04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۷۱۳4545

کارگران نیشکر هفت تپه سربازان سنگر تولید را دریابید

به قلم ـ عباس کرم الهی

قبل از هر جمله ای در مورد کارگران صبور ، مقاوم و سخت کوش در مقابل مشکلات اقتصادی آنها، مخاطبین شوش نیوز  را به مطالعه ی دو حدیث از خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) و امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) دعوت می کنم .

رسول اکرم(ص) که امروز مصادف است با رحلت شهادت گونه اش در ۲۸ صفر سال یازدهم هجری در اثر سمی که به آن حضرت  خورانده شد، به شهادت رسید در حدیثی فرموده است ؛ «مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردارید ودر همان حال کار مزد او را مشخص کنید . » امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) که 28 صفر  اولین روز امامت حضرت امیر المؤمنین على بن ابى طالب (ع)می باشد هر چند که اولین روز غصب ظالمانه خلافت و خانه نشین کردن آن حضرت و شکستن بیعت روز غدیر توسط اهل سقیفه بنى ساعده است.  نیز به حدیث پیامبر خاتم اشاره می کند و می فرماید ؛ «پیامبر خدا (ع) نهی کرده از این که کارگری پیش از تعین مزدش به کار گرفته شود . »


از این دو حدیث استفاده می شود که : اولا کسی که مزدبگیر است باید سریع مزدش پرداخت شود و نباید در پرداخت آن تأخیری صورت گیرد زیرا غالب این افراد نیازمند به آن مزد می باشند و با اجرت روزانه ، زندگی خود را سپری می کنند بنابر این باید در اسرع وقت حتی قبل از خشک شدن عرق آنها به مزد پرداخت شود . ثانیا ، مقدار اجرت انسان مزد بگیر باید روشن شود از این رو پیش از به کارگیری او باید مزد واجرت او معین شود ؛ به عبارت دیگر باید روشن شود در برابر کارش چه مقدار اجرت به او پرداخت می شودتا بتواند برای خود برنامه ریزی کند.

در این جا ما به بخش دوم این حدیث کاری نداریم چون تمام «شرکت ها ، کارگاه ها و مؤسسات تولیدی و صنعتی» ؛ « چه خصوصی و چه دولتی» بر اساس قانون کار و سنوات میزان حقوق را در حکم های سالانه تعیین می کنند اما بحث ما عدم به موقع پرداخت کردن مزد کارگران پیرترین و با سابقه ترین شرکت کشت و صنعت نیشکر ایران است .

در این راستا احادیث دیگری هم هست که رسول خدا(ص) می فرماید : «کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفراً ///  فقر به کفر ورزیدن نزدیک است.» خاتم انبیاء(ص) در حدیثی دیگر می فرماید : «الفَقرُ سَوادُ الوَجهِ فی الدّارین /// فقر مایه روسیاهی در هر دو جهان است.» و امام علی(ع)می فرماید : «انَّ الفَقرَ مَنقَصةٌ لِلدّینِ مَدهَشةٌ لِلعَقلِ داعیةٌ لِلمَقتِ /// فقر و نداری باعث کاستی در دین و سرگشتگی خرد و ایجاد کینه و دشمنی است»


« شكم گرسنه ایمان ندارد » ـ « آدم گرسنه ایمان ندارد » ـ « شکم گرسنه پند نمی‌پذیرد» ـ « افلاس(تنگدستی)، عِنان از کف تقوا برباید» ـ «آدم گرسنه سنگ را هم می خورد» و.... ضرب المثلی است که به روش های مختلفی گفته شده است و «ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده ی  پارسی‌گوی ایرانی می گوید : « با گرسنگی قوّت(وعده ی غذایی) پرهیز نماند * افلاس، عنان(افسار اسب و شتر) از کف(دست) تقوا بِرُباید ـ غم فرزند و نان و جامه و قوت * باز دارد ز سیر در ملکوت ـ گرگ گرسنه چو گوشت یافت نپرسد * کاین شتر صالح است یا خر دجّال »

گویند مردی از گرسنگی مشرف به مرگ گردید. شیطان برای او غذایی آورد به شرط اینکه ایمان خود را به او بفروشد. مرد پس از سیری، از دادن ایمان خودداری کرد و گفت : «آنچه را که در گرسنگی فروختم، موهوم و معدومی بیش نبود » پیام این ضرب المثل این است که « انسان تا جایی که در اختیار خود اوست باید از فقر اجتناب کند و با سعی و تلاش حداقل‌های زندگی خود را تأمین کند؛ زیرا فقر و نداری یکی از آفت‌های تدیّن و ایمان است و زمینه ی کشیده شدن به گناه و بی‌ایمانی در فقرا بیشتر است.» این ضرب المثل در مذمّت و نکوهش فقر به کار می‌رود .


تا زمانی که شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی واگذار نشده بود کارگران این شرکت که بیش از 9000 نفر بودند  وقفه ای در دریافت حقوق نداشتند و بازار شوش بیشتر با حقوق کارگران این شرکت می چرخید اما از زمانی که بدون مطالعه ، بدون نظر کارشناسی دقیق و اصولی با کمترین قیمت این شرکت به افرادغیر تخصصی  فروخته شد هیچ گامی نه برای توسعه ی شرکت برداشتند و نه برای رفاه حال کارگردان قدم مثبتی از خود به جا گذاشتند ، کارگردان شرکت تا جایی توانستند صبوری کردند اما وقتی چوب خطشان پیش « نانوایی ، قضایی ، پارچه فروش و... » پر شد و دیگر کسی حاضر نمی شد به این قشر زحمت کش نسیه چیزی را بفروشد به یاد ضرب المثلی افتادند « تا نگرید طفل، کی نوشد لبن» بدون این که به تأسیساتی خسارتی وارد کنند با راهپیمایی اعتراض گونه بارها «جاده ی ترانزیت را بستند و بارها هم با تجمع جلوی فرمانداری شوش » فریاد خود را به گوش مسئولین رسانند . هر چند که عده ای از معاندان قصد داشتند از « آب گل آلود ماهی بگیرند» ولی کارگران نیشکر خود را از آنها جدا کردند و از «انقلاب  ، نظام و ولایت» پیروی نمودند . این اعتراض ها گاها باعث می شد که حقوق معوقه ی آنها پرداخت شود اما باز این بی توجهی ها ادامه داشت تا این که این شرکت از بخش خصوصی خارج شد و مدیریت شرکت خلع ید گردید .


کارگران از این که توانسته اند  با بردباری و استقامت خود؛  شرکت را از بخش خصوصی خارج نموده و آن را زیر نظر دولت دیدند مدتی روحیه ی خود را تقویت نمودند اما باز مشکل پرداخت حقوق به موقع به قوت خود باقی ماند  و باز کارگران این شرکت  در آستانه ی فقر و فلاکت قرار گرفتند ؛ آن دسته از کارگردانی که وسیله ی نقلیه دارند در وقت بیکاری با ماشین کار می کنند که بتوانند از این طریق قوت زن و فرزندان خود را تأمین نمایند ، آنهایی هم که تخصصی دارند در وقت بیکاری به کار آزاد رو می آورند اما بیچاره آن دسته از کارگرانی که نه وسیله ی نقلیه ای داشتند و نه تخصصی که بتوانند در مقابل مشکلات و گرانی ها کمرشان خم نگردد ؛ حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فردنماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام جمعه ی اهواز در سطح استان خوزستان تنها مسئولی بود که در کنار کارگران نیشکر هفت تپه ایستاد ، آنها را دلداری می داد و نقش به سزایی در خارج کردن این شرکت از بخش خصوصی داشت و اکنون هم حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی شهرستان شوش بیش از سایر مسئولین در کنار این کارگران دیده می شود البته نباید تلاش های نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی را نا دیده گرفت .

اکنون چهار ماه است که کارگران نیشکر هفت تپه باز حقوق دریافت نکرده اند و بی شک با سیلی نمی توانند صورت خود را سرخ نگه دارند ؛ برای این شرکت باید ریشه ای کار شود و مسئولین استان خوزستان و شهرستان شوش باید دست در دست هم دهند تا مشکل حقوق کارگردان نیشکر هفت تپه را برای همیشه حل کنند ، در پایان به عنوان یک خبرنگار دلسوز شوشی  از آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی و هیئت دولت می خواهم به صورت جدی به فکر رفع مشکلات این شرکت باشند و نگذارند که در جامعه احساس شود هنوز سایه ی دولت تدبیر و امید بر سر رئیس جمهور و دولت سیزدهم سایه افکنده است ؛ رفع مشکل بیش از 7000 کارگر مساوی است با رونق اقتصاد و آبادانی شهرستان شوش . امید است با پرداخت حقوق این کارگران ، مشکل این شرکت را حداکثر تا سه ماهه آینده برای همیشه حل شود . ان شاءالله

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست