09282024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۳۰۳۲۶5130

هر شش داوطلب در بیان ادامه دهنده ی راه رئیس جمهور خدمت هستند اما در عمل یکی پیرو راستین است

به قلم ـ عباس کرم الهی

در تاریخ انقلاب اسلامی یعنی از سال 1357 تا کنون چهار بار در دوره ی راست جمهوری انتخابات زود رس داشته ایمکه غم انگیزتین دوره ی سیزدهم بود که رئیس جمهور خدمت مظلومانه به شهادت رسید .

در در ۲۶ خرداد ۱۳۶۰ از آنکه حضرت امام خمینی(ره) ، ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهور ایران را از فرماندهی کل قوا کنار گذاشت، در ۲۵ خرداد مخالفان وی ضمن برگزاری تظاهراتی در پایتخت خواهان عزل او از ریاست جمهوری شدند، رویدادی که فردای آن روز با طرح دو فوریتی بررسی کفایت سیاسی رئیس‌جمهور مواجه شد. بر این اساس طی چند روز موضوع کفایت سیاسی رئیس‌جمهور و اداره کشور پس از عزل وی در مجلس مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ خورشیدی، ۱۷۷ نماینده مجلس شورای اسلامی رأی به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر دادند.

ابوالحسن بنی‌صدر بلافاصله پس از فرار  با مسعود رجوی و ورود به فرانسه درخواست پناهندگی سیاسی کرد و تا مدت‌ها همچنان خود را رئیس‌جمهور اعلام می‌کرد. از سوی وزیر خارجه وقت ایران نیز طی درخواستی رسمی از فرانسه خواهان استرداد بنی‌صدر شد؛ خواسته‌ای که با مخالفت دولت این کشور عملی نشد.

شهید محمدعلی رجایی متولد  ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ سیاستمدار و معلم ایرانی، دومین نخست‌وزیر پس از انقلاب و دومین رئیس‌جمهور ایران بود محمدعلی رجایی دارای درجهٔ کارشناسی ریاضیات از دانش سرای عالی و کارشناسی ارشد آمار بود و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به دبیری ریاضیات اشتغال داشته‌است. پس از انقلاب در کابینه مهدی بازرگان، وزیر آموزش و پرورش بود و با انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور، رجایی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. پس از عزل بنی‌صدر و دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وی از ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ تا ۸ شهریور همان سال، یعنی به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود. رجایی در هشتم شهریور ۱۳۶۰ در حادثهٔ انفجار در دفتر نخست‌وزیری ترور شد.


از ۱۳ آذر ۱۳۵۸ با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شکل قانونی به خود گرفت. رئیس‌جمهور از بین نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان گزینش (تأیید یا ردّ صلاحیت) شده و راه یافتگان به مرحله بعدی برای یک دورهٔ چهار ساله توسط رأی مستقیم اکثریت مطلق مردم ایران برگزیده می‌شود و انتخاب مجدّد او تنها برای یک دورهٔ پیاپی دیگر امکان‌پذیر است.

بنا بر قانون اساسی، رئیس‌جمهوری ایران پس از رهبری دومین مقام سیاسی بلندپایهٔ کشور است و هیئت دولت و قوّهٔ مجریه (یکی از قوای سه‌گانهٔ ایران) تحت امر او قرار دارد. البته تا قبل از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، مطابق اصل ۱۳۴ ریاست هیئت دولت با مقام نخست‌وزیر بود؛ بنابراین سه رئیس‌جمهور اوّل ایران « ابوالحسن بنی‌صدر، شهید محمدعلی رجایی، از ۱۷ مهر ۱۳۶۰‏تا ۲۵ مرداد ۱۳۶۸‏که حضرت امام خمینی (ره) به ملکوت اعلی ملحق شد ؛  آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی » رئیس جمهور بود و همچنین عنوان فرماندهی کل قوا به ایشان داده شد .

ابراهیم رئیسی با پیروزی در سیزدهمین دوره به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد.

آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی از ۲۵ مرداد ۱۳۶۸‏به عنوان رئیس جمهور انتخاب گردید و قبل آن هرسه رئیس جمهور قبلی زود هنگام کنار رفتند ؛ بنی صدر عزل شد ـ محمدعلی رجایی به درجه رفیع شهادت نائل گردید و با ارتحال امام خمینی (ره) مقام معظم رهبری رئیس جمهور گردید .

پس از آن اشخاصی که رئیس جمهور می شدند هشت سال خود را ادامه می دادند تا اینکه در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به عنوان  هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد و در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سانحه بالگرد به شهادت رسید یعنی از 8 رئیس جمهور 4 رئیس جمهور کارشان ناتمام ماند .

ولی انصافا شهید دکتر رئیسی رئیس جمهور خدمت بود و به اندازه همه ی دوره ها تلاش نمود ـ تمام کاخانجات تعطیل شده و نیمه تعطیل را زنده کد جادوباره به آنها بخشید  ـ همین شرکت کشت و صنعت هفت تپه که در دولت قبلی به بخش خصوصی تغییر یافته بود کارگرانش ماهها حقوق نگرفتند و به هر مسئولی رو زدند تا اینکه شهسد دکتر رئیسی حیات دوباره به نیشکر هفت تپه داد و کارگران این شرکت و سایر شرکت ها نظیر « نساجی مازندران ـ شرکت تولید تجهیزات سنگین هپک ـ شرکت چرم امین یکی از بهترین تولیدکنندگان چرم مصنوعی ـ ماشین سازی تبریز و .....» در مراسم تشییع جنازه ی رئیس جمهور خدمت حضور یافتند .

از خدمات این رئیس جمهور انقلابی و مردمی هر جه بگویم کم است اما چون هدف انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است به همین بسنده می کنم .

اکنون شش نفر به عنوان داوطلب پست ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند که هر شش نفر از نظر بیان و لسان حامی ادامه دادن راه رئیس جمهور خدمت هستند اما در واقع و به صورت عملی یکی از آنها عزم خود را غزم نموده که پیرو راه رئیس جمهور خدمت باشد.

در اولین مناظره که سه شنبه 29 خردادماه1403 است اگر حواستان جمع باشد آن فرد اصلح را شناسایی خواهید کرد و با مشارکت بالا هم اجازه نخواهید داد که خون رئیس جمهور خدمت پایمال شود و هم دهان مخالفان را خواهبد بست و هم در داشتن ایرانی آباد و توسعه یافته سهیم خواهید شد . یا علی .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست