04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۱۱۶3670

سومین نمار جمعه ی شهرستان شوش در فروردین ماه1398 به امامت آیت الله امام اقامت گردید .

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عباس کرم الهی ـ فاطمه حیدری نیا

روز جمعه 16 فروردین ماه 1398 سومین نماز جمعه ی شهرستان شوش در فروردین ماه 1398 به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلای این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت : بیایید پلیس خود باشیم ؛ چون اگر بی توجهی کنیم و زمانی که با پلیس مجواجه شدیم خود را جمع و جور کرده که جریمه نشویم این ظاهر کار است و به خاطر این که در این دنیا جریمه نشویم قوانین  رانندگی را رعایت می کنیم اما اگر خودمان پلیس خود باشیم در واقع به صورت باطنی مواظب هستیم که در اعمالمان مرتکب خلاف و خطایی نشویم که در چنین شرایطی هک در این دنیا مواظب هستیم که  قانون را زیر پا نگذاریم و هم برای آخرت خود اعمال پسندیده ای خواهیم داشت .


وی در اداکه همانند هفته های قبل به یاران باوفای پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و این هفته به «ثابت ابن قیس ابن شماس» پرداخت و یادآور شد : بومحمد (ابوعبدالرحمن) یا ثابت بن قیس بن شماس از تیره بنی مالک بن ثعلبه  خزرج است. برخی وی را از بنی حارث بن خزرج یا از بنی سالم بن عوف   (از دیگر تیره‌های خزرج) شمرده و او را از خطیبان عرب دانسته‌اند. مادرش هند بنت رهم از قبیله طی یا کبشه بنت واقد از تیره بنی حارث بن خزرج از زنانی دانسته شده که با پیامبر اکرم(ص)بیعت کرد. اما بر پایه ی سخنی از خود وی، مادرش بر آیین مسیح درگذشت و ثابت برای حضور در تشییع جنازه اش از پیامبراعظم(ص) اجازه گرفت.


وی افزود : «ثابت ابن قیس ابن شماس» در جنگ ها خدمات زیادی را داشت ؛ یکی از غزوه هایی که پیش آمد « غزوه بعاث » بود ؛ بُعاث نام محلی در جنوب شرقی مدینه است که شهرت آن به دلیل جنگی است که پیش از اسلام میان دو قبیله مهم یثرب یعنی «اوس و خسرج »در آن محل روی داده است . این غزوه ، آخرین جنگی بود که قبل از اسلام رخ داد ، بعد از این جنگ پیامبراکرم(ص) مبعوث شد و آمد برای هدایت مردم که در جاهلیت به سر می بردند .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به عهد و پیمانی که بین  مسلمین و مشرکین بسته شده بود اما توسط قوم یهود  شکسته شد اشاره کرد و تصریح نمود : وقتی که این عهد شکسته شد ؛ پیامبر اکرم(ص) فرمود: « ریختن خون این  قوم مبا می باشد » لذا جنگ آغاز شد و یکی از افراد قوم یهود به نام «زبیر بن ایاس بن باطا» توسط مسلمین  به اسارت در آمد ؛ ثابت ابن قیس شماس نزد زبیر رفت و گفت « می خواهم تو را به  اسلام دعوت کنم»  و لذا او را نزد پیامبراکرم(ص) برد؛ پیامبر هم او را به خاطر ثابت ابن قیس شماس بخشید و آزاد نمود ؛ زبیر وقت آزاد شد گفت : « اگر پیرمردی  را آزاد کنید ولی  زن و بچه هایش در اسارت باشند  چه فایده ای دارد ؟ » پیامبر دستور داد که زن و بچه هایش را هم آزاد کنند ؛ زبیر گفت : « من اموالی داشتم ، مال و منالی داشتم  اکنون با جیب خالی چطور باید زندگی کنم ؟ » پیامبر تا این را شنید با توجه به این که اموال  زبیر جز غنائم جنگی بودند ولی دستور داد که اموالش را هم به او برگردانند ؛ اما زبیر به خاطر تعصب کورکورانه و بیش از حد به این هم راضی نشد و سراغ بزرگان و سرداران را گرفت و وقتی که شنید همه در جنگ کشته شده اند گفت : « وقتی که این بزرگان همه کشته شده اند پس مرا هم بکشید چون بدون آنها زندگی کردن بر من حرام است »؛ لذت به همین دلیل جان خود را از دست داد .


آیت الله سید محمد امام افزود : تعصب زیادی نتیجه اش  جز مرگی که زبیر برای خود تأیین کرد چیز دیگری در بر ندارد ، خداوند به فرزند لقمان فرمود « آنقدر  به پدر و مادر خود احترام بگذارد  اما اگر از تو کار بدی را طلب کردند  اصلا قبول نکن » در این روزگار  هستند افرادی که به فکر می کنند اگر در آغاز زندگی مشترک خود از مطرب و اورگ استفاده نکنند و زن و مرد با هم به رقص نپردازند از غافله عقب می مانند و همه آنها را به سخره می گیرند لذا خود را به خاطر چشم و هم چشمی آلوده به گناه می کنند و در مقابل جوانان با تقوا و مؤمنی هم هست  که در مقابل والدین  ایستادگی می کنند و می گویند نمی خواهم آغاز زندگی را  مرتکب خلاف شرع شویم ؛ والدین به آنها می گویند « مگر فاتحه خوانی است که نه مطرب باشد نه اورگ ؟ » اما فرزندان  اصلا قبول نمی کنند و می گویند : « اگر قرار باشد کسی به عروسی ما بیاید به خاطر خودمان بیاید نه مطرب و اورگ » اگر کسی دیننش  از هر چیزی برایش مهمتر است  هیچ وقت خود را به گناه آلوده نمی کند .


آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش در اولین موضوع خطبه ی دوم به سیل خروشان  سدهای دز و کرخه اشاره کرد و گفت : با توجه به بارندگی های دست بالا که باعث شده آب بیش از حد پشت سدهای نگه داری شود لذا  خروجی سد دز تا 2500 و خروجی سد کرخه تا 2000 متر مکعب در ثانیه رسیده  و به زمین های کشاورزی خسارات بزرگی وارد شده است و با توجه به این که در هفته ی آینده در بالا دست مجددا بارندگی داریم و از طرفی به خاطر بالا رفتن دما برف ها هم آب شده و به طرف این سدها روانه می شوند ممکن است خروجی سدها باز بالاتر برود  لذا هم حوزه های شهری و هم حوزه های روستائی اطلاعیه های صادر شده از طرف ستاد بحران استان و شهرستان را جدی بگیرند .


وی افزود :  انتظار داریم  به مؤمنین کمک کنید  و با توجه به این که دولت  اعلام کرده کاری از دست ما ساخته نیست  و هیچ کاری از دست ما بر نمی آید و مقام معظم رهبری  دستور دادند از صندق ذخیره ی ارزی « یک میلیارد دلار»  برای رسیدگی به خسارات ناشی از سیل  تخصیص داده شد اما مطلبی را که شب بعثت حضرت رسول اکرم(ص) گفتم دوباره می گویم  اگر هر کدام از ما یک خانواده از سیلزدگان را  به خانه های خود ببریم  بخش عظیمی از مشکلات کاسته می شود ؛ هر چند علاوه بر اسکان دادن سیلزدگان که تا کنون در سطح استان 20 هزار  نفر در اردوگاه ها اسکان داده شده اما  مشکلات زیاد دیگری هم داریم  که ممکن است مبلغی که که به اذن رهبر تخصیص داده شده  کافی نباشد .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود در این بخش  اظهار داشت : اگر پخ و پز غذا  هماهنگ باشد  و به صورت متمرکز  مثلا در همین مصلا  پخت و پزها صورت بگیرد به راحتی  و به اندازه ی کافی  هم شما در این کار خداپسندانه  شرکت می کنید و هم به صورت عادلانه غذا بین نیازمندان توذیع خواهد شد که اگر چنین نشود چه بسا ممکن است  افرادی چند نوبت غذا نصیبشان شود و برخی دیگر حتی یک پرس غذا هم به دستشان نرسد .

 

وی  وسیله ی نقلیه را یکی دیگر از نیازمندی های مهم دانست و در این خصوص تصریح نمود :  برای انتقال وسایل خانه ی اهالی روستاها  نیاز مبرم به وسایل نقلیه خصوصا وانت بار می باشد لذا هر نمازگزاری  پیکان بار و یا نیسانی دارد در راه رضای خدا به سیلزدگان  کمک کند .


آیت الله سید محمد امام سپس به افراد مزاحمی که مانع پیشرفت کارها در مناطق سیلزده می شود اشاره کرد و خاطر نشان نمود : برخی  موتورسوار  به عنوان تماشاچی و یا افرادی که فقط آمده اند با گوشی های خود فیلمبرداری کنند ؛ من در اینجا اعلام می کنم ما به افراد مزاحم نیازی نداریم ئ این افراد اگر قصدشان این است که  کمک حال باشند  بیایند و در ایجاد سیل بندها دیگر نیروهای مخلص را کمک کنند .


وی افزود : سیل بندهایی که در گذشته برای روستاها ایجاد شده یا بی ارزش هستند و یا توسط کشاورزان شخم زده شده اند ؛ غافل از این که حفظ سیل بندها امری ضروری است .

آیت الله امام از حمایت امام جمعه و مردم شهرستان شوش از سیلزدگان این دیار خبر داد و گفت : امام جمعه ی شهرستان شوش  اعلام نمود چنانچه نیاز به غذا باشد حاضر هستند که به مردم این شهرستان کمک کنند ، من هم اعلام نیاز کردم که از امروز برای ناهار 1000پرس و برای شام1000 پرس غذا ارسال می کنند که جا دارد از امام جمعه و مردم قهرمان دزفول قدردانی نمایم .


وی در ادامه به گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد : مقام معظم رهبری فرمود : «لایروبی رودخانه ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد سازی حریم رودخانه ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل ها» را از موضوعات بسیار مهم هستند لذا این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرحهای مختلف آینده از جمله سد سازی ها، راه سازی ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده نگری لازم و جامع انجام شود. وقتی که مقام معظم رهبری چنین می فرماید به یاد زمانی می افتم که مردم  جنگل ها را از بین می بردند و به جای آن خانه می ساختند که اکنون به نام روستای دوار نام گرفته است ؛ مسئولین نزد من آمدند تا دستور جلوگیری از ساخت و ساز را بدهم اما آن روز من گفتم اجازه بدهید مردم ساخت و ساز کنند ؛ خدایا مرا ببخشد که از روی احساسات حرفی زدم  و من در همین جا  توبه می کنم  و می گویم خدایا مرا ببخش که آن مورد اجازه ی ساخت و ساز در حریم جنگل را صادر نمودم .


امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش دوم خطبه ی دوم به آغاز دفاع شرافتمندانه مردم یمن اشاره کرد و عنوان نمود : حالا که یمنی ها دارند از خود  دفاع می کنند  دشمنان شروع کرده اند که محکوم کردن این مردم ؛ اما زمانی که آل سعود شبانه روزی مردم بی گناه یمن را بمباران می کرد همه سکوت را اختیار کرده بودند ؛ ما این گونه نشست ها را شدیدا محکوم می کنیم  و از ملت های مسلمان خواستاریم  بلند شوند و قیام کنند  و این مردم یمن پشتیبانی و حمایت کنند ؛ مطمئن باشید این موشک هایی که آمریکا  به عربستان می دهد  در آینده ی نزدیک توسط مجاهدان برعلیه آل سعود به کار گرفته می شود به این دلیل که اولا بین دو طایفه ی آل سعود و آل شیخ روز به روز تیره تر می شود و قطعا طایفه ی آل شیخ با مردم  یمن برای سرنگونی آل سعود متحد می گردد و از طرفی مشاهده می شود به خاطر  مسائل « اقتصادی ، سیاسی  و.... » بین آل سعود هم اختلافات به وجود آمده است . و این که روز به روز  تکیه ی آل سعود به آمریکا بیشتر می شود ؛ اینها دست به دست هم داده اند  که آل سعود در سراشیبی سقوط قرار گیرد .


آیت الله سید محمد امام در بخش پایانی سخنان خود به سالروز شهادت  آیت الله صدر اشاره کرد و گفت : علامه شهید، آیت الله سید محمد باقر صدر، یکی از بزرگترین اندیشمندان مسلمان و به تعبیر امام خمینی(ره) : «مغز متفکر اسلامی» در تاریخ اسلامی به ویژه در قرن چهاردهم هجری است. وقتی انقلاب اسلامی هنوز به پیروزی نرسیده بود  از عراق اعلام کرد ما حامی امام خمینی(ره) هستیم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  جزواتی که از ایشان منتشر شده و به ایران رسید  برای تنظیم قانون اساسی جمهوری اسلامی به کار گرفته شد  و در بعد جهانی  کتاب های شهید صدر  افکار لیبرال ها را محکوم و نقش برآب کرد . برکات حوزه ی علمیه ی نجف  تا کنون مورد استفاده در حوزه ی علمیه ی قم و دیگر حوزه ها قرار می گیرد .


وی افزود : صدام فکر می کرد که اگر آیت الله صدر را به شهادت برساند می تواند که برای همیشه او را از تاریخ محو نماید  غافل از این که خود محو شد ولی شهید صدر همچنان  بر سر زبان هاست .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست