04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۶۰۴1136

درگذشت جانگداز دکتر خلف تفاخ ؛ رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شوش

عباس کرم الهی

دکتر خلف تفاخ  (متولد شهرستان شوش از خوزستان)  ـ یکی از سادات بزرگ و قابل احترام برای شهروندان شهرستان شوش بود . 

 

 

 

 

وی از زمانی که مفتخر به شماره ی نظام پزشکی شد و توانست در شوش مطلبی را دایر کند ؛ علاوه بر این که همسایگان را رایگان ویزیت می کرد ، هر تهیدست و بی بضاعتی که از هر روستا و یا هر نقطه ای از شهر شوش برای مداوا نزد ایشان می رفت  ویزیت آنها هم رایگان بود و دقیق هر بیماری را معاینه می کرد و هر چند پزشک عمومی بود اما به اندازه ی یک فوق تخصص دارای علم و دانش بود و از عهده ی مداوای هر بیماری بر می آمد و چنانچه نیاز بود بیماری برای مداوا به شهری دیگر یا خارج از استان برود ، هماهنگی های لازم را با آن پزشک به عمل می آورد و سپس با ارائه ی آدرس دقیق ، بیمارا راهنمایی می کرد که علاف خیابان ها در شهرهای غریب نشوند .

 

این پزشک مهربان که هیچ وقت خنده از لبانش برداشته نمی شد ، روزی که به خاطر کارهای شخصی به مطب نمی آمد و پزشک دیگری به جایش در مطب حاضر می شد ، همسایگان و بیمارانش که برخی از آنها از شهرستان های استان ایلام هم بودند سراغش را می گرفتند ، و زمانی که دیگر به مطب نیامد و مردم متوجه شدند که سرطان به سراغش آمده همه دست به دعا برداشتند ـ برخی دعای توسل راه انداختند و عده ای به مناسبت های مختلف برای سلامتی و شفایش شله زرد و حلیم نذری دادند .

 

یک خاطره شخصی من باد دکتر

 

وقتی که بر اثر سانحه ی رانندگی از ناحیه ی پای راست دچار آسیب دیدگی شدید شده بود و وقتی که از پوست رانم گراف کرده بودند تا بر ساق پایم بخیه کنند ، چند روزی پایم عفونت کرده بود که برای مداوا نزد دکتر تفاخ رفتم ، وی شخصاً آمپول هایی را که تجویز کرده بود به محل عفونت تزریق می کرد تا این که بعد از مداوا در دفترش یک روز به شعری از اشعار دکتر علی شریعتی اشاره کرد و گفت : « بهتر است ـ چند متر بعد از تصادف ترمز کنیم ـ حلِ معادله را بی‌خیال شویم ـ  و دزدکی به حل شدن در معادله ادامه دهیم ـ بهتر است بر لبه‌ی پشت‌بام بنشینیم ـ  و پا‌هامان را بیرون از زمان آویزان کنیم ـ  بهتر است اگر... بهتر است شاید... بهتر بود... موریانه‌هایی نامرئی در هوا ـ  هر چه را به یاد نمی‌آورم خورده‌اند ـ  بهتر است لب‌ها را بگذاریم برای بعد ـ  لیوان‌هامان را از نفت پر کنیم ـ  به سلامتیِ هر چیز که دارد تمام می‌شود ـ  به سلامتیِ آتش ـ  که از سوختن می‌رقصد ـ  به سلامتیِ زخم ـ  که پوست را زنده کرده است  ـ من تکه‌های این پرنده را کنار هم می‌چینم و آنقدر آن‌ها را به‌هم ربط می‌دهم که گلوله از گوشت بیرون بپرد . »

 

 دکتر خلف تفاخ در مورد توصیف این شعر از نظر و دیدگاه خودش عنوان نود : من با این عبارت که «به سلامتی زخم که پوست را زنده کرده است» به این نتیجه می‌رسم که برای راویِ شعر مسئله‌ی روان‌زخم یک امر ناگوار نیست. انگار این روان‌زخم همواره همراه دردی است و حتی بودنِ این روان‌زخم برای او نوعی لذت به ارمغان می‌آورد.


 

روز درگذشت :

 

زنده یاد دکتر سید خلف تفاخ روز چهارشنبه 4 مرداد1394 پس از چند سال تحمل رنج از بیماری دارفانی را را وداع گفت و سوی خدا پرکشید و علاوه بر خانواده اش ، جامعه ی پزشکی و همسایگان و در مجموع شهروان شهرستان شوش رو در غم و اندوه فرو برد .

 

اين پزشک برجسته ، لیاقت آن را داشت تا وقتی که زنده است  در روز پزشک به عنوان  چهره ی ماندگار از وی تجلیل شود ، اما این کار صورت نگرفت تا این که در بستری بیماری افتاد و حتی در چنین روزی با عیادت از وی بسنده شد ، امیدوارم درگذشت این دکتر ارزشمند ، تلنگری به مسئولین باشد تا به فکر برگزاری جشنواره ای تحت عنوان « تجلیل از چهره های ماندگار» ـ در بخش های « پزشکی ـ علمی ـ مذهبی ـ تاریخی ـ فرهنگی ـ هنری ـ ورزشی ـ سیاسی ـ دفاع مقدس ـ فرهنگ ایثار و شهادت ـ بانوان و ..... » باشیم و بعد از مرگ به برگزاری یک مراسم ختم به صورت نشست و برخواست اکتفا نکنیم و به مرور زمان به فراموشی محض سپرده شوند .

 

قراراست روز جمعه مورخ 1394/6/6 ساعت 9 صبح پیکر پاک زنده یاد دکتر خلف تفاخ از درب مسجد امام صادق(ع) واقع در زمین شهری شمالی به طرف گلزار شهدای شوش تشییع گردد و در آرامگاه ابدی اش به خاک سپرده شود ؛ اینجانب(عباس کرم الهی ) مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز بر خود واجب می دانم که پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کنم :

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

انا لله و انا اليه راجعون

 

رحلت دانشمند سختکوش و انديشمند فروتن، دکتر سید خلف تفاخ ، ضايعه‌اي سنگين براي جامعه ی پزشکی شهرستان شوش و استان خوزستان است .

 

او با رسیدگی به افراد کم بضاعت ، فروتنی و تواضع و درس اخلاق اسلامی را از خود به جا گذاشت که همیشه از نیکی از وی یاد می شود  و افسوس که به ناگاه از ميان ما رفت و به حق پيوست.

 

اين ضايعه را به خانواده محترم ايشان، ـ مدیران و روئسای دستگاه های دولتی و خصوصی ، استادان، محققان، جامعه ی پزشکان  و و تک تک شهرواندان شوشی تسليت مي‌گويم و از خداوند بزرگ براي او رحمت و رضوان و براي بازماندگان شکيبايي مسئلت مي‌نمايم.

 

عباس کرم الهی

 

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ـ رئیس انجمن روزنامه نگاران ـ رئیس کانون پیشکسوتان مطبوعات ـ سرپرست روزنامه آنزان در شهرستان شوش ـ خبرنگار روزنامه ی کیهان ـ اروند و سرآغاز

 

و به نمایندگی از طرف :

 

شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ـ هیئت مدیره ـ بازرسان و اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران ـ هیئت مدیره ی کانون پیشکسوتان مطبوعات ـ مدیر مسئول و شورای نویسندگان  «هفته نامه ی صدای کرخه » ـ مدیر مسئول و شورای نویسندگان  پایگاه های خبری تحلیلی « ایران انا ـ آوای شوش ـ نسیم شوش ـ صبح شوش ـ شوش 24 ـ اگزار ـ پیمان ـ انعکاس اخبار شوش ـ شوشان ـ خوزنیوز ـ خوزنا » ـ « خبرنگار خبرگزاری ایرنا ـ گزارشگر سیمای مرکز خوزستان در شوش و گزارشگر شبکه ی جهانی الاهواز »

 

و از طرف انجمن ها و گروهای هنری :

 

« انجمن هنرهای نمایشی ـ انجمن موسیقی ـ انجمن شعر فارسی ـ انجمن شعر عربی ـ انجمن هنرهای تجسمی ـ انجمن روزنامه نگاران ـ انجمن خوشنویسان ـ کانون فیلم و عکس ـ پایگاه مقاومت بسیج هنرمندان ـ انجمن نویسندگان جوان ـ گروه تئاتر اندیشه ـ گروه نمایش سنتی ـ گروه نمایش سایه سار ـ گروه تئاتر بچه های ایرانی ـ گروه هنری مهتاب ـ گروه نمایش دعبل خزایی ـ گروه تئاتر زیگورات ـ هیئت تعزیه خوانی علی اصغر(ع) ـ هیئت تعزیه خوانی صوت الغریب ـ هیئت تعزیه خوانی جنه الحسین(ع) ـ هیئت تعززیه خوانی قمربنی هاسم(ع) و هیئت تعزیه ی حسنی حسینه ی اعظم »

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست