04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۱۰۱۳1417

همایش روز جهانی داوطلب در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز یکشنبه 13 دیماه 1394 ، همایش روز جهانی داوطلب، شکوه مشارکت برای سلامت جامعه به همت مرکز بهداشت شهرستان شوش در سالن امور تربیتی این شهرستان برگزار شد .

 

فرماندار شهرستان شوش به عنوان سخنران اصلی این همایش ضمن تشکر از بانیان برگزاری برنامه و تشکر از حضور رابطین سلامت خاطر نشان نمود :  در این همایش دور هم جمع شده اید تا از بهترین فرزندان این منطقه تجلیل کنیم .

وی در ادامه ضمن تقدیر از دکتر توکلی اظهار داشت : جا دارد از دکتر توکلی معاونت  بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان دزفول که همیشه در شهرستان شوش حضوری پر رنگ و مؤثر داشته و دارد و انشاءالله از این به بعد هم برای شوش مثمرثمر خواهد بود و جا دارد از پیگیری های دکتر حادقی و مهندس میرزایی  هم به خاطر برگزاری این همایش قدردانی می کنم .

مهندس رضا نجاتی سپس به موضوع و هدف اصلی برگزاری همایش برای بار دوم اشاره کرد و بیان داشت : همایش برای تجلیل از کسانی است که وقت خود ، سلامتی و زندگی خود را گذاشته اند که سلامت دیگران در جامعه تأمین شود و چه کار قشنگ و زیبایی است و این در واقع ایثار و از خودگذشتگی است و من به این جوانان که برای مهمترین بخش زندگی شهروندان که سلامتی است ورود کرده اند و بدون کوچک ترین چشم داشتی تلاش می کنند می بالم و افتخار می کنم .

فرماندار شهرستان شوش در ادامه اظهار داشت : وقتی که در جوامع امروزی  بررسی می کنیم ، هر کشوری دو تا سه شاخصه ی مهم دارد و آن شاخصه ها زیر بنای پیشرفت آن کشور به شمار می آیند و یکی از آنها که در کل کشورها بسیار مهم است ، بحث سلامت می باشد و اگر سلامت به طور کامل به وجود آید آن مملکت به تکامل خواهد رسید و از این بحث  اصلاً نباید غافل شد .


مهندس نجاتی به روش و راهکار مناسب برای برقراری بهداشت و سلامت در جامعه اشاره کرد و گفت : این شاخصه چگونه به دست می آید ؟ آیا دولت همیشه می تواند اعتبار درنظر بگیرد و هزینه کند ؟ آیا به این شکل سلامت به طور کامل به دست می آید ؟ یا این که ما مرتب بیمارستان و خانه ی بهداشت  بسازیم ؟ پرستار پرورش بدهیم ؟ آنوقت سلامت  در کل جامعه برقرار می شود ؟ به اعتقاد من پاسخ خیر است ؛ اینها لازم هست اما کافی نیست ؛ لازمه آن این است که دولت و مردم در کنار هم قرار بگیرند .

فرماندار شهرستان شوش در این راستا افزود : در هر جامعه و در هر منطقه اگر این گروه های مردم نهاد و عامه ی مردم در کنار مسئولین بهداشت و سلامت قرار نگیرند مطمئن باشید که سلامت آن طوری که ما انتظار داریم محقق نخواهد شد ، تجربه هم نشان داده است در هر جایی گروه ها و انجمن های مردم نهاد و خانواده ها (زن و مرد ) در رابطه با بهداشت تلاش و دغدغه داشتند و در کنار آن دولت هم در خصوص پرورش نیروهای متخصص ، ساختمان های بیمارستان ها ، تجهیزات سونوگرافی ، رادیولوژی و ..... تلاش کند ، آن موقع می توانیم سلامت را برای جامعه تضمین کنیم ؛ اما اگر برعکس این اتفاق بیافتد ، دولت تنها پیش رود یا مردم جداگانه فعالیت داشته باشند ، به جایی که نمیرسیم بلکه ضرر هم خواهیم کرد .

مهندس نجاتی حضور جوانان شوش به عنوان رابطین سلامت را به فال نیک گرفت و عنوان نمود : به خواست خدا در شهرستان شوش ، جوانانی که در خدمت آنها هستیم ، با مدیریت خوب دانشگاه علوم پزشکی شهرستان دزفول و مدیران بهداشتی در شوش ، این شرایط فراهم شد و این زمینه به وجود آمد که جوانان اعتماد کنند و در رابطه با بهداشت شهروندان ، این دغدغه های را داشته و وارد عرصه شوند که بنا به بررسی های به عمل آمده و توضیحات که دوستان دادند ، شکر خدا علی رغم مشکلاتی که وجود داشته به خوبی عمل کردند .


نماینده ی وزارت کشور در شهرستان شوش سپس تصریح نمود : در شهرستان شوش طی دو سالی که من  حضور دارم در بخش بهداشت و درمان ؛  حرکت های خوبی از خود نشان دادند ؛ بازسازی بیمارستان کامل فرسوده ی نطام مافی شوش  شروع شده و بارها از روند این بازسانی از نزدیک بازدید داشته ام و من از  دکتر حاذقی و مهندس میرزایی می خواهم که تدارک ببینند که این رابطین سلامت از نظر از روند بازسازی بیمارستان بازدید داشته باشند و بی شک ممکن است همین بازدید باعث شود که پیشنهادهای سازندگی  مطرح شود و گره ای از مشکلات باز شود .

سپس دکتر توکلی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان دزفول از شبکه ی بهداشت و درمان و مرکز بهداشت شهرستان شوش سپاسگزاری خود را به عمل آورد و درخصوص سخنان فرماندار شوش گفت : هر آنچه که من می خواستم بگویم ، در واقع فرماندار شهرستان شوش به درستی و دقیق به آنها اشاره کرد ، لذا فقط عرض ادبی خدمت شما خواهم داشت و ابتدا تشکر می کنم از کلیه ی همکارانم در شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش ، خیرمقدم ویژه هم به مهندس نجاتی فرماندار و هم به رابطین سلامت می گویم که در واقع بازوهای ما و سیفران سلامت در جامعه هستند .

وی در ادامه در تکمیل سخنان فرماندار اظهار داشت : سه آمار را به جمع هدیه می کنم ، ابتدا باید بگویم که در دانشگاه و در کل استان خوزستان داوطلبین سلامت اطلاع دارند که در سال 1393 بیشترین آمار  مرگ و میر ما بیماری های قلبی و عروقی بود ، در سطح کشور هم بالاترین آمار مرگ و میر همین است  و اگر خاص به آمار مرگ و میر در شهرستان شوش اشاره کنم باید بگویم از هر 10 نفر که درسال 1393 ، چهار و نیم نفر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی بوده است ، علت دوم انواع سرطان ها بوده و علت سوم حوادث است ، یعنی اگر بتوانیم جلوی این سه علت را بگیریم آمار قابل توجهی از تلفات ما کم خواهد شد .


معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان شوش خطاب به داوطلبین سلامت عنوان نمود : گذشت آن زمان که از مادران خواسته می شد که واکسن فرزند خود را بزنند ، سال گذشته یک دوره واکسن فلج اطفال داشتیم که از فرمانداری ها تماس گرفته می شد که مردم شکایت می کنند که به بهداشت مراجعه کرده ایم  ولی واکسن موجود نیست و نتیجه می گیریم که مردم این را جز حقوق شهروندی خود می دانند و خوشبختانه در این زمینه دغدغه ای نداریم یعنی مادران از ما دست اندرکاران بهداشت دغدغه اش بیشتر است که واکسن بچه هایشان دیر نشود .

وی افزود : پس از یک مقطع مهم گذشته ایم ، الان نگران بیماری های غیر واگیر هستیم در واقع الآن قرن بیماری های غیر واگیر است ، آیا می دانیم بیماری های غیر واگیر  چطوری شیوع پیدا می کنند ؟کاملاً مشخص است ؛ شیوه ی زندگی کردن ما است و اینجاست که نقش داوطلبین سلامت بسیار پر رنگ می شود و انشاءالله این گروه ما را همراهی می کنند .

دکتر توکلی در بخش پایانی سخنان خود تصریح نمود : در واقع فرماندار شوش به هر سه نکته اشاره کردند « تحرک ـ دخانیات و تغذیه » و امیدوارم که داوطلبین سلامت در مدارس رخنه کنند و کاری شود که در مقابل دخانیات سدی بسازیم ، تحرک را بتوانیم و افزایش دهیم و از تغذیه ی سالم استفاده کنیم و در پایان سخنان خود از فرماندار شهرستان شوش می خواهد که به ادارات تابعه بگوید که ورزش را برای پرسنل خود در نظر بگیرند ، چون این یکی از مصوبات دانشگاه علوم پزشکی است .

شهرزاد شهرابی دبیر برگزاری این همایش به عنوان آخرین سخنران ضمن تقدر و تشکر از معاونت پرورشی و ورزشی آموزش و پرورش شهرستان شوش به خاطر در اختیار گذاشتن سالن امور تربیتی ؛  نحوه و چگونگی انتخاب مربی و داوطلب را تشریح نمود و خاطر نشان کرد : انتخاب انجام شده بر اساس عملکرد داوطلبین و مربیان طبق معیارها و فرم ارائه شده از طرف معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان دزفول بوده است .


وی افزود : داوطلبین با توجه به فعالیت ها و کسب امتیازات لازم انتخاب شدند ، از 17 مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی ؛ 8 نفر به عنوان مربی نمونه انتخاب شدند و از مجموع 126 داوطلب ، 99 نفر به عنوان فعال و نیمه فعال برگزیده شدند و بر همین اساس هدایایی برای آنها درنظر گرفته شده است . امیدوارم مربیان و داوطلبین بیش از پیش تلاش خود را به کار گیرند تا در سال آنها آنها هم در ردیف افراد فعال ، برگزیده شوند و جا دارد از خانم پورخطیبی ، همکاران ایشان در معاونت و همچنین مهندس میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش و پرسنل این مرکز « سکینه کردی ، فاطمه دهان و سیما علیخانی تشکر خود را به عمل آورم .

گروه سرود مدرسه فرزانگان شاهد به سرپرستی شهلا سرخه متشکل از 23 نفر از دانش آموزان دختر که به مدت 45 روز سرودی راه به سه زبان « فارسی ـ عربی و انگلیسی » آماده کرده بودند در این همایش اجرا کردند .

در ادامه از مربیان فعال « سودابه القاسی » به عنوان مربی داوطلب نمونه ی کشوری از مرکز کوی سلمان فارسی  ـ اعظم دلفی مرکز سید رحیمه ـ مونا هلاکوپور از مرکز آهودشت ـ محبوبه چهاردوری از مرکز هفت تپه ـ هدی کلهر از مرکز سید عباس ـ سمیه هویزه از مرکز الجزایر ـ سیده مریم حسینی از مرکز فتح المبین و نرگس منجزی از مرکز بهداشت شماره ی 1 » تجلیل به عمل آمد و به برندگان مسبقه ی پیامکی نیز هدایایی به رسم یادبود ارائه شد .



 

 

« مهندس میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش در این همایش سخنانی پیرامون دغدغه های مرکز بهداشت را تشریح نمود اما چون  من « تنظیم کننده ی خبر» با اندکی تأخیر به محل برگزاری رسیدم ، لذا دقیقاً از صحبت های ایشان متأسفانه بی اطلاع ماندم و به محض رسیدن سخنرانی ایشان ، اهم آن به این گزارش خبری اضافه می شود »

 

شایان ذکر است این همایش به خاطر تلاقی با ایام عزاداری سرور و سالار شهدای کربلا حضرت امام حسین (ع) و دیگر یاران با وفایش با 29 روز تأخیر برگزار شد .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست