04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۱۵1893

همایش پلیس با شیوخ و بزرگان طوایف و عشایر شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز چهارشنبه 14 مهر 1395 ساعت 9:30 صبح به مناسبت هفته ی نیروی انتظامی و به منظور پیش گیری تیراندازی ها در مجالس عروسی و مراسم عزاداری ، همایش پلیس با شیوخ و بزرگان طوایف و عشایر در سالن امورتربیتی شهرستان شوش برگزار شد .

 

 

 

 

سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوش با تشکر از شیوخ و سران طوایف و عشایر غیور به خاطر همکاری در کاهش دادن تیراندازی ها در شهرستان شوشاز حضور مهندس نجاتی فرماندار ، مجید افراخته رئیس دادگستری بخش شاوور ، شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر ؛ در مورد همبستگی سران عشایر گفت :  نشست هم اندیشی سران طوایف و بزرگان و ریش سفیدان عشایر شوش اولین نیست و بی شک  آخرین جلسه نیز نخواهد بود چرا که بنا است این برنامه استمرار پیدا کند. در این زمینه، آسیب شناسی سنت‌ها و آداب و رسوم به صورت یک مطالعه پژوهشی بسیار حایز اهمیت است.

 

بهاروند اظهار کرد : پیوستگی، وابستگی، عزت و احترامی که « سادات ، شیوخ و بزرگان » شوش ین بایل  طوایف خود دارند، کمتر جایی دیده می‌شود بنابراین باید این فرصت را مغتنم شمرد. طوایف و قبایل شوش همیشه در دفاع از تمامیت ارضی ایران  پیشتاز بوده که برای  رسیدن به این ادعا می توان به عملیات کوچ هشتم مهر 1359 اشاره کرد که باعث گردید رژیم بعثی وارد شوش نشود و در کنار رودخانه ی کرخه زمین گیر شوند و به همین دلیل و دلایل دیگری که از عشایر غیور خوزستان در تاریخ هشت سال دفاع مقدس ثبت شده امام خمینی(ره) دو جمله ی تاریخی فرمود که « خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد، و عشایر ذحایر انقلابند » ،  ناشی از واقعیتی است که درون وجود این اقوام است.


 

وی افزود: پس از جنگ نیز سالها است که دشمن در تلاش است بتواند در باورهای دینی این مردم رخنه کند اما هرچه تلاش کرده، کمتر نتیجه گرفته است چرا که ما به این توانمندی و ظرفیت‌های میان اقوام باور داریم.

 

فرماندار شهرستان شوش ضمن قدردانی از سرهنگ بهاروند فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوش به خاطر برگزاری همایش پیشگیری از تیراندازی در عروس و تشییع جنازه عنوان نمود : بارها این تیراندازی ها منجر به وقوع حوادث ناگوار شده و به نظر می رسد باید راهکاری برای از میان بردن این خورده فرهنگ غلط اندیشیده شود.

 

به گزارش شوش نیوز ، مهندس نجاتی در ادامه افزود ؛ رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در روستاها و بعضاً شهر شوش شایع است. این رسم از سال های نه چندان دور  بین برخی اقوام « عرب ـ لر و بختیاری » وجود داشته است. و امروزه  این جوانان عشایر  در مراسم  مختلف  نظیر « عروسی ها ، مراسم تشییع جنازه و ...» اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کنند  که البته چون احساس و تعصب به هنگام تیراندازی جاشنی کار قرار می گیرد بی دقتی ها پر رنگ شده و با اثابت گلوله به افرادی دیگر شاهد « قطع نخاع ـ مرگ و میر ـ سقط جنین و ایست قلبی» بوده ایم .


 

فرماندار شهرستان شوش ضمن قاطع بودن نیروی انتظامی ، سپاه ، بسیج و مراجع قضایی  برای برخورد قاطعانه با افرادی که مبادرت به تیراندازی می کنند تصریح نمود : هدف ما این است که شیوخ و سران طوایف و عشایر بیش از پیش جوانان قبایل خود را از سلاح گرم به دست گرفتن منع نموده تا شاهد به زندان رفتن برخی از جوانان نباشیم .

 

مجید افراخته رئیس دادگستری بخش شاوور از توابع شهرستان شوش ، ضمن تبریک هفته ی نیروی انتظامی به سخت کوشان ناجا در شهرستان شوش به بحث نگهداری سلاح و بازی کردن با جان مردم اشاره کرد و عنوان نمود : اگر کسی سلاحی داشته باشد و آن سلاح دارای مجوز قانونی باشد و در فصل مجاز شکار از سلاح خود استفاده کند بلامانع است ، چون تیراندازی و شنا  دو نوع ورزش هستند که از صدر اسلام سفارش شده و بزرگان می بایست به جوانان آموزش بدهند و در موقع جنگ وقتی که دشمن به این آب و خاک تعرضی داشت لازم است که فرزندان خود را با نحوه ی درست استفاده از سلاح را یاد داده باشیم که چگونه آن را به دست بگیرد ، مسلح کند و به طرف دشمن شلیک نماید ولی همانطور که گفتم به وقت خودش ؛ در حال حاضر که به خواست خدا با وجود ، سپاه ، بسیج ، ارتش و نیروی انتظامی و تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) در جامعه ی اسلامی ما امنیت برقرار است و این امنیت با شب نخوابی عزیزانی است که اشاره شد و  همان گونه که همه می دانید یکی از اهداف دشمن جدا نمودن بزرگان شیوخ و طوایف اقوام ایرانی از پیکره ی نظام مقدس جمهوری اسلامی است .


 

افراخته  افزود : دشمن به دنبال همین است که بین سادات با شیوخ ، بزرگان طوایف با سادات و این مجموعه با انقلاب اسلامی تکفیکی به وجود آمورد و در نهایت همه را به جان هم انداخته تا  ریشه ی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بخشکاند و چنین افرادی بدانید که دشمنان ما هستند غافل از این که بین مردم و مسئولین صمیمیت و یکدلی عمقی است و برای ریشه کنی این تیراندازی هام که در واقع دشمن شاد کن هستندپیشنهاداتی دارم .

 

رئیس دادگستری بخش شاوور اولین پیشنهاد خود را جمع آوری گاری ها و یا به عبارتی کرسی ها دانست و در این راستا خاطر نشان نمود : اگر گاری وجود نداشته باشد که جوانان بالای آن نرفته و شروع به یزله نکنند بی شک در پایین آمدن تیراندازی تأثیر مثبتی دارد و همه می دانیم که تیراندازی هنگام ورود عروس به خانه داماد نیز مرسوم است . هنگام ورود عروس به منزل داماد است "یزله" یا هوسه اشعاری حماسی است که به فراخوار مراسم اجرا می شود ؛ مثلا ؛ برای استقبال از بزرگان عشایر ،  در مراسم تشیع جنازه  وحتی در مراسم عزاداری سید الشهدا هم اجرا می شود که در مراسم ایام عاشورا حتی با سینه زنی همراه می شود و از مراسم مهم تر در مراسم عروسی هم جلوه ی خاصی دارد در نتیجه بارها و بارها جوانان بر سرسکو و یا گاری رفته و شروع به تیراندازی می کنند و متأسفانه  خانواده هایی را عزا نشانده و از طرفی باعث کدورت بین دو ایل و یا دو خانواده شده که سال ها آنها را از هم دور و دشمن هم دیگر می سازد .


 

وی در ادامه دومین پیشنهاد خود را دعوت نکردن از شاعران حماسی در عروسی ها و بعضاً تشییع جنازه ها مطرح نمود و اظهار داشت : بارها مشاهده شده که در مراسم عروسی و یا تشییع جنازه از شاعرانی که خارج از کشور به سر می برند دعوت شده و این شاعر یا شاعران با خوانش شعرهای حماسی در وصف داماد و یا شخصی که از این دنیا رفته باعث می شود که جوانان سر از پا نشناخته و اقدام به تیراندازی کنند و همین کار برای برخی از خانم ها ایست قلبی ، سقط جنین و یا حتی مرگ را بنا به تشخیص پزشک قانونی به وجود آورده و فردی که مرتکب چنین اشتباهی شده بنا به تشخیص قاضی به حبس ابد محکم شده و راهی زندان شده است .

 

برچیدن آئین احسان و ریش تراشی سومین پیشنهاد افراخته بود که مدعی بود اگر عملی گردد بخشی از آمار تیراندازی را پایین می آورد .


 

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست