11222024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۶۲۳3384

ناصر سودانی گفت : همانگونه که امام حسین(ع) با خون سرخش اسلام را آبیاری نمود و هرگز دین و اسلام را عوض نکرد ، ما لبیک گویان حسینی ایران اسلامی تا پای جان از « ولایت ، انقلاب و آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام عظمای ولایت » پشتیبانی می کنیم

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 21:10 جمعه 23 شهریورماه 1397 مصادف با پنجمین شب ماه محرم الحرام 1440 هجری قمری که منتسب است به « حبیب بن‌مظاهر ، زهیر ابن قین و حضرت عبدالله بن حسن(ع) کودک هشت ساله امام مجتبی (ع)» به همت هیئت رزمندگان و عاشقان حسینی و ستاد برگزاری نماز جمعه آیین سوگواری در مصلای شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ دکتر ناصر سودانی ، استاد حوزه و دانشگاه ضمن قدردانی از بانیان برگزاری آیین سوگواری که چند سالی است در مصلای نماز جمعه ی شهرستان شوش برگزار می شود  ، سخنان خود را با نقش معاویه ابن ابوسفیان در شهادت امام حسن (ع) آغاز کرد و گفت : معاویه مى دانست که با وجود امام حسن(ع) نمى تواند به سادگى به اهداف شوم دراز مدّت خویش و تثبیت خلافت در خاندان اموى دست یابد; مخصوصاً که در پیمان نامه ی صلح او با امام مجتبى(ع) آمده بود که معاویه پس از خویش، کسى را براى خلافت معرّفى نکند و کار آن را به مسلمین بسپارد از این رو، معاویه براى برداشتن موانع از سر راه خویش و هموار ساختن سلطنت یزید فاسد، دست به جنایت دیگرى زد و امام مجتبى(ع) را از طریق جعد  آن هم مخفیانه و با استفاده از سم مسموم  کرده و به شهادت رساند.

وی افزود : مطابق نقل جمعى از مورّخان شیعه و سنّى، معاویه به همسر امام حسن(علیه السلام) که دختر اشعث بن قیس بود، پیام داد که اگر وى حسن بن على(ع) را مسموم سازد، او را به همسرى پسرش یزیددرخواهد آورد. معاویه براى جلب اعتماد «جعده دختر اشعث» مبلغ یکصد هزار درهم نیز براى وى فرستاد. دختر اشعث نیز پذیرفت که همسر خود حضرت امام مجتبى(ع) را مسموم سازد و به شهادت برساند (هر چند معاویه، وى را هرگز به همسرى یزیددر نیاورد!) .


سودانی در تکمیل بخش اول از سخنان خود خاطر نشان نمود : معاویه مى خواست براى فرزندش یزیداز مردم بیعت بگیرد; ولى وجود امام حسن(ع) و سعد بن ابى وقّاص کار را براى او مشکل مى ساخت، از این رو، هر دوتن را مسموم ساخت. تاسّف بارتر آن که، وقتى خبرشهادت امام حسن(ع به شام رسید، معاویه و دیگر درباریان جنایتکارش خوشحال شدند و به سجده افتادند. به هر حال، تردیدى نیست که معاویه براى رسیدن به اهداف شوم خود، سعى مى کرد همه موانع را از سر راه خود بر دارد و مسیر را براى «خلافت موروثى آل امیه» هموار سازد که یکى از موانع مهمّ، حضور امام حسن مجتبى(ع) با آن همه شایستگى ها و عظمت فردى و خانوادگى بود. از این رو، دست خود را به این جنایت عظیم آلوده ساخت و به واسطه زنى دنیاپرست که به خیال خویش به هدفش  رسیده ، نائل شد.

این دکترای علوم قرآنی و حدیث خوزستانی سپس طراحی واقعه ی عاشورا را از جریان سقیفه و پس از رحلت رسول اکرم (ص) دانست و در این خصوص اظهار داشت : واقعه  ی سقیفه بنی‌ساعده ؛ نخستین واقعه پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) در سال ۱۱ق بود که در آن ابوبکر بن ابی‌قحافه به عنوان خلیفه ی مسلمانان انتخاب شد. پس از رحلت حضرت محمد(ص)، امام علی(ع) و برخی دیگر از اصحاب مشغول تدارک مراسم تدفین وی بودند، در همان زمان عده‌ای از انصار به رهبری سعد بن عباده، در محلی به نام سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند تا برای انتخاب رهبر خود پس از پیامبر(ص) تصمیم بگیرند. این اجتماع انصار، فقط برای تعیین حاکمی برای شهر مدینه بوده است. با ورود برخی از مهاجرین به جلسه، مجادلات به سمت تعیین جانشین پیامبر برای رهبری تمام مسلمانان تغییر مسیر داد و در نهایت، با ابوبکر به عنوان خلیفه مسلمین بیعت شد. بنابر منابع تاریخی، به جز ابوبکر که سخنگوی مهاجران بود،عمر بن خطاب و ابو عبیده جراح نیز در سقیفه حاضر بوده‌اند.


وی افزود : انتخاب ابوبکر مورد پذیرش عمومی نبود. پس از این واقعه ، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و افراد دیگری مانند فضل و عبدالله پسران عباس عموی پیامبر و نیز اصحاب معروف پیامبر مانند سلمان فارسی، ابوذر غفاری، مقداد بن عمرو و زبیر بن عوام، از کسانی بودند که به برگزاری شورای سقیفه اعتراض کردند. سئوال اینجاست آیا رسول اکرم(ص) وقتی که می دلانست  از دنیای فانی می رود  نسبت به مؤمنین بعد از خود بی اعتنا است ؛ اصلا امکان ندارد اصلا این قصه ی سقیفه صحنه سازی بود و می گفتند که پیامبر (ص) ابوبکر را برای نماز  به مسجد فرستاده است ،پیامبر اکرم(ص) با آن که در حالت بیماری بود فرمود : « مرا به مسجد ببرید . » وقتی او را به مسجد بردند ، ابوبکر را کنار زد و خود به نماز ایستاد .


دکتر سودانی افزود : این ترفند نقشه توسط عاشیه  که به دنبال کسب امتیاز برای خود بود کشیده شد چون به حضرت فاطمه ی زهرا(س)  حسد می ورزید .و همین حسد باعث شد که حضرت امام علی(ع) درگیر  سه جنگ « جمل ، به رهبری طلحه وزبیر وتشویق عایشه که به دلیل نقض پیمان به « ناکثین » تعبیر شد. « صفین » با « قاسطین » معاویه که اززمان دوخلیفه قبل حاکم شام بود انتظار داشت بعد از قتل عثمان هم چنان حاکم باقی بماند . حقانیت حضرت مولادراین جنگ هم مسلم است . و  «نهروان » یک سال ازجنگ صفین نگذشته درسال 38قمری جنگ امام درناحیه ای به نام نهروان با خوارج درگرفت . خوارج به سرکردگی عقیدتی  ”حرقوص” ازافراد متدین  ومقدس بودند که تدین خودرا  ازمولا نیز جلو انداخته بودند. اینان درمسائل سیاسی بسیار ضعیف وهمان هایی بودند که حضرت امام علی(ع) را درجنگ صفین وادار کردند که با ید بامعاویه صلح کند وگرنه کشته می شود . اینان همان کسانی هستندکه درزمان پیامبر به تقسیم غنایم او اعتراض داشتند که چرا ایشان سهم بیشتری به مشرکان تازه مسلمان می دهد.  نام دیگر این جنگ « مارقین» است .


سودانی استاد حوزه و دانشگاه به بعیت نکردن حضرت امام علی(ع) پس از انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه اشاره کرد و تصریح نمود : پس از واقعه ی سقیفه ، امام علی(ع) با ابوبکر بیعت نکرد و در همان روزهای نخستین که عاملان سقیفه سعی در اجبار وی به بیعت با ابوبکر داشتند در سخنانی خطاب به آنان فرمود: «من از شما به خلافت سزاوارترم، من با شما بیعت نخواهم کرد و شما سزاوارترید که با من بیعت کنید، شما خلافت را از انصار گرفتید، و به قرابت و نزدیکی با رسول خدا(ص) بر آنها احتجاج کردید و به آنها گفتید: چون ما به پیامبر نزدیکتریم و از اقربای او هستیم به خلافت سزاوارتر از شما هستیم، و آنها نیز روی همین اساس، پیشوایی و امامت را به شما دادند. من نیز با همان امتیاز و خصوصیت که شما بر انصار احتجاج کردهاید با شما احتجاج می کنم (یعنی همان قرابت و نزدیکی با رسول خدا) پس اگر از خدا می ترسید با ما از در انصاف درآیید و همان را که انصار برای شما پذیرفتند شما نیز برای ما بپذیرید، و گرنه دانسته به ستم و ظلم دست زده اید.»

دکتر ناصر سودانی در بخش سوم سخنان خود به فتح مکه توسط رسول اکرم(ص) آن هم بدون خونریزی اشاره کرد و گفت : واقعه ی فتح شهر مکه در سال هشتم هجری به دست مسلمانان و به فرماندهی پیامبر اکرم(ص) در واکنش به نقض پیمان حدیبیه توسط قریشیان بود و نتایجی همچون « روی‌آوردن مشرکان شبه‌جزیره عربستان به اسلام در سال‌های بعد»  را در پی داشت. سران مشرکان قریش از جمله ابوسفیان قبل از ورود مسلمانان به شهر مکه ، به طرف لشکر اسلام رفتند  پیامبر(ص) با ندای الیوم یوم المرحمه (امروز، روز رحمت و گذشت است) فرمان عفو عمومی صادر کردو خانه ی ابوسفیان را در امنیت کامل اعلام نمود .

وی افزود : هنگامی که سپاه اسلام به مرّ الظهران رسید، رسول خدا(ص) دستور داد تا در نقاط بسیار زیادی آتش روشن کنند. مجموعاً ده‌هزار آتش افروخته شد. ابوسفیان، حکیم بن حِزام و بُدَیل بن ورقاء که برای به دست‌آوردن خبر آمده بودند از دور با دیدن آتش وحشت کرده گمان کردند که قبیله هوازن قصد یورش به آنان را دارد. زمانی که ابوسفیان نزدیکتر شد، سپاه اسلام را دید. عباس، عموی پیامبر، ایشان را با خود نزد رسول خدا(ص) برد تا مسلمان شوند. عباس به پیامبر(ص) گفت: من آن‌ها را پناه داده‌ام و می‌خواهند به حضور شما برسند. پیامبر(ص) آنها را به حضور پذیرفت. آن‌ها تمام شب را در خیمه ی پیامبر(ص) بودند. پیامبر(ص)از آنان اخباری پرسید و به اسلام دعوتشان کرد و فرمود: بگویید: «لا اله الا الله» و گواهی دهید که من رسول خدا هستم. آن دو نفر شهادتین گفتند، اما ابوسفیان بعد از گفتن «لا اله الا الله» هنگام گواهی به رسالت پیامبر(ص) گفت:ای محمد! در دل من از این بابت ناراحتی است، باشد برای بعد. و فردا صبح به پیامبر محمد(ص) شهادت داد .


دکتر ناصر سودانی در بخش چهارم سخنان خود به مقایسه ی حضرت امام حسین(ع) و یزید ابن معاویه پرداخت و خاطر نشان نمود : امام حسین(ع) فرزند امام علی (ع) بود که کعبه برای ائو شکافت و سه روز مهمان خانه ی خدا بود و مادرش حضرت فاطمه ی زهرا(س) و جدش رسول اکرم(ص) می باشد ، امام حسین(ع) مظهر « صفا ، محبت ، معرفت ، شجاعت ، عصمت ، علم و..... » بزرگمردی است که برای حراست از ارزشهای ناب اسلامی، آزادگی و آزاداندیشی با رشادت ، خون را هدیه کرد و عاشورا را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بشریت، برای همیشه تاریخ ماندگار کرد .اما یزید فرزند معاویه و ميسون، دختر بجدل كلبي از طايفه بني كلب و جدش ابوسفیان می باشد که فردی « بزهکار، شرابخوار ، آدمکش، بی‌دین ، سگ باز و فسق و فجور را آشکار ساخته است » و امام علی(ع) فرمود : « کسی چون من با فردی همچون او بیعت نمی‌کند.» یزید کسی است حتی به  نماز هم اهمیتی نمی‌دهد! و به خاطر همین بود که امام حسین(ع) هم چون  پدرش حاضر به بیعت با یزید نشد .

 

وی در بخش پایانی سخنان خود به ابن سعدها ، شمرها و یزیدهای زمانه اشاره کرد و گفت : به دونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا ، نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل ، آل سعود و داعش و تکفیری ها  این شمرها و یزیدهای زمانه  در دنیای مجازی بگویید « همانگونه که امام حسین(ع) با خون سرخش  اسلام را آبیاری نمود و هرگز دین و اسلام را عوض نکرد ، ما لبیک گویان حسینی ایران اسلامی تا پای جان  از « ولایت ، انقلاب و آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام عظمای ولایت » پشتیبانی می کنم و امسال پرشورتر از سال های قبل در عزاداری های سرور و سالار شهیدان حضوری مقتدارانه خواهیم داشت .

قسمت بعدی این آیین ذکر مصیبت و نوحه سرایی کربلایی محمد انصاری بود که عزاداران حسینی را پس از  اشک ریختن برای روضه ی امام حسین(ع) به سینه زنی دعوت نمود .

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست