04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۴۰۹2493

مجموعه مقالات فریاد( قسمت چهاردهم ـ فریاد و فریاد شکستن)

به قلم ـ استاد جعفر دیناروند

رئیس کارگروه تخصصی اموراجتماعی اتاق فکر انجمن روزنامه نگاران

قابل توجه مخاطبین شوش نیوز و دنبال کنندگان مقالات استاد جعفر دیناروند ، قسمت چهاردهم مجموعه مقالات فریاد تحت عنوان «فریاد و فریاد شکستن » قرار بود طبق هفته های گذشته روز چهارشنبه 7 تیرماه 1396 منتشر شود اما به علت قطع اینترنت به امروز موکول شد .

فریاد را به چه کار آید؟چرا فریاد وسیله می شود؟بسیاری از آن فقط برای انتقال درد استفاده می کنند.فریاد شکستن چه معنایی دارد؟ بدون شک اگر فریاد را در دو بعد علمی و عامیانه معنا کنیم دو نوع برداشت نیز از آن برداشت می شود.

در بعد علمی فریاد وسیله ای منطقی برای بیداری است و در شکل عامیانه فقط تخلیه ای است که فرد را از فشار می رهاند یا در نهایت آن اطرافیانی را به کمک می طلبد.نظر بر نوع علمی است.آنجایی که فریاد دارای معنای تاثیر گذاری است.فریاد شکستن همین ادراک را ایجاد می کند.تاثیر بر وضعیت برای نشان دادن اگاهی های مردمی برای رفع مشکلات و در نهایت بازگشت به جوهره ای که انسانیت نامیده می شود.بنابراین در فریاد شکستن باید به دنبال شکستن سدها بود.ظلم ها را از بین برد و عدالت را بنیان نهاد.

فریاد اگر در معنا نوعی سروصدا باشد به معنای عامیانه نزدیک تر است.اگر آگاه سازی باشد آنگاه می توان از آن مفهومی علمی برداشت نمود.نظر بر فریاد شکستن همین است که از آن برای ایجاد تغییرات استفاده شود.فریادهایی که ممکن است سروصدا نباشند و لزوما از گلو استفاده کردن نیز در نظر گرفته نشوند.تاثیر فریاد که از راه های مختلف امکان پذیر می گردد همین است که دانایی را برای شناخت ایجاد کند.فریاد شکستن به آنگونه تاثیرات اتلاق می شود که جمعی را از خواب شیرین و کاذب بیدار می کند.تاثیری است که زلزله به وجود می آورد.لرزش هایی است که بنیان کاخ ها را  برمی چیند و مردم را به توصیف وضعیت نامطلوب و شناخت آن رهنمود می سازد.موثر واقع شدن آن همانی است که ایجاد کننده ی فریاد نیت دارد.

فریاد شکستن با از بین بردن وضعیت آرام برای سودجویان و ظالمان آغاز می شود.بیداری برای هوشیاری و در نتیجه توصیف واقعیات و رسیدن به حقایق انسانی است.فریاد شکستن برای تاثیر گذاری است .بنابراین چنین فریاد هایی را هر کسی توانا در ایجاد آن نیست.ویژگی هایی را می طلبد که متفکرانه و روشنگر نما هستند.افرادی که فرهیخته اند و از احساس گرایی به دورند زیرا فریادهای عامیانه همان تحریکات احساسی است که موقتا جواب می دهد اما در اساس باقی می مانند.فریاد شکستن در نوع عادی آن فقط تصور سروصدایی است که شنیده می شود اما مورد توجه قرار نمی گیرد.در ضمن می توان این نوع فریاد را نیز تخصصی دانست به این معنا که فقط ،خاص فرد است یا جمعی را به خود متمایل می کند.به طور مثال در فریاد یک نوزاد مادر اختصاص به شنیدن دارد و لذا نمی توان چنین فریادی را شکستن توصیف نمود.گذرا و پاسخگویی سریع است.

فریاد شکستن معنایی فراتر از جمعی کوچک دارد.از منطقه نیز می گذرد و در انسان بودن جای می گیرد.در این شکستن تمام آنچه که با درون آدمی به عنوان آدمیت در تضاد است مورد حمله قرار می دهد.اصلاحات انسانی را اصل می داند و بنیانی بر جوهره ی آدمی دارد.بدون شک برای این نوع فریاد ها هرکسی را یارای ایجاد نیست .برای خلق آن  تفکر و تعقل خارق العاده و بیدار ساز لازم و ضروری به نظر می رسد.فریاد شکستن در این وضعیت حرکت دهنده و مسیر بازکننده است.سمتی دارد و جهتی را معین می کند.این جهت همانی است که درون آدمی را تحریک می کند تا به خود آید و خویشتن را مورد قضاوت قرار دهد.موثر بودن چنین فریادی دقیقا همان بازگشن به خویشتنی است که شناخت کافی را به دنبال دارد.فریاد شکستن موثر واقع شدن است.

بر این اساس است که فریاد شکستن ار گلو یا رفتار کس یا کسانی تولید می شود که فهمیده و دانشمندند.فرهیخته و متفکرند.گرچه ادعای رهبری را ندارند اما مردم آن ها را تنها با همبن نام می شناسند.رهبرانی آگاه و رهروانی فهیم که در نهایت حرکت به سوی جامعه ای درست و منطقی همراه با دلبستگی و دلسوزی است.همین باعث می شود که آدمی از محدوده ی منطقه ای خود خارج شود و در گستره ای انسانی قرار گیرد.برای او همنوع مهم تر از هموطن قضاوت می شود و یکپارچگی انسان ها اساسی برای شکستن ها می گردد.جمع که آگاه شد حرکت نیز انبوهی می شود و بدین شکل است که مخالفت ها به شکل حرکت در مقابل دریا می گردد.شکستنی که به وسیله ی این نوع فریاد ایجاد می شود انسان را به سمت شناخت کامل تر خویش رهنمود می کند.

در یک بحث کلی،فریاد می تواند دارای دایره ای کوچک یا گستره ای وسیع باشد.ماهیت فریاد چنین وضعیتی را ایجاد می کند.به زبان ساده گاه خطاب در فریاد سلامتی است. یعنی کسانی که پزشک یا مسئول رفع و علاج بیماری اند.بدیهی است که واگیر بودن چنین وضعیتی به تعداد بیشتر می تواند فریادهای رساتری را ایجاد کند.گاه فریاد شکستن بسیار محدود تلقی می شود و آن فریاد یک نوزاد برای تاثیر گذاشتن بر مادر است.در واقع می توان گفت که فریاد در ابتدای توفیق خویشتن به ماهیت خویش وابسته است.انواعی از موضوعات این ماهیت را تشکیل می دهند و واضح است که فریاد شکستن هم تابعی از آن می شود.موضوع بندی فریاد برای شناخت بیشتر امری ظریف و دقیق است.این ماهیت می تواند سیاسی یا علمی و اقتصادی یامذهبی و امثال آن باشد.پرداختن به موضوعات فریاد ساز امری لازم و ضروری است.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست