04192024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۱۱۸2348

آشنایی با ورزش همگانی و کمیته های آن

مؤلف ـ عباس کرم الهی

در آغاز هر مقاله ای که به معرفی یک رشته ی ورزشی  اختصاص دارد ، می بایست به تاریخچه ی پیدایش آن در جهان اشاره کرد تا  اصل موضوع برای مخاطبین روشن تر و واضح تر باشد ، هر چند که در اکثر شهرستان ها علاقه مندان به ورزش همگانی  فکر می کنند این رشته فقط به پیاده روی خانوادگی خلاصه می شود .

ورود ورزش همگانی به ایران نامشخص است :

اطلاعات دقیقی درخصوص وضعیت ورزش همگانی پیش از انقلاب اسلامی، در دست نیست. اما براساس اطلاعات بدست آمده از فدراسیون ورزش همگانی جمهوری اسلامی ایران، تا سال ۱۳۵۸ فعالیت های ورزش عمومی و همگانی به نام « ورزش محلات » و زیرنظر تشکیلات جهاد تربیت بدنی انجام می شد. به تدریج این تشکیلات زیرنظر دفتر امور فرهنگی سازمان تربیت بدنی به فعالیت خود ادامه داد. لیکن به علت وجود برخی از مشکلات از جمله عدم تخصیص بودجه ی لازم، تصمیم گرفته شد که زیرمجموعه ای از سازمان تربیت بدنی به یک فدراسیون تبدیل شود. با راهنمائی کمیته ملی المپیک در سال ۱۳۷۱به عنوان یک فدراسیون ورزشی شناخته شد و مانند سایر فدراسیون ها، طبق اساسنامه خود فعالیت می کند.

فدراسیون ورزش همگانی با شعار « ورزش برای همه » ، سعی در نزدیک کردن مردم به ورزش دارد به گونه ای که معتقد است با توجه به سلیقه و علاقه مردم، هر کس، هرکجا، هر وقت با هر بودجه بتواند ورزش کند. یعنی مردم با کمترین امکانات و هزینه به سمت ورزش روی بیاورند و نیز دراین راه تلاش نمایند، تا با همکاری سایر دستگاه ها  از جمله « صدا و سیما ـ مطبوعات ـ خبرگزاری ها و پایگاه های خبری ـ  فرمانداری و شهرداری  ـ ادارات ورزش و جوانان ـ آموزش و پرورش ـ فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه ها در هر شهرستان » بستری مناسب برای ورزش آماده سازد و به این منظور از طریق تبلیغات در « صدا و سیما و رسانه های گروهی» برای آگاهی مردم به امر ورزش ایجاد انگیزه از طریق برگزاری « جشنواره ها ، مسابقات ، سمینارها، کنگره ها و برگزاری کلاس های آموزشی » ؛  تهیه ی تجهیزات مورد نیاز مثل « استقرار میزهای سیمانی تنیس روی میز، میزهای شطرنج در اماکن عمومی و ایجاد امکانات و آماده کردن زمین و وسایل ورزشی در اماکن عمومی» برای برگزاری مسابقات گروهی « بسکتبال، والیبال، اسکیت ، مینی فوتبال ، گل کوچک  و...» و بالاخره تهیه ی « پوستر، بروشور، کتاب، لباس و توزیع آنها در بین مردم »  سعی در گسترش ورزش و در نتیجه تندرستی و سلامتی در بین جامعه شود. این فدراسیون با زیرگروه های خود که تحت عنوان « هیئت ، کمیته و انجمن »  می باشند، با توجه به وظایف و اهداف تعریف شده فعالیت می کند.

فدراسیون ورزش همگانی با ترکیب مجمع عمومی که منتخب نمایندگان و رؤسای هیأت های ورزش همگانی استان ها و سازمان ها می باشد، به منظور اداره امور ورزش همگانی در قالب « انجمنهای تخصصی و ورزشی از کمیتههای مختلفی استفاده می نماید.» فدراسیون ورزش های همگانی ، « متولی گسترش فعالیت های ورزشی مردمی در سطح کشور است.»  البته بعضی از سازمان ها نیز بخش های جداگانه ای از تشکیلات سازمانی خود را به این امر اختصاص داده اند.

فدراسیون ورزش های همگانی با هدف « ایجاد امکانات و بسترسازی مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم و سلامتی ، تندرستی ،کارائی و بهره وری » هرچه بیشتر ایجاد شده است. فدراسیون ورزش های همگانی با توجه به مسئولیت ساماندهی، طراحی و اجرای فعالیت های ورزشی، « چهارمحور اصلی و سه برنامه برای سلامت و تندرستی مردم طراحی نموده است » که با توجه به گستردگی و وسعت عمل آن هماهنگی و همکاری سازمان ها و وزارتخانههای مختلف را میطلبد.

چهارمحور اصلی فدراسیون ورزش همگانی چنین اعلام شده است:

« فرهنگی تبلیغی ـ آموزش و تربیت نیروی انسانی ـ برگزاری مسابقات و همایش ها و  ساخت تجهیزات و تهیه امکانات »

در این برنامه از هشت نهاد ، وزارتخانه و سازمان های خارج از فدراسیون به عنوان بخش های لازم برای همکاری بیشتر یاد شده است. وزارتخانه های « کشور، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوریِ، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروهای مسلح و شهرداریها »در این تقسیم بندی قرار دارند.

هیئت ورزش های همگانی استان خوزستان :

حاج حمید سالمی از پیشکسوتان فوتبال استان خوزستان  که در شهرستان شوش به همراه دیگر برادر نامدارش حاج حسن سالمی همراه با ورزش این دیار و خصوصاً باشگاه استقلال فعلی و «تاج سابق» در کنار زنده یاد ولی آبله رنگی ـ برادران جعفر ، مرتضی و محمدرضا دیناروند ـ غلام حیدری پور ـ برادران خدادادگان  و.... زحمات زیادی کشیده و کارنامه ی درخشانی در شوش دارد ، سال هاست که رئیس هیئت ورزش های همگانی استان خوزستان است و هم چنان  به این فعالیت ادامه می دهد .

ارکان هیئت ورزش های همگانی در هر استان و یا شهرستان متشکل است از « رئیس ـ دبیر ـ نایب رئیس آقایان ـ نایب رئیس بانوان ـ خزانه دار و روابط عمومی » و قتی که توسط رئیس پس از دریافت ابلاغ کابینه مشخص و تکمیل شدند  می بایست برای23رشته در دو بخش آقایان و بانوان به نام  « آمادگی جسمانی و ایروبیک ـ بازی های فکری ـ بازی های ورزشی مخصوص کودکان ـ ورزش های تفریحی و مهارت های فردی و نمایشی ـ پیاده روی خانوادگی ـ ورزش روزانه (صبحگاهی) ـ ورزش آتش نشانان و امدادگران ـ داژبال ـ طناب زنی ـ ورزش بزرگسالان ـ ورزش های طبیعی  ـ ماهیگیری ورزشی ـ گردشگری ورزشی ـ فریزبی ـ پیلاتس ـ پینت بال ـ چوگو ـ یوگا ـ پرثوآ ـ تونیک ـ بازی ها و ورزش های الکترونیکی ـ بهکاپ و پرواز کایت(بادبادک ها) » طبق قانون و دستورالعمل ها فدراسیون ابتدا برنامه ریزی نموده و سپس از بین خود یا سایر علاقه مندان افرادی را تحت عنوان مسئول کمیته های زیر مجموعه شناسایی کرده و فعالیت ها را بر اساس تقویم داخلی و همچنین تقویم ورزشی که از استان ارسال می شود جرا نماید .

وقتی که  مسئولین کمیته ها مشخص شد ، همین رشته ها می بایست بین دستگاه ها به عنوان انجمن تشکیل گردند ، به طور مثال انجمن طلاب ـ انجمن ادارات و نهادها ـ انجمن کارگران و صنعت گران و..... و مسئولین این انجمن ها به صلاحدید رئیس و دبیر هیئت ورزش همگانی از بین پرسنل هر انجمن شناسایی و پس از اعلام نظر از رئیس اداره و یا نهاد بر اساس تقویم ورزشی داخلی و یا تقویم ارسالی از استان  در راستای 23 رشته ی نامبرده مسابقات ، جشنواره ها و سمینارهایی برگزار می شود .

در شهرستان شوش چند رشته از این 23 رشته برگزار شده اما شاید تا کنون کسی ندانسته است که «مسابقات طناب زنی ـ یوگا ـ فریزبی ـ آمادگی جسمانی و ایروبیک » زیر مجموعه ی ورزش های همگانی محسوب می شوند و فقط پیاده روی خانوادگی را وظیفه ی این هیئت دانسته اند .

امید است در سال 1396 تمام 23 رشته در شهرستان شوش فعالیت خود را به صورت جدی آغاز و البته به صورت مستمر در پنج شهر « شوش ـ شاوور ـ حر ـ الوان و فتح المبین » و در بخش روستایی استمرار داشته باشد .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست