03192024سه شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۵۱۵1092

مزار خبرنگار شهید فریدون سگوند در شوش غبار روبی و گل افشانی شد

مهدی کرم الهی ـ خبرنگار شوش نیوز

روز پنجشنبه 15 مرداد 1394 و در چهارمین روز از هفته ی خبرنگار که به نام « شوش ـ خبرنگار و تجدید میثاق با شهداء » نام گذاری شده ساعت 17:30 در گلزار شهدای شوش مزار خبرنگار شهید فریدون سگوند غبار روبی و گل افشانی شد .

 

 

 

 

عباس کرم الهی در خصوص زندگی نامه این شهید خبرنگار عنوان نمود : فریدون سگوند فرزند کوچعلی در تاریخ 30 اسفند 1347 در روستای قلعه علیخان از توابع بخش مرکری شهرستان شوش  دیده به جهان گشود . وی در خانواده ای مذهبی و در ققشر متوسط  جامعه تا سن 7 سالگی تربیت شد و در سال 1354 در کلاس اول ابتدایی ثبت نام نمود و تا سال 1359 دوره ی ابتدایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و بـا آغاز جنگ تحمیلی  همراه با خانواده اش به یکی از شهرک های همجوار هجرت کرد اما برادر بزرگش به نام حسن سگوند در شهر ماند و بر اثر اصابت ترکش خمپاره پای چپ خود را از بالای زانو از دست داد ....پس از اتمام عملیات ظفرمند فتح المبین که منجر به آزادسازی شوش از تیررس مستقیم گلوله های « توپ ـ خمپاره و تانک » دشمن بعثی شد ؛ خانواده ی شهید فریدون سگوند همچون سایر ساکنان شوشی به وطن بازگشتند .


 

رئیس انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش افزود : در سال 1362 یعنی در سن 15 سالگی  ، فریدون سگوند در کلاس دوم  راهنمایی مشغول به کسب  علم و دانش شد و در همان سال به عضویت تیم بزرگسالان شاهین به مربیگری « من »  در آمد و با توجه به سن پائینش توانست در تیم رده ی سنی بزرگسالان و در خط حمله با بازی های خوبی از خود نشان داد در ارنج ثابت تیم  توپ بزند  . فریدون سگوند وقتی که متوجه شد مربی اش در حرفه ی خبرنگاری هم فعالیت دارد ، با شور و اشتیاق کامل علاقه مندی خود را به خبرنگاری بروز داد  و با نوشتن دو مقاله به نام های « غرض از رفتن به مدرسه چیست ؟ » و « اربعین حسینی »  به مربی خود ارائه نمود و خواستار آن شد که به عنوان خبرنگار افتخاری با یکی از نشریات همکاری خود را آغاز نماید . وقتی اشتیاق فریدون سگوند را دیدم ، وی را از طریق نماینده و خبرنگار مؤسسه ی کیهان در هفت تپه به هفته نامه ی کیهان بچه ها معرفی نمود  و در مجموع تا قبل از شهادت « ده/10 اثر وی در کیهان  بچه ها و یک اثر وی در روزنامه ی کار و کارگر منتشر گردید  . شهید فریدون سگوند در گرفتن عکس های خبری و شکار لحظه ها بدون آموزش ، فوق العاده بود و برخی از عکس های وی در نشریات منعکس شده است .

 

فریدون سگوند  در سال 1364 وقتی که در کلاس اول دبیرستان راه یافته بود به طور ناگهانی  از تک تک بازیکنان فوتبال و مربی اش حلالیت طلبید و گفت « قصد  دارم به صورت داوطلبانه به جبهه های نبرد حق علیه باطل  عازم شوم   .آن روز تمام بازیکنان  و مربیان از تصمیمی که فریدون گرفته بود ناراحت بودند و قصد آن را داشتند که از رفتن منصرفش کنند اما وقتی که دیدند تصمیم وی جدی است از زیر قرآن او را رد کردند و به نیت سالم برگشتنش دست به دعا شدند .

 

عباس کرم الهی سپس به روز شهادت این خبرنگار نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت : سرانجام فریدون سگوند در تاریخ 22 دیماه 1364 در سن 17 سالگی  با اصابت ترکش در ناحیه ی شکم و قطع پای چپ به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و در همین مکان به خاک سپرده شد .


 

وی سپس به قسمتی از وصیت نامه ی شهید  اشاره کرد و خاطر نشان نمود : این شهید در وصیت نامه ی خود نوشته است : « اگر سالم به خانه بازگشتم در نظر دارم هم فوتبال خود را ادامه دهم و هم به شغل شریف و مقدس خبرنگاری رو آورم ..... چون قلم  چنان با ارزش و مقدس است که خداوند در قرآن به قلم سوگند یاد کرده است ... « ن والقلم و ما یسطرون» و اگر شهادت نصیبم شد مطمئنم کسانی هستند  در شوش که در راه رضای خدا  به خلق خدا خدمت کنند و بدون ریا نارسائی های شهر را به مسئولین  انتقال دهند و در مقابل عملکرد خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی را به مردم اطلاع رسانی نمایند . کیهان بچه ها  را همیشه دوستت داشته ام چون اثرهایم در چند شماره اش به یادگار مانده است و این را مرهون زحمات دو نفر هستم « عباس کرم الهی » مربی فوتبالم و خبرنگار  روزنامه ی کار و کارگر و سید محمود موسوی نماینده و خبرنگار  مؤسسه ی کیهان در هف تپه .


 

رئیس انجمن روزنامه نگاران در پایان این مراسم یادی هم از حجت الاسلام شهید سید محمد کاظم دانش اولین نماینده و اولین امام جمعه ی شهرستان شوش کرد و گفت : شهیددانش جزء « هیات هفت نفره تحریریه  ماهنامه ی مکتب اسلام »  و مسوول پاسخ به سوالات این مجله بود . او همچون استاد شهید مرتضی مطهری ، برای آگاهی نوجوانان و جوانان به نگارش داستان زندگی اصحاب پیامبر پرداخت . این داستانها ، پس از چاپ در ماهنامه ی مکتب اسلام ، با عنوان «سیمای فداکاران » در دو جلد منتشر شد و در سالهای پیش، کتاب سال شناخته شد. گرچه او می توانست فقط مقالات فلسفی، دیالکتیک و متافیزیک بنویسد، ولی ترجیح داد مطالب همه فهم و خواص پسند، بنگارد و از این راه خدمت بزرگی به اسلام کند. وي سرانجام در فاجعه تروريستي هفتم تير ماه سال 1360 به شهداي كربلاي حسين (ع) پيوست و انجمن روزنامه نگاران این افتخار را دارد که دو شهید تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده واعضای آن قلم به دست گرفته اند تا ادامه دهنده ی راه آنها باشند .


 

شایان ذکر است در این مراسم « علی الوار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ـ مهندس مجدیان نماینده ی فرمانداری شهرستان شوش ـ محمد دیناروند کارشناس فرهنگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ـ عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز  ـ درجه داران و سربازان نیروی انتظامی ـ علی پناه احمدی برادر سردار شهید صفر احمدی ـ عبدالرضا لالوند رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر شوش ـ جعفر دیناروند ـ برهان زبیدی ( از طرف پایگاه خبری تحلیلی ایران انا ) ـ هوشنگ سالاری ( آوایشوش ) ـ علیرضا کریمی رئیس کارگروه تخصصی تاریخ و باستان شناسی انجمن روزنامه نگاران ـ سید حسین عدالت پور ( نماینده ی هیئت ورزش های زورخانه ای ) ـ سیده مریم فدایی ( خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شوش 24 ) ـ فائقه شیرک نماینده ی انجمن روزنامه نگاران در کمیسیون امور بانوان فرمانداری ـ مریم دیناروند ، علیه حلقه سیمین ، سمانه حاصلی و سرور باپیروند ( از کارآموزان دوره ی خبرنگاری ) و خانواده ی شهید فریدون سگوند حضور داشتند .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست