04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۶۱۸1170

همایش هم اندیشی پیش گیری از خودکشی در اداره ی بهزیستی برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز چهارشنبه 18 شهریور 1394 ساعت 10 صبح جلسه ی هم اندیشی پیش گیری خودکشی با حضور دکتر یعقوبی در سالن اجتماعات اداره ی بهزیستی شهرستان شوش برگزار شد .

 

 

 

 

کیانی رئیس اداره ی بهزیستی شهرستان شوش هدف از برگزاری این جلسه را مطرح نمودو گفت : امروز مصادف است با روزجهانی پیش گیری خودکشی و ما هم به همین مناسبت از تمام ادارات خواسته بودیم که نماینده ای به این جلسه بفرستند اما متأسفانه به جز اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولین واحدهای زیر مجموعه ی اداره ی بهزیستی و رئیس انجمن روزنامه نگاران کسی نیامده که این جای بسی تأسف است .

 

دکتر یعقوبی سخنان خود را با  عظمت خدا شروع کرد و عنوان نمود : خداوند بی همتا ارزشمندترین هدیه ای را که به ما انسان ها داده و هیچ چیزی مثل او نیست و هرگز اتفاق نمی افتد « حیات » است و ما به دست خودمان این هدیه ی گران بهاء را از بین می بریم که در واقع همان خودکشی یا قتل وارونه است .

 

وی افزود : برگزاری این جلسه اینقدر با اهمیت است که اگر مسئولین ذیربط  حضور به هم می رساندند  در واقع  سرمایه ای ارزشمند را برای همکاران خود و خانواده هایشان به ارمغان می برند ، اما عدم حضور آنها دلیل نمی شود که رسالتی را که بر عهده دارم نا دیده بگیرم و آنچه که لازم است با شما در میان می گذارم .


 

وی در ادامه برای پیشگیری از خود کشی مثالی را زد و اظهار داشت : یک تیم پزشکی برای رسیدن به هدف ابتدا به یک روانشناس نیاز دارد . این روانشناس کسی است که یک سی تی اسکن را را می بیند و موضوع بررسی خود را به مشاوره می دهد ، مشاوره هم  پس از بررسی های لازم آن را به مددکار اجتماعی می دهند  و این مددکار اعلام می کند به روان پرست ها و رأس روان پرست کسی است که بهداشت و سلامت شهر را دراختیار دارد و آن کسی نیست جز شهرداری و مرکز بهداشت و درمان .

 

دکتر یعقوبی سپس در تکمیل سخنان خود پیرامون بهداشت و سلامت خاطر نشان نمود : فردی که بهداشت و روانش به هم خورده باشد اگر نتواند برای خود راه حلی پیدا کند برای رفع مشکلات موقتی خود اقدام به خودکشی می کند و البته بخشی از این بی توجهی ها به خانواده نسبت به فرزند ـ همکار نسبت به همکار و یا دوست نسبت به دوست است .

 

وی سپس ضمن انتقاد به برخی از برنامه های صدا و سیما پیرامون بدآموزی تصریح نمود : اگر به یاد داشته باشید در همین برنامه ی ماه عسل که در ماه مبارک رمضان پخش شد ـ در یکی از برنامه ها یک زوج را آورده بود که زن به مرد گفته بود که برای اثبات این که عاشق من هستی و مرا دوست داری باید خودت را از پنجره به بیرون پرت کنی ـ مرد هم با حماقت و برای این که اثبات کنئ خود را از پنجره به بیرون پرت می کند و این بدآموزی باعث شد چند خودکشی به همین شکل رخ دهد که و آخرین آن در استان گیلان بود .


 

 وی در بخش بعدی سخنان خود به دلایل انتخاب روزی تحت عنوان روز جهانی پیش گیری از خود کشی بیان داشت : با توجه به آمار بالای خودکشی و روند فزاینده آن در جهان، سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی، روز 10 سپتامبر را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری کرده‌اند.

 

وی افزود : آن چه باعث این نامگذاری و به طور کلی ابراز نگرانی نسبت به پدیده خودکشی شده، این است که با توجه به افزایش بیکاری، فشارهای مالی و بحرانهای اقتصادی و همچنین بروز انواع اختلالات روانی از جمله اضطراب،‌ افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، احتمال خودکشی در افراد بیشتر شده و از طرف دیگر آمارهایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان های بهداشتی کشورها منتشر می‌شود، نگرانی جهانی از میزان خودکشی جوانان و نوجوانان را افزایش داده است. به عنوان نمونه، طبق یک مطالعه در کانادا مشخص شده شمار افرادی که همه ساله بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند از شمار قربانیان ایدز، دیابت و سوانح رانندگی بیشتر است. همچنین یک سازمان فعال در حوزه بهداشت روانی در چین اعلام کرده که خودکشی، عامل اصلی مرگ میان جوانان گروه سنی 15 تا 34 سال در این کشور به شمار می رود.

 

دکتر یعقوبی در خصوص خودکشی در کشور ایران گفت :  با آن که به دلیل قبح مساله خودکشی در کشورمان، خانواده‌ها تمایلی به مطرح کردن چنین مواردی ندارند و آمار دقیقی در این رابطه منتشر نشده و مطالعات گسترده و همه‌جانبه‌ای هم صورت نمی‌گیرد، اما  در شهرستان شوش اگر به یاد داشته باشید دوسال پیش در کمتر از 50 روز چند خودکشی داشتیم و با توجه به این که دلایل اولین خودکشی مطرح شده بود که ما گروهی هستیم که هم قسم شده ایم تا دست به چنین کاری بزنیم اما هیچ دستگاهی حتی دستگاه های ذیربط پیش گیری نکرد که به سراغ نفرات بعدی برود و پای صحبت های آنها بنشید که آمار خودکشی به همان یک نفر ختم شود ولی وقتی آمار به چند نفر رسید  به تشکیل جلسات پرداختند که متأسفانه بین آن افرادی که خودکشی کردن یک فرهنگی هم وجود داشت . اما خوشبختانه بعد از آن موج دیگر شاهد خودکشی در این شهر نبودیم و انشاءالله که از این به بعد هم نباشیم .


 

به گفته ی دکتر یعقوبی در سه ماهه ابتدای سال 90 ، 952 مورد مرگ مشکوک به خودکشی به ثبت رسیده که زنها 274 مورد بوده‌اند و مردها 678 مرگ را به نام خود ثبت کرده‌اند که نسبت به زمان مشابه در سال 89 که 870 مورد بوده، رشدی نزدیک به 10 درصد را نشان می‌دهد اما آمار دقیقی در سال های بعدی در دست نیست .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست