04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۰۰۳2927

آیین تجلیل از داوطلبین سلامت شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم  ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:45  یکشنبه 3 دیماه 1396  به مناسبت 14 آذر « روز جهانی داوطلب » با 19 روز تأخیر  ، به همت مرکز بهداشت  شهرستان شوش در سالن اداره ی تبلیغات اسلامی از « داوطلبین و سفیران سلامت محله » تجلیل به عمل آمد .

به گزارش شوش نیوز ؛ معاونت فرمانداری شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری ، به سابقه ی داوطلبی در ایران اشاره کرد و گفت : از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران به صورت خودجوش و داوطلبانه به رهبری حضرت امام خمینی(ره) ، انقلاب را به پیروزی رساندند ، پس از آن داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل حاضر شدند و با نثار خون در هشت سال دفاع مقدس به پیروزی رسیده و پس از آن در دوران سازندگی بعد از جنگ شرکت نمودند و در حال حاضر هم وقتی به این ملت شریف نیاز باشد باز داطلبانه حاضر می شوند که نمونه ی بارز آن  کمک همه جانبه در زلزله ی کرمانشاه است .

عبدالحسن آل کثیر سلامت را رکن اصلی مسائل دانست و خاطر نشان نمود : اگر سلامت  نباشد ، مسائل «سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی» نیز می لنگد و اشتغالی هم ایجاد نخواهد شد ، لذا شما داوطلبان و سفیران سلامت در شهر و روستا همانند فرشتگانی هستید که به صورت مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارید .

وی افزود : خانواده ای ممکن است به خاطر بیماری خودسرانه از یک دارویی استفاده کند که آن دارو مضرر برای آن بیماری باشد و این شما هستید که می توانید مردم را از خود درمانی منع کنید و البته  در این راه نیاز به « مطالعه ، آموزش و کسب مهارت های لازم »را دارید .

معاونت فرمانداری شهرستان شوش در ادامه اظهار داشت : دولت و مردم در کنار هم اگر باشند کارها خوب پیش می رود  یعنی نه دولتی به تنهایی و نه مردم بدون حضور دولت می توانند کار ایده آلی را انجام دهند ؛ در نتیجه شما  داوطلبان و سفیران سلامت با حضور در خانه های شهری و روستایی ، نارسایی ها را شناسایی  کرده و به ما مسئولین منتقل کنید .

وی در آخر از شبکه ی بهداشت و درمان و مرکز بهداشت خواستار  امتیازهای ویژه برای داوطلبان و سفیران سلامت نظیر « ویزیت  رایگان ،تسهیلات بانکی ،  استفاده از امکان فرهنگی و هنری به صورت رایگان و ... »شد .

حجت الاسلام علیرضا طاهری مشاور فرهنگی مدیر شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش سخنان خود را با اشاره به سوره ی زلزال آغاز کرد و گفت :« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ـ إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا ـ وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا ـ وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا ـ يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ـ بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا ـ يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ ـ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ـ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ///  به نام خداوند رحمتگر مهربان ـ آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود ـ و زمين بارهاى سنگين خود را برون افكند ـ و انسان گويد [زمين] را چه شده است ـ آن روز است كه [زمين] خبرهاى خود را باز گويد ـ [همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است ـ آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا [نتيجه] كارهايشان به آنان نشان داده شود ـ پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد ـ و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد . »

وی افزود : در آیات هفت و هشت این سوره  خداوند می فرماید ؛  حتی اگر کار خوبی انجام دهید که به اندازه ی ذره ای ارزش داشته باشد ، آن ذرات به کارهای خوب برای بندگانم جمع آوری می شوند . پس نتیجه می گیریم هر چند که کار شما بسیار با ارزش است ولی ما فرض بر کوچک بودن آن کار بگیریم ؛ همین کارهای کوچ و خوب روزانه ی شما جمع آوری شده و در روز قیامت محاسبه می شوند و اگر کارهای بد هم انجام شوند باز محاسبه می گردند

مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش ضمن قدردانی از زحمات داوطلبین و سفیرات سلامت اظهار داشت : ما تا این لحظه 14800 سفیر سلامت و 450 نفر داوطلب سلامت  در سطح شهر و روستا داریم  که هم به صورت فی سبیل الله در انجام کارها با بهداشت و مردم در ارتباط هستند .

وی افزود : ما تا این لحظه برای 260 نفر آموزش های حرفه ای کامل را تدارک دیده ایم که موفق شده اند بیش از 528 نفر را تحت پوشش خود قرار دهند . که این افراد  « مادران باردار » هستند که تحت پوشش واکسیناسیون و آموزش های آبشاری قرار گرفته اند .


رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش سپس داوطلب را تعریف نمود و خاطر نشان نمود : داوطلبان سلامت مادران و زنان داوطلبي هستند كه داراي حداقل سواد خواندن و نوشتن تا مقاطع دانشگاهي، علاقمند به فعاليتهاي اجتماعي ، خيرخواهانه و عام المنفعه ، داراي مقبوليت  اجتماعي و بدون هيچگونه چشمداشت مادي هستند.

 

وی در ادامه « يادگيري مفاهيم بهداشتي اوليه باشركت مستمر دركلاسهاي آموزشي وانتقال به خانوارهاي تحت پوشش خود ـ تشويق خانوارهاي تحت پوشش به استفاده از تسهيلات بهداشتي موجودوقابل دسترس ـ پيگيري مراقبتهاي بهداشتي خانوار كه نياز به مراجعه به مركز بهداشتي درماني دارند ـ جمع آوري اطلاعات جمعييتي و آمارهاي مربوط به مرگ،تولد،مهاجرتها، در محدوده فعاليت خود ـ جلب همكاري و مشاركت افراد محله براي رفع مشكلات مرتبط با سلامتي ـ همكاري در برنامه هاوطرحهاي ملي و منطقه اي بهداشتي و مشاركت در پژوهشهاي كاربردي اثر بخشي برنامه داوطلبان سلامت » را از وظابف داوطلبان سلامت دانست .

مهندس میرزایی سپس به نحوه ی آموزش داوطلبان سلامت اشاره کرد و تصریح نمود : داوطلبان سلامت در كلاسهاي هفتگي درمراكز بهداشتي درماني محله خود شركت مي كنند. آنها آموخته هاي بهداشتي و مهارتهاي خود را به 50 خانوار تحت پوشش مركز منتقل مي كنند و براي حفظ سلامتي و حل مشكلات خود و خانوارهايشان تلاش مي نمايند .

وی افزود : آموزش داوطلبان سلامت طي دو مرحله انجام مي شود:1 -دوره مقدماتي: طي نمودن اين دوره نقش بسيار مهمي در برقراري ارتباط مناسب داوطلبان سلامت با مراكز بهداشتي درماني و مردم دارد.در اين دوره آنان با شبكه بهداشت و درمان كشور،شرح وظايف خود ومهارتهاي ارتباطي آشنا مي شوند.2-دوره تكميلي:پس از پايان دوره مقدماتي داوطلبان سلامت بر اساس الويتهاي بهداشتي منطقه در جلسات آموزشي كه هر هفته در مراكز بهداشتي درماني تشكيل مي شود شركت مي كنند.اين دوره محدوديت زماني ندارد.در جلسات هفتگي علاوه بر مباحث بهداشتي مهارتهاي زندگي و شغلي كه منجر به توانمندسازي زنان براي داشتن زندگي سالم ومولد مي شود از جمله كامپيوتر ،كمكهاي اوليه،مقابله با بحران،زبان انگليسي و...به داوطلبان سلامت آموزش داده مي شود.آنان با حضور در برنامه هاي توانمند سازي و فراگيري مهارتهاي شغلي در جهت ارتقاءكيفيت زندگي گام برداشته كه موجب بهبود وضعييت اقتصادي وبهداشتي خود و خانواده مي شود.

دکتر کیانوش پریدار قائم مقام  رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول ضمن تبریک به داوطلبین سلامت شهرستان شوش اظهار داشت : یکی از شاخصه های توسعه ی هر جامعه ای بحث مشارکت است ؛ مشارکت تعاریف و شاخص های مختلفی دارد و یکی از شاخص های مشارکت اجتماعی « انسان برای توسعه ی یک جامعه » و یا به عبارتی شما بانوان برای ایجاد سلامت است که در واقع 50 درصد جامعه ی ما را خانم ها تشکیل می دهند و نکته ی دوم این است مه ارتباط مستقیم بانوان با کودکان است که حدود 20 درصد جامعه را تشکیل می دهند و در نتیجه مجموعا 70 درصد جامعه ارتباط مستقیم با شما بانوان داوطلب سلامت دارند و خیلی به درستی و راحت می توانیم پیام های بهداشتی و درمانی خود را از طریق همین عزیزان به جامعه منتقل دهیم .


وی افزود : نهادهای مردم نهاد دومین عامل انتقال  پیام های بهداشتی و درمانی هستند که خوشبختانه در شهرستان شوش  به واسطه ی انجمن های فعال « تالاسمی بیماران سرطانی(مهرورزان) و .... » و نکته ی سوم مشارکت بحث حضور خیرین در جامعه است و خوشبختانه شوش یک پیشینه ی تاریخی ایده آلی دارد و بیمارستان نظام مافی یکی از همین پشینه ی خوب خیرین شهرستان شوش به شمار می آید که تا کنون تنها بیمارستان فعال این دیار است ؛ اما باید قبول کنیم که در بخش خیرین در بخش سلامت در شهرستان شوش نسبت به سایر شهرستان ها خیلی کمتر توجه شده است و امیدوارم با مدیریت دکتر سواری و زیر مجموعه اش شاهد بالا زدن آستین خیرین شهرستان شوش در بخش سلامت باشیم .

در پایان از 23 داوطلب و سفیران سلامت به صورت نمادین هدایایی به رسم یادبود اهدا گردد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست