04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۹۲۱1361

زمستان ، فصل دمنوش ها !

به قلم ـ احمد معین

وقتی به اواسط پاییز نزدیک می شویم و هوا کم کم به سردی می گراید ، سرما خوردگی و بیماری های فصلی آرام آرام خودشان را نشان می دهند . 

 

به هر درمانگاه یا مطبی که سرک می کشی گروهی از همشهری ها  را می بینی که ماسک زده یا چهره ای برافروخته و گاها" عطسه یا سرفه کنان توی صف پذیرش پزشک ایستاده اند تا از شر این مرض جانکاه  خلاص شوند .

 

همانطور که می دانیم " پیشگیری بهتر از درمان است ." این یک اصل ثابت شده است که می تواند  از لحاظ اقتصادی ، روحی روانی ، اجتماعی یا ... به سود ما باشد . یکی از روشهایی که ما می توانیم از بروز بیماری های فصلی جلوگیری کنیم ، علاوه بر رعایت بهداشت فردی ، استفاده از داروهای گیاهی ، طب سنتی و استفاده از دمنوش هاست که ساده ترین راه درمان و پیش گیری از بیماری هاست. این دارو ها که بر گرفته از طبیعت هستند ، با خلقیات آدمی سازگارند و عوارض داروهای شیمیایی را بر بدن انسان ندارند . استفاده از دمنوش ها باعث دفع بیماری ها از جمله سرما خوردگی و آنفولانزای فصلی می شود .      

 

عوارض کم این مواد بر بدن ، دوری جستن از استرس های ناشی از زندگی امروزی ما که لبریز از هیجانات منفی است باعث شده که جامعه به طرف استفاده از آنها سوق داده شوند .                  

 

در دانشگاه ها نیز رشته هایی در مورد گیاهان دارویی تدریس می شود که سبب گسترش آنها در جامعه شده است .وقتی که طب قدیم و کتب به جای مانده از دانشمندان قدیمی همچون ابن سینا ، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی  و... را مطالعه می کنیم ، متوجه می شویم که آنها با استفاده از گیاهان دارویی توانسته اند خیلی از امراض صعب العلاج را درمان کنند  .                                                     

 

دانشمندان داروساز با استفاده از تجربیات آنها در سراسر دنیا داروهای جدید را با فرآوری گیاهان دارویی تولید می کنند و توانسته اند خیلی از بیماری های سخت را معالجه کنند.   

 

البته این نکته دراستفاده از گیاهان دارویی قابل توجه است که باید در مصرف آنها تعادل رعایت شود تا نتیجه برعکس  حاصل نگردد و صدمه ای به سیستم دفاعی بدن وارد نشود.

 

این موضوع من را برآن داشت تا برای بررسی ثاثیر گیاهان دارویی و دمنوش ها بر انسانها ، با یکی از همشهری هایمان که در این رشته فعالیت دارد مصاحبه کوتاهی انجام دهم و از راهنمایی و تجربیات ایشان در این راستا استفاده کنیم .

 

محمد فولاد که خانوادگی از کسبه قدیمی شهر شوش هستند در این زمینه فعالیت دارد . ایشان با روی گشاده من را پذیرفت و با حوصله به سئوالات من پاسخ داد. آنچه را در پایین می خوانید چکیده ای از این مصاحبه است . 

 

س 1) در این فصل شما به همشهری ها در رابطه با دمنوش ها چه توصیه ای دارید ؟

 

ـ در فصل سرما استفاده از آویشن و زنجبیل توصیه می شوند که باید آنها را به صورت دمنوش استفاده نمود . آویشن برای درمان و جلوگیری از سرماخوردگی و زکام و آب ریزش بینی مناسب و آرامبخش است. زنجبیل ، نشاط آور و برای تقویت قوای بدن مفید است . گل گاو زبان ، گزینه مناسب برای آرامش عصبی است . این گیاه با خاصیت طبع گرم و آرامبخش بودن در کاهش استرس و نیز سرماخوردگی بسیار عالی است .


 

س 2 ) به نظر شما استفاده از داروی گیاهی مناسب تر است ؟

 

به عقیده من و تجربه ام که در این مدت کسب کرده ام استفاده از داروی گیاهی مفیدتر و عوارض کمتری بر انسان دارد                                                                                       

 

س 3 ) در این روزها که شیوع آنفولانزا اتفاق افتاده ، توصیه شما چیست ؟                             

 

در این فصل  از مرکبات و میوجات بخصوص لیموشیرین و شلغم استفاده کنند . هنگام سرماخوردگی  بخور اکالیپتوس و آویشن را مورد استفاده قرار دهند . عسل نیز به عنوان یک داروی طبیعی که از تلاش زنبورهای عسل به وجود می آید ، یک داروی طبیعی بسیار قوی است که می تواند از بروز انواع بیماری ممانعت به عمل آورد. چای سبز ، دارچین ، رازیانه ، بابونه ، عناب، هل، نعناع ، زعفران و... هزاران نوع از گیاهان طبیعی هستند که ما می توانیم از آنها به عنوان دمنوش و داروی گیاهی استفاده کنیم که هرکس می تواند با مراجعه به اینترنت یا فروشندگان این مواد از خواص و نحوه تهیه آن مطلع شود. در این روزها برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفولانزا ، دست ها را با مایع دستشویی بشوییم و از دست دادن و روبوسی یا هر عاملی که باعث انتقال بیماری می شود ، خوددارری کنیم 


 

س 4) در پایان اگر مطلب خاصی دارید ، بفرمایید؟

 

در پایان برای شما ،همشهریان و مخاطبان شوش نیوز آرزوی سلامتی دارم و از اینکه به فکر سلامتی جامعه هستید و در راه ترویج بهداشت و طب سنتی و اسلامی هستید . متشکرم. من همیشه سایت شما را می بینم و از اطلاعات و اخبار آن استفاده می کنم . برای شما آرزوی موفقیت دارم.

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست