تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی
به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، آیین نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ، تحت عنوان یادواره ی شاهنامه پژوه « زنده یاد علی قلی خان کاظمی بختیاروند » روز جمعه 21 مهرماه1396 ساعت 10صبح درتالارنیایش این شهرستان برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ همزمان با سالروز « خواجه شمس الدين محمد شيرازي شاعر و حافظ قرآن، متخلص به حافظ و معروف به لسان الغيب از بزرگترين شاعران غزل سراي ايران و جهان » آئین نکوداشت حکیم ابوالقاسم فرودوسی به مناسبت سالروز درگذشت « شاعر و شاهنامه پژوه ، زنده یاد علی قلی خان کاظمی بختیاروند » با حضور دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ، دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، دکتر عدنان غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش ، مهندس عباس پاپی زاده نماینده ی شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی ، عبدالحسن آل کثیر معاونت فرمانداری شهرستان شوش ، مهندس یوسف زمانی شهردار ، جمعی از مسئولین محلی ، اعضای اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ، هنرمندان و شاهنامه پژوهان ، محققان و شاعران آیینی ایران و استان خوزستان آین آیین با سخنرانی دکتر غزی فرماندار آغاز به کار نمود .
فرماندار شهرستان شوش ضمن قدردانی از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و خانواده ی کاظمی بهداروند به خاطر برگزاری این آیین و عرض خیرمقدم به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ، به حکیم ابوالقاسم فردوسی اشاره کرد و عنوان نمود :از این که دور هم جمع شده ایم تا پاس برداریم بزرگداشت یکی از اسطوره های ادبیات زبان فارسی را که با اشعار خود در وصف اهل بیت(ع) سروده است به خود می بالم .
وی افزود : موضوع زبان و ادبیات هر ملتی همانند ، شیر و آب با انسان عجین هستن و جدا کردن ادب ، فرهنگ و هنر از انسان کاری محال و غیر ممکن است ؛ ما در تاریخ ایران شاهد موضوع هایی هستییم که در سطح جهان بی نظیر است و به عنوان کسی که در رشته ی ادبیات صاحب نظر هستم این را عرض می کنم که در همه ی جهان زبانی که در سرودن شعر هم وزن وجود دارد هم قافیه ؛ از بین 28 زبان مرسوم بین المللی فقط زبان « فارسی و عربی » است و یکی از دلایل مهم و اساسی شاهنامه ی فردوسی که به راحتی حفظ می شود همین وزن و قافیه ای است که در این اشعار وجود دارد و اگر ما نمی توانیم به همان راحتی شعر نثر را حفظ کنیم چون نه نظمی دارد نه وزنی و نه قافیه ای و از طرفی پراکنده گی و ناموزون این نوع شعر است اما اکثر شما که در این محفل نشسته ای اگر بپرسند که اشعار کدام شعار را حفظ هستید ابتدا به نام شاهنامه ی فردوسی اشاره می کنید و پس از آن به حفظ اشعار « حافظ ، سعدی ، رودکی و مولوی » به خاطر همان داشتن وزن و قافیه اشاره می کنید .
دکتر غزی سپس به موزون بودن اشعار فردوسی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : یکی از عوامل اصلی حفظ شعر در تمام زبان های بین المللی ؛ موزون بودن شعر است ، اما یک نوع موسیقی خاصی از نظر ادبی در اشعار حکیم ابوالقاسم وجود دارد و من انتظارم این است در آیین های بعدی یکی از کارشناسان زبان ادبیات زبان و ادب فارسی در مورد موسیقی در شعر خصوصا در مورد اشعار فردوسی برای مدعوین و علاقه مندان نکات آموزشی را ارائه نمایند .
وی در پایان اظهار داشت : حکیم ابوالقاسم فردوسی از حدیث « موسیقی شعری ؛ وزن و قافیه و چگونگی قرار دادن کلمات کنار همدیگر » یکی از موفق ترین شاعران به حق ایران می باشد ؛ لذا شاهنامه متنی است که در سه سطح « فکری ، ارزش های ادبی و زبان » برتر بوده که به صورت عمیق به بررسی و کارشناسی نیاز دارد و من از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش انتظار دارم در گام های بعدی این آیین را به جشنواره ی شاهنامه خوانی همراه با پرداختن به آموزش موسقیایی شعر فردوسی تبدیل کند .
دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی زنده یاد علی قلی خان کاظمی بختیاروند تصریح نمود : این مرد بزرگ ؛ نسل مبارکی را تحویل جامعه داد ، تک تک فرزندان مرحوم اشخاص بسیار موفقی هستند و هر کدام از آنها در جایی برای خدمت رسانی به شهرستان شوش و استان خوزستان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند ، در نتیجه این آیین که تحت عنوان « بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شده در واقع تقدیری است از زنده یاد علی قلی خان کاظمی بختیاروند » که در مدتی که در قید حیات بودند ؛ از نظر علمی با توجه به مشکلاتی که در آن زمان وجود داشت توانستند اثرات بسیار مفیدی را از خودشان به جا بگذارند .
وی در ادامه به هجمه ی دشمنان به اسلام و ایران و حتی ملت های خود اشاره کرد و اظهار داشت:آن طور نیست که دشمنان ما برای این که بتوانند بر ملت ها و اعتقادات مردم حکومت کنند و آنها را به تسخیر خود درآورند ؛ بیکار بنشیند و لذا با انواع و اقسام هجمه های فرهنگی و اعتقادی به ملت ها حمله می کنند ، در نتیجه جا دارد از فرزندان زنده یاد کاظمی بختیاروند که به یاد پدرشان این آیین را برگزار نمودند تشکر می کنم و قطعا با چنین برنامه هایی است که می توانیم در مقابل هجمه های فرهنگی و اعتقادی ، که امروز دشمنان ما در جای جای جهان و ایران اسلامی برای اجرای نقشه های شیطانی خود می کشند ، حرفی برای گفتن داشته باشیم .
وی با اشاره به اینکه امروز زبان فارسی به همت افرادی همچون فردوسی زنده مانده است، اظهار داشت: از آنجا که مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی برای ایرانیان ارزشمند است ضرورت دارد هر ساله نکوداشت حکیم فردوسی برگزار شود تا دوستداران وی با جایگاه ارزشمند این سخنور بیش از پیش آشنا شوند.
دکتر سید راضی نوری خوزستان را خواستگاه شاهنامه خوانی در ایران دانست و تصریح نمود : شاهنامه نقش مهمی در معرفی زبان فارسی به عنوان مؤلفه ی اصلی هویت ایرانی و فرهنگ معنویت دارد و در دنیا از جایگاه خاصی برخوردار است و استان خوزستان خاستگاه شخصیت های بزرگ « ادبی در زمینه ی شعر و شاعری با سبک های مختلف خصوصاً ؛ « غزل ـ رباعی ـ شاهنامه خوانی ـ مثنوی و نثر به دو زبان فارسی و عربی » می باشد .
دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با قدردانی از سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و خانواده ی زنده یاد کاظمی بختیاروند به خاطر برگزاری این آیین ارزشی به حضور نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین اشاره کرد و خاطر نشان نمود : با وجود گران سنگ دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی در حوزه های مختلف اتفاقات مهم و زیرساختی برای شهرستان شوش در حال وقوع است و امیدوارم که در حوزه ی فرهنگ هم این اتفاقات و این رویدادها در نظر گرفته شود . و همچنین بر خود لازم می دانم در این ایام مقدس به «شاعر ، محقق ، ادیب ، پژوهشگر » یعنی دکتر عدنان غزی که در کنگره ی بین المللی شعر رضوی با هم همکاری های زیادی داشته ایم و جدیدا به عنوان فرماندار شهرستان شوش منصوب شده است و مطمئنم این اتفاقات و این رویدادها مایه ی خیر و برکت برای شهرستان شوش است .
وی در ادامه به قبل و بعد از پیدایش شاهنامه در حوزه های حماسی اشاره کرد و گفت : کتاب های زیادی در این راستا خلق شده است ؛ کتاب هایی که غیر قابل انکار هستند از جمله قبل از شاهنامه ؛ به شاهنامه ی طوسی برمی خوریم و حتی پیش از این هم شاهنامه هایی در حوزه ی نثرآفریده شده است ؛ در حوزه های اساطیر و در حوزه های تاریخ و حتی در حوزه های ادبیات ؛ اما چه اتفاقی افتاده است که شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی جاودانه و پایدار مانده است ؟
دکتر جوروند افزود : شرح اسطوره ها و شرح پادشاهی ها در کتاب های مختلفی آمده است اما مطمئنا شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی یک تمایزی با دیگر کتاب های دیگر دارد و بدون تردید موضوع مهم این تمایز «اخلاق مداری » است . این شاهنامه علاوه بر تمام ویژگی هایی که دارد ؛ برخورداری از مدح و ستایش اهل بیت (ع) است که در ابتدای شاهنامه آمده است و در حقیقت نکته ی تمایز و فاصله ای که بین حکیم ابوالقاسم فردوسی و سلطان محمود غزنوی افتاده است بدون تردید همین نکاتی است که در آغاز شاهنامه آمده است .
وی در ادامه به ابیاتی از شاهنامه که در مدح اهل بیت(ع) اشاره شده است پرداخت و اظهار داشت : حکیم این حكیم این جهان را چو دریا نهاد / برانگیخته موج ازو تند باد / چو هفتاد كشتی بر او ساخته / همه بادبادنها بر افراخته / یكی پهن كشتی بسان عروس / بیاراسته همچو چشم عروس / محمد(ص) بدو اندرون با علی(ع) / همان اهل بیت نبیّ و ولی / خردمند كز دور دریا بدید / كرانه نه پیدا و بن ناپدید / بدانست كو موج خواهد زدن / كس از غرق بیرون نخواهد شدن / به دل گفت: اگر با نبی و وصی / شوم غرقه دارم دو یار وفی / همانا كه باشد مرا دستگیر / خداوند تاج و لوا و سریر / خداوندِ جویِ می و انگبین / همان چشمه شیر و ماء معین / اگر چشم داری به دیگر سرای / به نزد نبی و وصی گیر جای / گرت زین بد آید گناه من است / چنین است و این دین و راه من است / برین زادم و هم برین بگذرم / چنان دان كه خاك پی حیدرم / دلت گر به راه خطا مایل است / ترا دشمن اندر جهان خود دل است / هرآن كس كه در جانش بغض علی است / از او زارتر در جهان زار كیست؟ / نگر تا نداری به بازی جهان / نه برگردی از نیك پی همرهان .
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان سپس به اخلاق مداری حکیم ابوالقاسم فردوسی اشاره کرد و تصریح نمود : دو پادشاه در شاهنامه به نام « فریدون و کیکاوس » داریم که فریدون جهان را بین سه فرزندش تقسیم کرد و اگر کسانی که به دنبال این هستند که فردوسی را از مذهب جدا کند و فقط تفکرات شعری به آن بدهند ؛ نکته ی ظرفی است ؛ فریدون پادشاه بزرگی است و همین بزرگ بودنش و تقسیم جهان بین سه فرزندش ، با این وجود فردوسی وی را قبول ندارد و گفته است « فریدون فرخ فرشته نبود/ ز مشک و ز عنبر سرشته نبود / بداد و دهش یافت آن نیکوئی / تو داد و دهش کن فریدون توئی » یعنی فریدون به آن بذل و بخشش فرشته بود و شما هم اگر بذل و بخشش داشته باشید و یا دادگستری بکنید ، بی شک سر زبان ها می افتید و در واقع همان کار فریدون را انجام داده اید .
دکتر جوروند در پایان به الحاق شدن ابیاتی به شاهنامه توسط عده ای فرصت طلب برای مخدوش کردن حکیم ابوالقاسم فردوسی بین ایرانیان اشاره کرد و گفت : درست است که شاهنامه ی فردوسی از 60 هزار بیت تشکیل شده است ؛ اما 10 هزار بیت به شاهنامه الحاق شده است و در واقع ابیاتی هستند که قومیت ها را در برابر هم قرار می دهد در صورتی که فردوسی اخلاق مدار بوده و شما اگه به شاهنامه های قدیم نگاه کنید و آن را با شاهنامه های جدید مقایسه کنید پی به تحریفات امروزی خواهید برد .
حجت الاسلام والمسلمین علی نظر ممبینی مشاور آیت الله جزایری نماینده ی ولی فقیه و امام جمعه ی شهرستان اهواز در امور اقوام بختیاری و مدیر امور استان ها و شهرستان های دانشگاه امیر المؤمنین(ع) مستقر در اهواز ؛ ضمن قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش به خاطر همکاری و همیاری برای برگزاری این آیین عنوان نمود : امروز هم اندیشی خوبی دست به دست هم داد تا در پایتخت تمدن ایران زمین ، سرزمین خاطرات و حماسه های عملیات غرورآفرین فتح المبین و شهر حضرت دانیال نبی(ع) و بالاخره سرزمینی با دو اثر ثبت جهانی چغازنبیل و محوطه ی باستانی شوش ، شاهد برگزاری آیین نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ، تحت عنوان یادواره ی شاهنامه پژوه « زنده یاد علی قلی خان کاظمی بختیاروند » باشیم و در وصف حکیم ابوالقاسم فردوسی سخن گفتن در حضور پژوهش گران ، محققان و ادیبان برای من روحانی بسیار سخت و دشوار است اما تا جایی که بتوانم سخنان دکتر جوروند ، دکتر نوری و دکتر غزی را تکمیل تر می کنم .
وی افزود : مقام معظم رهبری در دهه های هفتاد و هشتاد در دیدار با هنرمندان حوزه ی هنری متشکل از (هنرمندان و شاعران ) فرمود : « فردوسی در شاهنامه، فرهنگ ایرانِ پیش از اسلام را با فرهنگ ایرانِ پس از اسلام پیوند دادهاست. من موافقم که از «فردوسى» تجلیل شود؛ شاهنامه تحلیل شود و حکمت فردوسى استخراج گردد تا همه بدانند که این حکمت، اسلامى است یا غیراسلامى. این بزرگداشتى هم که برگزار شد، اصلاً به دستور و خواست من بود؛ منتها چون اواخر ریاست جمهورىام بود، به آقاى مهندس حجت گفتم که دنبال نمایید و فردوسى را بزرگ کنید. فردوسى باید هم بزرگ شود. فردوسى در قلّه است. امیدواریم کمکارى که دوستان اشاره کردند ؛ گریبان ما را نگیرد تا حکمت فردوسى را بیان کنیم. ما هستیم که اسم او را «حکیم ابوالقاسم فردوسى» گذاشتیم؛ دشمنان دین که این اسم را نگذاشتهاند. خوب؛ این حکیم چه کسى است و حکمت او چیست؟ آیا حکمت زردشتى است؟ حکمت بىدینى است؟ حکمت پادشاهى است؟ یا حکمت اسلامى؟ این را مىشود در آورد. اگر کسى به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریان گاهى باریک و پنهان و گاهى وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جارى است. این را مىشود استخراج کرد، دید و فهمید. مخصوصاً بعضى از شخصیتهاى شاهنامه خیلى برجسته هستند که اینها را باید شناخت و استخراج کرد. من یک وقت گفتم که «اسفندیار» مثل این بچه حزباللّهیهاى امروز خود ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزباللّهىِ غیورِ دینخواهِ مبارز وجود دارد. بله؛ این کارها را شما بکنید تا دیگران نکنند. شما که نکردید، دیگران میکنند.» ولی ما مروجان مذهبی و فرهنگی به این جملات ارزشمند و گرانبها بی توجهی کرده ایم و از لابه لای این بی توجهی ها امروز به جایی رسیده ایم که این همایش را برگزار کنیم خدا را شاکریم و باید گفت این نوسانات و این خلع ها و افت و خیزها می بایست آسیب شناسی و سپس ساماندهی کنیم و به عقیده ی من دکتر محمد جوروند به عنوان مدیرکل اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان از عهده ی رفع مشکلات شعر و شاعری این استان پهناور بر می آیند .
نوربخش احمدزاده پژوهشگر و روایت گر شاه نامه و فعال فرهنگ و هنر سخنران بعدی این برنامه بود که اینگونه آغاز کرد: به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگدرد / خداوند نام وخداوند جای / خداوند روزی ده و رهنمای ـ با درود به همه شما ارجمندان و نخبگان و با سپاس از فرزندان زنده یاد علی قلی خان کاظمی که به احترام عشق و ارادت پدر به اثربزرگ شاه نامه این آیین نکوداشت فردوسی را برای نخستین سال درگذشت ایشان برگزیدند چه کار نیکو و ارزنده ای ما براین باوریم که پیش فرهنگیان و اندیشمندان باید سخن سخته بگویم ، تو پیش فرهنگیان سخن سخته گوی .
وی افزود : به فرموده حیکم فردوسی: چو چشمه برژف دریا بری // به دیوانگی ماند این داوری // ضمن گرامی داشت نام و یاد خداوند گار سخن پارسی فردوسی // سخن هرچه گویم همه گفته اند // بر باغ دانش همه روُفته اند // سخن گفته شد گفتی هم نماد // دوستان پیش تر از ما گفتی ها را گفتند . شاه نامه پس از سرایش همواره جان پناه امنی برای ایران دوستان ، خردمندان و ایران اندیشان و دوستداران تاریخ ، فرهنگ و هنر بوده و هست وبا همه سختگی ها و مشکلات پیش رو هرگز از نفس نیفتاده و با این علاقمندی که من می بینم هر روز در حال جوانه زدن است // شاه نامه کتاب عشق است و معرفت ، شاه نامه را باید کتاب صلح نامید // در شاه نامه هزاران اندیشه غیر جنگی وجود دارد .
احمدزاده سپس گفت : دین ، اخلاق ، وفای به عهد، راستی ، پرهیز از دروغ ، پرداختن به ارزشهای انسانی ، شاه نامه کتاب درس های بزرگ است اعتمادهای بزرگ و بشکوه در داستان رستم و اسفندیار که استاد مانا و ماندگار روزگار ما جناب اسلامی ندوشن در مورد این داستان گفته است اگر فردوسی تنها همین داستان را هم می سرود شاعر بزرگی بود . و این داستان را داستان داستانها نامیده، در کتابی تحت همین عنوان، و به زیبایی به داستان نبرد رستم و اسفندیار پرداخته است در همین داستان از یک سوی با جنگ ادیان روبرو هستیم چون اسفندیارنماینده دین بهی ست و رستم بر دین میترائیسم یا مهر پرستی ، از سوی دیگر با جنگ جوانی و پیری هم روبرو هستیم،جنگ تفکر و پختگی با جوانی و غرور ،جنگ پسر پادشاه با رستم ابرپهلوان و نماینده مردم ، جنگ اسفندیار روئین تن با رستم پیر ،اما نکته ای که در این مجال می خواهم به آن بپردازم اعتماد است ، ارزش کم یاب روزگار ما اعتماد پور گشتاسب به یگانه رودابه
این پژوهش گر شاهنامه در ادامه به فکر اسفندیار برای به دست آوردن تاج و تخت اشاره کرد و اظهار داشت : اسفندیار برای به دست آوردن تاج پادشاهی به سیستان لشکرکشی می کند و با توجه به تلاش های زیاد رستم برای جلو گیری از جنگ این دو پهلوان هفت خوان دیده روبروی هم قرار می گیرند ؛ که نفرین براین تاج و این تخت باد// بدین کوشش بیش و این بخت باد // رستم باکمک پدر و راهنمایی سیمرغ با تیر گز چشم اسفندیار را هدف قرار می دهد // بزد تیر برچشم اسفندیار // سیه شد جهان پیش آن نامدار // اسفندیار ازاسب به زمین می افتد ودر آخرین ثانیه های حیات چشم دل او باز میشود و اعتراف می کند رستم اورا نکشته است . پیامی که: بهانه تو بودی پدر بُد زمان // نه رستم نه سیمرغ و تیرو کمان .
وی افزود : سخن خواهر اسفندیار به پدری که در حال ناله و زاری و گریه ظاهریست هم در ادامه همین نگاه و نظراسپندیار است اما افسوس که نوشداروی بعد مرگ سهراب است // نه سیمرغ کشتش نه رستم نه زال // توکشتی مر او را چو کشتی منال // اما یک اعتماد بزرگ و بی مانند در آخر این داستان شکل می گیرد و آن اعتماد پور کتایون به پوررودابه و زال است اسفندیار تربیت بهمن را به رستم می سپارد و از او می خواهد که او را چون پسر خویش با آیین رزم و بزم بزرگ کند . اعتماد به کسی که برچشم او تیر زده است ، پادشاهی اورا سد کرده است آن هم نه تنها آینده فرزندش را که آینده پادشاهی ایران را چون جاماسب دانا و ستاره شناس بزرگ از پادشاهی بهمن خبر داده بود این اعتماد بزرگترین اعتماد تاریخ استوره ای پهلوانی ماست، نزدیکان رستم اورا سرزنش می کنند و از این کار باز می دارند اما رستم بر عهدی که با اسفندیار بسته بود وفادار می ماند بهمن را تربیت می کند ، تاوان سختی می دهد // ندانی که بهمن چه بیداد کرد // فرامرز را زنده بر دار کرد. رستم است مرد کارهای بزرگ ، مرد اخلاق و ادب و یگانگی ، در مقاله ای مفصل و کامل به اعتماد بزرگ اسفندیار به رستم پرداخته ام .
نوربخش احمدزاده پژوهشگر شاه نامه در ادامه ضمن انتقاد از صدا وسیما گفت : ای کاش دکتر جوروند مدیر کل زحمت کش و پرتلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می ماند و سحنان ما را گوش می داد و این خواسته مارا به مدیر کل صدا وسیما انتقال می داد . شاه نامه فرصت بزرگی است برای رویارویی با تهاجم فرهنگی غرب اما شاه نامه پژوهان و اساتید بزرگ ادبیات در حوزه شاه نامه فرصت تشریح و بازگوی اندیشه ها فردوسی را به درستی ندارند صدا سیما باید فرصت بیشتری در اختیار این قشر قرار دهد . موضوع اخلاق و دین بسیار در شاه نامه مورد نظر بوده است ، درداستان سیاوش بعد از اینکه سوداو یا سودابه خود را بر فرزند عرضه می کند با واکنش شدید سیاوش روبرو می شود // سیاوش بدو گفت هرگز مباد // که از بهر دل دین دهم من به باد // چنین باپدر بی وفایی کنم// زمردی و دانش جدایی کنم// توبانوی شاهی و خورشیدگاه // سزد کزتو ناید بدینسان گناه // نه من با پدر بی وفایی کنم // نه با اهرمن آشنایی کنم // سیاوش تهمت ناروا را برخود هموار می کند اما به پدر خیانت نمی کند.
وی در پایان خاطر نشان نمود : فردوسی ، حافظ ، سعدی ، مولوی شاعران دنیای پس از اسلام هستند پس انتظارمیرود متولیان فرهنگ و هنر توجه بیشتری به این اثر بزرگ داشته باشند .
مجید توسلی پور رئیس انجمن شاهنامه شناسی شهرستان اندیمشک ، عضو انجمن پیام فردوسی تهران ، گروه ایران زمین شهرستان شوشتر ، گروه آسماری بختیاری در اهواز ؛ شاهنامه پژو ، روایتگر شاهنامه ونقال ضمن یاد و خاطره ی زنده یاد علی قلی خان کاظمی بختیاروند در مورد حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت : همانطور که می دانید ، شاهنامه فردوسی قدمتی هزار ساله دارد . فردوسی سرودن شاهنامه را در زمان محمود غزنوی به پایان برد و متاسفانه در این دوره ( غزنویان ) و دوره سلجوقیان ، شاهنامه با دشمنی و ستیز حکومت روبرو بود و ارباب قدرت ، روی خوشی به شاهنامه نشان نمی دادند . عدم حمایت حکومتهای وقت از این اثر گرانقدر ، موجب شد که نسخ صحیح و معتبری از شاهنامه به دست کاتبان با سواد رونویسی نشود . برخلاف حکومت ، عامه مردم ایران به شاهنامه علاقه مند بودند و شاهنامه خوانها که در مجامع و محافل ، داستانهای آن را برای مردم می خواندند ، نسخه هایی از آن تهیه کردند . به اعتقاد استاد امین ریاحی ، شاهنامه پژوه معاصر : " شاهنامه ، شعر مردم ایران است . طی هزار سال گذشته ، شاهنامه بیش از هر کتاب فارسی دیگر خوانده شده و دست به دست و زبان به زبان گشته است . به همین دلیل ، امروز از شاهنامه فردوسی ، بیش از هر کتاب نوشته شده در عصر غزنوی ، دستنویس موجود است . همین مردمی بودن شاهنامه علت اساسی تحریفات و تصرفات در آن شده است . "
وی افزود : از شاهنامه نزدیک به سیصد نسخه ی تاریخ دار در فهرست کتابخانه ها موجود است و اگر نسخه های بدون تاریخ را هم به این تعداد بیفزاییم ، از هزار نسخه می گذرد . در این نسخه های شاهنامه که طی قرون مختلف تدوین شده است ، کاتبان خواسته و ناخواسته چیزهایی به آن افزوده یا از آن کاسته اند . به اعتقاد شاهنامه پژوهان ، هرچه نسخه ای از زمان فردوسی دورتر باشد ، پرغلط تر و کم اعتبارتر است . با تحول زبان ، طبیعی است که گاهی زبان فردوسی برای کاتبان بعدی مفهوم نبوده و بیتهایی را به غلط نقل کرده اند ، یا کلماتی را تغییر داده اند و واژه های جدیدی را به جای واژه های کهن قرار داده اند . گاهی کاتب بیتی را به غلط از حافظه خود نقل کرده است . گاهی نیز داستانهایی را از سایر مثنویهای حماسی به نسخه شاهنامه افزوده اند . کاتبانی که طبع موزون داشتند ، در جایی که تصور می کردند فردوسی نکته ای یا جزیی از داستان را ناگفته گذاشته ، خود ابیاتی را سروده و به متن اضافه کرده اند .
توسلی پور در پایان قطعه ای از شاهنامه را با آهنگ موسیقایی خوانش نمود .
مهندس عباس پاپی زاده نماینده ی شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی به رفت و آمد خانوادگی با زنده یاد کاظمی بختیاروند اشاره کرد و گفت : این شاعر و شاهنامه پژو وقت خود را در خدمت به جامعه اختصاص داده بود و در حالی که در سال حیات خود با بیماری دست و پنجه نرم می کرد اما از شعر و شاهنامه دست نکشید و امروز فرزندان صالح این مرد بزرگ قدر پدر را دانستند و این آیین نکوداشت را برگزار نمودند .
وی در ادامه از تلاش دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی برای کل استان خوزستان سخن به میان آورد و اظهار داشت : دکتر نوری مردی پاک ـ ولایی ـ دلسوز و تلاشگر برای کل استان در مجلس است و در آینده ی نزدیک شاهد برخی از فعالیت های ایشان در همین شهرستان شوش خواهید بود که برای شوش و جوانانش بسیار مفید و تأثیر گذار خواهد بود .
از دیگر برنامه های این آیین می تواند به اجرای سرود توسط گروه آوای بی صدا به کارگردانی زینب بالوئی عضو انجمن روزنامه نگاران ـ اهدا لوح تقدیر به دست اندرکاران و حامیان برنامه و پذیرایی در رستوران قصر بلور اشاره کرد .