امامان(ع) و ائمه ی اطهار(ع) و پیامبران الهی متصل است و این تنها راه نجات بشریت است و امروز هم که ما در بیت « شهدا » حاضر می شویم ، استمداد ما از این شهدا این است که این مسیر را به ما بشناسانند و یا در این مسیر ما را ثابت قدم نگه دارند .

در پایان  مداح اهل بیت سید محمد فاضلی با ذکر مصیبت و نوحه خوانی در وصف حضرت فاطمه ی زهرا(س) حاضرین را در غم و اندوه فرو برد و سپس با اهدا لوح تقدیر از این سه خانواده ی شهید تجلیل شد . و تابلوی طرح اقدام عملیات فضای مجازی و رسانه اس دومین سالگرد شهادت سردار سیمانی به امضاء حاضرین در مراسم رسید .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست