04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۶۲۷2652

جشن شکرانه ی خوشه های طلایی گندم در تالار نیایش شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 10:30 صبح روز یکشنبه به همت انجمن صنفی کشاورزان و اداره ی جهاد کشاورزی و با همکاری تعاون روستایی شهرستان شوش ، آئین جشن شکرانه ی خوشه های طلایی گندم در تالار نیایش این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ فرماندار شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این جشن ؛ به ارزش و جایگاه کشاورزی در جهان اشاره کرد و گفت : امروزه بین کشورهای بزرگ جهان وقتی صحبت از قدرت اقتصادی به میان می آید  ، اصل و ارکان آن به کشاورزی می رسد همانند کشورهای برزیل ـ آمریکا  .... که اگر در بخش اقتصاد حرفی برای گفتن دارند  به کشاورزی خود می بالند و در واقع آن کشوری پویا و بالنده است که کشاورزی مناسبی دارد و با فنون و علوم کشاورزی پیش می رود .

وی افزود : در شهرستان شوش  ، کشاورزان زحمتکش ؛ پرتلاش و کم توقع با توجه به خسارات سال گذشته ناشی از سیل و کاهش بارندگی در سال جاری  نه فقط به خاطر شهرستان شوش ، بلکه برای استان خوزستان و کشور با زیر کشت بردن بیش از 72 هزار هکتار موفق شدن با تولید 318 هزار تن گندم ، امروز دور هم جمع شده و جشن شکرانه ی خوشه های طلایی را برگزار نموده و از همین امروز  با هم عهد و پیمان ببندند که در صورت حمایت های خوب دولت ؛ سال های آینده هم این جشن را برگزار نمایند .


مهندس نجاتی در ادامه نویدی به کشاورزان شهرستان شوش داد و خاطر نشان نمود : بر خلاف سال زارعی که آن را با این جشن با شکوه پشت سر گذاشتیم از پایان مهرماه بارندگی ها تا 10 درصد بالای نرمال شروع می شود ، بهمن ماه تا حدودی کمتر می شود و اسفندماه مجددا 5 درصد بالای حد نرمال خواهد رسید و این نویدی برای داشتن کشت ، داشت و برداشتی بهتر از امسال را در بردارد .

که تا حدودی ذائقه ی مردم را نیز تغییر داده است ، با این همه تلاش تا رسیدن به شرایط ایده آل در بخش کشاورزی فاصله ی زیادی داریم  که برگزاری کلاس های آموزش و مکانیزه کردن مراحل کاشت ، داشت و برداشت کشاورزان می بایست با علوم و فنون جدید برای کشاورزان تدارک دیده شود .

آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش ، شکرگذاری به خاطر این نعمت ارزش مند را به جا دانست و ضمن انتقاد از کسانی که در مصرف نان اصراف می کنند عنوان نمود : با کمال احترام به شما و شهروندان شوش باید بگویم همه ناشکر هستیم ، چقدر در خانه ها نان اضافی می ماند و آن ها را دور می ریزیم و در واقع یکی از دلایل خشکسالی ها همین ناشکری و قدرنشناسی از نعمت ها پروردگار است که به ما می دهد .


امام جمعه ی شهرستان شوش توجه داشتن به زکات را دومین علت افزایش نعمت دانست و اظهار داشت : برای هر 20 تن گندم می بایست یک تن آن را به قصد نیت  زکات می بایست کنار گذاشت و آنهایی که به این فکر هستند که مثلا از 20 تن گندم یک گونی  را به قصد زکات به فقیری بدهند بدانند که این کار به عنوان زکات تلقی نمی شود چون زکات دادن نیت دارد و بعد از نیت باید طبق عرف و شرع اقدام نمود .

آیت الله سید محمد امام در بخش پایانی سخنان خود به سومین  راه شکرانه اشاره کرد و گفت : حالا که کشاورزان انصافا دین خود را ادعا کرده و شوش را به رتبه ی اول کشور رسانده اند نیاز به توجه مسئولین دارند و من از مشاوور وزیر جهاد کشاورزی انتظار می رود که قدر این کشاورزان را بداند و صنایع تبدیلی  را در این شهرستان  ایجاد نموده تا  هم جمعی از بیکاران به کار مشغول شوند و از طرفی دیگر فرآورده های کشاورزی  در همین شهرستان به تولید تبدیل شوند .

علی قاسم‌نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خوزستان ، ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش به خاطر دفاع از مطالبات کشاورزان گفت : شهرستان شوش با تولید 318 هزار تن محصول گندم،بزرگترین تولید کننده گندم در استان خوزستان و بهترین شهرستان در کشور از نظر تولید گندم می باشد. و این جشن شکرانه خوشه های طلایی به همین منظور برگزار شده تا از خداوند یکتا شکرگذاری نماییم .

وی در ادامه به  مقایسه تولیدات بخش کشاورزی خوزستان نسبت به گذشته پرداخت و اظهار داشت : در چهار سال گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان از 12.5 میلیون تن در سال 92 به 15.9 میلیون تن در سال جاری رسیده است و در این زمینه حدود 27 درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان داشته‌ایم. در حال حاضر سرانه تولید محصولات کشاورزی در کشور 1490 کیلوگرم است که این رقم در خوزستان حدود 3383 کیلوگرم است، یعنی هر خوزستانی بیش از 2.2 برابر هر فرد ایرانی تولید محصول می‌کند.


قاسم نژاد در پایان وضعیت بارندگی ، ریزگردها ، وضعیت آبیاری ، وضعیت توسعه ی سخت افزاری در بخش کشاورزی ، استفاده از کود ـ بذر و آب و اقدامات انجام شده در استان خوزستان در همین راستا اشاره کرد .

اسماعیل اسفندیارپور ، مشاور وزیر جهاد کشاورزی ومجری طرح جمع آوری گندم ، ضمن تقدیر و تشکر از فرماندار و امام جمعه ی شهرستان شوش که به خوبی به موضوع کشاورزی اشاره کردند ؛ اظهار داشت : در ابتدا باید بگویم ، کجا بودیم ، کجا هستیم و قرار است کجا باشیم و چه مشکلاتی در بخش کشاورزی داریم ؛ ما باید بیشتر آشنا باشیم به فرمایشات گهربار حضرت امام علی(ع) که جوانان را به ممارست و جدال علمی و اندیشیدن دعوت می کند .

وی افزود : ما در بحث گندم در دنیا225 میلیون هکتار گندم کاشته می شود و تولید کل دنیا 750 میلیون تن گندم می باشد که 170 میلیون تن آن در تجارت جهانی قرار دارد ، 80 درصد از صادرات جهانی گندم دست این گروه است و این گروه را ما کاملا می شناسیم و می دانیم که رحم و مروت این گروه چه میزان است ، آیا باید به گندم کم توجهی بکنیم؟ که به آن گروه برای تأمین گندم نیازمند باشیم ؟ پاسخ منفی است چون باید در حد نیازمان گندم تولید کنیم تا به مرز خودکفایی برسیم و برای رسیدن به این خودکفایی باید برنامه ریزی اصولی داشته باشیم . در سال 2012 کجا بودیم ؟ آن زمان عمده ترین وارد کننده ی گندم کشور ایران بود و الان کجا هستیم ؟ به  خودکفایی رسیده ایم اما در آینده باید چکار کنیم؟ طوری باید برنامه ریزی کنیم که علاوه بر حفظ این خودکفایی که سال به سال بر آمار جمعیت هم افزوده می شود ، به صادرات گندم فکر کنیم و برای رسیدن به هدف نهایی  « زمان کاشت  ـ نحوه ی آبیاری ، زمان کود دادن به محصول ، سم پاشی ، استفاده ی به موقع از توصیه ی کارشناسان کشاورزی ، زمان برداشت و ... » را مدنظر داشته باشیم و از طرفی تناوت زارعی را هم فراموش نکنیم .

عبدالرحیم رحیمی نیا ، رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش با  شکر نعمت از پروردگار یکتا سخنان خود را آغاز نمود و گفت : لازم است گرامی بداریم یاد و خاطره ی حضرت امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس ، مدافعین حرم و نظم و امنیت چون آن چه در زمینه علم و پیشرفت تکنولوژی را داریم به برکت امام راحل و خون شهیدان است .


وی افزود : ایجاد خوزستان است ، دیار مردانی که در هر زمان  و به هر شکلی که نیاز بوده است در صحنه حاضر بوده اند ، اینجا شهرستان شوش است ، شهردانیال نبی(ع) و معراج شهدای عملیات ظفرمند فتح المبین و اینجا شهری است که در جبهه ی امنیت مواد غذایی کشور پیشرو بوده و هست ، کشاورزان ما از دید بنده ، افسران و سربازان این جبهه ی مهم امنیت مواد غذایی هستند و این شکرانه بخشی از توانمندی های مدیران ، کارشناسان و کشاورزان شهرستان شوش است چون ما در زمینه ی تولید « ذرت ، چغندر قند و دانه های روغنی خصوصا کلزا و کنجد » ، قطب با ارزش کشاورزی در کشور و استان هستیم .

وی در ادامه خواست های به حق صنف کشاورزان اشاره کرد و تصریح نمود : ما خواستار تدوین برنامه های کاربردی بر اساس اصول مترقی ابلاغیه ی اقتصاد مقاومتی هستیم و به خصوص ثبات در اجرای این برنامه ها و عدم تغییرات با به روی کار آمدن رئیس جمهور و دولت های بعدی ، ما خواستار برنامه های جامع ، منسجم و عمل کردن به برنامه ها ، به ویژه برای محصول فوق العاده استراتژیک گندم هستیم .

وی افزود : ما خواستار این هستیم که قیمت گندم به موقع اعلام شود ؛ برخی از سنوات واقعا تأخیر در اعلام قیمت به این محصول استراتژیک ضربه می زند ، لذا مهمتر این که خواستار اعلام قیمت واقعی گندم هستیم ، این قیمت 1300 تومان برای هر کیلو اعلام شده ؛ در جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی این را به اثبات رسانده ام و کسی هم جواب ردی به من نداد ، چون بر اساس فرمت اعلام شده توسط وزارت جهادکشاورزی که آن را آنالیز کردیم و هزینه ای که کشاورز برای تولید یک کیلو گندم می پردازد به مراتب خیلی بیشتر از این قیمت اعلام شده است و علاوه بر این لازم است اضافه کنم که قبل از انتخابات ریاست جمهوری وقتی که نماینده ی دولت حضور داشت علاوه بر اثبات این موضوع که این قیمت کارشناسی نیست از لحاظ قانونی هم ایراد دارد ، در نظر بگیرید قیمت اعلام شده در سال قبل 12750 ریال بود و تورم اعلام شده توسط دولت 9درصد بود در نتیجه بر اساس قانون باید افزایش نرخ هر کیلو گندم بر اساس نرخ تورم بالا می رفت ، یعنی حداقل قیمت 13970ریال باشد هر چند که  پیشنهاد مجلس شورای اسلامی قیمت خرید هر کیلوگندم 1400 تومان بود . لذا این 1300 تومان نه قانونی است و نه کارشناسی شده است

« افزایش تسهیلات بانکی ، نوسازی مکانیزاسیون ، ارتقاء روشن آبیاری از سنتی به نوین ، ثبات و پایدار در تولید ، جلوگیری از واردات گندم ، ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی ، فعال کردن بازرگانی خارجی ، تناوب زارعی و جامع نگری به کشاورزی » از دیگر خواسته های عبدالرحیم رحیمی نیا ، رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش بود که از مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطالبه گردید .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست