تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی
ساعت 20:30 یکشنبه 22 بهمن 1396 ، به همت مجمع اهل بیت(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ، هفتاد و سومین آیین شهد صلوات در منزل « شهید اسماعیل جنگ » هم زمان با سومین سالروز شهادتش برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ این آیین با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط مجتبی باقری قاری ملی شهرستان شوش آغاز شد که مورد تحسین حاضرین واقع گردید .پس از آن دکتر عدنان غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش ضمن قدردانی از مردم شریف و ولایتمدار شهرستان شوش به خاطر حضور گسترده در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن 1396 عنوان نمود : 22 بهمن در حیات تاریخی و ملی کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوی حق و حقانیت نقش بزرگی داشته است. دشمنان قسم خورده ی این نظام همواره سعی می کنند انقلاب و امام راحل (ره) را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر و 22 بهمن تبلور اراده ملت و پیوند با آرمانهای بلند حضرت امام است. بار دیگر حضور چشمگیر و برخواسته از آگاهی و شور و شعور مردم فهیم و با وحدت و اتحاد مثال زدنی شهرستان شوش در راهپیمایی عظیم 22 بهمن ماه 1396 برگ زرین دیگری را همگام با ملت بزرگ و شریف ایران در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد. اینجانب با ادای احترام به روح بلند شهدا و امام شهدا، از حضور آگاهانه و پرشور و معنی دار مردم شریف شهرستان شوش در خلق این مراسم باشکوه صمیمانه قدردانی نموده و از خداوند متعال برای همگان اجر و پاداش الهی و سلامتی و سعادت مسالت می نمایم.
وی در ادامه در دو بخش مجزا به « ذکر صلوات و شهادت » پرداخت و در بخش اول خاطر نشان نمود : شاید در قرآن کریم آیات متعددی در مورد ذکر صلوات آمده است ، اما آیه ی 56 از سوریه احزاب که می فرماید : « إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا /// یعنی: خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد؛ اى کسانى که ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و کاملاً تسليم (فرمان او) باشيد.»
غزی در در بخش دوم سخنان خود به شهید و شهادت اشاره کرد و گفت : دور هم جمع شده ایم و برای شهید صلوات می فرستیم لذا می خواهم در مورد حقوق شهید بگویم که كلمه ی شهيد از ريشه « شَهَدَ» اخذ شده و در وزن فعيل و به معني فاعل به كار رفته است . بنابراين شهيد ، بيننده ، نظر كننده و شاهد است از آنجا است كه امام راحل فرموده اند « شهيد نظر مي كند به وجه الله » اين نظر كردن از خود كلمه ی شهيد بر مي خيزد . شهيد در لغت به معناي « حاضر» و «ناظر» به معناي «گواه و گواهي دهنده » و خبردهنده راستين و امين ، و همچنين به معني آگاه و نيز به معني محسوس و مشهود و كسي كه همه چشمها به او است و بالاخره به معني «نمونه ، و الگو» و «سرمشق» است .
وی افزود : وآژه ی شهید یک سری خصلت ها را در علم حقوق به خود اختصاص می دهد ؛ شهید در واقع « عادل ، آگاه ، شاهد و اهلیت کار را دارد» و وقتی این موارد در کلمه ی شهید گنجانده می شود عظمت شهید را به ما نشان می دهد .
سرپرست فرمانداری شهرستان شوش با اشاره به آیه ی 23 از سوره ی احزاب تصریح نمود : « مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا /// یعنی : ز ميان مؤمنان مردانى اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند . » اگر می خواهیم به کسی مسئولیتی را بدهیم به او می گوییم اگر فلان کارها را بتوانی انجام دهی ارتقاء خواهید یافت ، لذا او هم تمام تلاش خود را به کار می گیرد که به آن مسئولیت برسد و یا وقتی که می خواهیم فرزند خود را در خانواده به کاری مشغول کنیم به او می گوییم اگر این کار را انجام دهی مثلا شما را به پارک ویا سینما می برم ، او هم چون علاقه به پارک رفتن و یا سینما دارد تلاش خود را انجام می دهد که رضایت والدین را به دست آورد . و بدانید که شهید مافوق همه ی تصورات ماست چون از عزیزترین چیز خود یعنی روح و جان می گذرد ؛ چرا می گذرد ؟ چون به یک سری نتایج قطعی رسیده است .
دکتر غزی افزود : شهداء چیزهایی را می بینند که ما و شما نمی بینیم ؛ چون شهید همیشه زنده است و در روز قیامت به عملکرد های ما شهادت خواهد داد .همان گونه که آیه ی 169 از سوره آل عمران می فرماید : « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ /// یعنی : هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند مرده مپندار بلكه زنده اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند » .
وی در ادامه به انواع مرگ اشاره کرد و اظهار داشت : واژه"موت" در زبان عربي است. موت به معناي از دست رفتن قدرت و توان چيزي است. گاه مرگ را براي بدن به كار مي برند و گاه براي روح. هنگامي كه آن را براي بدن به كار مي برند، مقصود اين است كه بدن هر نوع حركت و جنبش را از دست داده است. در حالي كه اگر مرگ را به روح نسبت دهند،مراد اين است كه روح، ابزار جسماني خود را از دست داده و در واقع نيستي در كار نيست و انتقال از مرحله اي به مرحله ديگري از زندگي است. بنابر اين كاربرد كلمه مرگ براي انسان به معناي آن است كه بدن او قابليت ابزار بودن خود را براي روح از دست داده و از هم جدا شده اند. امروزه وقتی که می گویند فلان شخص سکته ی مغزی کرده ، قلبش می زند و در واقع دچار مرگ ظاهری شده است و ممکن است مدت زمانی به همین حالت مرگ ظاهری بماند ، اما وقتی قلب نیز از تپش ایستاد در واقع جسم به طور کلی مرده است اما روحش از جسم خارج شده و معبودش ملحق خواهد شد .
نماینده ی عالی وزارت کشور در شهرستان شوش سپس داعش زمانه را با خوارج نهروانی در زمان حضرت امام علی(ع) مقایسه کرد و خاطر نشان نمود : داعشی های خبیث و ملعون با برداشت سطحی و کورکورانه فکر می کردند از دین مبین اسلام پیروی می کنند و خنایات زیادی را مرتکب شدند و به طرز فجیحی مدافعان حرم را به شهادت می رساندند البته خوارج نهروانی خبیث تر و ملعون تر از داعشی های زمانه بودند که به طور مثال شمر بن ذوالجوشن مرادی از فرماندهان سپاه امیرالمؤمنین علی (ع) در جنگ صفین و جانباز امیر المومنین کسی که در میدان جنگ تا شهادت پیش رفت. و بیش از 16 بار پای پیاده به زیارت به مکه رفت در واقعه ی عاشورا سر از پیکر پاک حضرت امام حسین(ع) جدا نمود ، اما در مقابل اگر همين پرتو افشاني شهدا نبود همه حركتها متوقف و راكد مي شد اين پرتو افشاني آنان است كه انسان ها را از ظلمات استبداد و يوغ جهان و استعباد نجات داده و استخلاص نموده است ، از اين نگاه است كه شهيد را نوراني و اقدس من المقدس شمرده است و او را تا جهان و جهانيان است مقدس خواهد كرد .
سرپرست فرمانداری شهرستان شوش به اهل بیت(ع) ، عنوانی که مجمع برای خود انتخاب کرده است اشاره نمود و در این خصوص اظهار داشت : دوستان ما نامی بسیار ارزشی برای مجمع خود انتخاب کرده اند لذا می بایست تمام زندگی ائمه ی اطهار(ع) را مطالعه کرده و در سلسله آیین های شهد صلوات فرازی را به معرفی ائمه ی اطهار(ع) از امام علی(ع) تا امام حسن عکسری(ع) در نظر داشته باشند به طور مثال امام علی (ع) دو نکته ی مهم در زندگی خود دارد ، اول این که تولدش در کعبه «خانه ی خدا» بوده و شهادتش در محراب و به عبارتی به جز ولیعصر (عج) منجی عالم بشریت ؛ دیگر ائمه به شهادت رسیده اند یعنی با بهترین نوع مرگ از این دنیا رفته اند ؛ ائمه ی اطهار اگوی « شهداء ، جانبازان ، آزادگان و حتی خانواده ی معظم شهداء » و ما که معاملات را انجام می دهیم هستند و اهل بیت(ع) در روز قیامت ناظر اعمال ما در دنیا و آخرت هستند .
دکتر عدنان غزی سپس به وظایف مردم در مقابل شهداء اشاره کرد و تصریح نمود : وظيفه ی ما در شرايط كنوني، « ادامه ی راه شهدا ،استقامت در مقابل تحريم هاي دشمنان و پايداري بر مسير پر افتخار ولايت» است. اولین وظیفه ی ما این است که: با دوستان شهدا دوست، با دشمنان شهدا دشمن باشیم. پیرو مقام معظم هبری(دام ظله العالی) باشیم. با دشمنان آنها دشمنی کنیم. پدران شهید، مادران شهید، برادران شهید حرمت شهیدشان را باید نگه دارند. اگر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و حضرت ام الکلثوم(س) اگر یاد شهد را گرامی نمی دانستند اهداف شهدا را بازگو نمی کردند. نور شهدا خاموش شده بود.هدف دنياياستكبار، تضعيف حضور مردم در صحنه ها و ضربه به نظام اسلامي است.وظيفه داريم با دشمن شناسي و كسب بصيرت، مسير راستين انقلاب اسلامي را ادامه دهيم. دشمنان وقوع بيداري اسلامي در منطقه را به تبعيت از ايران اسلامي مي دانند و به همين دليل با توطئه هاي گوناگون سعي دارند از ملت بزرگ ايران انتقام گرفته و به اين كانون بيداري اسلامي ضربه وارد كنند.
وی افزود : وظیفه ی ما مسئولین فقط این نیست که در مورد شهداء فعالیت داشته باشیم بلکه باید دید و بازدید از خانواده های معظم شهداء که می تواند تأثیر گذار باشد را نیز مدنظر داشته باشیم و وقتی هم که عید از راه می رسد دیدار با خانواده ی شهداء را در اولویت قرار دهیم چون این کار حداقل می تواند تسکین دهنده ی آنها باشد چون جوانان خود را از دست داده اند .
سرپرست فرمانداری شهرستان شوش خون شهداء را هزینه ی بیمه ی انقلاب اسلامی دانست و گفت : همانگونه که ما اگر ماشینی داشته باشیم هزینه ای برای بیمه ی آن پرداخت می کنیم ، انقلاب اسلامی هم با خون شهداء بیمه شد و الان این ما هستیم که می بایست راه شهداء را ادامه دهیم و در استمرار این انقلاب از هر کوششی دریغ نکنیم . لذا به جاست هر وقت هم به گلزار شهداء می رویم اولویت را به شهداء بدهیم .
وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت : ائمه ی اطهار(ع) اصلا به ما نیاز ندارند بلکه این ما هستیم که به « امام علی(ع) ، امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) و دیگر ائمه» نیاز داریم .
سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در تکمیل بخش پایانی سخنان خود گفت : هر کاری را حتی برای خانواده در رضای خدا انجام دهیم خداوند در روز قیامت اجر آن کار را به ما خواهد داد همانند آیات 7 و 8 از سوره ی الزلزله که می فرماید : « فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ـ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ /// یعنی : پس هر كه هموزن ذره اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد ـ و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد . »
سپس حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) شهرستان شوش ضمن خیر مقدم به سرپرست فرمانداری شهرستان شوش ، به فرازی از زندگی نامه ی شهید اسماعیل جنگ پرداخت و گفت : شهید اسماعیل جنگ در تاریخ 10 اسفند 1344 دیده به جهان گشود و از طریق سپاه پاسداران ناحیه ی شوش به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و در نهایت در تاریخ 22 بهمن 1364 در محور عملیاتی والفجر 8 در منطقه ی عملیاتی اروند کنار به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید و در گلزار شهدای شوش پیکر پاکش به خاک سپرده شد و امروز با استفاده از حروف ابجد 18604 صلوات برای شادی روحش قرائت گردید .
سپس صادق اسماعیلی فر برادرزاده ی شهید اسماعیل جنگ شعری را در وصف شهدای شوش در عملیات والفجر هشت به شرح زیر خوانش نمود :
دل را هوای عشق خدایی گرفته است//به به دلم چه شور و صفایی گرفته است // نی زن برم که مرغ دلم پر کشیده است//دف زن بزن که محفل انسم رسیده است // یک جمله آمده است به هر گوشه ای پرید// با خط سرخ نوشته سلام ای شهید// والفجر 8 بود و جوانان بی ریا// در پهنه ی وسیع فاو به اروند با صفا// یک قدم نهاده به اروند عاشقان// در جستجوی حق به پهنه ی دریای بی کران// خمپاره سوت کشید زمین نشست// یک پا ز ساق جدا شد و زتن گسست//دستی بریده رفت به دامان یک رفیق // گویی نشست روی نگین تکه ای عقیق / رضوان میان روضه ی رضوان قدم گذاشت // با دوست گویی یا که در آنجا قرار داشت// نیکویی و تفاخ سر ساز آمدند// سوی بهشت هر دو به پرواز آمدند // سید غلام موسوی ، آن یار با وفا// دستش فشرده شد به دستان پاطلا// تا تنگ گشته دید ه ی دلش اسماعیل جنگ // زد باده ی وصال خدا ، رفت بی درنگ// در چشم او نشست چو تیری ز اشقیاء// افتاد کنار نهر چو ساقی کربلا// لطف خدا به حال عزیزان چون شد پدید// آن دم گریم صفی زاده شد شهید//آل کثیر ز یاران خود نماند// بر لب نوای کربلا و حسین خواند// نوشید شهد عشق و شهادت شهید عشق// عگبی شنید تا ز هاتف نوید عشق// چایانی از صفای بهشت و جنان چه دید// بالی گشود و در پی یاران خود پرید // عبدی چو شربتی ز شراب وصال خورد// جانش لحظه ای به حضرت جان آفرین سپرد .
حاج ناصر پیوست در پایان با ذکر مصیب در وصف بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) حاضرین را در غم و اندوه فرو برد و با نوحه خوانی آنها را به سینه زنی دعوت نمود .
شایان ذکر است در این آیین ، محمد میاحی رئیس و مسلم سگوند عضو شورای اسلامی شهر شوش ، ناصر منصوری مسئول دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و ...... حضور داشتند .
لازم به توضیح است هفتاد و چهارمین آیین شهد صلوات روز یکشنبه 29 بهمن 1396 ساعت 20 در منزل دو برادر « شهید عبدالرضا و محمدرضا خواجه ساهوتی »برگزار می گردد .