04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۸۰۲۲۷3857

امام جمعه ی شوش گفت : شکستن حرمت ماه مبارک رمضان ، مقابله ی با خدا ، دین و قرآن است

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 13 روز جمعه 27 اردیبهشت ماه 1398 هم زمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ، نماز سیاسی عبادی جمعه شهرستان شوش به امامت آیت الله سید محمد امام در مصلی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن سفارش خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، خطبه امام را به معرفی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان  بهترین ، وفادارترین و شجاع ترین یار پیامبر اکرم(ص) اختصاص داد و در این  زمینه به حدیث یوم الدار پرداخت و گفت : «حدیث یومُ الدّار» مشهور به حدیث یوم الإنذار و حدیث عشیره، روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که در آن، از خویشاوندان خود می‌خواهد دعوت او را بپذیرند و اسلام بیاورند و در ضمن آن به وصایت و خلافت علی بن ابی طالب(ع) تصریح می‌کند. بنابر گزارش منابع تاریخی، حدیثی و تفسیری، این حدیث پس از آن صادر شد که در سال سوم بعثت، طبق آیه ۲۱۴ سوره شعراء مشهور به آیه انذار، پیامبر مامور شد تا اقوام نزدیک خویش را به اسلام دعوت کند.

وی افزود : به نقل منابع تاریخ اسلام و تفسیر قرآن، با نزول آیه  ی انذار در سال سوم بعثت، پیامبر(ص) به علی(ع) دستور داد غذایی فراهم کند و فرزندان عبدالمطلب را به میهمانی فرابخواند تا در این جلسه فرمان الهی را اجرا و آنان را به اسلام دعوت کند. حدود ۴۰ نفر از جمله «ابوطالب، حمزه و ابولهب» به میهمانی آمدند. پیامبر اکرم(ص) به امام علی فرموده بود ؛« از 750 گرم آرد نان پخت کند ـ یک ران گوشت گوسفند بیاورد و در کنار آن نیز دوغ مهیا نماید» تا غذای این چهل نفر را تدارک ببیند ، امام علی(ع) دستور را اجرا نمود و طعام را آماده کرد . از نظر ظاهر این غذا حتی یک نفر را شاید سیر نمی کرد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خاطر نشان کرد : رسول اکرم(ص) شخصا مسئولیت تقسیم غذا را بر عهده گرفت و بر حسب اتفاق همه سیر شدند در حالی که هنوز طعام انگار دست نخوره مانده است ؛ ابولهب گفت: «محمد جادو کرده است.» سخنان ابولهب، مجلس را از طرح دعوت پیامبر(ص) خارج کرد و پیامبر (ص) از طرح موضوع منصرف شد و جلسه بدون اخذ نتیجه پایان یافت. با دستور پیامبر (ص) بار دیگر امام علی (ع) مأموریت یافت که با همان ترتیب قبلی غذا تهیه و از خویشاوندان پیامبر (ص) دعوت کند. بار دوم و یا سوم پیامبر (ص) پس از صرف غذا فرمود: «یا بَنِی عَبْدِالْمُطَّلِبِ إِنِّی وَاللَّهِ مَا أَعْلَمُ شَابّاً فِی الْعَرَبِ جَاءَ قَوْمَهُ بِأَفْضَلَ مِمَّا جِئْتُکُمْ بِهِ إِنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِخَیرِ الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَ قَدْ أَمَرَنِی اللَّهُ تَعَالَی أَنْ أَدْعُوَکُمْ اِلَیهِ فَأَیکُمْ یؤَازِرُنِی عَلَی هَذا الْأَمْرِ عَلَی أَنْ یکُونَ أَخِی وَ خَلِیفَتِی فِیکُم؟/// ای فرزندان عبدالمطلب! به خدا قسم در میان عرب و عجم ، جوانی را سراغ ندارم که چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده‌ام، برای قومش آورده باشد. من خیر دنیا و آخرت را برای شما آورده‌ام. خدا به من فرمان داده است تا شما را به‌سوی او فراخوانم، اکنون کدام‌یک از شما مرا یاری می‌کند تا برادر من و (وصی و) جانشین من در میان شما باشد؟» کسی پاسخ نداد. امام علی (ع) که از همه کوچک‌تر بود و آن موقع 13 سال سن بیشتر نداشت فرمود : «ای پیامبر خدا! من تو را یاری می‌کنم». پیامبر(ص) فرمود: دو کلمه است که اگر هر کدام از شما با خلوص نیت آن را بگوید برادر من خواهد بود و آن دو کلمه شهادتین است ؛ شهادتَیْن گواهی‌دادن به یگانگی خدا و رسالت نبی الله است. به گفته فقیهان، شهادتین با گفتن این دو جمله یا مضمون آنها تحقق می‌یابد: «أشْهَدُ أنْ لا الهَ الاّ الله و أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه» ؛ گواهی می‌دهم خدایی جز خدای یگانه نیست و گواهی می‌دهم که محمد پیامبر خدا است» محقق می‌شود . باز هیچ کس جواب نداد به جز امام علی که سه بار شهادتین را  اعلام نمود .

امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود تصریح نمود : رسول الله(ص) فرمود : «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا /// این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید». جمعیت برخاستند؛ در حالی که می‌خندیدند و به ابوطالب می‌گفتند: «محمد امر کرد که از پسرت اطاعت کنی و به حرف او گوش فرا دهی.»مگر می شود یک نوجوان وصی و جانشین پیامبر باشد تا بزرگان هستند ؟ عقل وقتی ناقص باشد معیارش بزرگی و کوچکی خواهد بود وگرنه « عیسی ابن مریم (ع)در سه روزه گی و امام محمد جواد (ع) در سن 7 سالگی» به امامت رسیدند پس  به سم نیست؟

آیت الله سید محمد امام در ادامه به 12 ماه مبارک رمضان به عنوان سالروز عقد اخوت  اشاره کرد و گفت : روز دوازدهم ماه رمضان المبارك در تقويم اسلامي مصادف با يك اتفاق و مراسم مهم است كه از آن به ايجاد عقد اخوت ميان مسلمانان از سوي پيامبر (ص) ياد مي‌شود. در آيه اي از قرآن كريم آمده است: «انّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَهٌ فَأصْلِحُوا بَيْنَ اَخَوَيْكُمْ ///  مؤمنان، برادر يكديگرند و ميان دو برادر ديني، صلح و آشتي برقرار كنيد.» ماجرا از چه قرار بود؟ پيامبراكرم (ص) از آغاز دعوت خود به دين الهي، به مسئله اخوت ديني عنايت ويژه اي داشت و آن را نهادي مهم در از ميان بردن كفر و شرك و ايجاد جامعه اسلامي مي‌دانست. به همين جهت پس از هجرت به مدينه منوره، در روز دوازدهم ماه مبارك رمضان سال اول قمري به امر پروردگار متعال، ميان هر دو نفر از مهاجر و انصار را پيمان برادري بست و آن دو را برادران ديني يكديگر نمود. معمولاً افرادي كه با هم تجانس داشته و از جهت افكار و انديشه به هم نزديك بوده و سابقه دوستي و رفاقت داشتند، رسماً برادر يكديگر شدند. مثلاً « ابوبكر با عمر ـ طلحه با زبير ـ  عثمان با عبدالرحمن ـ ابومسعود با ابوذر ـ  سلمان با حذيفه ـ مقداد با عمار و همين طور ساير صحابه. »اما خود پيامبر (ص) در ميان تمامي ياران و فاميلان و صحابه خويش كسي را شايسته برادري خويش نديد، جز علي بن ابي طالب (ع) را و از آن پس، حضرت علي (ع) علاوه بر رابطه‌هاي گوناگون خويشاوندي و اسلامي با پيامبر (ص)، رسماً برادر ديني وي نيز محسوب گرديد و فضيلتي بزرگ بر فضايلش افزوده شد. زيرا امام علي (ع) هم شأن و هم فكر پيامبر (ص) بود .

امام جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم را با اشاره به یازدهم ماه مبارک رمضان سالروز رحلت فقیه عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی محمد تقی بهجت فومنی آغاز کرد و خاطر نشان نمود : آن فقیه بزرگ حامی نهضت و حامی انقلاب اسلامی بود ؛ شخصا خدمت این بزرگوار رسیدم و از ایشان نسبت به انقلاب اسلامی پرسیدم وظیفه ی ما چیست؟ ایشان گفت « باید از انقلاب دفاع کنیم اما نه اینکه یک گروه از این دفاع خوشحال شوند و گروهی دیگر ناراحت باشند » یعنی جوری از انقلاب اسلامی دفاع کنیدکه یک طرفه نباشد ؛ این یک توصیه ای است که اگر امروز به آن عمل کنیم ؛ این وحدتی که در جامعه لازم است به شکل کامل به دست خواهد آمد، ما در جامعه گروه ها و جناح های  مختلفی داریم  اما مسئله ی مهم و وظیفه ای که بر عهده داریم این است که جناح ها را وسیله ای برای مقابله و به جان هم افتادن قرار ندهیم ؛ خدا روح این عالم ربانی را شاد بفرماید .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در دومین موضوع به روزه خواری در برخی از مساجد در دومین جمعه ی مباه مبارک رمضان اشاره کرد و یادآور شد : برخی از همشهریان حضوری ـ تلفنی و کتبی به دفتر امام جمعه شکایت کرده اند که چرا در برخی مساجد روزه خواری علنی می شود ؟مؤمنین ، دلسوزان و جوانان حزب الهی خیلی از این موضوع ناراحت شده اند .

وی افزود : همه ی ما وظیفه داریم ، چه مردم عادی و چه مسئولین باید از ادارات « فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه » برای دفاع از ماه مبارک رمضان چکار کرده اند ؟ آیا آموزش و پرورش با وجود معلمین که دارای نفوذ بین اقشار مختلف هستند نسبت به حفظ حرمت و جایگاه ماه مبارک رمضان چکار کرده است ؟ و این سئوال را از خودم و بقیه هم می پرسم که چکار کرده ایم ؟ما به این کار نداریم اگر کسی در خانه به هر دلیل روزه نمی گیرد یا حتی مریض نباشد آن را نصیحت می کنیم اما این را مقابله با ماه مبارک رمضان حساب نمی کنیم ؛ اگر اگر روزه خواری علنی و در ملع عام  باشد  که یکی از این موارد روزه خواری در مراسم هایی فاتحه خوانی در مساجد است «چای می آورند ـ آب و شربت می آورند و حتی سیگار توزیع می کنند ، این هتک حرمت به ماه مبارک رمضان است »  اینقدر ماه رمضان باید از نظر ما بی ارزش باشد ؟ به محض این که شنید اعتراض کردم در پاسخ گفتند اینها مهمان هستند و از دیگر شهرستان ها آمده اند ، آیا نمی شود با حفظ حرمت مهمان ؛ حرمت ماه رمضان را هم حفظ کنیم؟ آیا مهمان باید در ملع عام روزه خواری کند ؟مهمان را باید به خانه برد و به او آب و غذا داد ،آیا به خاطر مهمان باید حرمت ماه رمضان را بشکنیم ؟آیا خدا ، دین و قرآن این اجازه را به ما می دهد ؟آیا نباید یک ذره غیرت نسبت به دینمان داشته باشیم؟


امام جمعه ی شهرستان شوش خاطر نشان نمود : نیروی انتظامی هم باید وارد شود اما نه با قوه ی قهریه بلکه با ارشاد کردن و توجیح نمودن وظیفه ی خود را انجام دهد ؛ البته اجرای امر به معروف و نهی از منکر و دادن تذکر وظیفه ی همه ی ماست ، لازم است اتاق اصناف هم ـ اداره ثبت و اسناد به بازاریان تذکر دهند ؛ چرا باید در بازار و خیابان های اصلی روزه خواری علنی شود ؟آیا با این وضعیت اگر کسی از خارج از شهرستان وارد این شهر شود و این روزه خواری ها را ببیند ما را مسلمان حساب می کند ؟ از کجا باید بفهمد که ما مسلمان شیعه هستیم ؟غیر از ماه مبارک رمضان از پخش اذان و نماز خواندن در مساجد و در ماه رمضان از همه روزه گرفتن متوجه خواهد شد ؛ شکست حرمت ماه مبارک رمضان ، مقابله ی با خدا ، دین و قرآن است ، من انتظار دارم که مسئولین امر به وظیفه ی خود عمل کنند و یک ذره غیرت دینی پیدا کنند که این همه روزه خواری علنی انجام نشود .

 

آیت الله سید محمد امام در سومین موضوع خطبه ی دوم به حمله ی موشکی و انفجار مهیب در بندر فجیره ی امارات اشاره کرد و گفت :روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه 1398 بین ساعات چهار تا هفت صبح ؛ بندر الفجیره در ساحل دریای عمان که مهمترین بندر صادرات نفت امارات است و روزانه تا یک میلیون و 800 هزار بشکه از آن صادر می شود. توسط افراد ناشناس که تا کنون هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است مورد حمله ی موشکی قرار گرفت و در خبر منتشر شده ی اولیه اعلام شد که هفت کشتی به نام های «المرزوقه»، «المیراج»، «المجد»، «الامیجال»، «خمس 10»  و.... مورد اصابت قرار گرفته اند و در خبر دوم گفته شد که کشور امارات نام چهار فروند از این کشتی ها را مورد تأیید قرار داده است  و این حمله باعث گردید شاخص بورس نفت در منطقه به هم ریزد .درسی که تز این امداد غیبی کل دنیا گرفتند این بود که دست دشمن رو شد و به تعبیر خود می پنداشتند که اگر ما تنگه ی هرمز را ببندیم بندر فجیره برای آنها تنگه ی هرمز دیگری خواهد بود ولی نقشه ی آنها باطل گردید .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی دوم به حمله ی پهبادی جوانان حزب الله و مؤمن انصارالله یمن به دو نیروگاه نفتی کشور عربستان اشاره کرد و تصریح نمود :روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه 1398 حمله پهپادی انصارالله کشور یمن  به دو نیروگاه پمپاژ نفت و یک خط لوله انتقال نفت در بندر ینبع در ساحل غربی کشور عربستان انجام شد ، پالایشگاه ینبع حجاز که روزانه 5 میلیون بشکه نفت تصفیه می کرد و صادر می نمود  متوقف گردید و این هم درسی برای آمریکا و زنگ خطری برای عربستان دربر داشت و آن این که به قدرت  جوانان یمنی پی بردند که حتی دیگر ریاض پایتخت عربستان هم برای حمله ی پهبادی در امان نیست .  


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست