04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۲۱۲۲۲5039

نمایش دفاع مقدسی کانال کمیل در حال نوشتن است

به قلم ـ عباس کرم الهی

عباس کرم الهی نویسنده و کارگردان کهنه کار و قدیمی شوش دو نمایش را در دست نوشتن دارد که یکی دفاع  مقدسی و دیگری طنز می باشد .

به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر اندیشه , عباس کرم الهی سرپرست گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش دانیال(ع)  با وضعیت جسمانی اش آرام ننشسته و به طور هم زمان ؛  اقدام به نوشتن دو نمایش نموده ؛ یکی با گونه ی دفاع مقدس و دیگری با گونه ی طنز .

کرم الهی ابتداد توضیحاتی از نمایش دفاع مفدسی «کانال کمیل» در محور شوش می دهد که در این نمایش چهار شخصیت « شهید حسن درویشی ـ شهید صفر احمدی ـ شهید اسماعیل هادی و شهید محمود حشمت صالحی» ایفای نقش دارند و مشعول طراحی و برنامه ریزی برای یک عملیات در آینده هستند .

به گفته ی شهید صفر احمدی در خاطراظش که  گفته است :  هبچ کس را به جز شهید حشمت محمود صالحی به عنوان بی سیمچی قبول ندارم چون هم دقیق است و هم خواسش به کارش می باشد  حتی در عملیات خیبر او را به عنوان  سیمچی با خود می برد و در همین عملیات عر دو با هم شهید می شوند ..

در مقابل این کانال ؛ سنگری وجود دارد که تا مدتها کسی فکر نمی کند در این سنگر انسانی زندگی می کند و به همین دلیل به این سنگر توجهی نمی شد؛  این که وقتی «شهید حسن درویشی ـ شهید صفر احمدی و شهید حشمت محمود صالحی» جهت انجام مأموریتی کوتاه مدت کانال را ترک می کنند و فقط شهید «ابراهیم هادی» می ماند که در حال کسب آموزش شناسایی از برادران شهید صفری و شهسد درویشی است .

عصر بود که صداهای عجیبی از بیرون کانال شنیده می شد . . کسی  از بیرون کانال خبر نداشتند. تنها با فاصله‌های کم، صدای یا زهرا (س) و یا حسین (ع) و یا مهدی (عج) به گوش می‌رسید. هادی  توانست از لبه بالای کانال به بیرون نگاه کند ؛ منافقین تا این لحظه با ندای یا زهرا (س) سعی داشتند افراد درون کانال را قریب دهند اما وقتی متوجه یک نفر شدند که از شیار کانال سرک می کشد با شلیک پشت سر هم اما بی هدف از آن زن با خط آتش پشتیبانی کردند سعی بر رسیدن آن زن به کانال کمیل بودن ؛ هادی تک تیر انداز بود و مچ پای چپ آن زن را نشانه گرفت و زن برای لحظاتی زمین گیر شد اما به عر زمحتی شده حوذ را به کانال رساند . 

تک‌تیراندازهای دشمن وقتی مطمئن شدن آن زن وارد کانال کمیل شده  بلافاصله وارد سنگر شدند و سنگر را استتار کردند .


عباس کرم الهی در ادامه گفت : «در کانال کمیل ؛ معرکه ی  عجیبی بر پا بود.»منافقین با زدن یک نفر از دور  که مشخص بود نیمه جان است  ، تفریح تک‌تیراندازهای منافقین شده بود. ابتدا یک ناله بی‌رمق یا زهرا (س)، بعد صدای تیر و پس از آن خنده مستانه مناققین.

کارگردان نمایش کانال کمیل افزود : با دیدن ( نمایش کانال کمیل ) آخرین نمایش  با گونه ی دفاع مقدسی برای مخاطبین این سئوال را در پی دارد که یک زن منافق بین رزمندگان اسلام چکار می کند ، در حالی که اگر عمیق تر به موضوع نگاه کنیم و تاریخ شفاهی دفاع مقدس را مطالعه کنیم  پی می بریم که خیلی از عملیات های ما خصوصا در جبهه های میانی و جنوبی بدست همین منافیقین لو رفته است

در سال ۱۳۵۹ توسط دشمن و به دست مهندسان فرانسوی کانالی به طول ۹۰ کیلومتر و عرض ۵ متر و ارتفاع ۴ متر کاملاً حرفه ای و مهندسی شده حفر شد. این کانال در منطقه ی «حمرین» معروف به کانال حمرین و در منطقه شرهانی معروف به کانال شرهانی و کمیل و در خاک عراق معروف به کانال بجلیه است. این کانال منحصر به فرد و دارای چند سه راهی و چهار راهی می باشد که برای موانع و پیشروی رزمندگان اسلام حفر شده بود  ؛ اما در زمانی که رزمندگان قصد داشتن برای عملیات بعدی شناسایی و طراحی کنند ؛ این کانال را انتخاب کردند که از هر نظر ایمن بود ..... کانال کمیل کمینگاه نیروهای ایرانی برای شناسایی منطقه در عملیات آینده  است - در آن کانال «  صفر احمدی و حسن درویشی در حال بررسی نقشه ها هستن که اسماعیل هادی به جمع آنها اضافه می شود و صفر احمدی ؛ حسن درویشی و حشمت محمود صالحی آموزش های لازم را به او می دهند چون برای انجام ماموریتی کوتاه مدت قرار است اسماعیل هادی را تنها بگذارند .

کرم الهی که نویسنده و کارگردان این نمایش است سعی دارد برای اولین بار جدال یک زن منافق با رزمندگان را به نمایش بکشد - زن حامله است و با ترفند و حیله سعی دارد پدر بچه را هادی جلوه دهد و در واقع هدف اصلی این زن عصبی کردن هادی است که کار به جاهای باریک کشیده شود اما هادی چون آموخته ی حسن و صفر است با این ترفندها فریب نمی خورد و هر طور  شده زن را از سنگر بیرون می اندازد و زن بلافاصله خود را به سنگر منافقین می رساند - منافقین با شکلیک گلوله های فراوان اما بی هدف برای زن پوششی ایجاد می کند که سالم به سنگر برسد ،

از این به بعد ما لحظاتی سنگر منافقین داریم که چهار زن  در سنگر نشسته اند  و نقشه های شومی را رزمندگان ایران می کشند و هدف اصلی آنها این است گه پی ببرند عملیات جدید ایران کی و کجاست تا به عراقی ها بگویند وامتیاز بگیرند

عباس کرم الهی کارگرداننمایش کانال کمیل در ادامه می گویتد : این نمایش اگر می خواهد قوی اجرا شود - اگر می خوهد حرف برای گفتن داشته باشد؛  اگر می خولد جهاد تبیین را به جوانان و نوجوانان نشان دهد ؛ واگر می خواهد  تماشاگر پسندباشد ؛  بازیگرانی می خواهد که عاشق نمایش باشند و با سیره ی شهدا آشنایی کامل داشته باشند که در تمرینات منظم بوده و سرقت بیایند  و از طرفی این نمایش به مشاور نظامی  نیاز ندارد نه دخالت عوامل اجرایی  چون ویراستاری دارد که متن را از نظر آرایه های ادبی ویرایش می کند و عنوانش همان ویراستار یا ویرایش در بروشور ثبت می گردد .این ویراستار کسی نیست جز ماندانا چگنی .

و از مهدی کشاورز به عنوان طراح نور نورپرداز و اقکتور استفاده می شود به دو دلیل ؛  هم عضو هسته ی مرکزی گروه تئاتر اندیشه است و هم تجارب فراوانی دارد و کار بلد است با وجود او خیالم راحت است  و علی رضایی فرد که مدیرکانون بسیج هنرمندان سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) است در امروسایل جنگی از هم اکنون آمادگی خود را اعلام نموده است که جای تقدیر دارد .

طراحی صحنه ی این نمایش هم بر عهده ی استاد کهنه کار  علی طالبی است که در تمام کارها مددکار ما بوده ، هست و خواهد بود و در آینده به عضویت هسته مرکزی درخواهد آمد .

منشی صحنه ی این نمایش دفاع مقدسی کسی است که از بین دهها نفر او را انتخاب کرده ام و آن زینت درویشی است  که قصد دارم در هر کاری مسئولیتی به او بدهم تا از او یک کارگردان به وجود آید. مشاور هنری این نمایش همچون نمایش حماسه ی 8 مهر 1359 حاج ناصر پیوست است که انصافا در نمایش قبلی بازوری راست ما بود . سیده محدثه جلالی به عنوان عکاس و مینا فلاختی به عنوان فیلمبردار معرفی می گردد ؛ اما بازیگران را فعلامعرفی نمی کنیم تا به وقت مناسب که متن نوشته شود ؛ تأیید محتوا گردد و مراحل اداری را در اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش بگذراند

عباس کرم الهی در ادامه به نمایش طنز « منجلی و زنان » اشاره کرد و یاد آورد شد : در قسمت اول« ماجرای خانواده منجلی و شاه طلا» در سال 1390 اجرا شد که انواده ای پر جمعیت بود و منجلی بدون اجازه ی شاه طلا با خانم دکتر ازدواج کرد . در قسمت دوم این نمایش به نام « منجلی به فرنگ می رود» که در سال 1397 اجرا شد و همسرجدید خود را جهت ماه عسل به کشور چین برد و در قسمت سوم که« منجلی و زنان » نام دارم ؛ منجلی سه زن دارد « شاه طلاـ ماهی طلا و ناز طلا» شاه طلا یک فرزند به دنیا می آورد که رادیو اعلام می کند هر خانواده ای که دارای سه فرزند باشد با او یک قطعه زمین رایگان می دهند .منجلی زنان را تحت فشار قرار می ذهد که  خجالت بکشید سه زن هستید و فقط یه فرزند به دنیا آورده اید ؛ ماهی طلا در پاسخ می گوید : شاه طلا نتوانسته ما که می توانیم ؛ کاهی طلا دو قلو باردار می شود و دولت قبول نمی کند و از سه فرزند کمتر را رایگان زمین نمی دهد تا این نازطلا می گوید یک خبر خوش ؛ منجلی می گوید چه شده ؟ نازطلا می گویند من دیروز رفتم سونوگرافی  دکتر گفت خانم شما چهار قلو باردار هستی دوتا پسر و دو تا دختر ـ منجلی کل می کشد و می گوید آفرین به نازطلا به این می گویند زن که هم به فکر من بود هم به فکر کشور حتما به ما زمین بیشتری می دهند.

زهرا محمداوی یکی از بازیگران این نمایش است که از هم اکنون آمادگی خود را اعلام نموده است .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست