05092024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۲۱۴4760

شهروند خبرنگار کیست ؟ کارش چیست؟

به قلم ـ عباس کرم الهی

شهروندان شهرهای «شوش ، حر ریاحی و فتح المبین » توابع شهرستان شوش و شهروندان شهرهای « شاوور و عبدالخان» از توابع شهرستان کرخه می توانند شهروندخبرنگارانی برای پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز باشند .

این شهروندخبرنگاران  اشخاصی از جامعه هستند که در فرایندِ « جمع‌آوری، گزارش، تحلیل و انتشارِ اخبار و اطلاعات در جامعه» ، می توانند نقشِ فعالی بازی داشته باشند .

در سال های اخیر پس از گسترش «فرهنگ دیجیتال، اینترنت، تلفن‌های همراه دوربین‌دار و دوربین‌های دیجیتال هم‌چنین شبکه‌های اجتماعی» بسیاری از شهروندان عادی با تصویر برداری و عکاسی از وقایع پیرامون‌شان و انتشار آن در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فرهنگ جدیدی به عنوان شهروند خبرنگار را پدیدآوردند.

نکات آموزشی عکاسی و تهیه ی خبر  برای شهروند خبرنگاران

بی شک بدون فراگیری یک سری آموزش مقدماتی کسی نمی تواند به عنوان شهروندخبرنگار باشد ، حتی مسئولین روابط عمومی ادارات و ارگان ها در صورتی که اصول اولیه ی خبرنگاری را ندانند به هیچ عنوان اخبار ارسالی آنها در هیچ نشریه ای منتشر نخواهد شد  . لذا  به نکات مهم آموزشی که یک شهروند خبرنگار باید از آنها مطلع باشد خواهیم گفت تا دیگر شاهد ارسال اخبار ناقص نباشیم . ان شاءالله


1 ـ یک شهروند خبرنگار ابتدا باید به حریم خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی ورود نکند ، چون هر دستگاهی برای خود یک منشور و دستورالعمل هایی دارد که در هر زمینه نمی تواند به شهروندخبرنگار اطلاعات مورد نیاز را بدهد .

2 ـ یک شهروند خبرنگار باید بداند که « آبرو ، شرف ، اعتبار و حیثیت » هر شخصیت حقیقی و حقوقی را باید حفظ کند و از روی حب و بغض خبر تنظیم نکند .

3 ـ یکی از صفات اخلاق جهانی خبرنگاری « وجدان » است . وجدان قدرت ذهن برای قضاوت اخلاقی «درست یا غلطی» یک واکنش یا رفتار است . انجام واکنشی که موجب به وجود آوردن احساس پشیمانی می شود را «عذاب وجدان » می نامند . وجدان قابل آموزش است و معمولا بر اساس عقیده و یا دین شخص، فرهنگسازی می‌شود. به طور معمول، وجدان اغلب به عنوان منجر به احساس پشیمانی هنگامی که شخصی مرتکب عملی می شود که با ارزش های اخلاقی او در تضاد است، توصیف می شود. بنابراین اگر این ارزش های اخلاقی با تغییر عقیده شخص نیز تغییر کند، محور وجدان نیز تغییر می‌کند و حتی ممکن است مغایرت کلی با ارزش های اخلاقی عقیده قبلی داشته باشد .

4 ـ هر شهروند خبرنگار یا مسئول روابط عمومی باید بداند که عکس هایی که با گوشی خود می گیرد می بایست به صورت افقی گرفته شوند نه عمومی ، بارها این تذکر را به برخی از عزیزان که اخبار خود را می فرستند داده ام اما متأسفانه باز عکس ها را به صورت عمودی ارسال کرده اند

5 ـ برای ارسال خبر به « ساعت ، روز ، تاریخ و مکان برگزاری» و همچنین به بانی برگزار کننده هم از نظر حقیقی و هم از نظر حقوقی اشاره شود  .

6 ـ در پارگراف اولی اشخاص با عنوان حقوقی و از برجسته ترین تا  عنوان پائین تر معرفی شوند و در پارگراف دوم به اشخاص حقیقی اشاره شود و دقت داشته باشید که تنظیم خبر با تنظیم صورتجلسه کاملا متفاوت است لذا از واژه های « سرکار خانم ـ جناب آقای ـ محترم ، حاجی ـ دکتر ، مهندس و...» در تنظیم خبر استفاده نکنید مگر اینکه مطمئن باشید که طرف واقعا دکترا دارد و یا مهندس است که از این واژه ها استفاده کنید .

7 ـ شهروندخبرنگار باید دقت داشته باشد که از سخنران از نمای نزدیک عکس بگیرد  چون از عکسهای دور نما اصلا استفاده نمی شود ، ضمنا عکسها خبری باشند نه یادگاری و از نظر نور هم مواظب باشید از زاویه ای عکس بگیرید که نه تاریک باشد و نه به حدی نوذر زیاد باشد که عکس قابل دیدن نباشد .

8 ـ هر شهروندخبرنگار می بایست از متن سخنرانی نت برداری کند و مسائل مهمی که مطرح می شود را یاد داشت کند وگرنه آن همه عکسی که گرفته شده و ارسال می گردد چنانچه موضوعی نداشته باشد همانند فردی است که شناسنامه دارد اما هنوز نامی برای آن شخص در نظر نگرفته اند و در نتیجه چنین خبری هم منتشر نخواهد شد .

امید است که شهروندخبرنگاران و مسئولین روابط عمومی ها از این به بعد به این نکات نهایت توجه را داشته باشند که خبرشان به نام خودشان در پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز منتشر شود .

ضمنا چنانچه این هشت/8 مورد را رعایت کردند می توانید اخبار و رویدادهای خود را از طریق واتساپ به شماره تلفن همراه 09034442710 همراه با عکس ارسال نمایید .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست