تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی
ساعت 20 یکشنبه 6 آبان ماه 1397 به همت مجمع اهل بیت(ع) و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مدیریت ایثارگران گردان حضرت مهدی(عج) نزسا ، صدو دهمین آیین شهد صلوات شهد با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و زیارت عاشورا توسط مرتضی دشتی در منزل کاظم محتشم به نیت شهید غلامرضا کاوندی برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور علی عبدی نسب سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، مسعود قربانپور مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سید محسن فاضلی ، سرهنگ علی ظهیری ، سرهنگ حاج عباس خیاطان ، جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ، مدافعان حرم و خانواده های معظم شهداء حجت الاسلام عارف آل کثیر امام جماعت مسجد حضرت رسول الله(ص) ضمن قدردانی از بانیان برگزاری سلسله برنامه های آئین شهد صلوات که بدون وقفه به صد و دهمین جلسه ی خود رسیده است ؛ محوریت سخنرانی خود را با اشاره به دوران جاهلیت اولا آغاز نمود و گفت : قرآن کریم روزگار عرب قبل از اسلام و متصل به ظهور اسلام را روزگار «جاهلیت» نامیده است. بنابر این عنوان جاهلیّت به مقطعى از تاریخ عرب(حدود دو قرن) پیش از ظهور اسلام و بعثت پیامبر(ص) که بتپرستى، جهل و خرافهگرایى از شاخصههاى بارز آن به شمار مىرود، اطلاق میگردد.
وی افزود : قرآن کریم چهار بار واژه ی جاهلیّت را با نگرش منفى به کار برده و از آن با عناوین زیر یاد کرده است: گمان جاهلى: در آیه ی 154 از سوره ی آل عمران « وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ /// و دیگران در فکر جان خویش بودند، آنها درباره خدا گمانهاى نادرستى؛ مانند گمانهاى دوران جاهلیت داشتند. » ـ حکم جاهلى:در آیه ی 50 از سوره ی مائده «أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ /// آیا آنها حکم جاهلیّت را (از تو) میخواهند؟! و چه کسى بهتر از خدا، براى قومى که اهل یقین هستند، حکم میکند؟» ـ خودنمایى جاهلى: درآیه ی 33 از سوره ی احزاب «وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى /// و در خانههاى خود بمانید، و مانند دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید.» ـ حمیّت و عصبیّت جاهلى: در آیه ی 26 از سوره ی فتح «إِذْ جَعَلَ الَّذینَ کَفَرُوا فی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ /// آنگاه که کافران تصمیم گرفتند که دل به تعصب، تعصب جاهلى سپارند.» . قرآن کریم در این آیات علاوه بر این چهار ویژگی مردم دوران جاهلیت، به برخى سنتها و رسوم جاهلى نظیر «جابه جا کردن ماههاى حرام که در آیه ی 37 از سوره ی توبه به آن اشاره شده ـ ربا خوارى ـ استقسام به ازلام ـ فساد اخلاقی ـ زنده به گور کردن دختران ـ غارت کردن و.... » اشاره نموده و امّت اسلامى را از آنها بر حذر داشته است .
حجت الاسلام عارف آل کثیر در ادامه به یک مسابقه کورس اسب سواری در دوران جاهلیت اشاره کرد و یادآور شد : دو نفر از دو قوم برای مسابقه به رقابت پرداختند ، یکی از اسب ها زودتر از خط پایان گذشت ، فردی که اسبش دیرتر به خط پایان رسید بزرگ قومش گفت این مورد قبول ما نیست لذا هر کس که با ما نیست باید کشته شود ، لذا بر یکی تپه رفته و گفت چنان می کشیم که خون این تپه را در برگیرد و شروع کرد به کشتن افراد قوم مقابل تا این که یک فرد عاقل گفت با خون آب قاطی کنید وگرنه این شخص همه را خواهد کشت لذا آب قاطی خون کردند تا این که خون تپه را در برگرفت و آن شخص از کشت و کشتار دست کشید .
وی در ادامه اظهار نمود : پیامبر اکرم(ص) در 23 سال زحمت خود و پس از آن تلاش های امام علی(ع) توانست دوران جاهلیت را ریشه کن نمایند اما غارت کردن خیام اهل بیت امام حسین(ع) در عصر روز عاشورا نشأت گرفته از همان دوران جاهلیت است .
امام جماعت مسجد رسول الله(ص) در تکمیل سخنان خود به وجود دو سید الشهداء اشاره کرد و تصریح نمود : در تاریخ اسلام دو شخصیت بزرگ با لقب سید الشهدا شناخته میشوند: حمزه ی بن عبدالمطلب و حسین بن علی (ع) .روشن است که این لقب به معنای برتری این دو شهید بر دیگر شهیدان است،چنان که در برخی روایات،امام حسین (ع) را افضل الشهدا نیز معرفی کرده اند. این لقب را نخستین بار رسول خدا (ص) به حمزه ، عموی خود که در جنگ احد به شهادت رسید،عطا کرد و از آن پس حمزه با این لقب شناخته شد. حمزه به سبب ایمان مستحکم و سابقه درخشانش در حمایت از اسلام و دفاع از شخص رسول خدا (ص) ،همواره مورد توجه و علاقه ایشان بود. ایثار و فداکاریهای حمزه و شجاعت فوق العاده ی او،در تاریخ اسلام مشهور است.جنگ احد یکی از صحنههای بروز ایمان و ایثار و شجاعت حمزه بود.در کنار این فضایل،چگونگی شهادت او و غربت و مظلومیتش نیز،در میان شهیدان احد و دیگر جنگهای قبل و بعد از آن کم نظیر بوده است. گویا مجموع این فضیلت ها ،لقب سید الشهدا را برای حمزه به ارمغان آورد و او را بر سایر شهیدان والا مقام اسلام برتری داد.امامان شیعه نیز همواره این لقب را برای حمزه ی بن عبدالمطلب به کار میبردند و از انتسسابشان به حمزه ی سیدالشهدا با افتخار سخن میگفتند.
وی افزود : بر اساس روایتی از امام صادق (ع) نخستین کسی که امام حسین (ع) را با لقب «سیدالشهدا» خواند،جبرئیل بود: یک بار زمانی که پیامبر اکرم (ع) ، امام حسین (ع) را در آغوش گرفته بود،به ایشان خبر داد که او سید الشهداست.از آن پس رسول خدا (ص) او را با این لقب خواند . و بعد از رحلت رسول اکرم(ص) حضرت فاطمه ی زهرا(س) بر سر قبر حمزه می رفت و تضرع می کرد و در روایتی داریم حضرت فاطمه(س) برای شمارش ذکر، تسبیحی از جنس پشم تابیدهشده با ۳۴ گره(به اندازه شماره تکبیرها) داشتند؛ اما پس از شهادت حمزه(ع)، تسبیحی از خاک قبر ایشان ساخت و دیگران نیز در ساخت تسبیح، از آن حضرت پیروی کردند.و در روایتی دیگر آمده است پیامبر(ص) پس از آموختن آن، به دخترش فرمود: «این تسبیح بهتر از دنیا و هر آن چیزی است که در دنیا وجود دارد» حضرت فاطمه (س) به پاس آن، سه بار فرمود: «از خدا و رسولش خشنودم» در بسیاری از منابع روایی اهل سنت آمده است که امیرالمومنین علی (ع) پس از آن، هرگز و در هیچ شرایط این تسبیح را ترک نکرد.اما متأسفانه در دوران خلافت عثمان، ابوسفيان از كنار قبر حضرت حمزه (ع) گذر مى كرد، وقتى چشمش به قبر افتاد با پايش به قبر كوبيد و خطاب به حضرت حمزه چنين گفت: «يا أبا عمارة؛ إنّ الأمر الّذي اجتلدنا عليه بالسيف أمسى في يد غلماننا اليوم يتلعّبون به»؛ «اى اباعماره /// سر از قبر بيرون آور و ببين حكومتى كه ما برسر آن با هم مى جنگيديم چگونه ملعبه و بازيچه جوانان ما گرديده است!» و بدينگونه بار ديگر ابوسفيان كفر و نفاق خويش نسبت به اسلام و كينه و عداوتش را نسبت به سيّد شهيدان را آشكار ساخت!
حجت الاسلام آل کثیر در بخش دوم از سخنان خود به آغاز جنگ رسانه ای در صدر اسلام اشاره کرد و گفت : در آیات 60 و 61 از سوره ی احزاب آمده است « لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا . مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا /// اگر منافقان و كسانى كه در دلهايشان مرضى هست و شايعه افكنان در مدينه [از كارشان] باز نايستند تو را سخت بر آنان مسلط مى كنيم تا جز [مدتى] اندك در همسايگى تو نپايند . از رحمت خدا دور گرديده و هر كجا يافته شوند گرفته و سخت كشته خواهند شد » در حالی که در جنگ احد نیروهای اسلام برده بودند اولین جنگ رسانه ای شروع شد و گفتند « ما پیروز شده ایم » در حالی که پیامبر(ص) خیلی تلاش کرد که کسی تنگه را ترک نکند اما جنگ رسانه ای کار خود را کرد و در نتیجه سپاهیان اسلام از تنگه به طمع جمع آوری غائم ترک کردند و همین کار باعث شکست دشمن گردید .
وی سپس به دومین جنگ رسانه ای دشمن در جنگ صفین که معروف بود به لیلة الهریر اشاره کرد و خاطر نشان نمود : در سال 37 هجری قمری در جنگ صفین دشمن برای دومین بار جنگ رسانه ای را آغاز نمود ، شبی بود که خیلی از لشکریان کفر زخمی شده بودند و از درد در خود می پیچیدند و به همین خاطر به لیله الهریر به معنای زوزه سگ، و کنایه از همهمه و ناله معروف است . روز پنج شنبه هفدهم ماه صفر سال 37 هجری، امیر مؤمنان علی علیه السلام پس از اقامه نماز جماعت صبح، یارانش را برای جنگی مهم نوید داد و دستور فرمود عمامه و زره و شمشیر رسول خدا را برایش بیاورند. آن روز از صبح تا شب، جنگ و ستیز قهرمانان ادامه داشت تا جایی که سپاهیان امام علی (ع) نماز ظهر و عصر خود را در حال جنگ، و تنها با اشاره دست و سر به جا آوردند. آن روز که به یوم الهریر مشهور است، با دهها هزار کشته از دو سپاه به پایان رسید. با فرا رسیدن شب، گمان میرفت که عملیات به پایان رسیده، ولی برخلاف انتظار همگان، امام علی(ع)پس از اقامه ی نماز مغرب و عشاء و ایراد خطبه، دستور ادامه ی حمله را صادر فرمود و خود رو به جانب قبله ایستاد، دست به دعا به درگاه خداوند قادر برداشت و با بانگ رسا گفت:«یا الله یا رحمن یا رحیم یا واحد یا احد یا صمد یا الله یا اله محمد. . . انا نشکو الیک غیبة نبینا صلی الله علیه و آله و کثره عدونا و تشتت اهوائنا؛ ربنا افتح بیننا قومنا بالحق و انت خیر الفاتحین» در آن شب، که جنگ و ستیز تا سحرگاهان ادامه داشت و لشگر ستمگر معاویه در آستانه ی سقوط قرار گرفته بود، فریاد ناله مجروحان و غریو و چکاچک شمشیرها و نیزهها دشت را پر کرده بود. به همین دلیل «لیلة الهریر» نام گرفت. فردای آن روز معاویه و عمرو بن عاص برای فرار از شکست، متوسل به حیله «قرآن بر سر نیزهها کردن شدند»، و سرانجام با بهراهانداختن ماجرای حکمیت، به پیروزی رسیدند. با دیدن این صحنه 12 هزار نیروی اسلام مقابل دشمن شکست خورده که با جنگ رسانه ای در مورد همین قرآن سر نیزه کردن ها ؛ شل کر ده و در مقابل امام علی(ع) ایستادند و تقاضای حکمیت نمودند .
حجت الاسلام عارف آل کثیر در بخش سوم از سخنان خود به جاهلیت در عصر حاضر اشاره کرد و گفت : الان هم برای از بین بردن « نظام ، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه » جنگ رسانه ای را آغاز کرده اند و همین جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی باب شده و توسط برخی معاندان داخلی کشور در فضای مجازی به آن دامن می زنند .در حالی که باید مواظب باشیم اگر سخنی از فاسقی آمد باید تحقیق کرد و بلافاصله به معاندان اعتماد نکرد تا جرأت به خود ندهند دوباره جاهلیت را رواج دهند .
وی افزود : ما وظیفه داریم و باید در حد خود آن را اجرا کنیم و مواظب باشیم که همین زندگی های « اشرافی گری و یا گرا دادن و اعتماد کردن به دشمن » اگر رواج پیدا کند یعنی به دست خود جاهلیت را دوباره گسترش داده ایم بلکه ما باید استقامت را در مقابل جاهلیت و جنگ رسانه ای انتخحاب کنیم چون به فرموده ی مقام معظم رهبری « هزینه کردن برای سازش به مراتب سنگین تر و بیشتر از مقاومت است . »
سپس کربلایی رحیم چنانی و کربلایی محمد حسین پور نعمت به ذکر مصیبت و نوحه سرایی در وصف سقای دشت کربلا ، حضرت ابوالفضل العباس(ع) پرداختند .
در پایان حاج ناصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) ، ضمن قدردانی از حجت الاسلام عارف آل کثیر ، مرتضی دشتی و کربلایی محمد حسین پو.ر نعمت از ساخت برنامه ای گرافیکی خبر داد و گفت : حسین اکبری از استان یزد در حال انجام یک برنامه ی گرافیکی برای این مجمع است تا به نیت شهدا آن را انجام دهد .
وی در ادامه گذری کوتاه به سال شهادت شهید غلامرضا کاوندی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : این شهید والامقام در سال 1362 به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد و بعد از گذشت 13 سال در سال 1375 پیکر پاک و مطهرش پیدا شد و به وطن بازگشت و در گلزار شهدای شوش به خاک سپرده شد و ما امشب در این جلسه با استفاده از حروف ابجد برای شادی روحش 20482 صلوات و یا احتساب 30000 صلوات از طرف گروه ضامن آهوی مشهد مقدس ـ 12000صلوات از طرف اهالی شهر میانرود ـ 6000 صلوات از طرف نخبگان کوی سلمان فارسی ـ 6000 صلوات از طرف همشهریان شوشی و 1500 صلوات از طرف زائرین کربلا و در مجموع 75982 صلوات قرائت گردید .
شایان ذکر است هم زمان با سالروز شهادت شهیدعبدالکریم مهدیه و هم چنین روز تسخیر لانه ی جاسوسی آمریکا و استکبار ستیزی ، روز تبعید حضرت امام خمینی(ره) به ترکیه و روز دانش آموز که به روز ایجاد وحدت و همدلی و سردادن ندای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نیز نام گزاری شده ، صد و یازدهمین آیین شهد صلوات روز یکشنبه 13 آبان ماه 1397 در جریه ی سید راضی ، خیابان شهید مهدیه ، مسجد امام جعفرصادق(ع) به نیت این شهید والامقام برگذار می گردد .