04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۴۰۴1004

اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان شوش چگونه پر می شود ؟

به قلم ـ عباس کرم الهی

سه روز از فصل تابستان را پشت سر گذاشتیم و وارد چهارمین از تیرماه به سر می بریم و اغلب  دانش آموزان از درس و رفتن به مدرسه رها شده اند و تاپایان تیرماه 1394 دانشجویان هم به جمع دانش آموزان ملحق خواهند شد .

 

 

 

 

دو ماه استراحت و اوقات فراعت این قشر توسط مسئولین نیاز به برنامه ریزی و پرکردن اوقات فراغت آنها دارد ـ بی شک از مسافرت ها به خاطر تک نرخی شدن قیمت بنزین با وسایل نقلیه ی شخصی کاسته می شود و گرفتن بلیط قطار و هواپیما هم به این راهی نخواهد بود .

 

پس تنها چاره ی کار پر کردن اوقات فراغت این قشر است که با ماندن در شهر و دیار خود ، با توجهبه میل و علاقه ی شخصی آنها در کلاس های اوقات فراغت ثبت نام نموده و یا به تفریح و گردش در تفریحگاه ها و مناطق گردشگری بپردازند .

 

تابستان برای دانش آموزان  در حالی از راه می رسد که خانواده ها همواره این دغدغه را دارند که این سه ماه تعطیلی فرزندان خود را کجا مشغول کنند که به بی راهه کشیده نشوند و خواسته یا ناخواسته در کمند سودجویان و تبهکارانی که افکار پلیدی در ذهن دارند گرفتار نشوند .

 

از نظر تفریح و گردشگری حتی اگر بهترین گردشگاه ها و تفریحگاه ها را داشته باشیم که متأسفانه باید قبول کنیم که نداریم ؛ به خاطر گرمای طاقت فرسای تابستان که به بالای 50 درجه هم می رسد هیچکس حاضر نخواهد شد که وقت خود را برای رفتن به تفریحگاه و گردشگاه اختصاص دهد ، سینمای ثابتی هم که نداریم که حداقل علاقه مندان به هنر هفتم وقت خود را با رفتن به سینما پر کنند . در نتیجه وظایف اداراتی نظیر              « فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ آموزش و پرورش ـ جمعیت هلال ـ  احمر فنی و حرفه ای ـ ورزش و جوانان ـ تبلیغات اسلامی ـ اوقاف و امور خیریه ـ تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ـ کمیته ی امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی »به ترتیب نسبت به سایر ادارات ؛ سنگین تر است .

 

البته معمولا کلاس ها در روز از ساعت 8 صبح و نهایتاً تا 20  برگزار می شوند ، و از ساعت 21 به بعد ، خاطر این که هوا خنک تر می شود وظایف « شهرداری ، بهداشت و درمان ، نیروی انتظامی ـ ناحیه ی مقاومت بسیج ـ صنعت ، معدن و تجارت و اتاق اصناف » سخت تر است ، چون ممکن است برخی به بهانه ی راه اندازی قهوه خانه ی سیار ، بساط قلیان ـ سیگار و ... را علم کند و جوانان را در پارک های درون شهر و قهوه خانه های بین راهی جذب نمایند .

 

در گذشته ی نه چندان دور طرح غنی سازی اوقات فراغت به صورت متمرکز توسط اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ی ورزش و جوانان برگزار می شد و کلاس های فرهنگی و هنری و همچنین ورزشی توسط این دو دستگاه برنامه ریزی می شد . اما در حال حاضر آموزشگاه های خصوصی ـ انجمن های فرهنگی و هنری و حتی کانون های فرهنگی مساجد موظف شده اند که با توجه به تخصص خود اقدام به برپایی کلاس و کارگاه نمایند و ادارات ذیربط مکان برگزاری را در اختیار آن ها قرار دهد ( به استثنای آموزشگاه های خصوصی که مکان از خودشان می باشد و کاون های فرهنگی که در مساجد کلاس های خود را برگزار می کنند ) .

 

دانش آموزان و دانشجویان شهرستان شوش (خانم و آقا ) می بایست  در 7 محور « فرهنگی ـ هنری ـ ورزشی ـ علمی ـ فنی و مهارت ـ صنایع دستی ـ قرآن و معارف اسلامی » مشغول شوند حتی اگر در هر کلاسی تعداد کمتری حضور یابند به بهانه ی به حد نصاب نرسیدن نباید کلاس ها کنسل شوند ، چون تعدادی که ثبت نام کرده اند در آینده نسبت به آن کلاس ها بی انگیزه می شوند .

 

یک سخن دوستانه با مسئولین ذیربط :

 

1 ـ وقتی که دانش آموزان و دانشجویان شخصاٌ و با علاقه ی قلبی خود شهریه ی کلاس ها را پرداخت می کنند ، به شخصیت آنها می بایست احترام گذاشت و اگر مکانی فاقد سیستم سرمایشی است قبل از آغاز کلاس ها آن مشکل برطرف شود که هم مدرسان  از تدریس به خاطر گرما کلافه نشوند و هم کارآموزان مطالب را به خوبی یاد بگیرند .

 

2 ـ آیه ی یأس و نا امیدی سر ندهید که چون امکانات فلان شهرستان از ما بهتر است ، لذا از پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شانه  خالی کنید : یک مثال ورزشی « اگر ما قرار است یک مدرسه ی فوتبال را فعال کنیم تنها ابزاری که نمی شود با گرفتن شهریه از علاقه مندان تهیه شود ، وجود یک زمین مستطیل شکل (حتی المقدور زمین چمن) و ابزار تمرین است ، در حالی که « هزینه ی بیمه ی ورزشی ـ حق الزحمه ی مربیان ـ خرید توپ ـ کرایه ی وسیله ی ایاب و ذهاب و حتی آب یخ » توسط علاقه مندان پرداخت می شود .


 

نگاهی به برنامه های انجمن روزنامه نگاران در غنی سازی اوقات فراغت جوانان و سایر اقشار تحصیل کرده :

 

انجمن روزنامه نگاران در شهرستان شوش ـ از یک ماه پیش ثبت نام دوازدهمین کارگاه آموزش خبرنگاری در سطح مقدماتی و دومین کارگاه آموزش روزنامه نگاری در سطح پیشرفته را آغاز نموده و خوشبختانه در سطح مقدماتی روز به روز بر تعداد ثبت نام شدگان افزوده می شود و به همین دلیل تاریخ مهلت ثبت نام تا 15 تیرماه تمدید شده است و انتظار می رود که قبولشدگان یازده دوره ی سطح مقدماتی در دومین کارگاه پیشرفته ثبت نام نمایند .

 

این انجمن همچنین در نظر دارد که نخستین دوره ِ آموزش مجری گری را در صورت استقبال علاقه مندان  برگزار کند .

 

برگزاری نخستین همایش در سوگ قلم به مناسبت روز قلم ـ برگزاری مسابقه کتبی روزه اولی ها و برگزاری مسابقه ی مقاله نویسی به مناسبت هفته ی مبارزه با مواد مخدر از دیگر برنامه های فصل تابستان این انجمن است.

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست