04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۱۰۲۵2980

به مناسبت هفته هوای پاک آیین نهال کاری در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 16 روز دوشنبه 25 دیماه 1396 به همت جمعیت درختکاری و نگهداری بهاران امید و با همکاری شهرداری ، 200 اصله نهال مثمر بومی به مناسبت هفته ی هوای پاک در شوش کاشته شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور جمعی از مسئولین ، فعالان زیست محیطی ، روئسا و اعضای انجمن های «  دوستداران شهر و طبیعت ، روزنامه نگاران ، توانجویان ، زیگورات » و اصحاب رسانه و مطبوعات 200 اصله نهال مثمربومی  از گونه های « شاه توت ، کنار ، نارنج ، انار، زیتون و انجیر» حد فاصل بین ورودی شهرک دانیال  تا ورودی ناحیه ی مقاومت بسیج  « کنار جاده ی ترانزیت » کاشته شد .

حسن ناصر رئیس جمعیت درختکاری و نگهداری بهاران امید به عوارض مصرف قند ، نمک وچربی اشاره کرد و گفت : مهمترین علت مرگ و میر در کشور بیماری های غیر واگیر است و تغذیه نامناسب و مصرف زیاد « قند ، نمک و چربی » از مهمترین عوامل خطر آن است. با کاهش مصرف این سه ماده فریبنده به حفظ سلامتی خویش کمک کنیم. قند وشکرکالری زیادی برای بدن تامین می کنند اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم هستند. بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند. برخی از انواع قندها به طور طبیعی در میوه ها، سبزی ها و سایر مواد غذایی یافت می شوند اما بسیاری از مواد غذایی که مصرف می شوند دارای شکر افزوده هستند. این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که درکارخانه ها یا در خانه تولید می شوند، افزوده می شوند. مهم ترین منابع شکر افزوده، « نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه های صنعتی، شیر و ماست با طعم میوه، شیر کاکائو، شیر شکلات بستنی، انواع کیک و شیرینی و شکلات ها » هستند.


وی افزود : نمک طعام ماده ای متبلور، شورمزه و بدون بو است. نمک ماده ای است که در تمام سلول ها وجود دارد.خواص ضد میکروبی نمک و خاصیت نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها روشی متداول در زندگی بشر بوده است.نمک دارای ماده موثره سدیم است که در بدن نقش های زیادی دارد.نمک به عنوان یک نوع چاشنی است که به غذا افزوده می شود و به مقدار محدود مورد نیاز بدن است و باید حتما مصرف شود. درکشور ما مواد غذایی شور و پر نمک زیاد خورده می شود. ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشورهاست بطوری که بر اساس مطالعات انجام شده میانگین مصرف نمک بیش از 2 برابر مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.


 

ناصر در پایان اظهار داشت : چربی ها و روغن ها تامین کننده بخشی از انرژی روزانه مورد نیاز بدن ما هستند.چربی ها و روغن ها تامین کننده برخی از مواد ضروری و ویتامین های مورد نیاز ما هستندو در ایجاد طعم و مزه غذا دخالت دارند. اما مصرف زیاد و نادرست آن ها به ویژه ازطریق مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای سرخ شده سلامت انسان را دچار مخاطره می اندازند . لذا از شهروندان شوشی می خواهیم تا جایی که برای آنها مقدور است از مصرف « قند و شکر ـ نمک و روغن » استفاده نکنند .


یکی از نکات قابل توجه در این آیین درختکاری ، اهدا یکدستگاه ویلچر به یک دختر 12 ساله ی معلول بود که با جمع آوری درب بطری خریداری شده بود .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست