عبدالحسین سرخه
خداوند متعال در سرآغاز آفرینش انسان از جانب خود ، نبی اله آدرم(ع) را برگزید تا خلیفه اله باشد و جامعه را به آنچه دستور گرفته است هدایت نماید .
و پس از آن 124000 پیامبر را ،که هر کدام بخشی از مردم را به راه راست برسانند و در خاتمه پیامبر اعظم(ص) اسلام به عنوان ختم رسل نشان می دهد که حکمت پروردگار در رهبری به پایه (رهبر) بنا شده است نه (رهبران) ...
آیات قرآن هم دلالت بر این مهم دارند که مخاطب خداوند در هدایت جامعه یک نفر است « اقراء» یا ایها المدثر ـ یا ایها الرسول و ...
شهید مطهری می فرماید « دعلیل عدم برانگیختن پیامبری بعد از پیامبر اعظم (س) به کمال رسیدن عقل بشر است و انسان به کمال عقلی رسید و به همین جهت است که اولین لغزش و انحراف در انتخاب عقل انسان بعد از ارتحال پیامبر اسلام (ص) است و کلام محمد(ص) را در غدیر جامه ی عمل نپوشاندند و بحث شورای رهبری و شیخونیت مطرخ شد و موجب سکوت 25 ساله ی مولای متقیان حضرت امام علی(ع) شد .
سلسله امامت هم پس از آن بر مبنای فردیت ادامه ی حیات یافت و هیچ وقت بحثی از دو امام و یا شورایی در کنار هم برای هدایت جامعه مطرح نشد و در واقع ادامه ی همان حکمت الهی است .
زمانه در گذران گذشت و نهضت امام خمینی(ره) آغاز گشت ، از همان اول بزرگان به صواب واژه ی امام را برایشان برگزیدند و مردم ، امام را با جان و دل پذیرفتند . امام که انسان زیرک و زمان شناس بود و دور اندیشی کرد و تئوری پویا و متحرک ولایت مطلقه فقیه را جهت ادامه ی حیات طرح کرد .
بدیهی است که مصداق ولایت(ولی) است و (ولی) همان بستر فردی و رهبری و امامت است که توسط یکشخص مدیریت می شود ، لذا حضرت امام خمینی(ره) اصرار داشتند که قانون اساسی برای تثبیت این تئوری باید تدوین و به اجرا برسد .
گام های شش گانه ی تصویب قانون اساسی :
1 ـ تدوین پیش نویس قانون اساسی 2 ـ تصویب پیش نویس 3ـ تشکیل مجلس خبرگان جهت تصویب قانون اساسی سال 1358 4 ـ تصویب قانون توسط مجلس خبرگان 5 ـ همه پرسی قانون اساسی و ابلاغ به اجرا در طئل 5 گام اول .
امام ضمن احترام و تمکین آن ، ابراز نارضایتی کردند و فرمودند « در اصل 57 مربوط به رهبری واژه مطلقه یا عام باید اضافه شود ؛ به همین منظور در تاریخ 4 اردیبهشت ماه 1368 دستور بازنگری قانون اساسی را دادند و گام ششم در تاریخ 6 مرداد 1368 به تأیید ملت رسید .
نکته ی اساسی در بازنگری قانون اساسی :
تغییرات بسیاری صورت گرفت و مهمترین آن دیگاه امام بود که واژه ولایت عام یا مطلقه فقیه به اصل 57 اضافه شد و پس از آن بود که امام خمینی(ره) در وصیت خود فرمود : « با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم » .
امروز احتمال تکرار تاریخ است ؛ حرف و حدیث هایی از شورای رهبری و شیخوخیت مطرح می شود و کسانی که در صدر و بالا نشینند بنا به دلایلی از جمله « حسادت ـ منیت ـ تحریک پذیری ـ سهم خواهی ـ منافع شخصی هدف هایی را در ذهن دارند و می روند که خود باشند ، آنچه مهم است ثبات و پایداری در تعتقادات و اصول است که امام در این خصوص فرمود « میزان حال فعلی افرارد است .» و این کشمکش و مبارزه تا دنیا دنیاست ادامه دارد لاکن ملت ایران اهل بصیرت و بیداری هستند و هیچگاه انحراف سقیفه تکرار نشود .