04262024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۱۲۹2380

نخستین جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان شوش در سال1396 برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز سه شنبه29 فروردین 1396 ساعت 9:30 صبح ،  نخستین جلسه ی شورای سلامت و امنیت غذایی با محوریت « فرا رسیدن فصل  گرما و شیوه بیماری التور(وبا) » در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ فرماندار شهرستان شوش ضمن قدردانی از مسئولین و مردم ولایتمدار شهرستان شوش به خاطر میزبانی از مهمانان نوروزی و راهیان نور عنوان نمود :   شوش یکی از شهرستان هایی بوده که در رابطه با میزبانی مهمانان نوروزی ، راهیان نور وگردشگران خارجی تمام قد در بخش های « خدماتی ـ اسکان ـ امنیت و..... » حاضر بودند و هر چند نواقصی هم بوده اما وقتی  بازرسان که از استانداری  آمده بودند و برگشته بودند ، ابراز رضایت  خود را اعلام کردند  و این حسن  رضایت بازرسان مرهون   هماهنگی ها  ـ تبادل نظرات در جلسلت و خروجی مناسبی بوده که شوش را سربلند نمود و لذا جا دارد از مسئولین و مردم شوش تقدیر و تشکر خود را به عمل آورم .

وی در ادامه به روز ارتش جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت : نام گذاری 29 فروردین هرسال به نام روز ارتش از ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) بود. آن هم در شرایطی که ارتش جمهوری اسلامی با کارشکنی های مختلف داخلی و خارجی روبه رو بود. حالا35 سالی می شود که ارتش جمهوری اسلامی ایران یک روز از تقویم رسمی کشور را به نام خود می بیند. روزی که برای اولین بار به فاصله حدود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) به نام ارتش نام گذاری شد تا پاسخی مناسب باشد به وفاداری ارتشیان به آرمانهای انقلاب اسلامی باشد و من این روز را به تمام ارتشیان  در سه بخش « زمینی ـ هوایی و دریایی»  تبریک می گویم .


مهندس نجاتی سپس در مقدمه پرسش گونه به  مشکلات در بخش سلامت اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آیا تا کنون از خود پرسیده این  مراکز بهداشتی ما پاسخگوی مشکلات مردم هست ؟ آیا در مقابله با ریزگردها موفق عمل شده است ؟ آیا فقط منتظر نشسته ایم تا جلسه ای برگزار شود و مصوباتی داشته باشد ؟ و  خیلی پرسش های دیگر اما باید بدانیم   که به جای به انتظار نشستن تشکیل جلسات ، می بایست وجدان کاری  خودمان را مد نظر داشته باشیم  تا بتوانیم با دلسوزی و تلاش مضاعف  جامعه را در مقابله با هر بیماری سلامت نگه داریم و اگر از وظیفه ی خود غافل شویم قطعا در فضای مجازی طوری منتشر می شود که انتظارش را نداریم .

فرماندار شهرستان شوش در ادامه با توجه به آغاز فصل گرما اظهار داشت : با شروع هوای گرم  شرایط برای بیماری التور(وبا) فراهم می باشد و همان طور که همه می دانند ؛ بيماري التور يک بيماري عفوني روده اي است که در اثر ميکروبي به نام کلرا ايجاد مي شود. عمده ترين علائم اين بيماري اسهال و استفراغ مي باشد . در اين بيماري دفع آب و املاح بدن ممکن است موجب مرگ بيمار شود، ولي در صورت درمان به موقع و مناسب اين بيماري کشنده نيست  و اگر از « از آب آشاميدني سالم استفاده کنيد ، در صورت دسترسي به آب تصفيه شده و لوله کشي حتماً قبل از مصرف آب را بجوشانيم ، از سبزيجات و ميوه جات شسته شده و ضد عفوني شده استفاده نمائيم ، مواد غذايي را از دسترس مگس و حشرات دور نگه داشته و آنها را در يخچال يا جاي خنک قرار دهيم ، قبل از تهيه و توزيع غذا ، قبل از خوردن غذا و قبل از دادن شير يا غذا به کودک ، حتماً دستها را با آب و صابون بشوييم ، از مصرف يخ غير بهداشتي خودداري کنيم ، از مصرف غذاهاي آماده غير بهداشتي مثل آبميوه ، معجون ،بستني ، ساندويچ ، شير موز و ... خودداري کنيم و بالاخره به محض مشاهده اسهال و استفراغ در خود و اطرافيان ، به نزديکترين مرکز بهداشتي درماني و يا پزشک مراجعه نمائيم » قعطا این بیملارسی زرا از خود ، خانواده و جامعه دور کرده اسیم و این  موضوع نیاز به اطلاع رسانیس با توذیع بروشور و فرهنگ سازیس در رسانه و مطبوعات است و من پیشنهاد می دهم که رئیس مزرکز بهداشت در اولین فرصت یک نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوئعات داشته باشد .


مهندس نجاتی  سپس به اولویت بندی  مشکلات اشاره کرد و تصریح نمود : همه ی دستگاه ها می بایست با نظر کارشناسی شده ، برنامه ریزی اصولی و صحیح ، ابتدا کارها را تقسیم بندی نموده و سپس  برحسب اولویت هر منطقه اقدام به رفع مشکلات کنند ، مثلا اگر در کوی سلمان فارسی ده مشکل وجود دارد و عمده ترین آنها جمع آوری زباله است آن را در راولویت اول و اگر در کوی وهب فاضلاب حرف اول را میزند این مشکل را قبل از مشکلات دیگر رفع نماییم .

فرماندار شهرستان شوش سپس به فاضلاب 7 هکتاری کوی مهر اشاره کرد و خاطر نشان نمود : فاضلاب این منطقه دچار مشکل شده است هر جهت که برای رفع این مشکل اعتباراتی در اختیار ادارات ذیربط داده نشده  اما دستگاه ها توانسته اند روئشنایی کوی مهر را تأمین نموده و تا حدودی مشکل فاضلاب را رسیدگی نماید  اما این کافی نیست و با توجه به فرارسیدن فصل گرما  فاضلاب کوی مهر می تواتند منشأ بسیار خطرناکی برای منطقه باشد ، هر چند که اهالی این منطقه نیست می بایست  بزرای رفع این مشک مشارکت داشته باشند اما عمده ی کار به عهده ی ما مسئولین است لذا من از شهرداری ، مرکز بهداشت و آبفای شهری  انتظار دارم که در حد توان  به این منطقه توجه مستامر داشته باشند .

مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش در آغاز سخنان خود به اهم اقدامات انجام شده توسط دستگاه خود در تعطیلات نوروزی اشاره کرد و در این خصوص خاطر نشان نمود « فعالیت 25 تیم بازرسی بهداشت محیط در وقت اد  4 تیم دیگر تا ساعت 22 به عنوان کشیک ـ برگزاری مانور سلامت نوروزی توسط مرکز بهداشت و سازمان های مرتبط با خدمات نوروزی ـ 4956 مورذد بازرسی از مر اکز تهیه و توذیع اماکن بین راهی و سامانه ی آبرسانی ـ 157 مورد اخطار رفع نواقص بهداشتی ـ 59 مورد معرفی شده به مثقامات قضایی ـ پلمپ 22 مرکز تهیه و توذیع مواد غذایی ـ 154 مورد نمونه بزرداری از مواد غذایی ستنتی و صنعتی ـ 235 مورد نمونه برداری میکروبی آب آشامیدنی ـ 3053 موردسنجش کلر آزاد باقیمانده ی آب آشامیدنی ـ کشف و معدوم سازی 4 تن موادغذایی فاسد با همکاری مقامات قضایی و نیروی انتظامی ـ 45 جلسه ی آموزشی برای 471 نفر از اصناف ـ 19 مورد برخورد با دستفروشان دوره گرد ـ 1745 نفر ساعت حجم کاری انجام شده ـ 13 مورد بازرسی و نظارت مشترم با مؤسسات و دستگاه های درگیر با برنامه ی نوروزی ـ تأمین داروی اورژانس 115  و پایگاه های بد اشتی مستاقر در یادماتن شهدای فتح المبین ـ ویزیت 5340 بینمار توسط مراکز بهداشت و درمانی ـ خدمات رسانی به 96 نفر از زنان به هنگام زایمان ـ 1509 مورد خدمات پرستاری شامل « تزریق آمپول ـ پانسمان و وصل سرم ـ توزیع 200 حلقه سی دی آموزشی سلامت بین رانندگان راهیان نور و مهمانان نوروزی ـ توزیع 7000نسخه بروشور پیشگیری از بیماری ها ـ چاپ و نصب 20 عدد بنر بر روی بیلبوردها با مضامین بهداشتی و راه اندازی پایگاه بهداشتی و استقرار کانکس در یادمان شهدای فتح المبین » از عمده ترین فعالیت های ما در تعطیلات نوروزی است .


رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش  سپس به هفته ی سلامت پرداخت و در این خصوص اظهار داشت : « برگزاری همایش ـ افتتاح پروژه ـ امحای 800 قلیان و ... » برنامه هایی هستند که در هفته ی سلامت امسال با شعار « بیایید در مورد افسردکگی با هم صحبت کنیم » برگزار می شوند .

وی در پایان به دستور کار جلسه اشاره کرد و گفت : « تغییر  وضعیتا آب آشامیدنی ـ لایروبی فاضلاب ها ـ ساماندهی احشام ـ ساماندهی وضعیت ماشین های تخلیه ی چجاه و فاضلاب انسانی » از عهده برنامه هایی هستند که می بایستا توسط شهرداری شوش  عملیاتی شوند .

مهندس زمانی شهردار شهر شوش  در خصوص  ساماندهعی فروش  دام زنده گفت : طی سال های 93 تا کنون 4 مورد مصوبه  در شئورای سلامت و امنیت فغذایی داشته ایم  لذا در جاده ی غیب  یک زمین باطلاقی  را برای ساملاندهی احشام در نظر گرفتیم و آن را برای تجهیز و فنس کشی به پیمانکار تحئویل دادیم  و در حالی که مالک زمین اداره ی مسکن و شهرسازی می باشد ، متأسفانه عده ای از کشاورزان به عنوان معارض هفته ی گذشته با پیمانکار ما درگیری شدیدی  به وجود آوردند  و لذا فعلا دست از کار کشیدیم  و اگر اداره ی مسکن و شهرسازی دزر ایسن راستا که مالک واقعی زمین است اقدامات لازم را داشته باشد ما فعالیت خود را از سر می گیریم .

شهردار شوش سپس به ساماندهی ماشین های تخلیه ی چاه و فاضلاب اشاره کرد  و خاطر نشان نمود : هر چند که این وسایل به شهر خدمات رسانی می کنند اما اگر یک یا دو نفر از آنها حاضر به تقبل مسئولیت داشته باشند قطعه زمینی در اختیار آنها قرار داده می شود تا وسایل نقلیه ی خود را در آن زمین پارک نمایند .

فرماندار شهرستان شوش  در خصوص زمین باطلاقی واقع در جاده ی غیب اهار داشت : اگر کشاورزان سند معتبر زمین را رو نمایند که مشخص شوند واقعا زمین متعلق به آنهاست ما هم حمایتشان می کنسیم اما اگر مشخص شود که مالک نیستند با گرفتن مجوز از دادستان و استفاده از نیروی انتظامی با افراد متخلف  برخورد قانونی می شود .


عبداللهی رئیس صنف نانوایان در خصوص پخت و پز نان در خانه ها گفت : نان از دست نانوایی ها خارج شده و در خانه ها پخت و پز می شود  ، اگر نیاز است که در خانه پخت و پز شود آنها را ساماندهی کنید و اگر  نانوایی های در سطح شهر کفایت می کننذد  می بایست مرکز بهداشت برای برخورد با آنها حمایت شود ، بارها مشاهده شده است که در خانه ها نان در کنار سرویس های بهداشتی پخت و پز می شود و در اکثر مواقع هم از جوش شیرین استفاده می کنند که این جوش شیرین کاملا پوکی استخوان می آورد و کاملا سرطان زا است لذا همان گو نه که احشام قرار است ساملاندهی شوند  اینگونه پخت و پز ها نیز ساماندهی گردند .

مهندس نجاتی فرماندازر شهرستان شوش  در بخش پایانی این جلسه  ضمن حمایت از نانوایی های در سطح شهر و خانه که دارای مجوز هستند تصریح نمود : آنهایی که نان  در خانه می پزند ولی مجوز ندارند  ساماندهی آنها زمان بر است مگر این که شاکی خصوصی داشته باشند تا به بهانه ی آن شکایت یا ساماندهی شده و یا کلا از پخت و پز جلوگیری شود .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست