04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۱۲۲۴3596

بیش از 1000 خادم شهد در بازه ی دوم عازم 25 یادمان استان خوزستان شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

بعد از سخنرانی حجت الاسلام علیرضاپناهیان و قرائت دعای ندبه توسط حاج سعید حدادیان و مراسم صبحگاهی که با سخنرانی محمدباقر قالیباف همراه بود ساعت 12:35روز جمعه 24اسفند 1397 ؛ بیش از 1000 خادم شهید توسط ستاد مرکزی خادمین راهیان نور کشور ؛ به 25 یادمان استان خوزستان اعزام شدند.

به گزارش شوش نیوز ، محمد باقر قالیباف ؛ عضو حزب جمعیت پیشرفت و عدالت ایران و از سیاستمداران اصولگرایان ، با حضور در یادمان بیت المقدس در مراسم اعزام 1000 خادم شهید و خبرنگاران جهادرسانه در قالب «برادر و خواهر» شرکت نمود و در سخنرانی کوتاهی به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد و گفت : عراق پس از ورود به مرز ؛ از «تنگه ی چزابه» عبور کرد و بدون مواجهه با مقاومت قابل توجهی، به سمت شهر «بستان» در 17 کیلومتری مرز پیش آمد. پس از رسیدن به اطراف بستان ؛ پیشروی خود را به سمت «سوسنگرد» آغاز کرد. عراقی‌ها با نیروی رزمی دیگری نیز از محور «کوشک ـ طلاییه »به سمت جاده «سوسنگرد ـ حمیدیه» پیشروی کردند. آنها با عبور از رودخانه «کرخه‌کور(کرخه نور)»، در چهارم مهر ماه 1359 به اطراف سوسنگرد رسیدند. تانک‌های ارتش عراق با عبور از رودخانه کرخه برای نخستین بار در 6 مهرماه 1359وارد سوسنگرد شدند و شهر را اشغال کردند.

 

وی افزود : هنگام حمله ارتش عراق مردم سوسنگرد در شهر بودند. ارتش بعثی نفراتی از وابستگان خود از میان اهالی سوسنگرد را به فرمانداری و دیگر مسئولیت‌های اداره شهر گماشت. فرمانده ی لشکر 9 عراق که «تالی الدوری» بود، 58 نفر از مردم عرب دشت آزادگان را به دلیل عدم همکاری و نافرمانی اعدام کرد. سوسنگرد چهار روز در اشغال ارتش عراق بود. پس از اشغال سوسنگرد، ارتش عراق پیشروی به سمت اهواز را ادامه داد و در این محور از حمیدیه عبور کرد، و همین مکانی که الان  ما نظاره گر اعزام خادمین شهدا هستیم به دست عراق افتاد . هدف نهایی تهاجم ارتش عراق از این محور، رسیدن به اهواز بود. فرماندهان عراقی انتظار حماسه‌آفرینی و مقاومت ایرانیان را نداشتند. آنها خیال می‌کردند که می‌توانند به پیشروی خود ادامه دهند، اما رزمندگان سپاه خوزستان به مقابله با ارتش بعثی پرداختند.

 

شهردار سابق تهران بزرگ به عملیات بیت المقدس اشاره کرد و تصریح نمود : بیت المقدس یکی از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران که با تدبیر سپهبد علی صیادشیرازی در اعزام اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) به منطقه ی عملیات و طرح‌ریزی عملیات و استفاده از تجارب آن‌ها و همچنین همکاری بیشتر ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود. نیروهای ایرانی با توان 130000 رزمنده این عملیات را در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور «اهواز ـ خرمشهرـ دشت آزادگان» ، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر ، آغاز کردند. این عملیات سه هفته ادامه داشت. نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند. در اول خرداد 1361 ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع نمود. با وجود گستردگی این پاتک نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت نمایند و سرانجام در سوم خرداد 1361 نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود را آزاد نمودند. در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از 19000سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. ایرانی‌ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرفتند. انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید. آزادسازی خرمشهر که در پی مرحله چهارم انجام گرفت از مهمترین نتایج این عملیات بود.


قالیباف در پایان اظهار نمود : الان 36 سال است که عملیات بیت المقدس اجرا شده و ما در امنیت کامل به سر می بریم و این مرهون خون شهدایی است که شما امروز به یادمان ها می روید تا به آن شهیدان و همچنین شهدای گمنام  خدمت رسانی نمایید .

 

شایان ذکر است خادمین شهدا و خبرنگاران جهاد رسانه در بازه ی دوم از تاریخ 24 اسفندسال 1397 الی 3 فروردین 1398به یادمان های « شهدای پادگان دو کوهه ـ شهدای گمنام اندیمشک ـ امامزاده عباس ـ شرهانی(عملیات محرم) ـ شهدای عملیات فتح المبین ـ شهدای عملیات سید الشهدا(ع) ـ شهید باقری ـ فکه(والفجر مقدماتی) ـ شهدای عملیات والفجر یک ـ شهدای کانال کمیل و حنظه ـ شهدای عملیات طریق القدس(چزابه) ـ بستان ـ شهید چمران(دهلاویه) ـ سوسنگرد ـ شهید سبحانی ـ شهدای گمبوعه ـ هویزه ـ شهدای هویزه ـ معراج شهدای اهواز ـ شهدای هور ـ شهدای طلاییه ـ شهدای عملیات رمضان(پاسگاه زید ) ـ شهدای بیت المقدس ـ شهدای بیمارستان صحرایی(امام حسین) ـ شهدای عملیات بیت المقدس ـ  شهدای سیمیایی بهبهان ـ خرمشهر ـ نهر خین ـ شلمچه(شهدای کربلای 5 » اعزام می شوند .

 

شایان ذکر است مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز که سال گذشته از تاریخ 13 الی 23 اسفند 1396 در پاسگاه زید «محور عملیاتی رمضان» به عنوان خبرنگار جهاد رسانه ی شهید رهبر به پوشش خبری دعوت شده بود ، امسال به سفارش سرهنگ منصوری مدیر یادمان شهدای فتح المبین از تاریخ 24 اسفند 1397 الی 3 فروردین 1398 در این یادمان اخبار و رویدادهای مربوط به کاروان های راهیان نور و همایش سالروز عملیات فتح المبین را علاوه در شوش نیوز در سایت ستادمرکزی راهیان نور پوشش می هد .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست