04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۵۰۶4386

مظلوم ترین قشر جامعه خبرنگاران هستند

به قلم ـ عباس کرم الهی

در حالي كه شغل خبرنگاري از شغل هاي سخت و زيان آور بوده و اين قشر تلاشگر همواره در معرض آسيب هاي مختلف ناشي از شغل خطير خبرنگاري قرار دارند، ولي حقوق و مزاياي دريافتي اين قشر پايين ترين حقوق در بين اقشار مختلف جامعه است و انتظار مي رود با توجه مسئولان امر به اين موضوع مشكلات معيشت زندگي خبرنگاران برطرف شود.

برخی از مسئولین نمی داند که یک خبرنگار برای انعکاس خبر چه  زحماتی را متحمل می شود ، من که خود یکی از خبرنگاران شهرستان شوش هستم و وسیله ی نقلیه ای ندارم جهت روشن شدن افکار عمومی برای آن دسته از عزیزانی که بر این باورند خبرنگاران حقوق بالایی می گیرند و یا به عبارتی  حقوق این قشر از پارو بالا می زند باید بگویم که خبرنگاران خصوصا در شهرستان شوش در حالی که تأثیرگذارترین قشر جامعه برای توسعه و آبادانی هستند ولی مظلوم ترین و یا بهتر بگویم گمنام ترین قشر می باشند .

اگر یک روز قبل از وقوع خبر به ما اطلاع بدهند که مثلا فردا در فلان جا قرار است « مراسم کنگ زنی ـ افتتاح پروژه ـ برگزاری همایش و...» باشد ، وسیله ای که در اختیارمان قرار نمی دهند لذا با گرفتن آژانس  که  این روزها هزینه را به صورت کیلومتری محاسبه می کنند و حداقل هزینه ای که باید پرداخت کند ؛ 6000هزار تومان برای رفت و به همین مبلغ برای برگشت است  که خبرنگار از جیب خود برای خبر فلان دستگاه می پردازد  ؛ از طرفی باید  هر ماه 150 هزار تومان برای خرید گیگ  متحمل هزینه شود و اگر این مبلغ را 12 برابر برای 12 ماه کنیم یک میلیون و هشتصد هزار تومان و هر ساله برای «پهنای باند ، هاست و دامنه » یک میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت می کند  و احیانا اگر بخواهد قالب سایت خود را نیز عوض کند 500 هزار تومان هم برای تعویض قالب متحمل هزینه می گردد .


پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز که برای انعکاس هر خبر خود گزارش تصویری هم دارد یعنی بیش از 12 عکس برای هر خبر را بارگذاری می کند گیگ ماهانه اش زودتر به اتمام می رسد و می بایست مجددا گیگ خریداری نماید ؛ نرخ کاغذ هم که وحشتناک گران شده و خبرنگاران برای نت برداری از هر همایش و یا مصاحبه چون سهمیه ی کاغذی ندارند می بایست کاغذ را هم خریداری کنند .

برخی از خبرنگاران که برای سایر نشریات فعالیت دارند متحمل این هزینه ها نمی شوند و ممکن از حق الزحمه ای ناچیزی برای ارسال خبرهای خود دریافت کنند اما مدیرمسئولان پایگاه های خبری این هزینه ها را باید از جیب خود پرداخت کنند در واقع به خاطر عشق و علاقه ای که به دیار خود دارند از حلقوم زن و فرزندان خود می زنند تا سایت را فعال نگه دارند .


در گفتگوهای کوتاهی که با برخی از مسئولین شهرستان داشته ام  همه از جایگاه خبرنگاران به نیکی یادکرده اند که به برخی از این جملات  در زیر اشاره شده است :

ـ خبرنگاران مظلوم ترین و فعالترین قشر جامعه هستند .

ـ خبرنگاران با تیزبینی که در جامعه دارند مشکلات جامعه را به گوش مسئولان دولت می رسانند.

ـ فعالیت خبرنگاران در سطح استان بسیار مناسب و توام با صداقت است.

ـ پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز بدون هیچ گونه چشم داشت و بدون هیچ گونه انتظاری اطلاع رسانی خود را به نحو احسن انجام داده است .

ـ رسانه های شهرستان شوش در راستای توسعه استان در همه حوزه ها باید در دولت جدید به خوبی نقد خود را انجام دهد و مدیرانی را که واقعا لیاقت ومدیریت لازم دارند جذب کار شوند.

ـ برای رفع مشكل خبرنگاران در حوزه معیشتی و بیمه درصدد امكان سنجی هستیم، هرچند صاحبان رسانه می‌كوشند برای خبرنگاران خود شرایط كافی را فراهم كنند اما باید گفت كه مظلومترین قشر جامعه، خبرنگاران هستند.

ـ متاسفانه در چارچوب برنامه‌های توسعه به رسانه حتی در حد یك خط نوشته توجه نشده و این مساله بسیار مهمی است. این در حالی است كه قشر خبرنگار با اشراف بر حوزه های مختلف « فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» در واقع مشكلات و نیازهای جامعه اسلامی را به مسئولان اطلاع رسانی می كنند.

ـ تقویت و حمایت بیشتر رسانه ها و خبرنگاران لازمه ی انتقال فراگیر پیام الهی نظام اسلامی به جهانیان است، دامنه اطلاع رسانی باید از حدود و مرزهای ایران اسلامی فراتر رود به این معنی كه صدای جمهوری اسلامی را از طریق رسانه‌ها به جهان برسانیم.

ـ خبرنگاران افسران جنگ نرم در خط مقدم مقابله با هجمه های دشمنان بدون هیچ چشم داشتی قلم می زنند.

ـ جوانان دیروز، شجاعانه در جنگ تحمیلی حضور یافتند اما امروز دشمن با جنگ تمام‌عیار روانی و فرهنگی با جمهوری اسلامی مبارزه می‌کند که اصحاب رسانه و مطبوعات در خط مقدم این جنگ قرار دارند.

ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی در حدود ۲۰ سال قبل، شبیخون فرهنگی و در ادامه، جنگ فرهنگی و جنگ‌نرم را اعلام کردند. دشمن با جنگ روانی و نرم خود برای از بین بردن اعتقادات دینی جوانان کشورمان تلاش‌های فراوانی کرده اما خوشبختانه با مقابله ی به موقع خبرنگاران دلسوز دستاوردی نیافته است.

این  دیدگاه فقط 11 نفر از مسئولین دستگاه های شهرستان شوش  بود که در مورد جایگاه خبرنگاران بومی شهرستان شوش مطرح کرده اند .


اما در یکی از برنامه هایی که به مناسبت دهه ی ولایت و امامت در شهرستان شوش برگزار شده بود به یکی دو نفر از مسئولین دستگاه های این شهرستان 17 مردادماه رور خبرنگار را یادآوری نمودم که در پاسخ گفتند : « 17 مردادماه در ماه محرم قرار دارد و برگزاری مراسم جشن و تجلیل در این ماه درست نیست» غافل از این که روز یکشنبه 17 مردادماه1400 مصادف است با 28 ذیحجه ١٤٤٢ هجری قمری و سالروز ماجرای حره در مدینه توسط سپاهیان یزید بن معاویه (امویان) و اهالی این شهر. در این حادثه لشکر یزید به اهالی مدینه یورش برده و به نوامیس تجاوز کردند و بیش از ۶۰۰۰ کشته که در میان آن‌ها افرادی از صحابه و تابعین بودند، به جای گذاشتند. و تا اول ماه محرم الحرام دو روز فاصله داریم ، از آن گذشته در آیین تجلیل از خبرنگارانم که قرار نیست جشن و رقص و پایکویی اجرا شود ، یک لوح تقدیر و بعضا یک کارت هدیه دادن به هر خبرنگار ، آن هم با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد فکر نکنم شأن و منزلت این ماه را خدشه دار کند .امید است که دکتر عدنان غزی که هم خود و هم همسرش از جنس خبرنگاران هستند و همچنین حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی شهرستان شوش و محمد کعب عمیر نماینده ی شهرستان شوش به عنوان رأس حرم از این قشر مظلوم دفاع کرده و ادارات برخوردار و شرکت های تولیدی و صنعتی را هماهنگ نموده تا از این قشر حمایت مادی و معنوی داشته باشند ،


از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش که همه می دانیم در این سال های اخیرهیچگونه اعتبارات فرهنگی را دریافت نکرده انتظار حمایت مالی نداریم اما از این اداره انتظار داریم که به عنوان متولی فرهنگ و هنر این شهرستان از قشر اصحاب رسانه حمایت کند و توان خود را به کار گیرد که نسبت به سال های قبل ادارات بیشتری از خبرنگاران تجلیل کنند .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست