12182024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۳۰۹۲۳5366

امام جمعه شهرستان شوش گفت : جا دارد تشکر کنم از ساماندهی میدان ورودی شهر که همت کردن برای جان همان عزیزان میوه فروشمان

ارسال فایل صوتی خطبه ها ـ دانیال فلاحی زاده

تایپ خبر ـ عباس کرم الهی

عکس ـ دانیال فلاحی زاده 

نمازجمعه ی جمعه ی این هفته 23 آذر ماه1403 به مجریگری « عبدالامیر بشکار» ـ تلاوت قرآن « محمد کاظمی »  مؤذنی « مصطفی کعبی   » و قرائت دعای آل یاسین توسط « حاج عبدارحیم انصاری» نماز سیاسی نماز سیاسی  جمعه به امامت حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی  در مسجد شهید دانش حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور «آیت الله سید محمد امام زعیم حوزه های علمیه ی شهرستان های شوش و کرخه ـ دکتر محمد کعب عمیر نماینده شهرستان های شوش وگرخه در مجلس شورای اسلامی ـ  مهندس امید صبری پور سرپرست  فرمانداری شهرستان شوش ـ دکتر سید مهدی چلبی معاوت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ـ  حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر  رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ـ علی الهایی رئیس بنیاد شهید و ایثارگران ـ عامر الهایی سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان شوش ـ  غلامحسین نظری رئیس کمیته ی امداد حضرت امام خمینی(ره) شوش ـ  عیسی ناصر رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای  ـ محمدحسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ـ عیسی ناصر رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای ـ جمعی از عشایرغیور ـ  جمعی از هنرمندان ـ اصحاب رسانه و مطبوعات ـ اعضای هیئت اندیشه ورز کانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش دانیال (ع)  ـ  رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ـ اعضای هیئت اندیشه ورز کانون بسیج رسانه ی سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) و بانوان» نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مرتضی مرعشی  در مصلای نمازجمعه برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ابتدا به دعا و نیایش پرداخت و گفت :«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ . الحمد للَّه ربّ العالمین . لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‌ وَ نِعْمَ النَّصیرُ . العبد المؤید و رسول المسدد المصطفی الامجدالمحمود الاحمد القاسم مصطفی محمد(ص) السلام علی ابن ابیطالب و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین الهداة المهدییّن و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین . أستغفر الله الذی لا اله الّا هوالحی القیوم و أتوب الیه توبة عبدٍ خاضعٍ مسکینٍ مستکین ، لا یستطیع لنفسه صرفاً و لا عدلاً و لا نفعاً و لا ضراً و لا حیوةً ولا موتاً و لا نشورا و صلّی الله علی محمدٍ و عترته الطّیبین الطاهرین الآخیار الأبرار و سلّم تسلیما . اللهّم صلّ علی محمدٍ و آل محمد و عجّل فرجهم و أهلک عدّوهم من الجنّ و الأنس من الأولیّن و الآخرین  . ابتدا خود و بعد شما برادران و خواهران ایمانی و نمازگزار را دعوت به تقوای الهی می کنم که همان راه خداست  .راه انبیاست . راه پیغمبران است که از مسیر انجام واجبات ؛ ترک محرمات ؛ خدمت به خلق و گره گشایی از مردم می گذرد . روز جمعه است ؛ متعلق به آقا امام زمان(عج) است .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه بنا بر سنت همیشگی پیرامون احادیث و مباحث معنوی و دینی ؛ عرایضِ مختصری را داریم و ان شاءالله در دنیایی که روز به روز به سمتِ جرم و جنایت حرکت می کند ؛ به سمتِ ظلم و تاریکی حرکت می کند ؛ و شاهدید در این دنیا انسان ها با سؤاستفاده از قدرت و امکانات حق و حقوقِ ؛ انسانیت را پایمال می کنند و مردم بیگناه از سراسر دنیا شهید و آواره می شوند و انسان باید بگردد به آن رسالت معنوی و آن پیامهای الهی ؛ بشر باید بار دیگر برگردد به آن آیات و روایات قرآن کریم ؛باید برگردیم به آن معنویت ؛ پیام محبت ؛ پیام انسان سازی ؛ پیام تربیت ؛ که هر چه هست ؛اسلام عزیز هست .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش  سپس به حدیث نورانی به نام حدیث شریف معراج اشاره کردکه در 38 فصل آمده است که در فصل اول آن اشاره شده است :« قال الفَیْضُ رَحْمَةُ اللهِ عَلَیه: «...وَ مِنْ مَواعِظِ اللهِ سُبْحانَهُ ما رَواهُ أَبُو مُحَمَّد الْحُسَیْنُ بْنُ أَبِى الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّد الدَّیْلَمِىُّ(ره) فى آخِرِ کِتابِهِ المُسَمّى بِـ «إِرْشادِ القُلُوبِ إِلَى الصَّوابِ» مُرْسَلاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع)، وَ رَواهُ غَیْرُهُ مُسْنَداً عَنْهُ(ع) عَنْ أَبیهِ عَنْ جَدِّهِ أَمیرِ المُؤْمِنینَ(ع) أَنَّهُ قالَ: إِنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحانَهُ لَیْلَةَ المِعْراجِ، فَقالَ: یا رَبِّ! أَىُّ الأَعمالِ أَفْضَلُ؟ فَقالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: لَیْسَ شَىْءٌ أَفْضَلَ عِنْدی مِنَ التَّوَکُّلِ عَلَىَّ، وَالرِّضـا بِما قَسَمْتُ.  /// فیض کاشانى ــ رحمه الله ـ فرموده است: «از جمله مواعظ پروردگار سبحان حدیثى است که دیلمى ــ رحمه الله ـ در آخر کتاب ارشاد القلوب ـ بدون ذکر راویان حدیث ـ از امام صادق ـ (ع) ـ نقل مى کند و دیگران با ذکر سلسله سند از آن امام بزرگوار، از حضرت باقر از امیرالمؤمنین (ع) نقل مى کنند که فرمود: «پیامبر (ص)در شب معراج از خداوند سبحان سئوال کرد: پروردگارا! ارزشمندترین کار چیست؟ خداوند ـ عزّوجلّ ـ در پاسخ فرمود: در نزد من چیزى از توکّل و اعتماد بر من و رضا به داده من برتر نیست.»   

                                   

حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه به فصل دوم حدیث نورانی و شریف معراج پرداخت و گفت : یا أَحْمَدُ! وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلْمُتَحآبّینَ فِىَّ، وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتعاطِفینَ[لِلْمُتَقاطِعینَ] فِىَّ، وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلمُتَواصِلینَ فِىَّ، وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلمُتَوَکِّلِینَ عَلَىَّ. وَ لَیْسَ لِمَحَبَّتى عِلَّةٌ، وَ لا غایَةٌ وَ لا نِهایَةٌ. کُلَّما رَفَعْتُ لَهُمْ عِلْماً، وَضَعْتُ لَهُمْ عِلْماً، اُولَئِکَ الَّذینَ نَظَرُوا إِلَى الْمَخْلُوقینَ بِنَظَرى إِلَیْهِمْ،  وَ لَمْ یَرْفَعُوا الحَوائِجَ إِلَى الخَلْقِ،بُطُونُهُمْ خَفیفَةٌ مِنْ أَکْلِ الْحَلالِ،  نَعیمُهُمْ فِى الدُّنْیا ذِکْری وَ مَحَبَّتی وَ رِضائی عَنْهُمْ. ///  اى احمد، محبّت و دوستى من نسبت به کسانى که فقط به انگیزه رضاى من یکدیگر را دوست مى دارند و نسبت به کسانى که فقط به انگیزه رضاى من به یکدیگر مهر مىورزند و مراوده مى کنند و کسانى که فقط به انگیزه رضاى من به یکدیگر مى پیوندند و کسانى که بر من توکل مى کنند حتمى است. محبت مرا علّتى ـ خارج از وجود من که سبب پیدایش یا کم و زیاد شدن آن شود ـ نیست و ـ چون از خود من است ـ حدّ و اندازه اى ندارد. (پس من) دانش پى در پى و علمى فراوان به آنان ارزانى خواهم داشت. اینان از منظر دید من به مخلوقات مى نگرند و هرگز به پیشگاه مخلوق، عرض نیاز نمى کنند. اندرونشان حتى از لقمه حلال، سبکبار است، نعمت و بهره مندى دنیایشان، یاد من، محبّت من و رضاى من است.» 

وی افزود :  در آیات و روایات بسیاری در مورد درب های بهشت و جهنم صحبت شده است. اما بهشت و جهنم چند درب دارد و روی آنها چه چیزی نوشته شده است؟ و هر کدام از درب ها مخصوص چه افرادی است؟خداوند برای وارد شدن به بهشت و جهنم مراتب مختلفی را تعیین کرده است که انسانها با توجه به اعمال خود و میزان خوب و بد بودن آنها از درهای مختلفی وارد بهشت یا جهنم می شوند. هر کدام از درهای بهشت یا جهنم، درجه ای از خوب و بد بودن بهشت و جهنم را نشان می دهند. خداوند در آیه44 از سوره حجر می فرماید : « جهنم را نیز مانند بهشت دارای در می داند و می فرماید:همان دوزخی که هفت در دارد، و برای هر دری گروهی از پیروان شیطان تقسیم شده اند «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ لِکلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ»؛ جهنم نیز هفت در دارد و برای هر دری، گروه معینی از آنها تقسیم شده اند.»در این باره حضرت امام جعفر صادق(ع) می فرماید :«  جهنّم هفت در دارد؛ از یک در فرعون و هامان و قارون داخل می شوند، و از یک در مشرکین و کافرینی که به قدر یک چشم بر هم زدن ایمان نیاورده اند، و از یک در بنو امیه وارد می شوند که اختصاص به آنان دارد و کسی در آن در با آنها شریک نیست؛ و آن باب لَظَی و باب سَقَر و باب هاویه است. و چون وارد آن در شوند، آن در آنها را هفتاد سال راه پائین می برد، و هر بار که آنها را هفتاد سال به پائین ببرد آتش چنان فورانی کند که شعله و شراره اش آنها را به طبقات بالا تا هفتاد سال راه پرتاب کند، و هم چنین باز آنها را هفتاد سال راه پائین می برد؛ و پیوسته به همین طرز هستند ابداً و به طور جاودانی و خلود می مانند. و از یک در آن، دشمنان ما و مبغضان ما و خوارکنندگان ما وارد می شوند، و آن در بزرگترین در است و آتش آن نیز شدیدتر است. در حقیقت درهای جهنم برای گناهانی است که انسان به سبب انجام آنها وارد دوزخ می شود، هر در برای نوعی از گناه است. واضح است درهای زیاد به منظور کثرت افراد هنگام ورود نیست، همچنین جنبه تشریفاتی ندارد، بلکه به عوامل مختلفی اشاره می کند که انسان با ارتکاب به آنها وارد بهشت یا جهنم می شود. همانطور که درهای بهشت برای طاعات، اعمال صالح و مجاهدت هایی است که بوسیله آن بهشتیان وارد بهشت می شوند. اما در احادیث  دیگر برای بهشت،هشت درب عنوان شده است. چنانچه حضرت امام جعفر صادق(ع) فرموده است: « بدانید که بهشت هشت در دارد و عرض هر دری، به اندازه چهل سال راه است.»


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش یادآور شد : حالا ممکن است سئوال شود که چرا بهشت هشت درب دارد و جهنم هفت درب ؛  در آیات متعددی از قرآن کریم آمده است که برای بهشت و جهنم درهائی وجود دارد از جمله در این دو آیه: آیه 71 از سوره ی مبارکه ی زمر که می فرماید :«وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِ رَبِّكُمْ وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا بَلَىٰ وَلَٰكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْكَافِرِينَ /// و آنان را که کافر شدند فوج فوج به جانب دوزخ رانند تا چون آنجا رسند درهای جهنّم (به رویشان) بگشایند و خازنان دوزخ به آنها گویند: مگر پیغمبرانی از خودتان برای (هدایت) شما نیامدند و آیات الهی را برایتان تلاوت نکردند و شما را از ملاقات این روز سخت نترسانیدند؟ جواب دهند: بلی و لیکن (افسوس که ما پند نگرفتیم و به کفر و عصیان خود را مستحق عذاب حرمان کردیم و) وعده عذاب بر کافران محقّق و حتمی گردید.» و هچنین آیه ی 73 از همین سوره که می فرماید :«وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ /// و متقیان خدا ترس را فوج فوج به سوی بهشت برند تا چون بدانجا رسند و همه درهای بهشت (به رویشان به احترام) بگشایند و خازنان بهشتی (به تهنیت) گویند: سلام بر شما باد (خوشا به حال شما) که چه خوش عیش ابدی نصیب شما گردید حالی در این بهشت ابد در آیید و جاودان متنعّم باشید.»

حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه  افزود : حال ممکن است این سئوال در ذهن شما نقش ببندد که درب های بهشت و جهنم چگوه اند و چه شکلی دارند ؟ گه در این راستا باید گفت : مرحوم طبرسی در مجمع البیان نقل کرده است که حضرت علی (ع) در رابطه با درهای جهنم فرمودند: « درها، طبقه طبقه است، برخی از آنها بالای دیگری است. بعد حضرت با دست های خود طبقه ها را نشان دادند و فرمودند:بهشت را خدا مسطح قرار داده و درجات بهشت در عرض هم هستند، اما جهنم را طبقاتی قرار داده است. شاید به این خاطر خدا جهنم را طبقه طبقه قرار داده که کسی بیش از حد خود عذاب نبیند، هر چقدر در جهنم پایین تر برویم عذاب شدید تر می شود. اما در بهشت، آن فردی که در پایین ترین درجه است باز هم به تناسب خود نصیبی از درجات بالاتر دارد. سپس امیرالمؤمنین هرکدام از طبقات جهنم را اسم بردند که در قرآن اسم های آن آمده است. اولین طبقه ی جهنم که از قسمت های دیگر بهتر است هاویه است هرچقدر پایین تر برود سخت تر می شود.

امام جمعه ی شهرستان شوش افزود : حضرت امام علی(ع) می فرمایند: «در جهنم چاهی است که اگر سر آن برداشته شود همه ی دوزخ را شعله ور می کند.» با توجه به احادیث و روایات می توان فهمید که انسانها بر اساس اعمالی که انجام داده اند دارای مراتب و موقعیت های مختلفی هستند که به تناسب اعمال خود از درب های معینی وارد بهشت می شوند. اسامی درب های بهشت به شرح زیر است: 1 ) ـ باب المجاهدین 2 ) ـ باب المصلین(در نماز گزاران)3 ) ـ باب الصائمین(روزه داران) 4 ) ـ باب الصابرین(صبر کنندگان  5 ) ـ باب الشاکرین(شکر گزاران)6 ) ـ باب الذاکرین(یاد آوران خدا) 7 ) ـ باب الحاجین(حج کنندگان) 8 ) ـ باب اهل المعروف باب الصابرین(صبر کنندگان)

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه خاطر نشان نمود : امام جعفر صادق(ع) در مورد باب اهل المعروف می فرماید: « در کارهای نیک با برادرانتان رقابت کنید و از اهل معروف باشید، زیرا برای بهشت دری است که به آن در معروف می گویند و داخل آن نمی روند و مگر کسی که در دنیا کارهای نیک انجام داده است.» ـ  همچنین امام محمد باقر(ع) نام های درهای جهنم را چنین بازگو می فرماید:« 1 ) ـ  در اعلی جهنم، جحیم نام دارد 2 ) ـ لظی (پوست بدنت و صورت را می برد) 3 ) ـ سقر (آتش داغ) 4 ) ـ حطمه (آتش افروخته) 5 ) ـ   هاویه (آتش سوزان) 6 ) ـ سعیر (سوزان) 7 ) ـ جهنم ؛ اما  روی درب های بهشت چه چیزی نوشته شده است؟  در رابطه با سوال پرتکرار برخی از شما کاربران از بخش دین و مذهب نمناک لازم دانستیم در مورد نوشته های روی درب های بهشت بگوییم.  پیامبراکرم (ص) فرموده است:« «وقتی جبرئیل مرا به آسمان عروج داد، بهشت و نعمت های آن و جهنم و عذاب های آن را مشاهده کردم، جبرئیل به من گفت:آن چه را بر درهای بهشت نوشته شده بخوانم. بر در اوّل نوشته شده بود: « لاإله الاّ اللّه، محمّدَُ رسول اللّه، علی ولی اللّه، هر کاری راهی دارد و راه زندگی چهار چیز است: «قناعت و صرفه جویی؛ حق گویی؛ خودداری از کینه ورزیدن و همنشینی با نیکان.» بر در دوم نوشته شده بود:لااله الاّاللّه هر کاری راهی دارد، و راه خوشحالی در آخرت چهار چیز است:دست نوازش بر یتمیان کشیدن، مهربانی با بی سرپرستان، کوشش برای رفع گرفتاری های اهل ایمان و دلجویی از فقیران و تهی دستان. بر در سوم نوشته شده بود:لا اللّه الاّ اللّه… هر کاری راهی دارد و راه سلامتی در دنیا چهار چیز است:کم حرف زدن، کم خوابیدن، کم راه رفتن و کم خوردن. بر در چهارم نوشته شده بود:لا اله الاّ اللّه… هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید میهمان خویش را احترام کند. هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید همسایه خود را اکرام نماید، هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید پدر و مادر خود را احترام کند، و هر کس به خدا و قیامت عقیده دارد، یا سخن حق بگوید، یا ساکت بماند.  بر در پنجم، بعد از شهادت به یگانگی خدا و نبّوت پیامبر(ص) و امامت علی(ع) نوشته شده بود:هر کس می خواهد به او ظلم نشود، به دیگران ظلم نکند؛ هر کس که می خواهد ناسزا نشنود، ناسزا نگوید؛ هر کس که می خواهدخوار نشود، کسی را ذلیل نکند و هر کس که می خواهد در دنیا و آخرت به ریسمان محکمی چنگ بزند، به وحدانیت خدا و نبّّوت پیغمبر(ص) و امامت علی(ع) اقرار کند. بر در ششم، بعد از اقرار های سه گانه فوق نوشته شده بود:هر کس که می خواهد قبرش فراخ باشد، مسجد بسازد؛هر کس که می خواهد جانوران زیر زمین بدن او را نخورند، در مسجد ها زیاد بماند؛ هر کس که می خواهد بدن او در قبر تر و تازه بماند، مسجد را جارو کند و هرکس که می خواهد خانه خود را در بهشت ببیند، مسجدها را با فرش بپوشاند بر در هفتم نوشته بود: نورانیت و روشنایی قلب در چهار چیز است:عیادت بیمار، تشییع جنازه، تهیه کفن برای دیگران، و قرض دادن به افراد.. و بر در هشتم نوشته شده بود:هر کس که می خواهد از این درها وارد بهشت شود، باید دارای چهار خصلت باشد: سخاوت مندی و بزرگواری، خوش خلقی و اخلاق خوب، صدقه دادن، و خودداری از اذیت و آزار بندگان خدا.                

 حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی به دوری از طمع اشاره کرد و گفت : یکی از کسانی که معروف است به سخاوت ؛ حاتم طاعی است ؛ می گویند ؛ اقوام همه دعوت شده بودند ؛ بعد چهل تا شتر قربانی کرده بود ؛ اهخالی چندین روستای همجوار را هم دعوت کرده بود ؛ غذای سنگینی هم آماده کرده بودند ؛ بعد همین حاتم طاعی که این چنین سفره آرایی داشت و با سخاوت بود ؛ ازش سئوال پرسیدند ؛ آقای حاتم طاعی ؛ تو تا حالا در مقابل کسی احساس کمبود کرده ایی؟گفت : « بله ؛ من روزی تدارک سنگینی دیده بودم ؛ حتی شتر هم نذر کرده بودم  و  همه  را دعوت  کرده بودم برای کاری از  آن جمعیت جدا  شدم  رفتم آنسوتر دیدم  پیرمردی  که  چوپان  است  که دارد  از زمین  خار  می  کند  و  آنها  را کنار چاله ایی می  گذارد؛  غذای مختصری  هم  دارد درست   می  کند» به او گفتم  «  پیرمرد مگر نمیدانی؟»  گفت «چه چیز را؟» گفت :  « حاتم طاعی اینجا بساط پهن کرده و داررد به  همه  صور می  دهد پس  چرا  تو نمی روی سر سفره  حاتم طاعی؟»   گفت پیرمرد  نگاهی به  من کرد و گفت : «  هر که نان از عمل خویش خورد ؛ منّتِ حاتمِ طایی نبَرَد  » با شننیدن این جمله  کلک  و پرم یخت و گفتم :« الله اکبر از  این عظمت ؛  از این عزت  نفس » به همین نان و رزق قانع است ؛  با این که ندارد  تلاشش را هم می کند  و دستش را به کسی دراز نمی کند؛ منت هیچکس را هم نمی کشد . لذا قناعت صفت مردان خداست .

امام جمعه ی شهرستان  شوش  در ادامه اظهار داشت :  امیرالمؤمنین فرمودد : « قناعت شمشیری است که هیچ وقت کند  نمی شود؛  سبب  عزت می شود  و انسان  را بالا می بررد» چه جمله  ی زیبایی ؛ « از قناعت هیچ کس بی جان نشد ؛ از حرصی  هیچ کس  سلطان نشد///   نان ز خوکان و سگان نبود دریغ  / کسب مردم نیست این باران و میخ ///  گفت چشم تنگ دنیا دوست را/ یا  قناعت پر کند  یا خاک گور »الله اکبر ؛  این دنیاا اگر مهارش نکنند؛ چه بلایی سر آدم می آورد  ؛ قناعت  به ما  درس می دهد  که به حق خودمان شاکر  باشیم ؛ « از   نخل   برهنه   سايه  داري    مطلب //  از مردم  اين زمانه  ياري  مطلب // عزت به قناعت است و خواري به طمع  // با عزت خود  بساز خواري مطلب» خدایا بار پرروردگارا توفیق  عمل به  این  احادیث نورانی اهل  بیت (ع)به  همه  ی ما عنایت  بفرما ـ خدایا بار پرروردگارا توفیق  بهره مندی دنیا و آخرتمان با فرهنگ  دینی  بیش از پیش به همه  ی ما  عنایت بفرما .                                                                                               


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم آغاز نمود و گفت : « ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ وَ نحمده نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » . مجددا خودم و شما عزیزان  را دعوت می کنم به تقوای الهی ـ  دعوت می کنم به راه خدا ـ دعوت می کنم به عمل احادیث نورانی اهل بیت (ع) ـ دعوت می کنم به آماده شدن برای لحظه جان دادن ؛ آماده شدن برای سرازیری قبر ـ آماده شدن برای لحظه ی سئوال نیکر و منکر ـ آماده شدن برای لحظه ایی که بندهای کفن را باز می کنن ـ صورت ما را بر روی خاک می گذارند ـ از ما سئوال می شود از اولادمان ؛ از مالمان ؛ از عنوانمان ؛ از عمرمان ؛ از جوانیمان سئوال می شود ـ آماده شویم برای صحرای محشر وامصیبتا ـ آماده باشیم برای روزی که اعمال نمایان می شود ـ پرده ها فرو می افتد ـ آبروها ریخته می شود ـ زن و مرد از هم فرار می کنند ـ  آماده شدن برای آن روز سخت ـ برای آن روزی که هیچ چیزی به درد ما نمی خورد  مگر عمل صالح ـ مگر مالی که برای خدمت و گره گشایی از مردم خرج  شده ـ برای آن لحظه ایی که از جوانیمان سئوال می کنند ؛ از عمرمون سئوال می کنند ؛ از اولادمان سئول می کنند  ؛ مهمترین پیام نماز جمعه دعوت به تقواست غ دعوت به حق و حقیقت است دعوت به استفاده ی از فرصت هاست ـ دعوت به آماده شدن برای آن لحظه ی جدایی از دین و دنیاست ؛ هر روز می شنویم ؛ فلانی هم  از دار دنیا رفت ؛ فلانی هم خبر فوتش در خیابان و فضای پخش شد .عجب تا دیروز بین ما بود ؛ بعد پنجشنبه هایی که می رویم سر مزارها ؛ سر میزنیم ؛ فاتحه می خوانیم ؛ این یک سنت است ؛ سنت پیامبران و صالحان است .

حجت الاسلا م سید مرتضی مرعشی در ادامه به مناسبت ها اشارهه کرد و اظهارر داشت  که دهها مناسبت  را به صورت فهرست وار اشاره می کنم ؛؛  اولین مناسبت  سخنرانی  مهم رهبر فرزانه ی  انقلاب  نسبت به حوادث اخیر نسبت  به  اتفاقات سوریه ؛  قطعا عزیزان  عنایت دارند؛  گوش داده اند صحبت های مهم اینن ناخدای و ابرقدرت انقلاب  اسلامی نا خدایی که این کشتی اقیانوس  پیما ایران اسلامی  از  دل طوفان هایی سخت دارد  عبور می دهد ؛ تمام کارشناسان دنیا متحیر هستند که ما چیکار باید بکنیمکه یککک نققطهه ضعفی  در مدیریت ایران اسلامی بتوانیم  ایجاد  بکنیم؛ این ناخدای با هوش ؛  حکیم و  دانا فرمان  این انقلااب را  به  دست دارند؛  امت و ملت پیوند دارند  با  هم نمی  شود  به  این مملکت  آسییب وارد  کرد .

لذا حضرت آقا در  صحبت  های   بسیار  مهمشان  فرموند: « اتاق فرمان این قائله ی سوریه   این  آمریکا  و اسرائیل بود  »

خطیب نماز جمعه ی شهرستاان شوش در  ادامه به تربیت فرزندان امیرالمؤمنین   اشاره کرد و  گفت  : «حضرت ام البنین(س) به یتیمان امیر مؤمنین ادب کردگفت مرا فاطمه نخوانید مرا ام البنین صدا بنامید ؛ تا دل فاطمه ی زهرا (س)  در خانه نشکند و فرزندانش اشکشان جاری نشود ؛ ادب کرد به فرزندان حضرت فاطمه ی زهرا(س) به به همین منظور خدا عزیز و بزرگش کرد .

وی در ادامه به تصادفات جاده ای اشاره کرد و اظهار داشت :  بارها برای خودمان این تصادفات پیش آمده  که با یا ابوالفضل(ع) و امیرالمؤمنین خدا کمک کرد و این خطرات از بیخ گوشمان رد شد لذا این مطالبه ی به حق مردم عزیزان هست ان شاألله مردم عزیز همت بکنند و در آخر جا دارد تشکر کنم از ساماندهی میدان ورودی شهر که همت کردن برای جان همان عزیزان میوه فروشمان ـ کسانی که می خواهند بیایند و میوه بخرند از محدوده ی شهر اهواز ـ  خدایا بار پرروردگارا توفیق  عمل به  این  احادیث نورانی اهل  بیت (ع) به  همه  ی ما عنایت  بفرما ـ خدایا بار پرروردگارا توفیق  بهره مندی دنیا و آخرتمان با فرهنگ  دینی  بیش از پیش به

از دیگر برنامه های این هفته  می توان به « قرائت زیات آل یاسین توسط حاج عبدلرحیم انصاری » اشاره کرد  و یاد و خاطره ای شهدایی که از تاریخ 24 آذر ماه الی  30 آذر ماه  در هشت سال جنگ دفاع مقدس  شربت شهادت نوشیدند به  « شهیده طعیمه چعب  زاده  ـ شهید زینب شوهان  ـ شهید سید حبیب بخاطی ـ شهید صادق بیاتی  ـ شهید نعیم جابرانی و  شهید عبدالحسین زهیری  »  اشاره کرد ـ یادشان گرامی باد .                                      خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم آغاز نمود و گفت : « ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ وَ نحمده نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » . مجددا خودم و شما عزیزان  را دعوت می کنم به تقوای الهی ـ  دعوت می کنم به راه خدا ـ دعوت می کنم به عمل احادیث نورانی اهل بیت (ع) ـ دعوت می کنم به آماده شدن برای لحظه جان دادن ؛ آماده شدن برای سرازیری قبر ـ آماده شدن برای لحظه ی سئوال نیکر و منکر ـ آماده شدن برای لحظه ایی که بندهای کفن را باز می کنن ـ صورت ما را بر روی خاک می گذارند ـ از ما سئوال می شود از اولادمان ؛ از مالمان ؛ از عنوانمان ؛ از عمرمان ؛ از جوانیمان سئوال می شود ـ آماده شویم برای صحرای محشر وامصیبتا ـ آماده باشیم برای روزی که اعمال نمایان می شود ـ پرده ها فرو می افتد ـ آبروها ریخته می شود ـ زن و مرد از هم فرار می کنند ـ  آماده شدن برای آن روز سخت ـ برای آن روزی که هیچ چیزی به درد ما نمی خورد  مگر عمل صالح ـ مگر مالی که برای خدمت و گره گشایی از مردم خرج  شده ـ برای آن لحظه ایی که از جوانیمان سئوال می کنند ؛ از عمرمون سئوال می کنند ؛ از اولادمان سئول می کنند  ؛ مهمترین پیام نماز جمعه دعوت به تقواست غ دعوت به حق و حقیقت است دعوت به استفاده ی از فرصت هاست ـ دعوت به آماده شدن برای آن لحظه ی جدایی از دین و دنیاست ؛ هر روز می شنویم ؛ فلانی هم  از دار دنیا رفت ؛ فلانی هم خبر فوتش در خیابان و فضای پخش شد .عجب تا دیروز بین ما بود ؛ بعد پنجشنبه هایی که می رویم سر مزارها ؛ سر میزنیم ؛ فاتحه می خوانیم ؛ این یک سنت است ؛ سنت پیامبران و صالحان است .

حجت الاسلا م سید مرتضی مرعشی در ادامه به مناسبت ها اشارهه کرد و اظهارر داشت  که دهها مناسبت  را به صورت فهرست وار اشاره می کنم ؛؛  اولین مناسبت  سخنرانی  مهم رهبر فرزانه ی  انقلاب  نسبت به حوادث اخیر نسبت  به  اتفاقات سوریه ؛  قطعا عزیزان  عنایت دارند؛  گوش داده اند صحبت های مهم اینن ناخدای و ابرقدرت انقلاب  اسلامی نا خدایی که این کشتی اقیانوس  پیما ایران اسلامی  از  دل طوفان هایی سخت دارد  عبور می دهد ؛ تمام کارشناسان دنیا متحیر هستند که ما چیکار باید بکنیمکه یککک نققطهه ضعفی  در مدیریت ایران اسلامی بتوانیم  ایجاد  بکنیم؛ این ناخدای با هوش ؛  حکیم و  دانا فرمان  این انقلااب را  به  دست دارند؛  امت و ملت پیوند دارند  با  هم نمی  شود  به  این مملکت  آسییب وارد  کرد .

لذا حضرت آقا در  صحبت  های   بسیار  مهمشان  فرموند: « اتاق فرمان این قائله ی سوریه   این  آمریکا  و اسرائیل بود  »

خطیب نماز جمعه ی شهرستاان شوش در  ادامه به تربیت فرزندان امیرالمؤمنین   اشاره کرد و  گفت  : «حضرت ام البنین(س) به یتیمان امیر مؤمنین ادب کردگفت مرا فاطمه نخوانید مرا ام البنین صدا بنامید ؛ تا دل فاطمه ی زهرا (س)  در خانه نشکند و فرزندانش اشکشان جاری نشود ؛ ادب کرد به فرزندان حضرت فاطمه ی زهرا(س) به به همین منظور خدا عزیز و بزرگش کرد .


وی در ادامه به تصادفات جاده ای اشاره کرد و اظهار داشت :  بارها برای خودمان این تصادفات پیش آمده  که با یا ابوالفضل(ع) و امیرالمؤمنین خدا کمک کرد و این خطرات از بیخ گوشمان رد شد لذا این مطالبه ی به حق مردم عزیزان هست ان شاألله مردم عزیز همت بکنند و در آخر جا دارد تشکر کنم از ساماندهی میدان ورودی شهر که همت کردن برای جان همان عزیزان میوه فروشمان ـ کسانی که می خواهند بیایند و میوه بخرند از محدوده ی شهر اهواز ـ  خدایا بار پرروردگارا توفیق  عمل به  این  احادیث نورانی اهل  بیت (ع) به  همه  ی ما عنایت  بفرما ـ خدایا بار پرروردگارا توفیق  بهره مندی دنیا و آخرتمان با فرهنگ  دینی  بیش از پیش به

از دیگر برنامه های این هفته  می توان به « قرائت زیات آل یاسین توسط حاج عبدلرحیم انصاری » اشاره کرد  و یاد و خاطره ای شهدایی که از تاریخ 24 آذر ماه الی  30 آذر ماه  در هشت سال جنگ دفاع مقدس  شربت شهادت نوشیدند به  « شهیده طعیمه چعب  زاده  ـ شهید زینب شوهان  ـ شهید سید حبیب بخاطی ـ شهید صادق بیاتی  ـ شهید نعیم جابرانی و  شهید عبدالحسین زهیری  »  اشاره کرد ـ یادشان گرامی باد .

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست