04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۹۰۹2871

روز شمار دفاع مقدس ( قسمت پانزدهم )

ایده ـ عباس کرم الهی

در تاریخ 9 آذرماه 1359 ؛ دارخوین شهرک و روستایی در 44 کیلومتری شمال آبادان است که بین رودخاته کارون و جاده آبادان ـ اهواز قرار دارد. که مورد حمله شدید دشمن بعثی قرار گرفت .

شهرک دارخوین متعلق به کارکنان سازمان انرژی اتمی بود که در تأسیسات دارخوین واقع در سه کیلومتری جنوب دارخوین و در حاشیه کارون فعالیت می‌کردند. در سال 1356 براساس قراردادی دو میلیارد دلاری، فرانسه متعهد شده بود برای تولید برق، دو نیروگاه اتمی900 مگاواتی در دارخوین احداث کند که پس از پیروزی انقلاب به تعهداتش عمل نکرد.


با آغاز جنگ و تسلط سپاه سوم ارتش عراق بر شرق کارون در محدوده‌ی روستای مارِد، جبهه مهمی در شمال منطقه نبرد به منظور جلوگیری از پیش‌روی دشمن تشکیل شد که به علت قرار داشتن روستای دارخوین در عقبه آن، به «جبهه دارخوین » مشهور شد. این منطقه مرکز ثقل فشار واحدهای ارتش عراق برای تصرف سه‌راهی حساس شادگان ـ آبادان ـ ماهشهر و تصرف شهرهای اهواز و آبادان بود. براین اساس لشگر 3 زرهی ارتش عراق در نظر داشت ضمن تصرف کامل حاشیه غربی کارون در حدفاصل سلمانیه تا خرمشهر به کمک لشگر 5 مکانیزه از طریق جبهه فارسیات تمام ساحل غربی کارون از حدفاصل خرمشهر تا اهواز را تصرف نماید. لذا جبهه دارخوین ضمن تحمل فشار از سلمانیه (خط شیر)، ناچار بود به طور مداوم از رسیدن دشمن به کارون در حدفاصل جبهه فارسیات تا سلمانیه ممانعت کند.

ـ سركوب تهاجم نسبتاً سنگين دشمن در جبهه سلمانيه

ـ آخرين وضعيت آبادان : بهبود اوضاع ناشي از عقب رانده دشمن و جريان يافتن تردد همراه با ناامني در جادههاي خاكي حاشيه بهمن شير به سوي ماهشهر .


ـ تقويت نيرو و انتقال تجهيزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودي سعودي كرخه كور .

ـ تحرك راهسازي دشمن در جبهه نوسود .

ـ بازتاب نبرد دريايي ايران و عراق .

ـ مين گذاري كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعاي عراق .


ـ روند عادي شدن زندگي همراه با جنگ در اهواز .

ـ اعلام مواضع ايران در قبال پيمان جديد امنيتي كشورهاي حاشيه خليج فارس ، روابط فرانسه و شوروي با عراق و حمله به نقاط مسكوني ، توسط سخنگوي شوراي عالي دفاع ( مقام معظم رهبری ) .

ـ عدم همكاري شوروي با عراق به دليل جريان ضد امپرياليستي حاكم بر ايران ، همكاري تسليحاتي ايران با سوريه و ليبي ، اتفاقي خواندن حادثه العبدلي و هشدار به يمن شمالي راجع به ارسال اسلحه به عراق ، در مصاحبه رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) بعد از پايان سفر به سوريه ، ليبي ، الجزاير و لبنان .

 ـ گزارش گاردين از اختلافات سياسي ايران : رهبران ايران در وسط باختن جنگ ، غرق شده اند .

ـ راديو لندن : يك ميليون آواره جنگي و 40 هزار پناهنده عراقي بخشي از مشكلات ناشي از جنگ براي ايران است .

ـ مواضع ، برنامه ها و اهداف عربستان سعودي در جنگ ايران و عراق .

در تاریخ 9 آذرماه 1365 ؛ مذاكرات محرمانه امريكا و ايران در پنج مسئله عمده، نفت ـ ثبات رژيم ايران آينده عراق و عزيمت صدام حسين – كنترل سازمانهاي تروريستي توسط ايران و آزادي گروگانهاي امريكايي در لبنان و تضمين رسمي خاتمه دادن به صدور انقلاب اسلامي به ويژه به كشورهاي حوزه خليج فارس .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست