03282024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۵۳۱3338

نماز عید قربان در مصلای شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 7:30 صبح روز چهارشنبه 1397 ، نماز عید سعید قربان به امامت حجت الاسلام عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در مصلا برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام عفری در خطبه ی اول  به سه روش اجابت دعا اشاره کرد و گفت : دعا کردن یکی از آن اعمالیست که ائمه ی اطهار(ع) مردم را به آن سفارش کرده اند. این که دعا استجاب شود یا خیر دست خداست و تقدیری که او برای انسان ها در نظر گرفته است. با این وجود، ائمه ی اطهار(ع) راه هایی را برای استجابت دعا پیش روی مومنان قرار دادند و در عین حال از موانع استجابت دعا هم سخن گفته اند.

وی افزود :  اولا دعائی که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردد هرگز مردود نشود حال این دعا یا فوری استجاب می گردد یا بعدی مدتی به حاجت خود می رسیم و یا این که مصلحت خدا در این است که در آخرت این دعای ما مستجاب شود . امام صادق(ع)  در این خصوص فرمودند : «کسی که وضوی کامل بسازد و دو رکعت نماز با رکوع و سجود کامل بخواند و پس از سلام خداوند عزوجل را ستایش نماید و بر محمدو آل محمد درود فرستد و سپس حاجت خویش را درخواست نماید چنین خواستی به جا و قطعا مستجاب می گردد . »


امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در خطبه ی دوم نماز عید قربانبه سیره ی حضرت ابراهیم و فرزندش حضرت اسماعیل اشاره کرد و خاطر نشان نمود : حضرت ابراهیم(ع) از رسولان صاحب عزمی بود که خداوند در قرآن وی را به عنوان اسوه‌ای نیکو معرفی کرده است که با دقت در رفتار حضرت در آیات قرآن می‌توان به برخی قلقهای رفتاری در برخورد با خانواده پی برد. بر اساس روایات ؛ ابراهیم(ع) بسیار فرد دلسوز، خوش‌برخورد و با محبتی بود که حتی حاضر نبود به تنهایی غذا بخورد. حتی در ماجرای عذاب قوم لوط وقتی فرشتگان خبر عذاب آن قوم را نزد ابراهیم(ع) آوردند، حضرت از خداوند نسبت به عذاب آنها مهلت خواست که فرشتگان در پاسخ به وی گفتند: «یا إِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّکَ وَ إِنَّهُمْ آتِیهِمْ عَذابٌ غَیْرُ مَرْدُودٍ /// ای ابراهیم! از این [گفتگو] درگذر؛ زیرا فرمان پروردگارت [بر عذاب قوم لوط] فرا رسیده و یقیناً آنان را عذابی بدون بازگشت خواهد آمد.»


 

وی در ادامه به تأثیر تکبیر گفتن در عید قربان اشاره کرد و گفت : تکبیر در عید قربان، علی الخصوص پس از نماز عید قربان، تا پانزده نماز در قرآن کریم اشاره شده است ؛ در آیه ی 28 از سوره ی حج آمده است « لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ  فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ /// تا (در آنجا) بر سر منافع (دنیوی و اخروی بسیار) خود حضور یابند و نام خدا را در ایامی معین یاد کنند که آنها را از حیوانات بهائم (یعنی شتر و گاو و گوسفند) روزی داده است. پس از آن تناول کرده و فقیران بیچاره را نیز (از قربانیها) طعام دهید.» امام صادق (ع) در تفسیر این آیه می فرماید : « مقصود از ذکر خدا، گفتن تکبیرات در تعقیب پانزده نماز است که اول آن، ظهر عید قربان می‌باشد. و ظاهر روایت، اعم از حج و غیر حج است.»


عفری نماز را عیدی برجسته خداوند به بندگان عنوان کرد و بیان داشت: توجه به نماز، بهترین چیزی است که انسان می تواند از خدای خود مسئلت کند چرا که بهترین عیدی که ذات اقدس اله به بندگان عطا کرده است نماز است.


وی ادامه داد: عید مشترک همه انسانها همانا بازگشت بنده به سوی خداست؛ نه به هرکسی عیدی می دهند و نه عیدی هر کسی نماز است! اگر بنده سالک عمل صالحی انجام داد، خداوند به او عیدی می دهد و عیدانه پربرکت الهی، نماز است. حاجیانی که ضیوف الرحمن هستند و حق میزبان را به درستی رعایت کرده اند، روز دهم با تقصیر از جامعه احرام به در می آیند و در این هنگام خدا به آنها عیدی می دهد که همان نماز مخصوص روز عید قربان است.

شایان ذکر است نماز عید سیعید قربان به صورت همزمان در بقعه ی متبرکه ی امامزاده دعبل خزایی و دعبل خزایی و کلیه ی مساجد شهر شوش ، کوی ابوذر غفاری ، شهرک دانیال ، کوی سلمان فارسی ، عمله سیف ، شهرهای « فتح المبین ، حر ریاحی ، شاوور و الوان ، منطقه ی صنعتی هفت تپه ، شهرک بهرام و مساجد روستاها »برگزار شد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست