04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۱۰۰۵1400

مراسم شب شعر به مناسبت هفته ی وحدت و میلاد رسول اکرم(ص) در شهر شاوور برگزار شد .

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

جمعه 4 دیماه 1394 ساعت 20 به همت انجمن شعر به زبان عربی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، مراسم شب شعری با عنوان « علی اکبر» ، به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص)،در مسجد ابوالفضل العباس(ع) شهر شاوور برگزار شد .

 

شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و هیئت مدیره ی انجمن شعر به زبان عربی ، از حضور  مردم سپاس گزاری نمود و گفت : با توجه به  این که این مراسم در  هوایی سرد برگزار می شود ، اما ارادت و اعتقاد مردم شریف شهر شاوور به ائمه ی اطهار(ع) و در رأس آنها به خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ع)  حدی بالاست که امشب علاوه بر داخل مسجد عده ای بیرون نشسته اند و از طریق ویدئوپروژکتور مراسم را دنبال می کنند  و این در واقع جواب محکمی به دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که قصد دارند بین مسلمین نفاق و تفرقه به وجود آورند .


 

وی در ادامه از سه نفر از شاعران کشور عراق که در این مراسم حضور یافته اند به نیکی یاد کرد و عنوان نمود : ملا علی خزایی از نوادگان دعبل خزایی ـ سید جلیل طالقانی و هماد سعدونی از شاعرانی هستند که دعوت ما را لبیک گفتند و امشب قرار است در کنار شاعران عرب زبان شوش ، نظیر « فرحان چنانی ـ سید محسن فاضلی ، ابوجاسم خسرجی و سالم ساری » به خوانش شعر در وصف پیامبر اعظم(ص) بپردازند و در کنار آن یادی هم داشته باشند از زنده یاد حاتم چنانی فرزند فرحان چنانی که در سانحه ی رانندگی دارفانی را وداع گفته است .

 

سپس آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن تشکر از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر به زبان عربی که این مراسم شب شعر را برگزار کرده اند ، به فضائل علی اکبر (ع) اشاره کرد و خاطر نشان کرد : مورخین نقل کرده اند زمانی که لشکرعمر سعد چهره ی بابرکت حضرت رادیدندگفتند(فتبارک الله احسن الخالقین) این قدر حضرت علی اکبرشبیه پیامبر(ص)بودندکه لشکرعمرسعدگمان کردند پیامبر(ص)است که حضرت علی اکبر(ع)فرمود:اناعلی بن الحسین بن علی(ع)وبعدبحث ولایت وتوحید راعنوان کردوفضایل امام حسین(ع)راتوصیف فرمود فضایل حضرت علی اکبر(ع)به قدری بودکه درزیارت عاشورابه ایشان سلام داده شده السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین لفظ علی بن الحسین اشاره به وجود بابرکت حضرت علی اکبر(ع)دارد و قبرحضرت نیز پایین قبرامام حسین(ع) است. برای روشن فضایل حضرت به معرفی  جعفرکذاب می پردازیم جعفرکذاب فرزند امام هادی(ع) بود که به دروغ ادعای نبوت کردوخودرابه جای امام زمان(عج)معرفی کردپس می رساندکه درست است که پدرجعفر معصوم بودامام جعفر کذاب شدوادعای امامت کردپس اگربگوییم فضایل حضرت علی اکبر(ع)فقط به خاطراین بوده که فرزندامام حسین(ع)بوده درست نیست لذاحضرت علی اکبر(ع) خودشان خودسازی داشته اندوشرایط مساعدبوده ولقمه حلال خورده اند ولی مهم اختیار انسان است حضرت به اختیارخود اینگونه شده بودند وبه همین دلیل امام حسین در وصف ایشان فرمودند:« اللهم اشهدعلی هولاءالقوم فقدبرزعلیهم غلام اشبه الناس خلقاوخلقاومنطقابرسولک » خدایا شاهد باش بر این قوم به سوی آنها آشکار می شود پسری که شبیه ترین فرد از نظر ظاهر واخلاق وگفتار به پیامبر(ص) است.

 

وی در ادامه به هفته ی وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) پرداخت و تصریح نمود : معمولا مقارن ظهور پیغمبران الهى و ولادت آنها حوادث مهم و شگفت انگیزى اتفاق مى‏افتد که خبر از آمدن آن پیغمبر و تحول او در جهان و رفتار و عقاید مردم مى‏دهد،و در حقیقت به مردم آژیر و آماده باش مى‏دهد تا آنان را براى آمدن وى آماده سازد.


 

خطیب جمعه شهرستان شوش همچنین اظهار داشت : در شب ولادت رسول خدا(ص) نیز طبق روایات حوادث شگفت انگیز و عجیبى اتفاق افتاده که در تواریخ به اجمال و تفصیل نقل شده.  از آن جمله ابن هشام از حسان بن ثابت ـ شاعر معروف اسلام نقل مى‏کند که وى گفته: « به خدا سوگند من پسرى نورس در سن هفت یا هشت سالگى بودم و آنچه مى‏شنیدم بخوبى درک مى‏کردم که دیدم مردى از یهود بالاى قلعه ‏اى از قلعه ‏هاى مدینه فریاد مى‏زد:اى یهودیان! »و چون یهودیان پاى دیوار قلعه جمع شدند و از او پرسیدند: « چه مى‏گویى؟ » گفت:بدانید آن ستاره‏اى که با طلوع آن احمد به دنیا خواهد آمد،دیشب طلوع کرد!  و در سیره حلبیه و تواریخ دیگر از آمنه روایت کرده‏اند که گوید:چون فرزندم به دنیا آمد نور خیره کننده‏اى آشکار شد که شرق و غرب را روشن کرد و من در آن روشنایى قصرهاى شام و بصرى را دیدم. و نیز نقل کرده‏اند که در آن شب ایوان کسرى که با سنگ و گچ ساخته شده بود و سالها روى ساختمان آن زحمت کشیده بودند و هیچ کلنگى در آن کارگر نبود شکافت،و چهارده کنگره آن فرو ریخت.

 

سید محمد امام در پایان با توجه به هفته ی وحدت اظهار داشت : « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ » ـ در دوران جاهليت دو قبيله بزرگ در مدينه به نام "اوس" و "خزرج" وجود داشتند كه بيش از يكصد سال! جنگ و خون‏ريزى و اختلاف در ميان آن دو جريان داشت، و هر چند وقت ناگهان به جان يكديگر مى‏افتادند و خسارات جانى و مالى فراوانى به يكديگر وارد مى‏كردند. يكى از موفقيتهاى بزرگ پيامبر (صلي الله عليه و آله) پس از هجرت به مدينه، اين بود كه به وسيله اسلام صلح و صفا در ميان آن دو ايجاد كرد، و با اتحاد آنها، جبهه نيرومندى در مدينه به وجود آمد. اما از آنجا كه ريشه‏هاى اختلاف فوق العاده زياد و نيرومند و اتحاد تازه‏ و جوان بود، گاه بيگاه، بر اثر عواملى، اختلافات فراموش شده شعله‏ور مى‏شد، كه بزودى در پرتو تعليمات اسلام و تدبير پيامبر (صلي الله عليه و آله) خاموش مى‏گشت. مى‏گويند: روزى دو نفر از قبيله "اوس" و" خزرج" به نام "ثعلبة بن غنم" و" اسعد بن زراره" در برابر يكديگر قرار گرفتند، و هر كدام افتخاراتى را كه بعد از اسلام نصيب قبيله او شده بود برمى‏شمرد. "ثعلبه" گفت: خزيمة بن ثابت (ذو الشهادتين) و حنظله (غسيل الملائكه) كه هر كدام از افتخارات مسلمانانند، از ما هستند، و همچنين عاصم بن ثابت، و سعد بن معاذ از ما مى‏باشند. در برابر او "اسعد بن زراره" كه از طايفه خزرج بود گفت: چهار نفر از قبيله ما در راه نشر و تعليم قرآن خدمت بزرگى انجام دادند: ابى بن كعب، و معاذ بن جبل، و زيد بن ثابت، و ابو زيد، به علاوه "سعد بن عباده" رئيس و خطيب مردم مدينه از ما است. كم كم كار بجاى باريك كشيد، و قبيله دو طرف از جريان آگاه شدند، و دست به اسلحه كرده، در برابر يكديگر قرار گرفتند، بيم آن مى‏رفت كه بار ديگر آتش جنگ بين آنها شعله‏ور گردد و زمين از خون آنها رنگين شود! خبر به پيامبر رسيد، حضرت فورا به محل حادثه آمد، و با بيان و تدبير خاص خود به آن وضع خطرناك پايان داد، و صلح و صفا را در ميان آنها بر قرار نمود. اين آيات در اينجا نازل گرديد و به صورت يك حكم عمومى همه مسلمانان را با بيان مؤثر و مؤكدى دعوت به اتحاد نمود.


 

در  ادامه شاعران به خوانش شعر پرداختند و مورد تجلیل مسئولین قرار گرفتند .

 

شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ـ دیندار شهردار شهر شاوور و جمعی از اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این  مراسم حضور داشتند .


 

شایان ذکر است ؛ این دومین سال متوالی  است که شب شعر عربی در این شهر شاوور به همت انجمن شعر و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش دانیال (ع)  برگزار می شود.


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست