04252024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۴۲۸4371

دومین جلسه کارگاه فن بیان مرحله ی ابتدایی در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، دومین جلسه ی کارگاه فن بیان در مرحله ی ابتدایی با محوریت « ضرورت داشتن بیان قاطع و روشن  همراه با داشتن اعتماد به نفس» زیر نظر استاد کاظم شیاعی در پلاتوی شهید مدافع حرم احمد حیاری برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ از ساعت 17:30 الی 20:30 دوشنبه 28 تیرماه1400 هم زمان با شب عرفه ، دومین جلسه ی کارگاه فن بیان  در مرحله ی ابتدایی شامل سه در پلاتوی شهید احمد حیاری برگزار شد .

استاد کاظم شیاعی در ابتدا کمبود اعتماد به نفس در برخی از افراد در جامعه اشاره کرد و گفت : مبود اعتماد به نفس یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید. کمبود اعتماد به نفس یک مساله جدی است که در این جلسه به چند مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس اشاره می کنم  ، لذا پس از  مطلع شدن از این موارد  سعی کنید خود را بهتر بشناسید. گام اول برای حل هر مسئله‌ای شناخت آن است پس قبل از هر چیز باید بدانیم علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند چگونه رفتار می‌کنند؟

 

وی افزود : افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند. به ویژه وقتی دوست و آشنایی برای همراهی ندارند، صحبت کردن در جمع برای‌شان بسیار دشوار است. این افراد سعی می‌کنند خود را به روش‌های مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سایرین دوری کنند و این روزها چه چیزی بهتر از تلفن همراه برای فرار از جمع؟! اگر شما هم این‌طور هستید، قدم اول را بردارید و با خود عهد کنید که در جمع با تلفن‌تان کار نکنید یا الکی خود را مشغول به کاری نشان ندهید. فقط به فکر این باشید که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. به خود بگویید: «من هم مثل بقیه افراد قدرت حرف‌ زدن و ارتباط برقرار کردن رو دارم و اگه با کسی سر صحبت رو باز کنم، حتما گفت‌وگوی خوبی خواهیم‌ داشت.»

 

استاد شیاعی در ادامه به دومین مشکل افرادی که اعتماد به نفس آنها ضعیف است اشاره کرد و گفت : انتقادپذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مسئله‌ای از شما انتقاد کرده، از او نرنجید (خب البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به درستی رعایت کرده است!). سعی‌ کنید به آن بیندیشید و در صورت منطقی بودن، عیب خود را رفع‌ کنید. از علائم کمبود اعتماد به نفس، این است که فرد مذکور از شنیدن نقد سایرین آزرده می‌شود و در خود می‌شکند. این افراد با شنیدن نقد عصبانی می‌شوند و ناراحتی‌شان روی بقیه‌ کارهایشان هم اثر می‌گذارد. مثلا نقدی که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده‌اش می‌شود.

وی زود تسلیم شدن را یکی دیگر از ضعف های افرادی که اعتماد به نفس آنها ضعیف است دانست و در این راستا تصریح نمود : افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رؤیاهای خود تسلیم می‌شوند. آن‌قدر انرژی‌های منفی دارند که رمقی برایشان باقی نمی‌ماند. همیشه باید خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسید.

دارنده ی نشان چهارم بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقایسه کردن را از دیگر ضعف های این اشخاص دانست و یادآور شد : از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس، مقایسه‌ خود با دیگران است، به ویژه مقایسه با افرادی که موفق‌تر هستند. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، به جای اینکه روی مسیر خود تمرکز کنند، مدام نگاه‌شان به دیگران است. مقایسه‌ کردن با دیگران مسخره‌ترین کار ممکن است. همان‌طور که بعضی از افراد از شما موفق‌تر هستند، دسته‌ای دیگر نیز وجود دارند که شما از آنها برتر هستید. پس خودتان را فقط و فقط با خودتان مقایسه‌ کنید. مهم‌ترین رقیب شما خودتان هستید.

 

وی در ادامه گفت : با توجه به این که قبلا توضیح دادیم نه باید توتوجیح کرد و نه توضیح داد ، افرادی که اعتماد به نفس ندارند و یا اعتماد به نفسشان ضعیف است وقتی که اشتباه می کنند مدام دلیل‌تراشی می‌کند و برای دیگران توضیح می‌دهند. این افراد حتی اگر به موفقیت دست پیدا کنند باز هم خود را ملزم به توضیح دادن به دیگران می‌بینند.

 

استاد کاظم شیاعی در تکمیل سخنان خود گفت : این افراد دیگران را بانی همه چیز می‌دانند، چه خوب و چه بد، البته بیشتر بدی‌ها را نتیجه‌ اعمال دیگران می‌دانند. با این کار مسئولیت را از خود سلب می‌کنند و از بار پذیرش آن شانه خالی می‌کنند و از طرفی دیگر بهانه‌تراشی و دلیل آوردن در برابر انتقاد سایرین است. فردی که اعتماد به نفس کافی دارد، به آرامی به نقد و نظر دیگران گوش می‌کند و سر فرصت با بررسی و تحلیل آن نقد، تصمیم لازم را برای تغییر یا بی‌اعتنایی می‌گیرد. اما اگر در مقابل انتقاد دیگران سریعا شروع به دلیل و بهانه آوردن می‌کنید، یعنی یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در شما پیدا شده‌ است. در واقع می‌خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هیچ وقت اشتباه نمی‌کنید. در حالی‌که همه افراد ممکن است اشتباه کنند.

 

وی افزود : نمی‌توان همه را راضی نگه‌ داشت. اگر کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید یا حتی درست‌ترین و منطقی‌ترین حرف ممکن را بزنید، باز هم فردی پیدا می‌شود که با شما مخالف است. متأسفانه افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، این طور به قضیه نگاه نمی‌کنند. آنها مدام در پی تأیید و رضایت دیگران هستند. همچنین وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید. افرادی که این ویژگی‌ را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، چه مثبت و چه منفی کم‌رنگ می‌بینند. بنابراین همه‌ موفقیت‌های خود را به پای شانس می‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه‌ دیگری در کار نیست و شانس همین یک‌بار در خانه‌شان را زده‌ است.

 

استاد کاظم شیاعی در ادامه ترس از تغییر را از دیگر ضعف های افرادی که اعتماد به نفسشان ضعیف است دانست و اظهار داشت : ترس از تغییر هم یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افراد این چنینی، میلی به تغییر ندارند. حتی اگر در وضعیت کاری یا زندگی نامناسبی باشند، از تغییر می‌ترسند و توان لازم برای مدیریت‌ چالش‌های ناشی از تغییر را ندارند . همچنین افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همیشه از آینده می‌ترسند. نمی‌توانند از زمان حال بهره ببرند.

 

وی افزود : از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می‌زنند و همه چیز را با منفی‌بافی نقد می‌کنند. به عبارت خودمانی، زبان خوش ندارند و احساسات منفی‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده نیز منتقل می‌کنند. آنها خوش‌بین نیستند برای داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بینی را چاشنی زندگی خود کنید.

 

استاد کاظم شیاعی در پایان این بخش از تدریس خود افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند را کمال گرا دانست و تصریح نمود : این افراد دوست دارند به کمال هر چیز دست پیدا کنند. اما به‌رغم این میل، جرات کافی برای تلاش ندارند. در حقیقت ترس‌های آینده موجب می‌شود فکر کنند برای ابراز نظر و موفق بودن باید کاملِ کامل باشند. پس وقتی به نهایت موفقیت دست نمی‌یابند، خود را ناقص می‌بینند و خجالت به سراغ‌شان می‌آید. با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس ضمن اینکه می‌توانید مشکلات احتمالی خود را درباره‌ این ویژگی نامطلوب شناسایی و رفع کنید، رفتار دیگران را هم بهتر درک خواهید کرد و اگر با فردی روبه‌رو بشوید که علائم کمبود اعتماد به نفس دارد، با او راحت‌تر ارتباط برقرار خواهید کرد. اعتماد به نفس یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها برای موفقیت است. کسب آن کمی تلاش و همت می‌خواهد.

 

وی در ادامه  به بیان افکار ساده اشاره کرد و گفت : تغییر افکار می تواند احساس شما نسبت به زندگی را تغییر دهد. هنگامی که ناراحت هستید، ممکن است احساس کنید که یک نفر چراغ دنیا را خاموش کرده و همه چیز تیره و ناخوشایند شده است. شاید بعضی وقت ها به این فکر کنید که کاش قرصی برای احساس خوشحالی ساخته می شد که می توانست شما را به سرعت از فاز ناراحتی به خوشحالی ببرد. شاید به نظر برسد که قرص های افسردگی می توانند چنین تاثیری داشته باشند اما در واقع بیشتر این داروها به لحاظ پزشکی تاثیر چندانی نداشته و بیشتر تاثیر آنها به صورت ذهنی و روانی است. نکته جالب این است که داشتن فکر مثبت می تواند در تغییر احساس شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و احساس شما را نسبت به زندگی به سرعت تغییر دهد. پس می توان گفت برای داشتن احساس خوشحالی و رضایتمندی دائمی بهترین راه تغییر در طرز فکر و مثبت اندیشی است. قدرت تفکر مثبت چندین دهه است که به اثبات رسیده است و البته نکته جالب تر اینکه به لطف پژوهش ها، روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که تغییر طرز فکر به طور کامل امکان پذیر است.

استاکاظم شیاعی در پایان بخش اول این جلسه خاطر نشان نمود : اگر ما کمرویی را از خود دور کنیم که برای سخنرانی یک معضل به حساب می آید و به جای آن اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم و همچنین آن اصول 14 گانه ی « میم» قبل از هر سخنرانی را رعایت کنیم می توان گفت که براس سخنرانی تسط داشته و از عهده ی کار بر خواهیم آمد .

در بخش دوم این جلسه هنرجویان « مسعود معین ـ محمد نصرالهی ـ فاطمه دریکوند ـ شایان خنیفر ـ فاطمه آل کثیر ـ سارا اکبریان ـ زهرا حیدری نیا ـ صدیقه لطیفی ـ علی بهادری زاده ـ سمانه خنیفر ـ هدی لطیفی ـ سیده مینا موسوی ـ قاسم چعباوی ـ قاسم لطیف ـ و علی دیناروند» ابتدا مصوت های اصطکاکی ـ انفجاری  و دماغی  را قرائت نموده و سپس قطعه شعری از یک شاعر کشور ژاپن که همیشه ورد زبان جلال آل احمد بوده است را خوانش نمودند .


 

بخش پایانی این جلسه اختصاص به چند جرکت ورزشی همراه با آوا زیر نظر استاد کاظم شیاعی برگزار شد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست