04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۱۰۰۱1388

کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد بانوان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز یکشنبه 1 دیماه 1394 ساعت 10 صبح ، به همت دفتر امور بانوان و خانواده ی فرمانداری و با مشارکت معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوس ، کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد بانوان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

 

 

سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوش در این کارگاه پیرامون  پیشگیری زن از اعتیاد  ، بهداشت روان ، اعتیاد و بهداشت جسم زن عنوان نمود : این مقوله ها غیر قابل تفکیک هستند و مفهوم جسم و روان یك واحد جدایی‏ناپذیر از یكدیگر و پیوسته در ارتباط با یكدیگرند. بنابراین برای همه کارشناسان سلامت و بهداشت روان آگاهی از فراوانی نرخ عوامل موثر بر بهداشت روان و نیز موانع مراقبت ملی بهداشتی كه در تلاش برای یك زندگی سالم زنان با آن مواجه اند، یك ضرورت غیرقابل اجتناب است.

وی افزود : به نظر می‏رسد زنان پیش از مردان با خطرات بهداشت روانی مواجهند و در دریافت درمان نیز موانعی متفاوت از مردان را تجربه می‏كنند. از جمله این خطرات اعتیاد به « مواد مخدراز نوع صنعتی خصوصاً شیشه  و الكل است.

سرهنگ بهاروند افزود : زنان به دلیل پیش آمادگی‏های روانشناختی، خانوادگی و ریسك فاكتورهای خاص نسبت به اعتیاد به مواد مخدر بسیار آسیب‏پذیرند. از جمله عوامل عمده روانشناختی، اختلالات خلقی است، نه افسردگی، اضطراب، هویت شخصی منفی، عزت نفس پایین، تعارضات درونی ندانستن مهارت‏های مقابله با استرس و بالاخره نظامهای حمایتی اجتماعی. در مجموعه عوامل خطرزا در خانواده می‏توان گفت كه زنان به احتمال زیاد تجربه‏های تبعیض و تجارب تلخ كودكی، وقوع اعتیاد، نزاع والدین، بیماری روانی والدین، طرد شدن توسط حداقل یكی از والدین، جدایی زودهنگام از والدین بر اثر شرایط طلاق یا مرگ و خشونت‏های خانوادگی در دوران كودكی را تجربه كرده‏اند. از جمله ریسك فاكتورهای اجتماعی، می‏توان از مورد تبعیض واقع شدن به عنوان بزرگسال، مراقبت بیشتر و عمدتا به تنهایی از فرزندان را نام برد كه وضعیت درآمد و اقتصاد پایین در خانواده می‏تواند بر شدت این مصائب بیفزاید. ضمن آن كه چرخه زندگی و مراحل رشد زنان در مقایسه با مردان به مراتب آسیب‏پذیرتر است.

فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوش با تأکید بر آسیب پذیری زنان در مقابله با  مواد مخدر خاطر نشان کرد : از آسیب‏پذیری شدید زنانی كه در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار می‏گیرند می توان پی برد، که نباید  عامل تغییرات هورمونی و نقشهای چندگانه زنان در خانه و جامعه را از نظر دور داشتو  در مورد زنان معتاد قویترین مانع برای درمان مشكل اعتیاد آنان، روابط به ویژه روابط با همسر و فرزندان است.

سرهنگ بهاروند در بخش پایانی سخنان خود تصریح نمود : تحقیقات نشان می‏دهد كه زنان معتاد عمدتا هم زمان با اعتیاد از فشارزیاد مشكلات جسمانی و روانی دیگرای رنج می‏برند. برای مثال می‏توان از « اختلالات جهاز هاضمه، انواع بیماریهای روانی، اختلال در روابط با دیگران ، عزت نفس پایین، بی خیالی و بی تفاوتی و از همه بدتر كاهش و یا خلا ارزش‏های اخلاقی و معنوی و مذهبی كه زمینه‏ساز قربانی‏شدن، سوءاستفاده‏های جنسی، روابط مختل با خانواده، استثمار جنسی و مالی، ابتلای به بیماریهای مقاربتی ،بارداریهای غیرمنتظره و مشكلات عدیده در نقش مادری نام برد.  » وآگاه ساختن زنان از عواقب و پی‏آمدهای اعتیاد به مواد مخدر ، آموزش مهارت‏های زندگی غنی ساختن ارزش‏های مذهبی، اخلاقی و معنوی و توانمندسازی زنان به انواع مهارت كه به افزایش عزت نفس آنان می‏انجامد، از جمله اقدامات پیشگیرانه خواهد بود. در همین راستا مراكز مشاوره در ارائه انواع خدمات پیشگیرانه و درمان مشاوره‏ای از كارآمدترین مكانیزم‏های مقابله با این بیماری خانمان ‏برانداز سود می‏جویند.

 

 

 

 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست