04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۲۱۰3166

آیین گشایش سینما فرهنگ شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 18 دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان « سینما فرهنگ شوش » رسما در تالار نیایش این شهرستان آغاز به کار نمود .

به گزارش شوش نیوز ؛ با سرمایه گزاری بخش خصوصی به مدیریت هوشنگ باباپور و پیگیری های ناصر چنانی معاونت امور هنری اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و موافقت نهایی مدیر کل ، سینما فرهنگ شوش افتتاح و رسماً آغاز به کار نمود .

دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ضمن قدردانی از بانیان راه اندازی این پروژه عنوان نمود : شهرستان شوش در دهه ی 70 دارای سینمایی به نام آزادی بود که توسط بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز نمود  ولی با گذشت کمتر از دو سال تغییر کاربری داد و به درمانگاه تبدیل شد ، اما اکنون ما در کل استان خوزستان 17 سینمای فعال داریم .

وی افزود : دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی  به من گفته بود که چرا  چراغ سینماهای ایران  به مرور زمان خاموش می شود و با این حال  برای راه اندازی این سینما از هیچ کوششی دریغ نکرد و البته با سرمایه گزاری هوشنگ باباپور در بخش خصوصی  سینما فرهنگ شوش امروز افتتاح گردید و امیدوارم  از طرفی مردم شوش با حضور خود از فیلم های در حال اکران حمایت کنند و از طرفی دیگر از بخش خصوصی نیز انتظار دارم فیلم های هم زمان با تهران را اکران نماید .


دکتر محمد جوروند در ادامه از کسب عنوان با اعتمادبه نفس ترین مجری توسط مصطفی رحیم خانی قدردانی نمود و در این خصوص اظهار داشت : رحیم خانی از بین  نفر مجری از سراسر کشور  موفق شد  مقام اول با اعتماد به نفس ترین مجری کشور را به دست آورد و من به نوبه ی خود به ایشان و جامعه فرهنگ و هنر شهرستان شوش تبریک می گویم .

وی در ادامه  علاقه مندان به فیلم سازی را به ساخت فیلم های کوتاه و بلند دعوت نمود و در این خصوص خاطر نشان نمود : با توجه به این که  یکی از قدیمی ترین آموزشگاه های تولید کننده ی فیلم به مدیریت بهزاد آوری در شهرستان شوش فعال بود لذا انتظار دارم  از کسانی که استعداد ساخت فیلم کوتاه و بلند را دارند آستین همت بالا بزنند  و از سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش هم می خواهم که این استعدادها را حمایت و با آنها همکاری نماید .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان  سپس به موسقی غنی شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : هنرمندانی در شهرستان شوش و خصوصا در شهر الوان داریم که با استفاده از رباب یا ربابه  و بدون آموزش نت موسیقی آهنگ های زیبایی می نوازند که یکی از برنامه های امشب در آئین گشایش سینما نواختن ربابه است که به موسیقی علوایه معروف است .


وی در این خصوص افزود : علوانیه نام یکی از سبک یا الحان موسیقی عربی شهرستان شوش از استان خوزستان است. نام این سبک برگرفته از نام سراینده آن علوان الشویع که در نوازندگی این سبک تخصص داشت گرفته شده‌است. همچنین علوانیه یکی از میراث‌های معنوی عرب‌های ایران به‌شمار می‌آید. در سبک علوانیه بیشتر از آوازهای اشعار حماسی و اخلاقی استفاده می‌شود. خواننده علوانیه همچنین در آوازهایش مردم را به شجاعت، کرم، صبر، گذشت، صله رحم، پیکار با ظالم و یاری مظلوم دعوت می‌کند.

دکتر جوروند در ادامه از راه اندازی نمایندگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر الوان خبر داد و گفت : در حال حاضر کاظم شیاعی از هنرمندان شهرستان سوسنگرد تمام وقت و ظرفیت های هنری خود را در شهر الوان به کار گرفته است و با حمایت ها و پیگیری های نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی قرار است در آینده نمایندگی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهر دایر گردد .

وی در پایان از حضور استاد حسین ذبیح و هنرمندان تئاتر ، موسیقی و خبرنگاران قدردانی نمود  .

دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، افتتاح سینما فرهنگ را رخداد مهمی برای شوش دانست و گفت : با توجه به این که خانواده های شوشی احتیاج به تفریح سالم دارند  افتتاح این سینما را به فال نیک می گیریم و امید وارم با اکران هم زمان فیلم در تهران  بتوانیم مردم را از « فضای مجازی ، ماهواره و اینترنت » دور کنیم چون خصوصا ماهواره در منازل  در واقع آژیر خطری است که به صدا در آمده است  و لذا ما مسئولین بر آن شدیم که گشایش این سینما گامی مؤثر برای رشد و توسعه ی فرهنگ این شهرستان باشد .


وی در پایان اظهار داشت : از بخش خصوصی به عنوان اجرا کننده و اکران فیلم و از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر انتظار دارم که مواظب باشند در این سینما فیلمی اکران نشود که  بد آموزی داشته باشد و یا هم طراز ماهواره برای جامعه باشد .

زیبا صالح پور مسئول ستاد بانوان خير مدرسه ساز منطقه 4 كشور و عضو مجمع خيرين مدرسه ساز استان خوزستان به عنوان آخرین سخنران که به دعوت هوشنگ باباپور در این آیین حضور داشت  در سخنانی کوتاه وجود سینما را ضروری دانست و گفت : سینما رسانه ای است نافذ و تعیین کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی از این رسانه بهره گیری می کنند. در دنیای امروز خیلی از ما شاید تصور یک روز بدون فیلم وسینما بودن را هم نتوانیم بکنیم. در کشورهای توسعه یافته که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند این وابستگی بیشتر مشهود و ملموس است. در کشور ما نیز به‌طبع سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به سایر کشورها مخاطبان بسیار کمتری دارد ولی به هیچ وجه نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.


وی در پایان سخنان خود به اصلاح معرفی خود توسط مجری برنامه اشاره کرد و اظهار داشت : مجری برنامه مرا عضو شورای اسلامی شهر اهواز در این دوره معرفی کرد در حالی من در دوره های اول و چهارم بوده ام ولی در کارنامه ی خود مدیر فرهنگسرای خانه جوان استانداری را دارم و به خود افتخار می کنم که 30 سال سابقه ی کار در آموزش و پرورش را با خود یدک می کشم .


 

از دیگر برنامه های این تایین می توان به اجرای « موسیقی سنتی توسط موسی و حبیب کرد و همچنین ربابه نوازی و پخش فیلم سینمایی » اشاره کرد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست