09282024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۱۰۱۳3566

نخستین کارگاه فن بیان ویژه ی بازیگران نمایش منجلی به فرنگ می رود در پلاتوی استاد سید جلال حسینی شوش برگزار شد

به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر اندیشه وابسته به دفتر هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، ساعت 20 چهارشنبه 12 دی ماه 1397 نخستین کارگاه فن بیان ویژه ی بازیگران نمایش منجلی به فرنگ می رود در پلاتوی استاد سید جلال حسینی شوش توسط استاد کاظم شیاعی برگزار شد.

کاظم شیاعی رئیس دفتر هنرهای نمایشی شهر الوان و از کارشناسان تئاتر استان خوزستان که به دعوت عباس کرم الهی مدیر گروه تئاتر اندیشه و نویسنده و کارگردان نمایش منجلی به فرهنگ می رود در تمرین رواخ خوانی این نمایش در پلاتوی تالار نیایش حضور یافته بود پیرامون فن بیان در نمایش به نکات قابل توجهی پرداخت و در این خصوص خاطر نشان نمود : بسیاری از افراد معتقدند که خوب صحبت کردن و داشتن فن بیان قوی یک امر ذاتی است. واقعیت هم این است که بعضی افراد در برقراری ارتباط با دیگران بهتر اند .اما خوشبخانه با تمرینات متعددی مانند تمرینات فن بیان در تئاتر می توان بهتر و موثرتر صحبت کرد. هر کسی می تواند با دانستن و تمرین کردن تکنیک های تئاتر به بهبود فن بیان خود کمک کند. نه تنها آموزش و تمرین فن بیان در تئاتر برای بازیگران از اهمیت بالایی برخوردار است, بلکه یک سخنران هم باید آموزش فن بیان در تئاتر را ببینید. زیرا که یک سخنران حرفه ای یک بازیگر حرفه ای هم هست ,چون هیچ کس به اندازه یک بازیگر نمی تواند مخاطبین را به خود جذب کند! به قول شکسپیر :”دنیا ,سراسر صحنه بازی است”. تکنیک های تئاتر به شما کمک خواهد کرد که با استفاده از حرکات و امور بصری ارائه موثرتری داشته باشید.


وی با اشاره به این که می بایست با صدای خود مهربان باشیم گفت : صدا و بدن بازیگر بزرگترین و مهم ترین ابزار اوست. تا به حال دقت کرده اید که نوازندگان حرفه ای چگونه از سازهای خود مراقبت می کنند؟ آنها با وسواس تمام , ساز های خود را تمیز نگه می دارند و به آن ها می رسند. شما هم باید از آن ها یاد بگیرید و مراقب بدن و صدای خود باشید. به عنوان یک بازیگر تئاتر, تنفس دیافراگمی را یاد بگیرید. تمامی تماشاگران باید بتوانند صدای شما را بشنوند, حتی کسی که در دورترین صندلی سالن تئاتر نشسته است. بسیاری از ما عادت داریم از قفسه سینه نفس بکشیم. برای همین صدای رسایی نداریم. برای داشتن صدایی رسا و پر تنفس از دیافراگم ضروری است. این نوع “تنفس از شکم”، صدای کاملا پر و رزونانسی تولید می کند. این مدل تنفس برای پر نفوذ صحبت کردن, ایده آل است. تنفس از دیافراگم از هر گونه فشار غیر ضروری روی تارهای صوتی جلوگیری می کند.


وی افزود : در طول روز بدنتان را هیدراته نگه دارید. اکثر بازیگران دچار کم آبی مزمن هستند. با نوشیدن آب کافی گلویتان خشک نمی شود و عملکرد مغز بهبود می یابد. در مکان هایی نایستید که مجبور شوید فریاد بکشید تا صدایتان شنیده شود. حداقل هفت ساعت در شب بخوابید. داشتن صدای خسته برای بازیگر خوب نیست. بدن خسته, صدا را خسته و بد می کند. از زمزمه کردن (دائم) اجتناب کنید. چون روی صدا و تارهای صوتی تان تاثیر بدی دارد.


شیاعی در بخش دیگری از نکات آموزنده ی خود به تمرین با کلمات و حروف اشاره کرد و تصریح نمود : یک تمرین دیگر فن بیان در تئاتر که بازیگران قبل از رفتن به صحنه انجام می دهند کار روی متن است. برای این کار متنی را با صدای بلند و با تمرکز روی نفس و صدایتان بخوانید. جمله خاصی را ابتدا زمزمه کنید و سپس با صدای بلند بخوانید. وقتی بازیگران متنی را با صدای بلند می خوانند، می توانند احساسات و منظور جدیدی را در متن کشف کنند. با لب های بسته تا آنجا که می توانید بگویید ممممممم ـ سسسسس و.... » بعد، دهانتان را باز کنید و محکم بگویید «آ» این کار را با تمام حرف صدا دار تکرار کنید. یکی از تمرینات فن بیان در تئاتر که بسیار جذاب است, تمرین با جملات خاص است. سعی کنید جملاتی را که کلماتی با حروف مشابه دارند را بگویید. طوری که به راحتی بتوانید چندین بار و به سرعت جملات را تکرار کنید. همان جملاتی که دوستتان می گوید ” اگه تونستی سه بار بگو … جملاتی مثل : « لورل و هاردی لوله ی رول را له و لورده کردند ـ سه سیر شیر سه سیر شیر ـ شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار ـ چه ژست زشتی و........ »

در پایان فرازی از نمایش منجلی به فرنگ می رود  با توجه به نکات آموزشی مطرح شده توسط استاد کاظم شیاعی اجرا شد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست