04242024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۱۰۱۸1428

جهادگران خبر شوش در هشتمین سفر خود به روستای میثم تمار رفتند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکاس : عیسی کرملاچعب و احمد معین

پس از این که هماهنگی های لازم را با پورهاتف  سرپرست بخشدار بخش شاوور به عمل آمد و پیگیری های حمید دسوم از جوانان تلاشگر روستا ، روز پنجشنبه 17 دی ماه 1394 ساعت 10 صبح ، جهادگران انجمن روزنامه نگاران ، درهشتمین سفر خود به روستای میثم تمار رفتند . 

با توجه به این که قرار بود 9 نفر در این سفر جهادگران خبر را تشکیل دهند ، اما « رضا ذاکری و داریوش پارسا » به دلایلی نتوانستند در سفر هشتم جهادگران خبر را همراهی کنند ، لذا من « عباس کرم الهی به اتفاق ، « کریم ستاوی (مترجم زبان عربی) ـ منوچهر کرد( تصویر بردار) ـ احمد معین ( به عنوان گزارشگر)   ـ یاسین بداوی ( به عنوان خبرنگار) ـ عیسی کرملاچعب ( به عنوان عکاس ) و معصومه شیخی زاده به عنوان بازرس) » ، ساعت 9:30 صبح از شوش به طرف روستای میثم تمار حرکت کردیم .


مهدی ضمدی دهیار روستای میثم تمار :

بسم الله الرحمن الرحیم ـ کارشناس برنامه ریزی روستایی و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری ، حدود 8 سال است به عنوان دهیار از طرف  شورای اسلامی روستا برگزیده شدم  و با همکاری اعضای شورا توانستیم فعالیت های قابل توجهی داشته باشیم .

ابتدا لازم می دانم از پیشینه و موقعیت روستا مختصری اطلاعاتی را به شما ارائه بدهم ، از نظر تقسیمات کشوری این روستا ، جزء دهستان شاوور از توابع بخشی به همین نام(شاوور) از توابع شهرستان شوش دانیال(ع) است ؛ در 25 کیلومتری مرکز شهرستان و 20 کیلومتری بخشداری شاوور قرار دارد ؛ منبع تاریخی روستا بر اثر پیمایش های محلی و گفته های بزرگان و ریش سفیدان بیش از یک قرن از ساخت و ساز این روستا می گذرد .

وجه تسمیه ی روستای خویس بر می گردد به سال های دور ، نهری از کنار روستا عبوذ می کرده و محل تجمع آب بوده و به دلیل بوی بدی که از این نهر برمی خواسته ، اسم روستا را خویس گذاشته اند و در سال 1357 با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان شوش  (جهاد سازندگی آن موقع ) و با مشورت اهالی روستا و به واسطه ی گرایش مذهبی به نام صحابه ی پیامبر اسلام(ص) یعنی میثم تمار تغییر نام یافت .

زبان مردم 100 درصد عربی و به طورکلی شیعه مذهب هستند و از نظر حاصل خیزی و نزدیکی به  دو رودخانه ی کرخه  و شاوور ، ساکنین اولیه ی آن  به شغل شریف « کشاورزی و دامداری »  مشغول بوده اند  و هسته ی اولیه ساکنان روستا به طوایف چنانی ، سادات فواضلی ، سادات بخاط و دیگر عشیره هایی که در این روستا ساکن هستند .

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1359 و وقوع جنگ در روستاهای مرکزی و اطراف همین روستا ، تعدادی از مردم جنگ زده روستاهای غرب کرخه به این روستا مهاجرت کردند و این باعث رشد جمعیت قابل توجهی در روستای میثم تمار شد و به عبارتی می توان گفت روستای ما یک روستای مهاجر پذیر است و می طلبد که در بخش  عمران مسئولین توجه بیشتری به ما داشته باشند

از نظر موقعیت جغرافیایی ، از سمت شرق محدود می شود به جاده ی ترانزیتی « اهواز ـ اندیمشک » از غرب و جنوب به بیشه زارها و پارک ملی و منطقه ی حفاظت شده ی  کرخه که زیستگاه و محل پرورش گوزن زرد است .


روستای(میثم تمار) خویس از اوایل دوران جنگ تحمیلی با حضور گسترده جوانان فداکار وبسیجیان سلحشور پایگاه میثم تمار در جبهه های نبرد حق علیه باطل و نیز پشتیبانی جبهه ها توسط اهالی این روستا ،ندای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)را لبیک گفته و توانسته است 12 شهید گلگون کفن تاکنون به نام های « شهیدگطفان سعدی ـ شهید یابر چنانی ـ شهیدعیسی ضمدی ـ شهید صباح ضمدی ـ شهیدلطیف امانه ـ شهیدیاسین حمزه ـ شهید طاهر داوودی ـ  شهیدکریم بهمنی ـ شهیدناصر چنانی  ـ شهیدنورضمدی ـ شهیدیبر چنانی و اخیراً ستوانیکم ًپاسدارشهیدعلی بریهی » که در درگیری با گروه تروریستی پژاک به فیض شهادت نائل شدند، می باشند . و هم چنین 4 نفر ایثارگر را به نام « حسین ضمدی ـ فریح رخت افکن ـ تیبه چنانی ـ کریم مراحنه را تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که نفر آخر از این دنیا رفته و بین ما نیست .

از نظر امور فرهنگی با داشتن بیش از 60 معلم و دانشجویان متعدد در رشته های کلیدی و محوری می توان به جرأت گفت که روستای میثم تمار که به منطقه ی فرهنگ و ادب معروف است ، بالاترین رشد فرهنگی در سطح روستاها را دارد .

از نظر ساخت و ساز ، با همکاری ها و پیگیری های نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار شهرستان شوش و بخشدار شاوور بیش از 80 درصد بافت قدیمی و فرسوده ی روستا بازسازی شده

از نظر جمعیتی بر اساس آخرین سرشماری سال 1392دقیقا 900 خانوار متشکل از 4096 نفر جمعیت دارد و متأسفانه به دلیل این که در روز سرشماری عده ای یا در مسافرت بوده و یا در محل کار کشاورزی یا دامداری با خانواده  حضور داشته اند با احتساب این افراد جمعیت واقعی روستا حدود 5100 نفر می باشد که 50 درصد این جمعیت به کار کشاورزی مشغولند و 30 درصد دامدار هستند و 20 درصد به کارهای خدماتی و اداری روآورده اند  و با توجه به این که در کشور ما معمولا جمعیت 5000 نفری را از قدیم ملاک شهر بودن محلی اطلاق می کنند ، لذا این روستا اگر ارروستا به شهر تغییرنام یابد و شهرداری داشته باشد بی شک مبلمان شهری شامل « جدول بندی ، آسفالت ، ایجاد پارک و فضای سبز ، روشنایی معابر و .... » در این دیار فرهنگ و ادب ایجاد می شود و شهری زیبا در کنار جاده ی ترانزیت « اهواز ـ اندیمشک » توجه هر مسافری را به خود جلب می کند .


 از نظر سطح سواد ؛ با توجه به این که معلمین ، دانشجویان و دانش آموزان زیادی دارد و اکثر آموزشگاه های مورد نیاز در مقاطع تحصیلی را در خود دارد ، لذا درصد بی سوادی آن  بسیار پایین است

از نظر اداری و آموزشی و خدمات رفاهی ،  باید گفت که  از نظر فضای آموزشی در مجمع در سطح ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه « 4 آموزشگاه دارد  و دارای پست بانک ، 2 باب خانه ی بهداشت ، 2 باب مهد کودک ، سه باب مسجد و 4 حسینیه » می باشد و در این راستا به خواست خدا و با مشارک مردم طی دو سال گذشته هر سه مسجد ما نوسازی شده اند .

به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال 1376 روستا از نعمت لوله کشی گاز بهره مند شده  ، مشکل و نوسانات افت ولتاژ برق خوشبختانه برطرف شده ، و کل شبکه ی برق رسانی روستا نوسازی شده است ، احداش خانه ی بهداشت شماره ی 1 و در حال حاضر ساخت و ساز خانه ی بهداشت شماره ی 2 در حال احداث است که به خواست خدا در دهه ی مبارک فجر امسال به بهره برداری می رسد .

شهرام چنانی فرماندهی پایگاه مقاومت روستای میثم تمار :

با سلام و عرض ادب و احترم به شما جهادگران خبر انجمن روزنامه نگاران اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش که از ابتدای سال 1394 به روستا ها سفر می کنید و هم عملکردها و هم نیازمندی های روستا ها و مردم را به مسئولین منتقل می کنید و در هشتمین سفر خود به ما افتخار دادید که در این فرصت به نوی خود عملکرد پایگاه مقاومت را مطرح نمایم .

شهرام چنانی هستم کارشناس ارشد برنامه ریزی ، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج میثم تمار ؛ این پایگاه زیر مجموعه ی حوزه ی مقاومت مسلم ابن عقیل شهر شاوور و ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش است با 1080 بسیجی فعال و عادی ، که به خواست خدا در سال  61  تأسیس شده و در طول باقیمانده ی جنگ تحمیلی تا سال 1367 رزمندگان زیادی را به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام نموده است و همان گونه که دهیار روستا اشاره نمود توانسته 12 شهید گلگون کفن را تقدیم اسلام و انقلاب و در این راستا دوازدهمین شهید روستا یعنی شهیدعلی  بریهی در سال 1390 در یکی از درگیری های بین یگان های صابرین و گروه منحط پژاک در غرب کشور به درجه ی رفیع شهادت نائل گردید .


این پایگاه به دلیل حضور جوانان پرشور ، تحصیل کرده و فرهنگی توانسته برنامه های مصوب بسیج و سپاه به نحوه مطلوب اجرا کند و در این رابطه  بسیار موفق بوده است که به عنوان نمونه می توان گفت ، این پایگاه توانسته است رتبه ی برتر را از بین سایر پایگاه های شهرستان شوش به خود اختصاص دهد و هم چنین در جشنواره برترین های  حلقه های صالحین داری مقام شده است ؛ حضور فعال بسیجیان در فراخوان های بسیج و سپاه ؛ همایش ها ، راهپیمایی ها ، رزمایش ها ، برگزاری مراسم های مذهبی ، ملی و انقلابی و .....از دیگر برنامه های ما بوده که اجرا شده اند .

برپایی نمایشگاه کانون های فرهنگی و هنری مساجد که در آن آثار هنرمندانی نظیر « احمد دارات ، سعید چنانه و شهلا چنانه » در معرض دید عموم قرار داده شده بود و در کنار این آثار افتخارات جمعی از نخبگان روستا نظیر« شهرام چنانی ـ حمید دسوم ـ سید مصطفی نجات ـ جمیل لطیفی ـ عبدالامیر آمون و .... » خود نمایی می کرد .


 

برپایی چادر سیاه و ایجاد یک مضیف به صورت نمادین یکی دیگر از برنامه هایی بود که  به همت حمید دسوم و همچنین دهیار روستا اجرا شد که در آن 4 نفر از شاعران عرب زبان به نام « عباس ضمدی ، فرج ضمدی ، علی بدوی و جمال سلیمانی »  علاوه بر خوانش شعر به زبان عربی ، مراسم قدیمی و دیرینه قوم عرب یعنی « هوسه و یزله » را برگزار نمودند و در کنار آنها مراسم قهوه خوری را نیز انجام دادند .


 

سید محسن نجات :

مدیرکانون فرهنگی هنری  میثاق مسجد جامع  ، نایب رئیس شورای اسلامی روستا و مسئول طرح صالحین هستم ـ در روستا کلا سه تا کانون فعال داریم ، « کانون میثاق در مسجد جامع ، کانون اهل البیت(ع) مسجد ابوالفضل(ع) و کانون باب الحوائج در مسجدی به همین نام  » که سال گذشته توانستیم مجوز آن را بگیریم . از نظر تعداد اعضاء باید گفت که «  کانون میثاق 400 عضو مرد و 130 عضو زن  ، کانون اهل البیت(ع) 300 عضو و کانون باب الحوائج حدود 150 عضو » دارند . در طی سال هم این سه کانون در مراسم عزاداری ائمه ی اطهار(ع) در طول سال خصوصاً « دهه ی اول محرم ، اربعین حسینی ، 28 صفر ، 30 صفر ، شب های قدر و شب شهادت امام علی(ع) و همچنین ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) حضوری مستمر دارند و هم چنین در اعیاد و جشن های ملی ، مذهبی نظیر جشن با شکوه نیمه ی شعبان ، بعثت رسول اکرم (ص) و در یگر اعیاد  و همچنین راهپیمایی های روز جهانی قدس ، یوم الله 22 بهمن  و دیگرمراسم ها چه در روستا و چه در مرکز شهرستان شوش فعالیت قابل توجهی داشته و دارند .

کسب مقام اول در مسابقات فرهنگی ، کانون اهل البیت(ع) امسال به همت و همکاری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش  عنوان نماینده ی استان به مشهد مقدس رفت ، در سال 1390 هم کانون میثاق به عنوان کانون برتر شناخته شده بود ، برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه ی خواهران در مقاطع راهنمایی و متوسطه را داشتیم که یکی از خواهران این روستا به نام شهلا چنانی با تألیف کتابی تحت عنوان « حجاب » مقام اول را کسب نمود ؛ برپایی نمایشگاه عکس ویژه ی خواهران به مدیریت شهلا چنانه که این نمایشگاه با همکاری معاونت پرورشی و ورزشی آموزش و پرورش منطقه ی شاوور برگزار شد ، ارائه و اجرای طرح ولایت علوی توسط کانون فرهنگی هنری میثاق که در سطح کشوری مقامی کسب نموده ، اجرای ختم قرآن توسط هر سه قرآن در ماه مبارک رمضان ؛ محفل انس قرآن در همین ماه و ماه های دیگری که در آن یک مراسم مذهبی باشد ؛ برگزاری مسابقات ورزشی در رشته هایی نظیر فوتسال و والیبال و بالاخره در مسابقه ی 1446 که برگزار شد حضوری پر رنگ داشتیم که در بخش برادران جلیل زادگان و در بخش خواهران راضیه جمیلی وفق شدند مقام کشوری کسب کنند و کمک هزینه سفر به مشهد مقدس را دریافت نمودند .


و اما در مورد تکمیل مسجد امام حسن مجتبی(ع) باید گفت که از نظر فیزیکی پیشرفت قابل توجهی داشته و اگر خیرین کمک کنند این مسجد به عنوان چهارمین مسجد ، علاوه بر برگزاری نماز جماعت به آموزش نوجوانان و جوانان در سطح علوم قرآنی می پردازد .

سید حسین نجات  امام جماعت روستا :

در ساختن مساجد روستا تأثیر گذار بوده و در جدیدترین مسجد علاوه بر این که شخصاً در احداث مسجد سهم بسزایی داشته  با این وجود خیرین و جوانان روستا را به عنوان بانیان اصلی ساختن مسجد معرفی می کند . 

دکتر محلی روستا « رحیم چنانی » شیخ ابو رمضان :

70 سال سابقه ی طبابت  دارد که این کار را از پدرش به ارث برده و انواع بیماری ها ، نظیر  « انواع شکستگی ها و شکم درد را معالجه می کند .


وی  حجامت را برای ذفع انواع بیماری های عفونی و میکروبی  و سردرد های مناسبت تر از درمان داروهای شیمیایی بهتر می داند  و در ادامه می گوید این کار در واقع به لطف و عنایت خداوند است وگرنه نه دوره ای دیده ام و نه تحصیلاتی دارم .

علی دلفی یکی از کشاورزان روستای میثم تمار :

این قطعه زمین از ابا و اجدادم به ارث به من رسیده است و به اتفاق همسرم روی زمین مشغول کشاوزی هستیم و طرح آبیاری قطره ای را از طرف جهاد کشاورزی شوش و استان خوزستان  به ما آموزش دادندکه از همین امسال از این نوع آبیاری داریم استفاده می کنیم و امیدوارم که مثمرثمرتر از سنتی باشد و از طرفی چون هزینه ی زیادی برای اجرای این طرح متحمل شده ایم لذا از دولت تدبیر و امید انتظار داریم که تسهیلات بانکی را به ما اختصاص دهند . از سایر کشاورزان هم انتظار داریم که این طرح آبیاری را اجرا کنند چون کارشناسان جهاد کشاورزی گفته اند که هم در آب صرفه جویی می شود و هم آسیبی به بذر وارد نمی شود .این کشاورز نمونه در زمین خود گندم ، ذرت و صفی جات می کارد .

فاطمه چنانی مدیر مهد کودک فردوس

دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی در سال 1385 این مهد کودک را دایر کرده ام که با نظارت اداره بهزیستی شهرستان شوش مشغول به فعالیت هستم که در سال تحصیلی 93 ـ 94 روزانه 40 کودک در اینجا زیر نظر 2 مربی به نام فاطمه دیلمی و جمیله چنانی که هر دو از بومیان این روستا هستند  آموزش می بینند و تنها انتظارم از مسئولین تسهیلات بانکی است که بتوانم امکانات و تجهیزات بیشتری برای رفاه حال مربیان و کودکان خریداری نمایم و جا دارد هم از شما جهادگران خبر انجمن روزنامه نگاران تشکر کنم و هم از رئیس اداره ی بهزیستی شوش که این فرصت را به ما داد تا خدمتی به هم روستایی های خود داشته باشم .


رضا بریهی مسئول کتابخانه ی اهل البیت(ع)

این کتابخانه قبلاً در نقطه ی دیگری در این مسجد از سال  1391 فعالیت خود را شروع کرد اما به دلیل بالا رفتن علاقه مندان به مطالعه با همکاری  اهالی روستا به فکر آن شدیم که در در نقطه ای دیگر در همین مسجد این سالن را بسازیم که یک هفته ی پیش با حضور شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح و به بهره برداری رسید و باید بگویم در سالن قبلی در طول سال بیش از 160 نفر از کتابخانه استفاده می کردند اما الان در مجموع 800 جلد کتاب دارد و انتظار می رود امسال در طول سال 500 الی 600 نفر از کتابخانه استفاده کنند  ؛ این سالن از نظر سیستم گرمایشی و سرمایشی مشکل دارد و اگر مسئولین ذیربط به ما کمک نکنند اهل مطالعه هم در فصل سرما و هم در فصل گرما  اذیت می شوند و ممکن است از تعداد آنها کاسته شود لذا انتظار دارم که  مساعدت های لازم به عمل آید و در کنار آن تسهیلات بانکی با بهره ی کم هم به ما داده شود .


در حال حاضر زیر بنای این کتابخانه 180 متر مربع است و فقط 7 قفسه در آن موجود است و فقط 2 عدد موکب 7 متری دارد  که همانطور که مشاهده می کنید فضای بسیار زیادی در این کتابخانه خالی مانده است .

وقتی از ایشان پرسیدم که چه اشخاصی در ساخت این سالن دقیقاً دست داشتند گفت : اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش که با رایزنی و پیگیری های مکرر توانست  اعتباراتی از دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان تأمین و پرداخت کند و در کنار آنها خیرین روستای فرهنگ و ادب میثم تمار مشارکت قابل توجهی داشتند .

ندا دلفی زن همه فن حریف روستای میثم تمار :

تحصیلات عالیه دارد ، متأهل و دارای 3 فرزند که کار خانه داری ، همسر داری و بچه داری برای هر زن به تنهایی بسیار سخت و دشوار است ، اما این زن تلاش گر که هم گواهینامه رانندگی تراکتور را گرفته و هم گواهینامه ی پایه ی دوم واسایل نقیله ی شخصی را ، در دو هکتار زمین کشاورزی ، در فصل های کاشت ، داشت و برداشت در کنار همسرش « با تراکتور دیسک می زند ، بذر می پاشد ، آبیاری می کند ، کود می دهد  و وقتی که کمباین ها در حال برداشت هستند نان محلی می پزد و در کنار انواع غذاها از کارگرانی که بر روی زمین هستند پذیرایی می کند و هر وقت هم که نیاز باشد با نیسان وات انواع کودها و بذرها را از شوش و یا مرکز بخش شاوور به زمین کشاورزی خود می رساند .


وی به جهادگران خبر می گوید : شکر خدا با این دو هکتار زمین زندگی را می چرخانیم و مشکلی نداریم ، آما چون اخیراً قیمت نهاده ها گران تر شده و از طرفی پول  محصولی را که تحویل می دهیم با تأخیر زیاد به ما می دهند و وقتی هم که تقاضای وام می کنیم باز هم با تأخیر پرداخت می کنند و آن هم با بهره ی بالا و وقتی حساب سر انگشتی می کنیم می بینیم کشاورزان باید صبر و تحمل زیادی از خود نشان دهند و به انتظار بنشینند تا شاید گره ای از مشکلاتشان باز شود .

و اما مشکلاتی را که جهادگران خبر در روستا مشاهده کردند و کسانی که در گفت و گو های خود اصلا به آنها اشاره نکردند :

قبل از آن باید توضیح بدهم که در هر روستایی معمولاً چنین مشکلاتی هم پیدا می شود اما برای روستایی که نام فرهنگ و ادب را با خود یدک می کشد و در خیابان های اصلی اش چنین مشکلاتی وجود داشته باشد قابل تحمل نیست و باید اهالی این روستا را که از مشکلات روستای خود اصلاً حرفی نزند ، قانع ترین مردم شهرستان شوش دانست .

در مدخل ورودی روستا به یک دو راهی  که رسیدیم دقیقاً گوشه ی سمت راست محل ریختن زباله بود که سگی هم در کنار این آشغال ها پرسه می زند و گوشه ی سمت چپ چند نوجوان مشغل تیله بازی (یا به عبارت محلی گلوله بازی ) بودند . انتظار داشتیم حداقل این نقطه که در دید هر شخصی است که وارد روستا می شود برای ریختن آشغال در نظر گرفته نشود ، چند متر جلوتر یک گودالی در کنار چند ساختمان مسکونی را دیدیم که پر از آب بود و ظاهراً حاصل بارندگی های اخیر بود که این نقطه را مثل یک برکه نشان می داد  ، برای لحظه ای فکر کردم این نقطه را دارند برای قایق سواری نوجوانان و یا برگزاری مسابقه ی ماهیگیری آماده می کنند وقتی وقتی که متوجه شدم  آب باران در آن جمع شده به فکر فرو رفتم که کودکان ناگهانی در این گودی سقوط نکنند و باعث خفه شدن آنها شود ، لذا از دهیار و شورای اسلامی روستا می خواهم که یا با چند کمپرسی خاک این گودی را پر کنند و یا حداقل دور آن نرده ای کشیده شود که کودکی در آن نیافتد .


 

باز چند متر که مسیر را جلو رفتیم در سمت راست میدان فوتبالی را مشاهده کردیم که در سمت چپ آن محلی دیگر برای ریختن زباله بود ، به راستی اهالی این روستا اهل فوتبال نیستند که این مکان به جمع آوری زباله تبدیل شده و یا مسئولین ورزش فوتبال را اینقدر  کم اهمیت می دانند که سلامتی جوانان علاقه مند به فوتبال برایشان مهم نیست  که در کنار خط طولی میدان اجازه می دهند آشغال ریخته شود ؟


بقیه ی تصاویر شاید نشانگر روستایی بودن این دیار را نشان دهد اما دیدن آنها خالی از لطف نیست و حداقل آنهایی را که به جایی رسیده اند ولی در روستا به دنیا آمده اند را به خود می آورد تا بیش از پیش به فکر همنوعان خود باشد .  

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست