04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۲۰۲2392

به بهانه ی روز جهانی زمین پاک

به قلم ـ کبری قیاسوند

عضو کارگروه تخصصی امور حقوقی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران

روز جهاني زمين پاك هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار ميشود و اين پيامي به مردم است تا در داشتن زميني پاك كوشا باشند . 

در سال 1969 جان مك مونل فرزند يك مُبلغ ديني ، ايده ي برگزاري روز جهاني به نام روز زمين پاك را در همايش يونسكو مطرح و پرچم زمين پاك را در آن سال طراحي كرد

يوتانت دبير كل سازمان ملل ( 1962 ـ 1971 ) از ايده ي او استقبال كرد و اين روز به عنوان يك روز جهاني در تقويم هاي سراسر دنيا نوشته شد . در كشور ما نيز به مدت يك هفته كه نخستين روز آن ( دوم ارديبهشت ماه مي باشد ) به نام روز زمين پاك گرامي داشته مي شود .

چرا بايد زمين پاك براي  ما اهميت داشته باشد ـ چگونه از زميني پاك محافظت كنيم ؟

اهميت داشتن محيطزيست پاكيزه و سالم كه زمين نقش مهمي را در آن ايفا مي كند ، بر هيچ كس پوشيده نيست استفاده ي درست از گاز ، بنزين ، برق ، توليد كمتر زباله ، حفظ پاكيزگي محيط زيست همه و همه تاثيري مستقيم در زندگي ما خواهد داشت . آموزش هايي كه ما بايد از كودكي به فرزندانمان بياموزيم مثلا هديه دادن اين كتاب مي تواند يكي از اين آموزش ها باشد . چگونه سياره ي خود را پاك نگه داريم ؟ نويسنده : مارك براون مترجم ويدا لشكريو  اما هيچ آموزشي مانند عمل و رفتار ما بزرگترها در ذهن كودكانمان پايا و هميشگي نيست .

واقعا سهم ما در مراقبت از زمين چيست ؟

برنامه ي محيط زيست سازمان ملل UNEP معتقد است هر فرد بعنوان جزئي از هفت ميليارد انسان ساكن بر روي كره زمين مي تواند از طريق انجام اقداماتي ساده و عملي در مراقبت از سياره زمين گام هاي موثري بردارد .


1ـ برنامه محيط زيست سازمان ملل توصيه مي كند : كه هر نفر يك روز در هفتهبه رژيم گياهخواري پرداخته و گوشت مصرف نكند  

2ـ كه بليط سفرهاي خود را بصورت الكترونيكي تهيه كرده و از دريافت بليط كاغذي خودداري كنيد .

3ـ لوله هاي آبي كه نشتي دارند را تعمير كنيد تا جلوي هدر رفت آب گرفته شود .

4ـ لامپ هاي كم مصرف را جايگزين لامپ هاي معمولي كنيد .

5ـ دستگاه هاي الكترونيكي قديمي را دور نينداخته و آن ها را به زباله بدل نكنيم بلكه اين دستگاه ها را بازيافت نموده و از اجزاي آن ها استفاده كنيم .

6ـ فعاليت هاي خود را از درون خانه از طريق اينترنت ، تلفن و ساير وسايل الكترونيكي و ارتباط انجام دهيد و در حد امكان براي انجام امور از تردد غيرضروري بخصوص با اتومبيل شخصي بپرهيزيد .

7ـ براي مصرف آي به جاي بطري هاي يكبار مصرف پلاستيكي از قمقمه ها و بطري هاي دائمي استفاده شود .

8ـ شيشه و آلومينيم را از زباله ها جدا كرده و به مراكز بازيافت تحويل دهيد .

9ـ با دوچرخه به محل كار خود برويد .

10ـ درون خانه خودتان غذا درست كنيد و بخوريد .

اميد كه اين گفته ها را جامه عمل بپوشانيم و به ديگران نيزبياموزيم هرگاه فرزندانمان را در حال نظافت و مراقبت از زمين ديديم تشويق كنيم . زيرا زمين ارثيه اي است كه بايد نسل به نسل آن را منتقل كنيم .

حال مي خواهم از 3 فرزند برومند ايران زمين ، 3 دانش دانش آموز مدرسه ي خيامي سخن به ميان بياورم ، دوستداران زمين پاك ، آقايان رضا پور اسلام ، عباس احمدي و سيد يونس بني حيال .

روزي كه بعد از يك برنامه ي تلويزيوني در شوش دانيال ؛ به خانه هايشان نرفتند ماندند اما نه بي تفاوت . كيسه هاي زباله را از دوستداران طبيعت ؛ كارگران زحمتكش گرفتند و شروع به برداشتن زباله ها از روي گونه هاي سبز زمين كرده تا دوستشان بهتر تنفس كند .

بسيار خرسندم كه فرزندان ايران زمين ، اينگونه آموزش ديده اند . آفرين به خانواده هاي ايشان و آموزگارانشان اين 3 قهرمان كوچك ، ساعت ها ، كمر خم كردند تا مردان عزيز ما در شهرداري كمتر قامت خم كنند و سپس با لب تشنه به منزل رفتند بدون هيچ چشم داشت و پاداش .


چه خوب است ، ايشان را الگوي خويش بدانيم ، از امروز تصميم بگيريم ، هر روز يك زباله را از روي زمين برداريم ، تصميم بگيريم ، زباله هايمان را بر زمين رها نكنيم .

زمين بستر و گهواره ي فرزندانمان خواهد بود                            ياد من باشد كاري نكنم كه به قانون زمين بربخورد

                                                                                                               « سهراب سپهري »

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست