05032024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۲۱۳1632

از 20 کارگر اتاق اصناف شوش تجلیل به عمل آمد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 به مناسبت هفته ی کار و کارگر از 20 کارگر اتاق اصناف شهرستان شوش با حضور جمعی از مسئولین محلی در سالن اتاق اصناف این شهرستان تجلیل به عمل آمد .

 

محمد میاحی رئیس اتاق اصناف شهرستان شوش که بانی اصلی برگزاری این مراسم تجلیل بود ، ضمن تبریک هفته ی کار و کارگر به تلاشگران تولید و صنعت و همچنین تبریک و تهنیت  به فرهنگیان به مناسبت روز معلم ؛ گفت : از سال گذشته اتاق اصناف بر آن شد که حد وسع و توان از کارگران  زیر مجموعه ی خود به مناسبت روز کارگر تجلیل به عمل آمده و امسال علاوه بر اهداء لوح تقدیر و یک شاخه گل ، به هر کدام از کارگران مبلغ یک میلیون ریال تهیه داده می شود تا به این روش بتوانیم گوشه ای از زحمات آنها را پاسخ داده باشیم و امیدوارم روزی فرا برسد که بتوانیم در شأن کارگران از آنها تجلیل نماییم .

وی سپس به  راکد بودن بازار شوش اشاره کرد و اظهار داشت : متأسفانه مدیرعامل کارخانجات تولیدی و صنعتی اقدام مورد نیاز خود را نظیر « پوشاک و البسه ـ مواد غذایی و ... را » یا از شهرستان های همجوار و یا خارج از استان خوزستان خریداری می کنند و در نتیجه بازار شهرستان شوش آن رشد و پویایی را دیگر ندارد ؛ لذا از رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی که در جمع ما حضور دارد می خواهیم  که از این به بعد از مسئول خرید کارخانجات بخواهد که لیست اقلام مورد نیاز خود را به اتحادیه ی اصناف شوش تحویل دهند تا با همان قیمتی دولتی این اجناس به متقاضیان تحویل داده شود .


 

سید ناصر حسینی رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش ضمن تشکر از بانیان برگزاری این نشست ، عنوان نمود : بسیار خرسند و خوشحالم که فرصتی به دست آمد تا در جمع شما حضور داشته باشم که قرار است از کارگران اتاق اصناف شوش تجلیل به عمل آید .

 

وی سپس به اهمیت دادن به کار و تلاش از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت : پیامبر اعظم (ص ) بهترین کارها را ، کاری می دانست که با دست انجام پذیرد و از میان کسب ها بزازی و عطرفروشی را می ستود. او اهل حرف را می ستود و می فرمود: خداوند اهل حرفه امین را دوست دارد.

رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش به یکی از احادیث رسول اکرم(ص) پرداخت و اظهار داشت : وقتی خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) می فرماید : « من دست کارگر را می بوسم یعنی ارزش و جایگاه کارگر را به ما معرفی می کند و ما که مسئول دستگاه های دولتی هستیم آیا توانسته ایم آن طور که شایسته است از کارگران قدردانی کنیم ؟ مسلماً پاسخ منفی است و امروز همه  می دانند که اتاق اصناف ، کارخانجات و بخشداری ها و شهرداران  بدون وجود نیروی انسانی که کارگران باشند نه دوامی دارند  و نمی توانند کاری را پیش ببرند .

حسینی در ادامه به برخی از مشکلات کارگران که به دغدغه های وی تبدیل شده اشاره کرد و تصریح نمود : در مجموعه های کاری ما یک سری مشکلاتی وجود دارد که ما در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل در صدد آن هستیم که این مشکلات را به حداقل برسانیم که حق و حقوق کارگران ضایع نشود و یکی از این مشکلات دستورالعمل شماره ی 41 رابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بود که در سال 1394 به صورت بخشنامه به کارفرمایان ابلاغ شد تا از آن به بعد مدت زمان قرارداد کارگران موقت یک ساله باشد ، اما متأسفانه با مخالفت شدید کارفرمایان مواجه شد و در نتیجه دستورالعمل لغو گردید اما امسال وزیر کار قرار است  این دستورالعمل را مجدداً بررسی نموده و به مرحله ی اجرا درآورد .

وی در این خصوص افزود : کارگرانی داریم که بیش از 15 سال است به صورت موقت مشغول کار هستند اما با این همه سابقه شغل آن ها تضمین شده نیست و هر آن ممکن است پس از اتمام قرارداد دیگر تمدید نشود و این به دور از انصاف است .

سید ناصر حسینی به برخی از مدیرعاملان شرکت های تولیدی و صنعتی انتقاد کرد و گفت : قانون کار متأسفانه توسط برخی از مدیران شکسته می شود و با کارگران خود قرارداد سفید امضاء می بندند و کارگر چون به کار نیاز دارد تن به چنین قراردادی می دهد ، به نظر شما آیا این از اخلاق انسانی به دور نیست ؟ و من می خواهم از طرفی به چنین کارفرمایانی هشدار بدهم و از سویی دیگر به کارگران موقت این نوید را بدهم که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چنانچه بشنوم  چنین قراردادی بسته شده ، طبق قانون با مدیرعامل متخلف برخورد خواهم نمود و بهتر است برای روشن شدن افکار عمومی بگویم که مورد داشته ایم که به امید عقد قرارداد شش ماهه یا یکساله با کارگر قرارداد سفید امضاء بسته شده اما همین که اثر انگشت از کارگر گرفته شده آن قرارداد یک ماهه تنظیم شده است .

رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش به دومین دغدغه ی خود که پرداخت پول نقدی به کارگراست اشاره کرد و در این راستا خاطر نشان نمود : در سال 1394 بارها گزارش به ما رسید که پرداخت حقوق و یا مساعده به صورت نقدی به کارگر پرداخت می شود که این خلاف قانون است و می بایست به حساب کارگران واریز شود که به هنگام سندزنی مشکلی رخ ندهد .

وی سپس به بخش اشتغال اشاره کرد و بیان نمود : شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با مدیریت جدید که به بخش خصوصی واگذار شده 1200 نفر را استخدام کرده که 91 درصد از این شاغلین صد درصد بومی شوش هستند و همچنین 70 نفر نیروی مهندسی با رشته های  فنی به شرکت قند شوش جذب شده اند  که با پیگیری ها و تلاش های دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، مهندس نجاتی فرماندار ـ دکتر مقتدایی استاندار و وزارتخانه های تعاون کار و رفاه اجتماعی ـ صنعت معدن و تجارت و جهادکشاورزی ، امیذ آن را داریم که فاز اول این کارخانه  در سال 1395 راه اندازی شود و مطمئن باشید که صد درصد نیروی انسانی این شرکت بومی شوش خواهد بود .


رئیس اداره ی تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش در پایان خطاب به جویندگان کاری که سال ها ثبت نام کرده اند و به خاطر میزان تحصیلات پائین یا نداشتن مهارت و تخصص هم چنان در لیست جویندگان کار باقی مانده اند گفت : ظرفیت های شهرستان شوش به خاطر سه رودخانه ی « دز ـ شاوور و کرخه » ـ زمین های حاصلخیز کشاوری ـ بالا بودن تولید « گندم ـ ذرت ـ شکر ـ کلزا و ... » در سطح کشور و استان خوزستان ـ وجود کارخانجات تولیدی و صنعتی دارد  و این دسته از افراد جوینده ی کار دست روی دست نگذارند و با ثبت نام در کرکز آموزش فنی و حرفه ای و اخذ گواهینامه ی یک رشته ی فنی  خود را از بیکاری رها کنند ویا با  اشتغال در خانه ـ تشکیل کارگاه های زودبازده و صنایع بسته بندی که از نیازهای بالای این شهرستان است از بالا رفتن سن خود جلوگیری کرده و مشغول کار شوند .

وی هم چنین افزود : البته ما مسئولین می بایست با برنامه ریزی ، ساماندهی و مشخص نمودن یک خط مشی اصولی و کارشناسی شده بازار راکد حوزه ی شهری را نیز به رشد و بالندگی درآوریم .


سید حکیم موسوی سخنگوی شورای اسلامی شهر شوش  و فرامرز بهرامی رئیس اداره ی صنعت ، معدن و تجارت نیز به صورت جداگانه از عملکرد اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ابراز رضایت خود را اعلام نمودند ، اما دغدغه ی خود را مبنی بر این که مالکان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه غیر بومی هستند اعلام داشتند و اظهار داشتند : اداره ی تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش می بایست نظارت دقیق و مستمر خود را در خصوص نحوه ی استخدام های این شرکت مد نظر داشته باشند که از این به بعد نیروی انسانی خود را از سایر استان ها تأمین نکند .

در پایان به 20 نفر از کارگران اتاق اصناف شوش با اهدا لوح تقدیر ـ یک شاخه ی گل و مبلغ صد هزار تومان تجلیل به عمل آمد .

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست