مهدی کرم الهی ـ خبرنگار شوش نیوز
چهار روز پیش یعنی یکشنبه7 فروردین ماه 1401 مصادف بود با روز جهانی تئاتر در جهان و روز ملی هنرهای نمایشی در ایران اسلامی ؛ که چون این روز در تعطیلات نوروزی قرار دارد معمولا تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا با یک ماه تأخیر تحت عنوان « اردیبهشت تئاتر» مراسم جشنی به منظور تجلیل از خاک صحنه خورده ها در شهرستان های استان خوزستان و خصوصا مرکز استان برگزار می شد .
من هم به نوبه ی خود به سربازان خط مقدم جهاد فرهنگی هنری ، به ویژه آنهایی که با بچه ها تئاتر تحت عنوان « مدرس ، مربی ، کارگردان ، دستیارکارگردان و .... » کار می کنند ، برای دومین بار متوالی این روز را به آنها و همه ی اعضای گروه تئاتر اندیشه ی شهرستان شوش دانیال(ع) تبریک می گویم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم . و امیدوارم در سالی که به فرموده ی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» به عنوان سال« تولید, دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گزاری شده است در عمل توسط دستگاه اجرایی تحقق یابد و ما هم در حوزه ی تئاتر بتوانیم تولیدات خوبی داشته باشیم .
از من خواسته شده که از چه سالی به تئاتر رو آوری و اکنون چون به دلیل دیابت پای راست خود را از دست داده ای چرا دوباره برای هیئت مدیره ی گروه تئاتر اندیشه ثبت نام کرده ای ؟ در پاسخ به این عزیز و عزیزانی که شاید در روز انتخابات برای اولین بار مرا روی ویلچر ببینند و همین سئوال در ذهنشان نقش ببندد بر حسب وظیفه و با احترام می گویم ، من از روز دوشنبه 18 آبان ماه سال 1360مصادف با 12 محرم سال 1402 هجری قمری و نهم نوامبر سال 1981 میلادی در مدرسه ی راهنمایی دکتر ابوالحسن خانعلی شهرستان خرم آباد لرستان با حضور در جشنواره ی تئاتر دانش آموزی این استان فعالیت خود را آغاز کردم و در همان سال به تشخیص هیئت داوران مفتخر به دریافت «عنوان دوم بازیگری مرد» در این جشنواره شدم . پس از عملیات ظفرمند فتح المبین که منجر به خارج شدن شوش از تیررس مستقیم گلوله های توپ ، تانک و خمپاره دشمن بعثی شد ، به خوزستان برگشتم ، ابتدا با واحد فرهنگی سپاه ناحیه ی شوشتر از طریق زنده یاد عبدالکاظم طرفی نژاد و برادر پاسدار یونس فریسات در این شهرستان به فعالیت خود ادامه دادم و در نهایت با رفتن به اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش که آن موقع رو به روی آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) قرار داشت رفتم و با استاد سید جلال حسینی و استاد زنده یاد بهمن عیوق و دوستانی نظیر « عبدالحسین رسته خاک ـ عبدالمحمد علیزاده ـ عظیم سلیمی خواه و...» این فعالیت را مستحکم تر نمودم و علاوه بر بازیگری ، دست به قلم برده و. نمایشنامه های بلند و کوتاهی نوشتم و کارگردانی را هم از همان دهه ی 60 شروع کردم و این فعالیت حتی زمانی که در سال 1387 یک تصادف شدید داشتم قطع نشد
و اما چرا دوباره داوطلب شده ام ، در واقع گروه تئاتر اندیشه برای من همانند یک فرزند است که توسط خودم متولد شده است و از این گروه نمی توانم فاصله بگیرم ، شاید دیگر مثل گذشته نتوانم در بخش بازیگری فعالیتی داشته باشم ، اما همچنان هم می توانم نمایشنامه بنویسم و کارگردانی کنم و یا مدرس دوره های بازیگری باشم و مهمتر اینکه مگر نمی گویند « ز گهواره تا گور دانش بجوی»؟ یعنی یعنی تا لحظه ای که در این دنیا زندگی می کنی نباید امیدت را از دست بدهی ، البته این را هم بگویم همه ی تئاتری ها حداقل تئاتری های شهرستان شوش به خوبی می دانند عضویت در هیئت مدیره ی یک گروه هنری و یا یک انجمن فرهنگی و هنری هیچگونه حقوق و دستمزدی را ندارد از آن گذشته بارها شده است که از جیب خود در راه پیشبرد کارها هزینه کرده اند . تنها منبع درآمد من حقوق بازنشستگی گروه صنایع کاغذپارس است و خداوند را از این بابت شاکرم که فرصتی به من داده تا برای جوانان و توسعه ی تئاتر شهرستان شوش گامی بردارم .
در پنجمین دوره که داوطلب شده ای چه اهدافی برای پویایی گروه تئاتر اندیشه در نظر گرفته ای ؟
این سری اهداف بهتری نسبت به دوره های قبلی دارم البته اهداف زمانی محقق خواهند شد که همفکرانی داشته باشم و امیدوارم کسانی انتخاب شو که علاوه بر داشتن سوابق تئاتری ، نفوذکلام داشته و بتوانند برای گروه تئاتر اندیشه مثمرثمر باشند .یکی از اهدافی که در نظر دارم این است که انجمن اولیای بازیگران را راه اندازی کنم ، اگر بتوانم این انجمن را بر اساس مفاد اساسنامه فعال کنم در هیئت امنای این انجمن 9 نفر به عنوان اعضای اصلی و 4 نفر به عنوان عضو علی البدل قبل از اجرای عمومی هر نمایش جلسه ای برگزار می کنند و سعی بر این است که در بین آنها « برقکار ـ لوله کش ـ بنا ـ جوشکار ـ خیاط ، طراح و....» وجود داشته باشد که حداقل بابت این کارها فقط خرید اجناس را داشته باشیم و دستمزدی را پرداخت نکنیم ، این اولین هدف من برای تولید نمایش های فاخر است . دومین هدف من برگزاری جلساتی با دستگاه هایی است که نیروی زیادی در اختیار دارند مثلا « اداره ی آموزش و پرورش که هم فرهنگیان را در اختیار دارد و هم دانش آموزان را ؛ یا دانشگاه های پیام نور ، آزاد اسلامی و فرهنگیان ، سپاه ناحیه ی شوش ، نیروی انتظامی ، شهرداری ، حوزه ی علمیه ـ تبلیغات اسلامی و حتی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی » با این جلسات می توانیم به دو هدف برسیم ؛ اول اینکه به قیمت نیم بها با دستگاه ها قرارداد می بمدیم که دیگر با سالن خالی اجرا نکنیم و مطمئن باشیم که تماشاگر خود را هر شب داریم و هدف دوم این است که دیگر با نصب پوستر که هزینه ساز است چهره شهر کثیف نمی شود و در واقع شعار « شهر ما خانه ی ما» هم رعایت می شود با نصب سه بنر در سطح شهر صرفا برای اطلاع رسانی عمومی که آن هم همیشه شهرداری شوش و کانون تبلیغاتی پویاچاپ نهایت همکاری و لطف را نسبت به ما داشته اند حل می شود و در کنار آن بهترین مکان برای تبلیغات فضای مجازی است که در این راستا هم مشکلی نداریم .
وی در ادامه افزود : چون گروه تئاتر اندیشه ی شهرستان شوش هم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای اساسنامه و پروانه می باشد و هم از طریق مؤسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارای اساسنامه ـ شماره ثبت و شناسه ملی می باشد ، قصد داریم برای کلیه ی «اعضای هسته ی مرکزی ـ هیئت مدیره ـ بازرسان ، اعضای پیوسته و اعضای وابسته » کارت شناسایی چاپ کنیم و هزینه ی چاپ کارت را از خود اعضا می گیریم تا بتوانیم کارت های با کیفیتی صادر کنیم .راه اندازی کتابخانه ی اختصاصی برای مطالعه ی اعضاء هدف دیگر است و در این کتابخانه هم کتاب های نمایشنامه و هم کتاب های آموزشی در زمینه ی « بازیگری ـ کارگردانی ـ نمایشنامه نویسی ـ طراحی صحنه و....» جمع آوری می شود که در این راستا از« کتابخانه های عمومی شهرستان شوش ، اداره ی تبلیغات اسلامی ، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن نویسندگان ، بنیاد شهید و امور ایثارگردان ، حوزه ی هنری و....» یاری خواهیم گرفت .
عباس کرم الهی بها دادن به آموزش را یکی دیگر از اهداف خود دانست و در این خصوص گفت : برگزاری کارگاه های آموزش بازیگری به صورت تئوری و عملی در واقع از اولویت های اول ما بوده و هست اما باز هم می گویم امیدوارم اعضاء با دید باز بهترین ها را انتخاب کنند « تجربه ، تخصص و داشتن سوابق مدیریتی و اجرایی » مورد نظر اعضا باشد تا هیئت مدیره ای قوی و پویا داشته باشیم .
تئاتر فرایندی چیست و چه نقشی در تعلیم و تربیت دارد ؟
« تئاتر فرایندی » در مقابل « تئاتر برآیندی » به معنی و مفهوم فعالیت های نمایشی و تئاتری باز می گردد که به ویژه در حوزه ی تئاتر «کودکان و نوجوانان» ، رویکر آموزشی ، تربیتی و گاهی درمانی دارد . نمایشی است که بیش و پیش از توجه به محصول نهایی فعالیت ( تولید و اجرای یک تئاتر) به فرایند یا مراحل شکل گیری تئاتر و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم تعلیمی و تربیتی آن برتغییرنگرش و رفتار اجرا کنندگان( کودک و نوجوان) و نه تما شا کنندگان نظر دارد .این نوع تئاتر بر خلاف تئاتر برایندی مخاطب محور نیست و هدف نهایی آن رشد و پرورش و یا اصلاح و تربیت اجراکنندگان است و حاصل و سود آن متوجه خود بازیگران می شود .
هرچند اینگونه تئاتر فرایندی در اختیار اداره ی آموزش و پرورش است ولی ما برای فصل تابستان که کودکان و نوجوانانی که به تئاتر علاقه مند هستند و آموزش و پرورش در این فصل هیچ برنامه ای برای آنها ندارد ما می توانیم این خلع را پر کنیم ، نمایش عروسکی خرسی بود خاله نبود در واقع تجربه ای بود که به ما جرأت داد در این راستا هم برنامه داشته باشیم .
عباس کرم الهی در پایان گفت : امیدوارم که اعضای گروه تئاتر اندیشه روز جمعه 19 فروردین ماه1401 ساعت 16 با حضور در پلاتوی نمایش شهید مدافع حرم احمد حیاری در آغاز قرن پانزدهم و در اولین ماه سال حضوری گرم داشته باشند و با انتخاب هیئت مدیره و بازرسانی مقتدر به مدت دوسال سرنوشت خود را در راستای هنر به خوبی خلق کنند . ان شاءالله