04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۱۱۲3125

سرهنگ فرحان منصوری مدیر یادمان شهدای عملیات فتح المبین در گفت وگو با شوش نیوز

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10 صبح روز یکشنبه 12 فروردین 1396 ، مصادف با «روز جمهوری اسلامی ، سالروز وفات حضرت زینب(س) و تغییر قبله مسلمین جهان از  بیت المقدس به مکه » به سئوالات شوش نیوز پاسخ داد .

به گزارش شوش نیوز ؛ سرهنگ پاسدار فرحان منصوری که شش سال است مدیریت یادمان شهدای عملیات فتح المبین را بر عهده دارد ، در مقدمه ای ابتدا به مردم ولایتمدار « شهرستان شوش ، استان خوزستان و ملت غیور و همیشه در صحنه ی ایران اسلامی» ؛ « فرا رسیدن سال نو ، سالروز تثبیت نظام جمهوری اسلامی و میلاد کعبه » را تبریک گفت و « سالروز وفات حضرت زینب(س) خبرنگار واقعه ی جانسوز عاشورا» را تسلیت عرض نمود .

وی سپس از اصحاب رسانه و مطبوعات و خبرنگاران جهاد رسانه ای شهید رهبر تشکر و تقدیر خود را اعلام کرد و در این راستا تصریح نمود : تقدیر و تشکر و سپاس خود را از این قشر زحمتکش و بی ریا و خصوصاً شما که در طول این مدت با پوشش های خبری ؛ هم بحث خدمات رسانی خادمین شهدا و سایر عزیزان در یادمان و هم حضور زائرین راهیان نور را به خوبی و به موقع منتشر نمودید .


سرهنگ منصوری در ادامه به موقعیت جغرافیایی یادمان شهدای عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت : این یادمان در کیلومتر 7 غربی حوزه ی شهر شوش مرکز شهرستان شوش دانیال(ع) ، شهرشهیدان گمنام ، شهر امامزاده عبدالله بن علی و دعبل خزایی ، پایتخت 7000 ساله ی تمدن ایران زمین و شهر دلیرمردان و شیرزنان عشایر غیور و مبارزان جان برکف ولایت  و در ساحل رودخانه ی کرخه قرار دارد .


وی افزود : این یادمان در واقع یکی از یادمان های مهم جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس در سال 1376 تثبیت شده است و در میانی ترین جبهه ی عملیات ظفرمند فتح المبین واقع شده و در محور قرارگاه فجر یکی از چهار قرارگاه فرعی تحت امر قرارگاه کربلا بنا نهاده شد و بعد از این که حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظه العالی» در سال 1389 به این دیدار مشرف شد ، دستور ساخت و تجهیز زیرساخت ها و زیر بنای آن صادر گردید  و در حال حاضر ابنیه ای این یادمان دارد که در آینده ی نزدیک توسط « بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس » این پروژه تکمیل خواهد شد .

مدیر یادمان شهدای عملیات فتح المبین  در ادامه ی این گفت و گو به آثار موجود  پرداخت و خاطر نشان نمود : آثاری از حماسه های ایثارگران و رزمندگان شهرستان شوش و هم سایر نیروهای مسلح اهم از « ارتش جمهوری اسلامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نیروهای مردمی بسیج و جهادگران سنگر ساز بی سنگر » وجود دارد .

سرهنگ فرحان منصوری سپس به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1359 اشاره کرد و اظهار داشت : دشمن بعثی عراق از شمال غرب تا جنوب ایران در طول 1200 کیلومتر از مرز مشترک به خاک مقدس جمهوری اسلامی حمله کرد و یکی از مناطقی که مورد تهاجم واقع گردید همین غرب رودخانه ی کرخه تا ساحل رودخانه ی بود که در آن زمان پلی بر روی این رودخانه وجود نداشت ؛ سپاه سوم و چهارم حزب بعث عراق با توجه به مأموریتی که داشتند به قصد تصرف شهرستان شوش و قطع کردن ارتباط استان خوزستان  از نقطه ی شمالی استان و تثبیت این استان  وارد این منطقه شد و بر اساس آن خواب های رویایی که در ذهن پرورانده بودند به دستور استکبار جهانی یعنی آمریکای جنایتکار و رژیم جعلی اسرائیل و با حمایت مستقیم بیش از 37 کشور از نظر « سلاح و ادوات نظامی ، نیروی انسانی و یا اعتبارات مالی » حمله کردند تا در عرض کمتر از یک هفته خوزستان را به کشور خود اضافه کرده و کل ایران را ساقط نماید . اما غافل از مردم ولایتمدار و عشایر شهرستان شوش طبق « تعهد ، غیرت و مردانگی » که نسبت به دفاع از« خاک و عزت و شرف و ناموس » و در مجموع ملت ایران شده بودند ؛ در اصل کل دنیا در مقابل کشوری که تازه  انقلابش شکل گرفته بود و ارتش و سپاه ساماندهی نگردیده بود و از طرفی رئیس جمهور خائن یعنی بنی صدر که در آن زمان فرماندهی کل قوا بود با این شعار که زمین می دهیم زمان را می خریم دستور عقب نشینی را صادر کرد و تا زمانی بود نگذاشت اتحاد و وحدت بین ارتش و سپاه صورت پذیرد ؛ قرار گرفت ؛ اما با آن رشادت ها و مقاومت های مردمو رزمندگان ما داشتند ، خواب رویایی بعثی ها محقق نشد و در نتیجه دشمن در این نقطه به عنوان جبهه ی شوش زمین گیر شد .


وی افزود : جبهه ی شوش شکل گرفت و در ابتدای همان روزهای آغاز حمله ی عراق در این محور برخی از رزمندگان شوشی به فرماندهی جانباز سرافراز غلامعباس قلاوند بعد از این که مطلع شدند و از خرمشهر به شوش بازگشتند در همین روستای دوار و بیشه های ساحل کرخه با بعثیون که آن سوی رودخانه بودند درگیر شده و این درگیری باعث شد که دشمن فکر کند نیروهای زیادی جلوی آنها صف آرایی کرده اند لذا از پیشروی بیشتر منصرف شدند .

و دو عملیات دیگر قبل از عملیات بزرگ و غرورآفرین فتح المبین در همین منطقه اجرا شد ، عملیات 25 فروردین و المهدی به فرماندهی برادر مرتضی صفاری  در منطقه ی عمومی « زعن ، عنکوش و شلیبیه » و با حضور بیش جمعی از رزمندگان به مرحله ی دشمن اجرا شد و بعد از آن جبهه ی شوش رسمیت یافت و رزمندگان از نقاط مختلف کشور به این دیار سرازیر شدند و دشمن تا هیجده ماه در همین مناطق جا خوش کرده بود .


مدیر یادمان شهدای عملیات فتح المبین در بخش بعدی مقدمه ی خود به جزئیات عملیات فتح المبین پرداخت و خاطر نشان نمود : از زمستان 1360 بود که ایران مشغول طراحی عملیاتی شد تا زمین‌های اشغالی شمال خوزستان و غرب کرخه را آزاد کند. با این کار «  شوش، دزفول و اندیمشک » هم آسایش و امنیت بیشتری پیدا می‌کردند.

منصوری به حمله ی غافلگیرانه ی عراق و یا به عبارتی (تک) دشمن قبل از آغاز عملیات فتح المبین اشاره کرد و تصریح نمود :  ایرانی‌ها آماده می‌شدند تا در 4 قرارگاه فرعی ، به ارتش عراق حمله کنند اما عراق از طرح عملیات با خبر شده بود و از دو محور، آغاز به حمله و فرماندهان ایرانی را غافلگیر کرد. لذا 28 اسفند 1360 عراقی‌ها در دو محور شهر شوش دانیال و تنگه رقابیه، به سمت مرکز ایران حمله کردند. در این حمله چیزی حدود 1200 تانک عراقی دیده شد. ساعت، 3 بامداد 29 اسفند سال 60 را نشان می‌داد که به زمین‌های شهر شوش دانیال هم حمله کردند و این درگیری‌ها تا ساعت 14 ادامه داشت.  عراقی‌ها دو روز زودتر عملیات غافلگیری را آغاز کرده بودند و فشار زیادی به نیروهای خودی وارد شد. پشت نیروها، رودخانه کرخه قرار داشت و این، کار را برای ایرانی‌ها سخت‌تر می‌کرد. عراق در محور رقابیه هم دو تا چهار کیلومتر پیشروی کرد و خود به خود محور به هم ریخت. با این وضع، فقط دو محور از 4 محور عملیات، برای شروع آن باقی مانده بود. البته این دو محور هم برای عملیات، تامل‌برانگیز بودند و ممکن بود موفقیت‌های پیش‌بینی شده به دست نیاید. فرماندهان مردد شده بودند و برای همین از حضرت امام خمینی(ره)  خواستند که برای انجام عملیات، استخاره بگیرند. امام هم فرمودند: « اگر تدبیر کرده اید، عمل کنید. استخاره لازم نیست.»

وی افزود : خورشید اول فروردین 1361 در حال غروب بود که رزمندگان حرکتشان را به سمت نقطه آغاز عملیات، شروع کردند. حرکت وسایل نقلیه در دشت عباس، گرد و خاک زیادی راه انداخته بود اما باز هم عراقی‌ها چیزی نفهمیدند. البته احتمالا عراقی‌ها چون به دو محور اصلی عملیات، ضربه زده بودند، فکر نمی‌کردند که ایران، عملیات دیگری آغاز کند. این عملیات با فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا سپاه و ارتش و چهار قرارگاه فرعی«  قدس به فرماندهی سردار عزیز جعفری ، نصر به فرماندهی سردار شهید حسن باقری ، فجر به فرماندهی سردار شهید مجید بقایی و فتح به فرماندهی سردار سرلشکر رحیم صفوی و غلامعلی رشید » انجام شد .


 

سرهنگ منصوری افزود : عملیات فتح المبین در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا (س) در جبهه ی جنوبی در منطقه ی غرب شوش با وسعت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع انجام شد. طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان ۱۳۶۰ آغاز شده بود. بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه ی عطف جنگ ایران و عراق است که در نهایت منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از بخش بزرگی از خاک خوزستان شد. این عملیات در مقابل ارتش عراق از استعداد ۷ تیپ زرهی، ۲۰ تیپ پیاده، ۱۰ گردان توپخانه معادل با حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ نیرو برخوردار بود.

وی در ادامه به نتایج این عملیات اشاره کرد و اظهار داشت : « جاده ی  دهلران ، دشت عباس، عین خوش و مناطق دشت چنانه و زمین ‌های سرخه . مناطق شمال غربی خوزستان به اسامی ابوصلبی خات، علی گره زد، عین خوش، تینه، برقازه، رقابیه، میش داغ، ارتفاعات 350 شاوریه، بلتا، تپه چشمه و جوفینه، ارتفاع 202 و کمرسرخ» مناطقی بودند که در این عملیات از دست دشمن خارج شدند و شهرهای « شوش ، دزفول، اندیمشک، پایگاه چهارم هوایی، جاده سراسری اندیمشک ـ  اهواز و صدها روستا » نیز از زیر آتش دشمن خارج گردید و  به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه ، تصرف و تأمین 5 پاسگاه مرزی. از دیگر نتایج این عملیات پیروز بود .


وی افزود : « 18فروند هواپیما. 3 فروند هلی‌کوپتر. 361 دستگاه تانک و نفربر. صدها دستگاه خودرو نظامی و مقدار قابل توجهی از انواع سلام سبک و سنگین»  از دشمن منهدم شد و « 150 دستگاه تانک. 170 دستگاه نفربر. 500 دستگاه خودرو. 165 قبضه توپ 182، 130 و 152 میلیمتری . مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین. یک عدد کامل موشک سام 6 به همراه 3 فروند موشک و مقدار قابل توجهی از انواع مهمات  » به عنوان غنائم جنگی به دست ما افتاد .

این یادگار دفاع مقدس در ادامه به قتگاه ها و شیارهای موجود در این محور عملیات فتح المبین پرداخت و تصریح نمود : علاوه بر این قتلگاه شهید شیخی در شمال یادمان ، دو قتلگاه المهدی در جنوب یادمان و قتلگاه معروف به شلیکا در قسمت میانی یادمان واقع شده است که مورد بازدید زائران قرار می‌گیرد. این قتلگاه‌ها محل درگیری رزمندگان در دوران دفاع مقدس بوده است.قتگاه شهید شیخی محل شهادت جمعی از رزمندگان استان بوشهر است و شیار شلیکا در واقع اگر بخواهم توضیحاتی در این خصوص بدهم  به یک دستگاه پدافند دو لوله ضدهوایی عراق بر می گردد که در همین شیار از همان ابتدای اشتغال این سرزمین توسط بعثیون عراق مستقر شده بود و زمانی که رزمندگان شوشی در همان ابتدای جنگ جهت جلوگیریاز پیشروی دشمن به شهر شوش ، این پدافند قصد عقب نیشنی داشته اما  چرخش در همان شیار گیر افتاده و تاپایان عملیات فتح المبین در همین شیار باقی می ماند و درنتیجه این شیار به نام شلیکا معروف شده است .

وی ادامه به فضاهای موجود در یادمان اشاره کرد و اظهار داشت  : طبق سنوات گذشته امسال نیز فضا سازی‌هایی در این یادمان صورت گرفته است؛ از جمله از اقدامات مهمی که در این یادمان صورت پذیرفته، « برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی راه ماندگار ، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی شهدای فتح المبین ، نمایشگاه سنگرسازان بی سنگر ، برقراری ارتباط  ایرانسل به مدیریت جادری که به هر زائر دو سیم کارت رایگان هدیه می داد ، ایستگاه دلنوشته ی زائرین ، ایستگاه قرائت قرآن به نیت شهدا ، نمایشگاه عکس و تصاویر شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم ، یادبود سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن درویشیو ... » می باشد و در بخش خدمات رسانی می توان به « ایستگاه صلواتی توذیع روزانه ی 5000 لیوان آب هویچ و 5000 لیوان دمنوش ؛ ایستگاه صلواتی واکس کفش و ایستگاه  ترویج عفاف و حجاب با اهدا چادر ، کانکس نیروی انتظامی ، فوریت های پزشکی همراه با حضور روزانه ی پزشک و واحد آتش نشانی  شهرداری شوش » و اشاره کرد .



سرهنگ منصوری افزود: نمایش «فتح تل آویو» نیز برای کودکان بالای پنج سال از جمله برنامه‌های ویژه و تاثیرگذار در این یادمان به شمار می‌رود.

فرحان منصوری در این گفت و گو به  علت پیشرفت و امنیت در کشور اشاره کرد و خاطر نشان نمود : همه ی ملت ایران می دانند اگر امروز امنیت و آسایشی وجود دارد و اگر برخی از این ملت به عنوان مسئول پشت میز قرار گرفته اند مرهون خون پاک و مطهر شهدای « انقلاب اسلامی ، هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم » است ؛ لذا باید  همگی دست در دست هم بگذاریم و در رفع  نواقص و نیازمندی های این یادمان ها آستین همت را بالا بزنیم و با این کار شاید بتوانیم ذره ای از کار بزرگ آنها را جبران کنیم .

مدیر یادمان شهدای عملیات فتح المبین در بخش بعدی سخنان خود به نیروهای مخلص خادمین شهدا اشاره کرد و گفت : زبانم برای تقدیر از این عزیزان ؛ هم خادمین شهدایی که از دانشگاه امام حسین(ع)  آمده بودند و هم خادمینی که از طرف ستاد مرکزی راهیان نور اعزام شده بودند قاصر است  در واقع آنها باید رضایت و یا عدم رضایت خود را از ما اعلام کنند چون ما خود نیز خادم هستیم و وقتی که می بینیم این خادمین متواضع و فروتنانه به جمع آوری اشتغال و تمیز کردن سرویس های بهداشتی مشغول  می شوند  باید در مقابل آنها سر تعظیم فرود آورد .

وی به حضور زائرین خارج از کشور در یادمان شهدای فتح المبین اشاره کرد و گفت : جمع زیادی از زائرین خارجی از کشور هایی از جمله « نیجریه، ایتالیا، آمریکا و چند کشور دیگر اروپایی»  در این یادمان  این پیام را به ما می دهد که رشادت و دلاورمردی شهدا، همانند یاران حضرت امام حسین(ع) در سرزمین کربلا  برابر است و به قول حضرت آقا که می فرماید « این شهدا همانند آیه های قرآن مقدس و ارزشمند هستند » و این یعنی همان زائری که در اربعین حسینی با پای پیاده از طریق ایران به کربلا می روند الان هم  جمعی از خارجی ها با فرهنگ سازی شما خبرنگاران مخلط و بی ادعا سال به سال بر تعداد آنها افزوده می شود  و این از نظر معنوی برای ما ارزش بالایی دارد .

سرهنگ پاسدار بازنشسته فرحان منصوری سپس به حاجت روایی زائرین پرداخت و تصریح نمود :  من روزانه دفتر دلنوشته های زائرین که با شهدا درد دل می کنند را مطالعه می کنم  و اگر بخواهم در این فرصت باقیمانده ی کوتاه در این گفت و گو اشاره کنم  فقط می توانم بگویم که خیلی از این زائرین چند سال قبل به اینجا آمده اند و از شهداء درخواست هایی داشته اند و امسال در دلنوشته های خود اشاره کرده اند شهدا متشکریم که ما را حاجت روا کردید به عنوان مثال دختری که از گفتن نامش معذورم نوشته است « من فردی بی حجاب بودم ، نماز نمی خواندم و روزه نمی گرفتم و هر کار خلافی که است انجام می دادم اما سال گذشته با خلوص نیت که به زیارت شما آمده ام الان هم نماز می خوانم هم روزه میگیریم و هم چادری شده و دیگر خلافی را انجام نمی دهم و این را از حاجت روایی می دانم که شما به من هدیه دادید . »

 منصوری دلیل احداث یادبود سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن درویشی در یادمان شهدای عملیات فتح المبین را تشریح کرد و خاطر نشان نمود : جا دارد از فرصت استفاده کنم و معرفی این شهید والامقام بپردازم ؛ شهید درویشی یکی از فرمانده هان بزرگ و اثرگذار دوران دفاع مقدس است ، هر چند عمر زیادی نداشت اما از سال 1359 تا روز شهادتش که در خدمت اسلام بود یکی از فرماندهان بی بدیل ما بود که صحبت های سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه پاسداران در مورد این شهید بر روی سکوی این یادبود حک شده است که محسن رضایی در بخشی از سخنان خود می گوید « شهید درویشی یکی از بن بست شکن های  نظام و انقلاب بود و من هر وقت در منطقه ای به بن بست مواجه می شدم ایشان را برای رفع مشکل می فرستادم .»

وی در مورد مسئولیت های این شهید اظهار داشت : وی در طول  دورانی که در جنگ بودابتدا همراه با  تیپ 17 استان قم  مشغول به خدمت شد و در واقع یکی از مؤسسین این تیپ به شمار می آید که در عملیات فتح المبین حضور داشته است   و در ادامه به تیپ امام حسن (ع) بازگشت و در عملیات بدر، به صورت گمنام و بدون مسئولیت شرکت و در سخت ترین نقطه عملیات برای نابودی کمین های دشمن از ناحیه سر مورد اصابت تیر خصم قرار گرفت و جاودانه شد . مأموریت تشکیل تیپ ۱۵امام حسن (ع) نیز از دیگر مسئولیت های این سردار رشید جبهه های نبرد بود که با تلاش شبانه روزی تشکیل و سازماندهی شد و به نام تیپ مستقل ۱۵ تکاور دریایی (تیپ ۱۵ آبی ـ خاکی امام حسن مجتبی (ع ) و نقش مهمی در عملیات های بزرگ خیبر و بدر در هورالهویزه، شرق رودخانه دجله و کنار اتوبان العماره ـ بصره و خطوط پدافندی داشت.  امسال خداوند متعال توفیقی حاصل نمود یا یابودی برای این شهید احیا کنیم .

 

مدیر یادمان شهدای عملیات فتح المبین در ادامه انتظار خود از نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، شورای فرهنگ عمومی  و فرماندار شهرستان شوش در مورد روز مقاومت و پایداری شوش را خواستار شد و در این خصوص تصریح نمود ؛ شوش دین خود را همانند سایر شهرستان های استان خوزستان به اسلام ادا کرده است و همانند « خرمشهر ، هویزه ، دزفول و اندیمشک » می بایست در تقویم رسمی کشور روزی به نام « مقاومت و پایداری شوش » ثبت شود ، مستندات برای این خواسته موجود است و همت مسئولین را می طلبد تا اقدامات لازم در مجلس شورای اسلامی  تصویب  و عملیاتی شود .چون اگر مقاومت مردم و عشایر شوش نبود قطعا استان خوزستان به دست عراق می افتاد .

وی در ادامه ضمن قدردانی از مسئولین شهرستان شوش که  هم چون سال گذشته بخشی از مشکلات یادمان را مرتفع نمودند ؛ از روایتگران فتح و روحانیون که به سیره شهداء پرداختند قدردانی نمود و گفت : زائرین راهیان نور در سه بازه ی زمانی « بسیج دانش آموزی ، بسیج دانشجویی ، بسیج محلات و عموم مردم » با حضور در کنار سکوهای روایتگری ؛ از راویان مجرب و پخته ای نظیرآقایان  « ظهیری ، احمدی ، حسینی ، مزرعه ، محسنی ، دهقانی ، اکبری ، طحان و... » بهره مند شدند و روحانیون اعزامی نیز با محوریت سیره ی شهداء نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی را با دلاورمردی های شهدا آشنا نمودند .که جا دارد از همه ی این بزرگواران نیز قدردانی نمایم .

سرهنگ فرحان منصوری در پایان این گفت و گو رو به طرف یادمان نمود و در حالی که بغض گلویش را فشار می داد گفت : « ای شهداء تنها چیزی که از شما  می خواهم عاقبت بخیری است ، دست مرا بگیرید » و سپس در آخرین جمله بار دیگر از ما به عنوان یک خبرنگار ولایی نام برد و اظهار داشت : شما از  خبرنگارانی هستی که علاوه بر پوشش خبری شهرستان شوش در بخش ها و ابعاد مختلف ، معروف به خادم شهدا هستید که  سلسله برنامه های آیین شهد صلوات را به طور کامل پوشش می دهی و در بازه ی دوم با توجه به این که به عنوان خبرنگار جهاد رسانه ای شهید رهبر در یادمان غریب شهدای عملیات  رمضان حضور داشتی و گزارشات لحظه به لحظه را پوش می دادی به انتشار حضور زائرین راهیان نور در یادمان فتح المبین نیز توجه خاصی داشتید . « جا دارد از مدیریت و اعضای مجمع اهل بیت شهرستان شوش  که هفته ی اول سال این آیین را در این یادمان به مرحله ی اجرا گذاشت نیز قدردانی خود را اعلام کنم .»


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست