04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۲۳4366

آخرین جلسه ی کارگاه فن بیان در سطح مقدماتی در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، آخرین جلسه ی کارگاه فن بیان زیر نظر استاد کاظم شیاعی در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 17:30 الی 20:30 چهارشنبه 23 تیرماه1400 آخرین جلسه ی کارگاه آموزش فن بیان با محوریت« مرور برخی از جلسات گذشته همراه با آزمون کتبی » برای 21 نفر از هنرآموزان در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

استاد شیاعی  در ابتدای مرور موضوع های جلسات گذشته به هنر در فلسفه از دیدگاه « ارسطو ، اقلاطون و ابوعلی سینا»  اشاره کرد و گفت : یکی‌ از اقسام‌ فلسفه‌های‌ مضاف‌، فلسفه ی هنر است‌. فلسفه ی هنر به‌ تبیین‌ چیستی‌ هنر و مبانی‌ نظری‌ و فلسفی‌ آن می‌پردازد. گاهی‌ از این‌ مبانی‌ نظری‌ با‌ عنوان‌ مبانی‌ متافیزیکی‌ و مابعدالطبیعی‌ هنر اسم‌ برده‌ می‌شود. باید‌ توّجه‌ داشت‌ که‌ در این‌ کاربرد، «متافیزیک‌» یا «مابعدالطبیعه‌» به‌ معنای‌ عامّ‌ به‌ کار رفته‌ و معادل‌ «الاهیّات‌» نیست‌. اساسی‌ترین‌ پرسش‌ها در فلسفه ی‌ هنر عبارتند از «هنر چیست‌» «ویژگی‌ ذاتی‌ هنر که‌ در همه‌ هنرها محفوظ‌ و ثابت‌ است‌، کدام‌ است‌؟» «منشأ هنر چیست‌؟» «غایت‌ و هدف‌ هنر چیست‌؟» «مصادیق‌ هنر کدامند؟» «کارکردهای‌ هنر برای‌ شخص‌ هنرمند و مخاطب‌ها چیست؟» «کاربردهای‌ هنر چیست‌؟» «آیا هنر می‌تواند معرفت‌زا یا معرفت‌افزا باشد یا نه؟ واژه‌ ی هنر در قلمرو زبان‌ فارسی‌ در طول‌ تاریخ‌ معانی‌ متنوع‌ داشته ؛ از جمله‌ به‌ معنای‌ «کمالات‌، فضایل‌، حسنات‌، برتری‌ها، صفات‌ نیک‌، توانایی‌، قابلیّت‌ها، توانمندی‌، قدرت‌، صنعت‌، حرفه‌، کسب‌، و خطر و تهدید » به کار رفته‌ است‌ .

وی در ادامه به ماهیت هنر پرداخت و خاطر نشان نمود : مفهوم‌ هنر از جمله‌ مفاهیمی‌ است‌ که‌ در طول‌ تاریخ‌ اندیشه‌، ده‌ها بلکه‌ صدها تعریف‌ برای‌ آن‌ ارائه‌ شده، در حالی‌که‌ هنوز هم‌ عقیده‌ بر این‌ است‌ که‌ تعریف‌ تامّ‌ و تمام‌ برای‌ هنر عرضه‌ نشده است. مفهوم‌ هنر از این‌ حیث‌ با‌ مفاهیمی‌ از قبیل‌ «دین‌»، «فرهنگ‌ و...» شباهت دارد؛ از این رو در بیان ماهیت هنر نباید به دنبال جنس و فصل حقیقی و حدّ تام گشت؛ بلکه باید به تعریفی که تا حدودی جامع افراد و مانع اغیار باشد، بسنده و قناعت کرد. چنان‌که می‌دانیم، در تعاریف منطقی به دنبال ویژگی‌های ذاتی معرَّف می‌گردند. تعیین این که ویژگی ذاتی هنر که در همه آثار هنری موجود باشد چیست، از محوری ترین مباحث فلسفه هنر در محافل آکادمیک است. از دیدگاه افلاطون ویژگی ذاتی در هنر تقلید است. مبسوط‌ این‌ نظریه‌ در کتاب‌ دَهم‌ جمهوری‌ افلاطون‌ آمده‌ است‌. به‌ عبارت‌ دیگر، تقلید، اساس‌ و بنیاد هنر را تشکیل‌ می‌دهد؛ از این‌رو در هر اثر هنری‌ و در همه‌ اقسام‌ هنرها تقلید به‌ چشم‌ می‌خورد؛ برای‌ مثال‌ نقّاش‌ یا از طبیعت‌ تقلید می‌کند و تصویر و شکل‌ یک‌ اسب‌ یا یک‌ منظره‌ طبیعی‌ مانند کوه‌ و جنگل‌ را می‌کشد یا از مصنوعات‌ انسانی‌ تقلید می‌کند و مثلاً ساختمان‌ یا میز و غیره‌ را به‌ تصویر می‌کشد.


دارنده ی نشان چهارم بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به مرور نفوذ کلام با استفاده از «ان ال پی» اشاره کرد و گفت : امروزه یکی از نوین ترین و آشکار ترین روش های نفوذ سخن و کلام، آشنایی و شناخت سیستم روح و روان افراد و پیروی از آن است. ما برای این کار باید با دقت بسیار زیاد به افراد توجه کنیم و به سخنان آن ها گوش فرا دهیم. همچنین به این نکته دقت کنیم که از چه مدل کلمات و جملاتی استفاده می کنند و به چه روشی از آن ها در قالب لفظ استفاده می کنند. سپس به وسیله ی همان کلمات و جملات و همچنین تقلید از تن صدا و تغییراتی که در ظاهرشان و حرکات دیگر قسمت های صورتشان ایجاد می شود، به شکلی با آن ها صحبت کنیم که با طرز فکر و عملکر ذهنی آنان همسو باشد. این روش را برنامه ریزی عصبی کلامی ( ان ال پی ) نامیده اند. در یک نتیجه گیری کلی، افراد در ارتباطات خود به یکی از چهار مدل زیر تقسیم می شوند که به سیستم عصبی خاصی گرایش دارند:


1 ) ـ افراد سمعی:

این دسته از افراد به کلمات و واژه های شنیداری توجه می کنند و موقع برقراری ارتباط، حالت های فیزیولوژیکی زیر را از خود بروز می دهند که شامل موارد زیر است: « نگام فکر کردن معمولاً به اطرافشان نگاه می کنند. ـ خیلی آرام و با لحن و آهنگی آرام ولی رسا حرف می زنند ـ بسیار آرام و منظم و از قفسه سینه تنفس می کنند و هنگام حرف زدن دستشان را تا نیمه کمر بالا می آورند و با آن ژست می گیرند .»

2 ) ـ افراد بصری:

این نوع از افراد دنیای پیرامون خود را شبیه به تصویر می بینند. از این رو جملات و کلماتی که به زبان می آورند بیشتر تصویر گراست. چهره و حرکات این افراد و همچنین لحن صحبت کردن آن ها به شرح زیر می باشد: « دستانشان را حرکت می دهند و آن را به سمت بالا می گیرند ـ هنگام شنیدن به سمت بالا نگاه می کنند ـ تنفس کردن آن ها سریع و به شکل نامنظمی است و در قسمت بالایی قفسه سینه تنفس می کنند و بسیار سریع صحبت می کنند و لحن و آهنگی بلند دارند.»


3 ) ـ افراد لمسی:

در حرکات و صحبت کردن این گونه افراد نشانه های احساسی نمایان است. چنین افرادی به روش ها و حالت های زیر با بقیه ارتباط برقرار می کنند: «صدای نسبتا عمیقی دارند و کلمات فشرده را به کار می برند ـ هنگام فکر کردن به پایین نگاه می کنند و سمت راست خود را نگاه می کنند ـ بیشتر مواقع دستان خود را به سمت پایین نگه می دارند و خود را لمس می کنند ـ تغییرات در چهره و حرکات دست در این افراد بسیار زیاد است و تنفس کردن این افراد بسیار عمیق بوده و از تمام قفسه سینه خود برای این امر استفاده می کنند. »


4 ) ـ افراد منطقی ( حسابگر و استدلال گرا) :

ین افراد در کلمات و جملات خود بیشتر از الفاظ و سخنان منطقی و حساب شده استفاده می کند. تغییرات فیزیولوژیکی این افراد به شرح زیر است: «با لحن و صدایی آرام و آهسته و به گونه ای رسا صحبت می کنند ـ هنگام فکر کردن به سمت پایین و چپ خود نگاه می کنند و این افراد تغییرات قیافه ای و حرکات دست کمتری دارند . »

وی در ادامه به روش ان ال پی و درک کردن قدرت کلام اشاره کرد و تصریح نمود : بسیاری از کلمات ممکن است باعث خنداندن و یا گریاندن ما انسان ها شوند. این نکته که قدرت کلام هر انسانی می تواند فردی را که از زندگی خود نا امید شده و یا برعکس به زندگی برگرداند و باعث ایجاد تحول در او شود، بسیار حائز اهمیت است. ما ممکن است در جریان زندگی خود با قدرت کلام خود باعث نجات یک زندگی و تداوم بخشیدن به آن شویم و همچنین ممکن است زندگی دیگری را نابود کنیم. از این جهت است که طرز صحبت کردن ما نه تنها بر روی افراد، بلکه بر روی خود ما نیز تاثیر می گذارد. ما به جز برقراری ارتباط با دیگران، با خودمان نیز ارتباط برقرار می کنیم و حرف می زنیم. در نتیجه کلمات مناسب باعث می شود که احساسات ما نیز سمت موفقی را در پیش بگیرد. یکی از اصلی ترین عواملی که باعث ایجاد علم ان ال پی شد، تأثیر مستقیم کلام انسان ها برخود و اطرافیان بود که مورد توجه بسیاری از بزرگان واقع شد. ما در طول تاریخ شاهد قدرت کلام افراد بسیار مشهوری همچون وینستون چرچیل، هیتلر و گاندی بوده ایم که توانسته اند با قدرت کلام بسیار قوی و عالی خود روی ذهن مردم سرزمین خود اثر بگذارند. همه ما از زمان تولد تا زمان مرگ تحت تأثیر صحبت و کلام دیگر افراد هستیم. این کلام هر انسانی است که موجب شکل گیری باورهای آن فرد می شود. باید به این نکته توجه کنیم که ازقدرت کلام خودمان در روش ان ال پی غافل نشویم، چرا که با قدرت کلام می توانیم مسیرهای عصبی مغز تازه ای را در مغز ایجاد کنیم. این روش به ما کمک می کند تا عقاید و باورهای بد را از بین ببریم و عقاید بهتر و امید بخش را جایگزین آن کنیم. این کار به ما کمک می کند تا از قدرت کلام خود به شکلی صحیح استفاده کنیم و زندگی را مطابق میل خودمان بسازیم.


استاد شیاعی در پایان سحنان خود در آخرین جلسه یادآور شد : نباید فراموش کنیم که بسیاری از مردم برای ارتباط با دیگران از سیستم های عاطفی خودشان استفاده می کنند ولی جالب است که تنها به یکی از آن ها گرایش و تمایل دارند. بنابراین لازم است تا برای نفوذ در انسان های مختلف، و داشتن رابطه ای اثر بخش و مفید از اصول و برنامه ریزی خاصی پیروی کنیم و نوع صحبت خود را به شکلی تنظیم کنیم که با دیدگاه های چنین افرادی یکسان باشد. شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با دیگر روش های برنامه ریزی عصبی کلامی و بهره بردن از اثرات آن به وب سایت مثبت اندیشان مراجعه کرده و ضمن مطالعه ی مطالب مرتبط با این موضوع در مورد دوره های حضوری ان ال پی دکتر سهروردی اطلاعاتی را به دست آورید و در این دوره ها شرکت کنید .


در ادامه دکتر فاطمه چنانی  ضمن انتقاد به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز گفت : در حالی که من در کنار رشته ی تحصیلی ام ، مترجم زبان انگلیسی به فارسی هستم ، چندین بار پایگاه خیلی تحلیلی شوش نیوز به مترجم عربی به فارسی اشاره کرده که به دینوسیله اصلاح می کنم و امیدوارم از این به بعد به درستی اشاره شود .

وی در ادامه  جمله ی دو جلسه ی گذشته ی خویش را تکرار کرد و اظهار داشت : هر چند که خودم در زمینه ی فن بیان به صورت ادبی تدریس می کنم اما در کارگاه فن بیان استاد کاظم شیاعی با فن بیان به صورت فنی آشنا شدم و واقعا استفاده کردم اما مطمئن هستم با این دوره ی 12 جلسه ای که طی یک ماه برگزار شد قدرت بیان ما  کامل نخواهد شد  لذا امیدوارم  مسئولین  و خصوصا اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان  تمهیدات  لازم را در نظر بگیرند  تا استاد شیاعی  دوره های ببعدی را  بدون دغدغه برگزار نماید ، ایشان در هر جلسه 3 ساعت مفید تدریس می کند من از پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز و دیگر رسانه ها انتظار دارم که این خواسته ی هنرجویان را منعکس کنند .


وی افزود : در چند روز آینده شورای اسلامی شهر شوش در دوره ی ششم رسما کار خود را آغاز خواهد کرد و این شورا یک کمیسیون فرهنگی ورزشی دارد ما از طریق اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی از این شورا می خواهیم که از برگزاری این کلاس ها حمایت مادی و معنوی داشته باشد .


وی در پایان ضمن اینکه  یک جلد کتاب به استاد کاظم شیاعی هدیه داد به وسیله سرمایشی پلاتوی شهید حیاری اشاره کرد و گفت : در این گرمای بالای 50 درجه با یک کولری که در پلاتوی شهید حیاری نصب شده دوره را پشت سر گذاشتیم اما اگر قرار باشد که دوره های بعد و همچنین سایر دوره ها توسط سایر اساتید در این محل برگزار شود از دکتر عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم که سیستم سرمایشی این پلاتو را توسعه دهد تا از این به بعد که هم دما بالاتر می رود و هم رطوبت مجبور نشویم این گرما را تحمل کنیم .


شایان خنیفر به نمایندگی از طرف هنرجویان ضمن قدردانی از زحمات استاد کاظم شیاعی گفت : این استاد عزیز یک روز درمیان با وسیله ی شخصی خود از اهواز در این گرمای طاقت فرسا به شوش می آمد و پس از 3 ساعت  تدریس دوباره به طرف اهواز برمی گشت و نه ماه شهریه ای پرداخت کردیم و نه از طرف دستگاهی مورد حمایت مادی قرار گرفت اما با عشق و علاقه هر جلسه مشتاق تر از جلسه ی قبل به تدریس خود پرداخت ، اما از طرف خودم و همچنین سایر هنرجویان هم از قاسم لطیف از پرسنل خدوم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین از عباس کرم الهی که جوانی خود را در راه گسترش تئاتر و رسانه ی این شهر هزینه نمود قدردانی می کنم چون پا به پای هنرجویان در جلسات حضور داشت و خصوص عباس کرم الهی که با انعکاس جامع کلاس های این کارگاه در پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز باعث شد کهعلاقه مندانی حتی خارج از استان خوزستان با مطالعه ی موضوع جلسات شاگردان استاد کاظم شیاعی در فضای مجازی باشند .


استاد کاظم شیاعی با این مقدمه که «دوستی یک اتفاق و جدایی قانون طبیعت است » گفت :  می خواهم شفاف صحبت کنم وقتی آمدم  تعدادی از دوستان درخواست کردند و من هم برای برگزاری کارگاه اعلام آمادگی نمودم ، در دوره ی مقدماتی فن بیان  هیچگونه منتی  نداشته و ندارم  چون  برای دیدن چهره های  مهربانتان آمدم اما برای برگزاری دوره های  آینده  یک سری شروط دارم  ولی بنا به درخواست صادقانه ی 12 نفر از این جمع  از روز شنبه 26 تیرماه دوره ی 12 جلسه ی ابتدایی ا شروع خواهم کرد  و حتی اگر لازم باشد به خاطر این که شهرستان شوش در وضعیت قرمز قرار گرفته است من از ستاد مبارزه با کرونای استان خوزستان مجوز این دوره را به احترام این 12 نفر خواهم گرفت چون ما هم با  رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هم این دوره را برگزار کردیم و هم دوره ی بعد را برگزار خواهیم کرد  .


وی در فراز دوم سخنان خود  تصریح نمود : برخی از دوستان حاضر در جلسهقصد داشتند  با اهدا کارت هدیه از من تجلیل کنند  ولی من این کارت هدیه را تحویل نگرفتم چون اگر قرار است  من اقتصادی به این دوره فکر کنم سرمایه ی من شما هستید که در این دوره حضور داشتید .

در ادامه آزمون کتبی از 21 نفر از کارآموزان که آمادگی خود را اعلام کرده بودند گرفته شد .

 

عباس کرم الهی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز با توجه به این که در دوره ی مقدماتی حضوری مستمر داشت و کلیه ی دروس را در سایت خود منتشر نمود ضمن عرض خسته نباشید از استاد کاظم شیاعی که دوستی دیرینه ای با ایشان دارد گفت : به خاطر حجم کاری بالا در دوره ی ابتدایی قادر به حضور نیستم و امیدوارم سایر نشریات که در این دوره نمایندگانی دارند این مأموریت را بر عهده بگیرند .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست