05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۰۶1877

همایش عاشورائیان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز سه شنبه 6 مهر 1395 ساعت 9:30 صبح همایش هیئات مذهبی ، به همت اداره ی تبلیغات اسلامی ، با حضور جمعی از مسئولین ، هیئت امنای هیئات مذهبی ، مداحان اهل بیت و شاعران آئینی  در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد .

حجت الاسلام والمسلمین حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین ، یاد و خاطره ی شهدای 8 سال دفاع مقدس را گرامی داشت و در این راستا گفت : هفته ی دفاع مقدس یادآور رشادت ها ـ شهامت ها و دلاورمردی های رزمندگان اسلام که از عزت و شرف ـ ناموس ـ کیان ـ آب و خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع نمودند و شما هیئات مذهبی با تقدیم 213255 لاله ی پرپر شده ، این سرزمین را با خون خویش  آبیاری نموده و حتی وجبی از این مملکت را به دشمن ندادید .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش برای حفظ شأن و منزلت سرورو سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر یاران با وفایش و هم چنین رفاه حال شهروندان عزیز به نکات مهمی اشاره کرد و در این راستا عنوان نمود : با توجه به این که هیئت های مذهبی دارای مجوز بر اساس اساسنامه ای که در اختیار دارند یکی از ارکانشان وجود روحانی است  و از آنجایی  هدف ما نهضت روشنگری در ماه های محرم و صفر است ، امر به معروف و نهی از منکر می بایست سرلوحه ی هیئات مذهبی قرار گیرد .

وی با قرائت آیه ی 112 از سوره ی توبه خاطر نشان نمود : « التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ ـ توبه کنندگان، عبادت کاران، سپاس گویان، سیاحت کنندگان، رکوع کنندگان، سجده آوران، آمران به معروف، نهى کنندگان از منکر، و حافظان حدود (و مرزهاى) الهى، (مؤمنان حقیقى اند); و بشارت ده به (چنین) مؤمنانى! » لذا از شما هیئت داران انتظار داریم برای روشنگری جوانان با توجه به وجود شبکه های مجازی ، از سخنرانان قوی و صاحب نام استفاده کنند که در جذب جوانان تأثیرگذار باشد .


دومین موردی که حجت الاسلام حسینوند به آن اشاره کرد پخش اذان به صورت هم زمان بود که در این خصوص اظهار داشت : گاهی اوقات مشاهده شده که در مسجدی اذان پخش می شود اما هیئتی در  لحظه مشغول به عزاداری است و انتظار دارم چون اصل و نیت ما حفظ نماز و اذان است ، تمام مساجد و هیئات مذهبی از این به بعد به صورت هم زمان اذان را پخش کنند .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ایجاد جایگاه ویژه ی استقرار خواهران و برادران را به عنوان سومین انتظار خود امری ضروری دانست و تصریح نمود : هیئت هایی که به صورت ثابت هستند جایگاه و محل استقرار برادران را از خواهران تفکیک کنند و نیروی انتظامی نیز همکاری داشته باشد به هنگامی که هیئات مذهبی در حال تردد هستند ، خواهران و برادرانی که این هیئات مذهبی را همراهی می کنند به صورت جداگانه از سمت راست و چپ  پیاده روها در حال حرکت باشند .

وی با انتقاد از برخی هیئات مذهبی که یک سری بدعت ها را وارد دین کرده اند خاطر نشان نمود : بدعت در لغت به معنای کار نو و بی سابقه است و در اصطلاح به معنای "ادخال ما لیس من الدین فی الدین" است؛ یعنی نسبت دادن چیزی به دین در حالی که در واقع جزو دین و شریعت نیست . بدعت گذاری در دین؛ سیئه دارد و از گناهان کبیره است و در حرمت آن هیچ تردیدی نیست. پیامبر اکرم (ص) فرمود: ایجاد هر امری که سابقه در دین نداشته بدعت و هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی در آتش است و در صورتی که امسال مشاهده شود هیئتی  به این نکنه توجه نداشته و بدعت را وارد دین کند مجوز آن هیئت را ابطال خواهیم نمود .

حسینوند در ادامه علم بازی در خیابان ها و محل تکایا را جایز ندانست و در این راستا  اظهار داشت : بارها مشاهده شده فردی علمی را بلند کرده و دچار قطع نخاع شده است لذا امسال با همکاری نیروی انتظامی از هرگونه علم بازی جلوگیری به عمل خواهد آمد .

وی سپس هیئات مذهبی را به مشخص شدن مسیرهای جداگانه دعوت کرد و گفت : بارها در سایر شهرستان ها مشاهده شده که هیئات مذهبی یک خیابان را طی می کند و دوباره از همان خیابان برمی گردد در حالی که برای رفاه حال شهروندان و آن هایی که ناتوان هستند هر هیئت مسیر حرکت خود را مشخص نموده که در این صورت ترافیک صوتی نیز به وجود نخواهد آمد .

استفاده از آلات موسیقی به هنگام برگزاری عزاداری یکی دیگر از دغدغه های رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان شوش بود که در این خصوص عنوان نمود : ما متأسفانه خیال می کنیم دین ما ، روضه ی ما  و مکتب ما می بایست مثل مد لباس و آرایش پیش رود ؛ امام راحل فرمود :« محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است » و این جمله ی ارزشی به خاطر روضه های پرمحتوا است که گفته شده نه این ساز و آوازها که به مدروز پیش می روند و من انتظار دارم  حرمت آقا عبدالله الحسین(ع) حفظ شود .

وی در ادامه به استفاده از ظروف یکبار مصرف برای حفظ بهداشت و سلامت تأکید کرد و خاطر نشان نمود : اولاً ظرفی که برای یک نفر استفاده می شود برای فرد دیگری استفاده نشود و مهم تر این که چون شهر ما خانه ی ماست استفاده از این ظروف فقط در تکایا و مساجد باشد و من انتظار دارم کمیته ای تحت عنوان بهداشت و سلامت تشکیل شود که در خیابان ها از این ظروف یک بار مصرف که نهایتاً در خیابان ها و معابر می ماند و چهره ی شهر را نازیبا می کند جلوگیری نمایند .

روشنایی کافی و کامل در تکایا ، مساجد و حسینه ها و در مجموع در مکان هایی که به سینه زنی پرداخته می شود توصیه ی بعدی حسینوند به هیئات مذهبی بود .

وی تشکیل گروه های انتظامات با بستن بازوبند مشخص را ضروری دانست و در این خصوص گفت : بستن بازوبند و ارائه ی لیست گروه های انتظامات توسط هیئات مذهبی به اداره ی تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی ضروری می باشد تا بدینوسیله از هرگونه ناامنی جلوگیری شود .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی با اعلام ساعت 23 به عنوان ساعت خاموشی اظهار داشت : برخی می گویند کل عزاداری ده روز است پس بگذارید که تا پاسی از شب به سینه زنی و زنجیر زنی بپردازیم ؛ پاسخ من به آنها منفی است چون از غروب و بعداز نماز مغرب و عشاء تا ساعت 23 وقت بسیار مناسبی برای عزاداری است و این را هم بدانیم که تمام عزاداری به خاطر امر به معروف ، نهی از منکر و مهم تر نماز است ، حال اگر ما تا پاسی ازشب به عزاداری بپردازیم و نماز صبح بعضی ازشهروندان قضا شود چه کسی گردن می گیرد ؟

حسینوند  در ادامه به نماز ظهر عاشورا اشاره کرد و خاطرنشان نمود : هیئت هایی که روحانی ندارند به ما اعلام کنند تا روحانی در اختیار آنها بگذاریم و در هر مکانی که وقت اذان ظهر عاشورا بود نماز جماعت برپا شود .

آخرین موضوعی که رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش خطاب به هیئات مذهبی  به آن اشاره کرد برگزاری مراسم استقبال از ماه محرم بود که در این راستا تصریح نمود : امسال مراسم استقبال از ماه محرم با حضور آیت الله موسوی جزایری نماینده ی ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه ی اهواز در مصلای نماز جمعه ساعت 30:30 برگزار می شود که از هم اکنون از کلیه ی هیئات مذهبی ، مداحان ، شاعران آئینی ، هنرمندان ، خبرنگاران و سایر اقشار مردم دعوت به عمل می آید که در این مراسم حضور داشته باشند .

حجت الاسلام حسینوند در پایان از نیروی انتظامی خواست تا به هنگام تردد هیئات مذهبی از رفت و آمد موتورسیکلت ها در مسیرهای مشخص شده جلوگیری نمایند .

آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن تقدیر و تشکر از بانیان برگزاری این همایش خطاب به هیئات مذهبی عنوان نمود : خوشا به سعادتان که هر یک در سنگری مشغول خدمت به سیدالشهداء(ع) هستید ؛ یکی با صحبت و ارشاد  ، یکی با سینه زدن ، یکی با روضه برگزار کردن ، یکی با زنجیر زدن و یا با اجرا تعزیه و نذری دادن و همه ی این کارها برای خشنودی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و این فعالیت ها که نه پول نه پست و نه مقام و نه حتی فرزند و همسر به داد آدم نمی رسد زمانی برای اهلش مفید خواهد بود و البته اگر بخواهیم این زحمات برای ما مثمرثمر در آخرت باشد لازم است چند مطلب را  درنظر داشته باشیم .


1 ـ وقتی که مجالس عزاداری برگزار می کنیم ، آن گوینده ، سخنران ، روضه خوان ، مداح و یا آن شاعری که اشعار نوحه خوان را می سراید و یا شخصاً خوانش می کند ف می بایست ، پیام و مضمون شفافی داشته باشند تا مردم و عزاداران استفاده ی مفید ببرند .

2 ـ امام حسین(ع) فقط به واقعه ی کربلا محدود نمی شود ، بلکه تمام زندگی این امام همام حاکی از پند و اندر ، مؤظه و درس و عبرت برای جامعه است و هر هیئت می بایست گروه یا فردی راه به عنوان مسئول تحقیق وپژوهش داشته باشد تا با استفاده از کتب و جزوه ها و یا دنیای مجازی منابع معتبر را پیدا نموده و نکته های جدیدی را به عزاداران انتقال دهد .

3 ـ مسائل سیاسی را با عزادارای امام حسین قاطی نکنید یعنی فلان گروه یا فلان گرایش برای عزاداری ملاک نباشد بلکه همه می توانند در شور حسین(ع) شرکت کنند و البته اشاره به نام مقدس شهدای مدافع حرم  ، شهدای هشت سال دفاع مقدس خصوصا شهدای شهرمان هیچ منعی ندارد و کسانی که می گویند اشاره به نام این شهداء سیاسی بازی  است دستشان در دست دشمنان قرار دارد .

حمیدرضا بهاروند ، فرمانده انتظامی شهرستان شوش  به عنوان سومین سخنران این همایش  از آمادگی کامل این نیرو در برقراری نظم و امنیت مراسمات عزاداری ماه محرم در سطح شهرستان خبر داد و با اشاره به این که در سنوات گذشته شاهد بی نظمی توسطبرخی از هیئات مذهبی بودیم افزود : هیئات مذهبی که دارای ریشه ی کهن در این شهر مذهبی هستند هیچ گونه  بی نظمی نداشته اند و اما برخی از هیئات مذهبی جدید که سال های قبل به نظم و انضباط بی توجهی داشته اند ، امسال با آن‌ها با حساسیت بیشتری زیر نظر خواهند بود .


فرمانده انتظامی شهرستان شوش با بیان این که لازم است برق اضطراری در هیئت‌های عزاداری تامین شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود اداره ی برق  همکاری لازم را جهت تامین برق هیئت‌های مذهبی داشته باشد.

وی عدم رعایت ضوابط دینی توسط مداحان و ایجاد ترافیک هیئت‎های مذهبی ، پخش اعلامیه‌ها و توزیع غذاهای مسموم‌کننده هیئت‌های مذهبی را از جمله مشکلات احتمالی برای هیئت‌های مذهبی عنوان کرد.

سرهنگ بهاروند با بیان این که ضروری است در ایام محرم به اراذل و اوباش مرخصی داده نشود ، همچنین قمه‌زنی در ماه محرم در سطح شهرستان  را منع کرد.

مهندس رضا نجاتی فرماندار شهرستان شوش ضمن تشکر از اداره ی تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی به خاطر برگزاری این همایش ، یکی از امتیازات  ویژه ی این شهرستان در ماه محرم ، تجمع بزرگ عاشوراییان  در هشتم محرم دانست و خاطر نشان نمود : با توجه به این که  سه سال است در هشتم محرم مراسم عاشورائیان در آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) برگزار می شود و از طریق سیمای مرکز خوزستان و شبکه های سراسری پخش زنده می شود انتظار دارم همانند سال اول کلیه ی هیئات مذهبی در این مکان تجمع نموده تا بار دیگر شاهد به روی آنتن رفتن شور حسین در شوش باشیم .

وی افزود : در سال گذشته مردم با عشق و شور حسینی حضور پررنگی را در این تجمع داشتند ولی متأسفانه هیئات مذهبی با راه اندازی سیستم صوتی به صورت مستقل اقدام به سینه زنی و زنجیر زنی نمودند و مرتب صدای سیستم صوتی آنها باعث قطع شدن مراسم پخش زنده می شد و انتظار دارم که امسال در هشتم محرم شاهد این بی نظمی  ها نباشیم .

مهندس نجاتی تصریح کرد : هدف ما این است که در محرم و صفر و خصوصا در ده روز اول محرم و اربعین حسینی دست در دست هم بگذاریم و در شأن ومنزلت امام حسین(ع) به عزاداری بپردازیم و این راه هم بدانیم که عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) فقطبا این سینه زنی ها و زنجیرزنی ها خلاصه نمی شود بلکه لازمه ی آن این است که استفاده از « اشعار با استفاده از دستگاه شور ، صدای مناسب و رسا و قابل درک ، دوری جستن از حب و بغض و ریا ، اخلاق مداری ، قانون محوری ، داشتن انصاف ، رعایت مسائل بهداشتی برای داشتن بدنی سالم ، پوشش مناسب به هنگام عزاداری ـ استفاده از علما و روحانیون سرشناس و مورد اعتماد معتمدین محل و دوری از به وجود آوردن هرگونه شبهات » را مدنظر داشته باشیم تا سینه زنی و زنجیرزنی ما مورد قبول امام حسین(ع) واقع شود .


نجاتی خواستار شناخت راه و اندیشه ی امام حسین (ع) توسط جوانان و هیئت های مذهبی شد و گفت: با شناخت عمیق از سیره و رفتار امام حسین (ع) نسبت به برگزاری مراسمات مذهبی و عزاداری تلاش شود.

فرماندار شهرستان شوش با اشاره به این که مهمترین هدف قیام امام حسین (ع) امر به معروف ونهی از منکر بود، بر ضرورت رعایت شئونات اسلامی در این ماه تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر زمان مناسب عزاداری ها اظهار داشت : آیین های عزاداری در سطح شهرستان از یک ساعت مشخص شروع و خاتمه یابد تا ایجاد مزاحمت برای مردم و شهروندان صورت نگیرد.

فرماندار شهرستان شوش از اعضا هیئت امنا ،  تکایا ، حسینیه ها و مساجد خواست  هماهنگی و همکاری لازم را با نیروی انتظامی و پلیس راهور نسبت به برقرای نظم و امنیت در برگزاری مراسمات باشکوه عزاداری سرور و سالار شهیدان داشته باشند.

شایان ذکر است  در شهرستان شوش بیش از 150 هیات مذهبی  دارای مجوز رسمی هستند .   

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست