04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۵۱۰1081

همایش روز ملی اهداء خون سالم در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت انجمن تالاسمی شهرستان شوش ، روز شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 18:30 دقیقه همایشی به مناسبت روز ملی اهداء خون سالم در تالار نیایش این شهرستان برگزار شد .

 

 

 

 

توحیدی رئیس اداره ی مخابرات و یکی از سفیران انجمن تالاسمی که  مسئولیت خیر مقدم این همایش را بر عهده گرفته بود ابتدا از حضور دکتر عبدالحسین قاسم زاده مدیر کل سازمان  انتقال خون استان خوزستان  ـ دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ـ مهندس رضا نجاتی فرماندار و سید ناصر حسینی رئیس اداره ی تعاون ، رفاه و تأمین اجتماعی شهرستان شوش مراتب سپاس خود را به عمل آورد و سپس از حضور سفیران انجمن تالاسمی ـ 35 نفر از خبرنگاران و عکاسان خبرنگار انجمن روزنامه نگاران و فرهنگیان قدردانی نمود .


 

فرماندار شهرستان شوش به عنوان اولین سخنران از مدیرعامل ، رئیس هیئت مدیره ـ اعضای هیئت مدیره و سفیران انجمن تالاسمی که در اجرای این همایش دست داشته اند تقدیر و تشکر نمود و سپی به  مشکلات جسمی امروزه اشاره کرد و گفت : در عصر حاضر، از بيماريهای ارثی به عنوان شايعترين بيماريهای بشر امروزی نام برده می شود و در اين بين کشور ايران مقام ‏نخست جهانی را از ميان بيش از 250 ميليون بيمار مبتلا به نوعی کم خونی مزمن ارثی به نام « تالاسمی » ، به خود اختصاص داده است .


 

وی در ادامه به دلایل بیماری تالاسمی پرداخت و خاطر نشان کرد : انجام آزمايش خون از نظر كم خوني ( CBC و هموگلوبين A2 ) ـ انجام آزمايش روي جنين در هفته هاي اول حاملگي در دوران بارداري  و ازدواج های فامیلی ؛ عمدترین دلایل بروز کم خونی و بیماری تالاسمی است که در بخش ازدواج های فامیلی در حوزه ی شهری به صفر رسیده و در حوزه ی روستایی در حد قابل توجهی پایین آمده است .

 

فرماندار شهرستان شوش سپس به پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین شناسایی بیماری های جدید  اشاره کرد و اظهار داشت : با تحول در علم ، شاهد بروز بیماری های جدیدی هم شده ایم که البته پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده که این گونه بیماری هایی که قبلا قابل تشخیص نبودند اینک شناسایی شوند و شناسایی هر بیماری بی شک با ساخت دارو برطرف خواهد شد .

 

وی افزود : شما در نظر بگیرید که قبلاً در کشور ایران هیچگونه پیوندی صورت نمی گرفت  اما با همین پیشرفت ها این روزها شاهد پیوند « قلب ـ کلیه ـ کبد و .. » هستیم .

 

مهندس نجاتی 70 درصد  ایجاد سلامتی جسم را مردم دانست و تصریح نمود : دولت فقط می تواند 30 درصد بهداشت و سلامت را تأمین کند و این مردم هستند که با خوردن غذاهای سالم  و کاشت و داشت در زمین های کشاورزی را با نظر کارشناسی انجام دهند که اگر این کار صورت پذیرد 70 درصد سلامتی جسم به وجود می آید .

 

یونس عرب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن تالاسمی شهرستان شوش ضمن تقدیر و تشکر به خاطر پیگیری ها و تلاش های فرماندار و پیگیری های دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و همکاری های دکتر حاذقی رئیس شبکه ی بهداشت و درمان  به مشکلات  بیماران تالاسمی شوش اشاره کرد و گفت : در شهرستان شوش 56  بیمار تالاسمی داریم که هر دو هفته یک با نیاز به خون سالم دارند  مردم که می گویند آب مایه ی حیات است برای بیماران تالاسمی ات است .


 

وی افزود : متأسفانه 30 نفر از بیماران تالاسمی شوش  به علت استفاده از خون بی کیفیت  دچار مشکلاتی شده اند که چند نفر از این عزیزان در جمع ما حضور دارند .

 

یونس عرب در قسمتی دیگر از سخنان خود ضمن تشکر از دکتر حاذقی  بیان نمود : همانگونه که هر کالایی تاریخ انقضاء دارند ، واحدهای خون هم مصرفی دارند که بعد از آن غیر قابل مصرف خواهند بود لذا اهداء خون می بایست روزانه باشد و در حالی که هر بیمارستان باید آزمایشگاه و بانک خون داشته باشد  اما دریغ از یک واحد خون ؛ بارها مشاهده شده که بیمار به خاطر استفاده از خون های بی کیفیت دچار تشنج شده و یا به خاطر کمبود خون دچاره واکنش های خاص شده است .

 

مدیر عامل انجمن تالاسمی شوش در بخش پایانی سخنان خود از دکتر قاسم زاده  مدیر کل سازمان انتقال خون استان خوزستان تقدیر نمود و خاطر نشان کرد : خوشبختانه امروز با پیگیری های مهندس نجاتی فرماندار و تلاش های دکتر قاسم زاده امروز مرکز خون گیری شوش پس از چند ماه تعطیلی دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و امیدوارم که دیگر تعطیل نشود .

 

دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از بانیان برگزاری این همایش عنوان نمود : همانگونه که مدیرعامل انجمن تالاسمی گفتند آب زمانی می تواند مایه ی حیات است که خونی که در رگ ها جاری است مشکلی نداشته باشد در غیر اینصورت خون مایه ی حیات خواهد بود .

 

وی در ادامه به اجرای خون اشاره کرد و اظهار نمود : خون مهمترین عامل نجات دهنده بسیاری از بیماران است ومهمترین وظیفه ی آن انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و عضوهای مختلف بدن است .          همچنین جمع آوری مواد سمی و رساندن آنها به کبد، کلیه و ... به منظور تصفیه یا خارج شدن از بدن نیز توسط خون انجام می شود. از دیگر وظایف مربوط به خون می توان به کمک به بهبودی هنگام بیماری یا جراحت نام برد. با یک تقسیم بندی ساده اجزای تشکیل دهنده خون را می توان به چهار قسمت تقسیم کرد، « گلبولهای قرمز، گلبولهای سفید، پلاسما و پلاکت. »

 

دکتر نوری در تکمیل سخنان خود در مورد اجزای خون سه عنصر  نامبرده را تعریف نمود و تصریح نمود : گلبولهای قرمز حاوی ماده ای بنام هموگلوبین هستند که امکان برداشتن و رساندن اکسیژن به نقاط مختلف بدن را فراهم می کنند. به همین دلیل لازم است تا خون تازه برای جایگزینی و انجام وظیفه به فرد بیمار هنگام جراحی یا خونریزی های شدید، داده شود. ؛ وظیفه اصلی پلاکت ها که به آنها Platelet هم گفته می شود، کمک به جلوگیری از خونریزی شدید به هنگامی است که در قسمتی از بدن جراحتی رخ داده. آنها عامل اصلی بند آمدن خون می باشند. هنگامی که یکی از راه های جریان خون دچار پارگی می شود پلاکت ها در آنجا جمع می شوند و بطور موقت مانع از خونریزی شدید می شوند. (در واقع نقش آنها تسریع انعقاد خون می باشد.) ، پلاسما حامل سلولهای خون هستند و شامل عامل لخته شدن خون می باشند. آنها ترکیبی از پروتئین، نمک و آب هستند و توانایی حمل مواد غذایی، مواد عالی، هورمونها و سلولهای خون را در مسیر جریان خون دارند. از وظایف مهم پلاسما کمک به پلاکت ها برای در کنار هم ماندن و لخته شدن خون هنگام خونریزی می باشد. (برای درک بهتر شما می توانید پلاکت ها را به آجر و پلاسما را به سیمان و عمل جلوگیری از خونریزی را به درست کردن یک دیوار با آجر و سیمان تشبیه کنید) و بالاخره گلبولهای سفید اولین وسیله تدافعی بدن در مقابل بیماری می باشند. آنها توانایی این را دارند که از خون بیرون آمده و به کمک بافت یا عضوی که دچار جراحت یا بیماری شده است بروند. در بسیاری از موارد که بدن برخی از بیماران به آنتیبیوتیک ها پاسخ مناسب نمی دهد، برای بیمار گلبول سفید تجویز می شود.

 

وی سپس به اهمیت اهداء خون تأکید کرد و خاطر نشان کرد : اهداء خون را به عنوان یک فرهنگ برای خود بدانیم  و از طریق مرکز خون گیری شوش که امروز مجدداً راه اندازی شده ، مراجعه نموده و حداقل هر سه تا چهار ماه یک بار به نیازمندان خون اهدا کنند .

 

دکتر عبدالحسین قاسم زاده مدیر کل سازمان  انتقال خون استان خوزستان  آخرین سخنران این همایش بود که ابتدا دغدغه های یونس عرب مدیر عامل انجمن تالاسمی را به حق دانست و در این راستا اظهار داشت : این که گفته شد 30نفر از بیماران تالاسمی شوش به علت استفاده از خون بی کیفیت دچار مشکل شده اند کاملاً درست است اما این مربوط به گذشته بوده و هم اکنون با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش آزمایشگاه های مخصوص به امید خدا دیگر خون بی کیفیت نخواهیم داشت .


 

وی سپس به تاریخ ایجاد پایگاه انتقال خون در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت 91 سال پیش اولین مرکز انتقال خون در بیمارستان شرکت نفت شهرستان مسجد سلیمان راه انداری شد اما دقیقاً باید گفت که تولد پایگاه های انتقال خون در استان خوزستان به سال 1357 بر میگردد که در این سال انقلاب اسلامی هم به پیروزی رسید و این پایگاه ها در شهرستان های مسجدسلیمان ـ دزفول ـ آبادان ـ شوشتر و اهواز دایر گردید .


 

در پایان مهندس رضا نجاتی به عنوان یکی سفیران انجمن تالاسمی معرفی شد و به 5 نفر فعال در عرصه ی انتقال خون و بخش تالاسمی شوش  به نام های « معصومه مولایی، الهام دیناروند، فاطمه رمی، محمد بخشی و سمیه ابراهیم امینی » تجلیل به عمل آمد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست