04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۹۱۲۲۳4217

اجتماعی

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی ؟ هشدارهای پلیس نیروی انتظامی شهرستان شوش

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

فرمانده ی نیروی انتظامی شهرستان شوش : چهارشنبه سوری یا چهار شنبه سوزی؟کدام یک؟انتخاب با شماست.خواهشا ترقه نزنید. امروز می خواهم به خاطر این که آخرین چهارشنبه ی سال را در پیش رو داریم  چند نصیحت به آن هایی که ترقه می زنند بکنم.آیا اصلا به عواقب ترقه زدن فکر کرده اید؟

آخرین چهارشنبه ی سال :

چهارشنبه ی آخر سال یکی از مراسمات ایرانیان باستان بود . ایرانیان آخرین چهارشنبه ی سال را با  برافروختن آتش و پردین بر روی آن به استقبال نوروز می رفتند . واژه ی «سوری» در گویش های محلی به معنی « سرخ» و چنان که پیداست به « آتش » اشاره دارد |، البته سور به معنای میهمانی هم به کار می رود . لذا آخرین چهارشنبه ی قبل از سال جدید را « چهارشنبه سوری» می گویند .

در ایران رسم بود که در شب چهارشنبه ی آخر سال  بوته های خار و گزنه را که از پیش فراهم کرده بودند  در «سه ، پنج یا هفت » کپه آماده کرده و به آتش می کشیدند و زن و مرد  و همه ی کسانی که توانایی پریدن داشتند از روی این کپه ها می پریدند تا «ضعف ، مریضی و مکنت» را از خود و اعضای خانواده ی خود دور کنند .


اما در سال های اخیر افرادی سودجو که فقط به دنبال پول درآوردن به هر قیمتی هستند با نزدیک شدن چهارشنبه ی آخر سال  به خرید و فروش مخفیانه ی مواد محتقه و منفجره ی بسیار خطرناک می پردازند و پول درآوردن از این راه را کاسبی خوبی می دانند و هیچ مسئولیتی در به خطر انداختن سلامتی فرزندان مردم و همشهریان خود را  در  خویشتن احساس نمی کنند .

از سویی دیگر  عدم نظارت والدین و یا بی توجهی خانواده ها، یا حرکت افرادی که دچار یک سری از کمبودهای شخصیتی و عاطفی و دارای شخصیتی متزلزل  و نمایشی  هستند  ؛ باعث شده علیرغم  آگاهی از خطرات این گونه مواد محترقه و «توصیه های معلمین ، رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری  نظیر تلویزیون ، رادیو ، روزنامه و رسانه های الکترونیکی» که همه ساله توصیه می شود ؛ متأسفانه سلامتی و امنیت مردم  را به مخاطره می اندازد و با تن دادن به رفتارهایی آمیخهبا هرج و مرج، چهارشنبه سوری را تخریب کرده اند .

شهروند گرامی :

هرساله تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان در واپسین روزهای سال به جای استقبال  از سال نو  و طراوت بهار  داغدار می شوند و تمامی شادیشان به غم و اندوه تبدیل می گردد . تصاویر دلخراشی که هر ساله شاهد آن هستیم  گویای این امر است ، یک لحظه خوشی  به یک عمر پشیمانی نمی ارزد ، چه کودکان و نوجوانانی که بر اثر بی احتیاطی خود یکی از اعضای بدنشان را از دست داده اند و یا زندگی دیگران را به مخاطره انداخته اند . لذاسلامتی و شادیمان را برای چند لحظه هیجان به خطر نیاندازیم .


قوانین و مقررات :

به استناد قانون مجازات اسلامی ،هر گونه قاچاق ،خرید ، فروش و... مواد منفجره و محترقه به طور غیر مجاز ، جرم محسوب  و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون ، محکوم می شود :

ماده 618 قانون مجازات اسلامی :

هرکس با هیاهو ، جنجال ، حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد ؛ مخل نظم و آرامش عمومی گردد و یا مردم را از فعالیت باز دارد ، به حبس از سه ماه تا یک سال و 75 ضربه شلاق محکم می شود .


توصیه های ایمنی :

1 ) ـ از انداختن مواد منفجره ، قوطی های در بسته ، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار  در داخل آتش  خود داری نمایید ؛ زیرا  انفجار و پرتاب قطعات موجود خسارات شدید به اطرافیان می گردد .

2 ) ـ از آتش زدن هیزم و امثال اینها در حیاط یا محوطه  ی پارکینگ واحدهای مسکونی و یا در کوچه ها و معابر عمومی جداً خودداری نمایید .

3 ) ـ پریدن از روی آتش با چادر ، لباس های گشاد که نوعاً از فراورده های نفتی تولید شده اند و سریع الاشتعال می باشند وق العاده خطرناک است .

4 ) ـ در این ایام مخازن خاموش کننده  ی دستی را در منزل ، محل کار و.... به صورت آماده و در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز از آنها استفاده نمایید .

5 ) ـ بر افروختن آتش در اختیار شماست اما خاموش نمودن آن در اختیار شما نیست و امکان سرایت و آتش سوزی به منزل ، اتومبیل و.... وجود دارد .

6 ) ـ از تجمع و بر افروختن آتش و ایجاد راه بندان در معابر به شدت پرهیز کنید .

7 ) ـ در صورت بروز هرگونه حریق و آتش سوزی ، خونسردی خود را حفظ نموده ،ضمن تماس با خط 125 ، افراد مسن و سالخورده را تا رسیدن عزیزان امداد آتش نشان از محل حادثه دور نگه دارید .

والدین بدانند :

1 ) ـ بیشترین قربانیان چهارشنبه ی آخر سال کودکان و نوجوانان هستند .

2 ) ـ از گودکان و نوجوانان خود مراقبت کنید تا باعث بروز فجایع دلخراش و غیر قابل جبران نشوید .

3 ) ـ فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه نموده و آنان را از بازی با چنین مواردی برحذر دارید .

4 ) ـ در صورت مشاهده ی هر گونه مزاحمت و دیگر مواد و بسته های مشکوک در زمینه ی تهیه و توزیع مواد محترقه مراتب را سریعاً به پلیس 110 اطلاع دهید .

هشدارهای پلیس :

1 ) ـ از حمل مواد آتش زا  و محترقه  و انفجاری حتی به مقادیر کم  در جیب لباس و کیف خودداری کنید .

2 ) ـ از برپایی آتش در معابر عمومی و یا در نزدیکی پست های برق و یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و یا پارگین های همومی پرهیز کنید .

3) ـ در صورت نگه داری مواد آتش زا  حتی به مقادیر کم  در فضای باز و غیره ، سر بسته نگه داری شود .

4 ) ـ همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفا حریق ، آب و کپسول آتش نشانی  و حتی الاامکان جعبه ی کمک های اولیه در دسترس باشد .

5 ) ـ از پرتاب مواد آتش زا ماند « فشفشه ، ترقه و....» به روی درختان و بالکن منازل که از عوامل آتش سوزی می باشند خودداری کنید .

6 ) ـ هیچ گاه مواد آتش بازی  را درون ظروف فلزی یا شیشه ای قرار ندهید . در صورت انفجار  ذرات شیشه یا فلزات به اطراف پرتاب شده و باعث صدمات جانی خواهد شد .

7 ) ـ از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله « کپسول گاز ـ اسپری ـ حشره کش ـ فندک ـ انواع ترقه و.... » در آتش جدا خودداری کنید .

8 ) ـ از پارک کردن خودرو  در نزدیک شعله های آتش و یا در مسیر باد به دلیل وقوع حریق خودداری کنید .

9 ) ـ تجربه نشان داده  بیشترین آسیب  دیدگان از حوادث ، عابرین و تماشاچیان بوده اند لذا از تجمع دور آتش پرهیز کنید .

10 ) ـ از شوخی های بی مورد و خطرناک با آتش و مواد منفجره خودداری کنید .

آیا اصلا فکر کرده اید که با این ترقه زدن چه آسیبی به اقتصاد کشور خود می زنید؟

فرض کنید شما می خواهید یک ترقه بخرید.فکر می کنید این ترقه ها از کجا می آیند؟در کشور ما ساخت این ترقه ها غیرمجاز است.پس یا این ترقه ها را در شرکت های زیرزمینی یا توسط یک نفر درست می شود یا از خارج  وارد می شود.

بیایید هر دو حالت را بررسی کنیم.

حالت اول در شرکت های زیرزمینی:

به هر حال هر ماده ای برای ساخت این ترقه ها  به کار رفته باشد با منفجر شدن آن چه می شود؟هر ماده ای که استفاده شده از بین می رود و دیگر در هیچ جایی کاربرد ندارد.یعنی با این کار شما یک ماده ی شیمیایی را عملا الکی از بین بردید و خودتان هم می دانید این کار برای اقتصاد ممکلت هزینه خواهد داشت.فرض کنید شما نفت را بسوزانید.آیا به اقتصاد کشور ضرر وارد نمی شود؟شما هم با این کار همین کار را انجام می دهید.دوم این که یک پول هنگفتی را به جیب افرادی می ریزید که هیچ خدمتی به کشور نمی کنند بلکه فقط به کشور ضرر وارد می کنند که در قسمت آسیب های جسمی به این مورد می پردازم.

حالت دوم:وارد شدن این ماده از خارج از کشور:

آیا واردات برای ما هزینه ندارد؟آن هم واردات چیزی که هیچ فایده ای ندارد.آیا می دانید واردات ترقه چه هزینه ای دارد؟آیا می دانید چقدر ترقه در شب چهارشنبه سوری مصرف می شود؟

حالا بگذارید به آسیب های جسمی آن بپردازم که این هم تا حدودی آسیب اقتصادی دارد.

آن هایی که می خواهند «فشفشه و ترقه» بزنند.فقط یک میلیونیم درصد احتمال دهید که این ترقه ها در دست شما منفجر شوند.چه اتفاقی می افتد؟در کم ترین حالت ممکن است ناخن و نوک انگشت خود را از دست بدهید.یک لحظه تصور کنید که این اتفاق برای شما افتاده و ناخن و نوک انشگتتان نیست.چه حالی دارید؟

حالا اگر همین اتفاق در اثر زدن همین ترقه بیفتد آیا قابل بازگشت است؟آیا می دانید چه آسیبی به شما می رسد؟حالا این که کم ترین حالت بود.بعضی ها در این روز چشم و پایشان را از دست می هند.یک لحظه فقط چشمتان را ببندید.آیا دنیا برایت خسته کننده نمی شود؟پس کدام یک ارزش دارد؟اصلا ۵ساعت شادی در برابر احتمال از دست دادن چشم یا نوک انگشت.کدام یک را انتخاب می کنید؟آیا اصلا این ریسک هر چه باشد ارزش دارد؟آیا می دانید چند نفر در شب چهارشنبه سوری این جوری می شوند؟آیا می دانید درمان افرادی که این گونه آسیب دیده اند چه خرجی روی دست دولت می گذارد؟در کم ترین حالت با این پول دولت می توانست یک بیمارستان تاسیس کند.ولی به خاطر بی احتیاطی یک عده مجبور است این پول را صرف درمان افرادی کند که اگر احتیاط می کردند هیچ وقت این جوری نمی شدند.و حتی می توانست این پول را برای امکانات برای بیماران خرج کند.آیا فقط دولت مجبور است برای این آسیب دیگان پول خرج کند؟خیر.بلکه با صدای این ترقه ها خیلی از پیرمردهای بالای۸۰سال و بیماران قلبی و … در اثر این صدا سکته می کنند و بعضی ها هم که جانشان را به یک باره از دست می دهند.و خواهشا این موارد را دست کم نگیرید چون واقعیت دارند.و یک عده خانواده شب عیدی عذادار می شوند و یک عده و هم باید کل عید را در بیمارستان دنبال بستگانشان باشند.که این کار هم عید یک عده را خراب می کند و هم ضرر اقتصادی دارد.اگر شما یک فرد پیر در فامیل خود داشته باشید و یکی برود جلوی خانه ی آن ها ترقه بزند آیا خوشتان می آید؟

  • سرمقاله

  • محبوب ترین اخبار

  • آخرین اخبار

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست