04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۶۱۶3366

امام جمعه ی موقت شوش گفت : عده ای از مسئولین کشوری عین خیالشان است که مردم از نظر اقتصادی زیر خط فقر به سر می برند

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 16 شهریور ماه 1397 بعد از اذان ظهر ، نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت حجت الاسلام عبدالرزاق عفری در مصلای شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ امام جمعه ی موقت شهرستان شوش ضمن توصیه ی خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، خطبه ی اول را به تفاوت  زبان و عقل انسان  با دیگر مخلوقات و نباتات اختصاص داد  و در این خصوص گفت :  همه ی مخلوقات صحبت می کنند و ذکر می گویند اما صحبت کردن و ذکر گفتن با انسان متفاوت است ، همه ی مخلوقات  و حتی نباتات یک نوع شعور دارند که بعضی از کارها را انجام نمی دهند ، مثلا  اگر شراب را جلوی هر حیوان بگذارند اصلا از آن شراب نمی نوشند چون شعور دارند اما  همین شراب توسط برخی از انسان ها که از نظر عقل کامل هستند  ولی اجتناب نمی کنند و به این راحتی شراب را می نوشند .

وی  با استفاده از حدیثی از امام سجاد(ع) خاطر نشان نمود : امام سجاد در مورد اشخاصی که بی مورد سکوت را اختیار می کنند می فرماید « انسان با سکوت بی مورد  وارد بهشت نمی شود .» انسان باید ذکر کند ، نماز بخواند و روزه بگیرد و در کنار آن حرف حق را بگوید .

حجت الاسلام عفری ؛ نیک گفتاری و خوش رفتاری را دو فاکتور مهم برای هر انسان دانست و با استفاده حدیثی دیگر از امام سجاد(ع) تصریح نمود : امام سجاد می فرماید : « سخن نیکو ؛ ثروت را زیاد می کند روزی را با برکت می کند و عجل را به تأخیر می اندازد .»


خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان در ادامه به بخشی از صحبت های شیخ انصاری اشاره کرد و اظهار داشت : در روز قیامت پیامبر به فردی گفت :  « شما قاتل هستی » ، آن شخص هر چه فکر کرد عقلش به جایی نرسید تا این که  از پیامبر سئوال کرد : « تا جایی که به یاد دارم من کسی را نکشته ام» ؛ پیامبر فرمود : « متعجب نشو ، شما چون  در جلسه ای کلامی  گفتی  که آن کلام شما باعث قتل  چند نفر شده در نتیجه شما قاتل هستی . »

وی در ادامه گفت : زبان اگر خوب به کار گرفته شود حتی در نزد خانواده دوست داشتنی خواهی بود و اما انسانی که به خاطر زبان بد یکی دیگر دلش بشکند؛ آن  شخصی که دلی را شکانده است حتی اگر از نظر معنوی 40 سال عبادت کرده باشد و به مقامی رسیده باشد  با کلامی که دل بنده ای را شکسته مقام و منزلت خود را از  دست  می دهد و تا دوباره آن مقام را به دست آوردن ممکن است چند سال طول بکشد .

امام جمعه ی موقت شهرستان شوش  غیبت کردن را یکی دیگر از آفت های زبان دانست و در این خصوص خاطر نشان نمود : يکي از آفات زيان بار زبان که از گناهان بزرگ به شمار مي رود غيبت است.  «غيبت» يعني: «پشت سر ديگران بدگويي کردن و سخن ناخوشايند گفتن». اين تعريف با شمول و عموميتي که داراست؛ شامل انواع « غيبت، بهتان، تهمت، فحش و حتي ذکر عيوب » آشکار مي شود و حال آن که هريک از اين ها در اصطلاح، تعريف خاصي داشته و از نظر شرعي داراي احکام ويژه اي است. و در واقع  یکی از نشانه های مسلمان بودن این است که غیبت نکنیم .


حجت الاسلام عبدالرزاق عفری عیب جویی را از دیگر آفت های زبان  دانست و در این راستا اظهار داشت : بسیاری از مردم به جای این‌که به‌دنبال رفع عیوب خود باشند، مدام در پی جست‌وجوی عیوب دیگران هستند. این‌گونه افراد رفتار دیگران را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند تا به محض مشاهده کوچک‌ترین لغزش و یا اشتباهی، شروع به عیب‌جویی کنند. عیب‌جویی یکی از رذایل اخلاقی است که قرآن با تعبیرهای مختلف از آن نهی کرده و عیب‌جو را مورد نکوهش قرار داده است. و در واقع باید گفت ؛ عیب‌جویی نتیجه ی عداوت و حسد است به این معنا که اگر کسی کینه و دشمنی دیگری را در دل داشته باشد به‌دنبال عیوب او می‌افتد تا آن‌ها را پیدا و رسوا کند و مایه ی  ریخته شدن آبروی دیگران گردد و در مجموع   باعث تهییج کینه‌ها و عداوت باعث از بین رفتن محبت و از دست دادن دوستان و موجب از هم گسیختگی نظام و شیرازه ی اجتماع می‌شود.


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی اول  ، تمسخر کردن را نیز از عیوب زبان انسان دانست و در ابن خصوص خاطر نشان نمود : بنده مؤمن نزد خداوند متعال بسیار عزیز و محترم است. خداوند بندگان مؤمن را دوست می‌دارد و عزت و سربلندی را از آن مؤمنان می‌داند، چنان که آیه ی 8 از سوره ی منافقون می‌فرماید:« يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ  وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَ كِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ /// آنها (پنهانی با هم) می‌گویند: اگر به مدینه مراجعت کردیم البته اربابان عزّت و ثروت، مسلمانان ذلیل فقیر را از شهر بیرون کنند، و حال آنکه عزّت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است (و ذلّت خاصّ کافران) ولیکن منافقان از این معنی آگه نیستند. »

وی افزود : خداوند همچنین در آیه ی 11 از سوره ی حجرات می فرماید : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ  وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ  بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ  وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ /// ای اهل ایمان، مؤمنان هرگز نباید قومی قوم دیگر را مسخره و استهزا کنند، شاید آن قوم که مسخره می‌کنند از خود آنان بهتر باشند. و نیز بین زنان با ایمان قومی دیگری را سخریّه نکنند که بسا آن قوم از خود آن زنان بهتر باشند، و هرگز عیبجویی (از همدینان) خود مکنید و به نام و لقب‌های زشت یکدیگر را مخوانید که پس از ایمان به خدا نام فسق (بر مؤمن نهادن) بسیار زشت است و هر که توبه نکند چنین کسان بسیار ظالم و ستمکارند.»


حجت الاسلام عبدالرزاق عفری امام جمعه ی موقت شهرستان شوش در آغاز خطبه ی دوم  به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت : با فرا رسیدن ایام بازگشایی مدارس حال و هوای مهر ماه و درس و مدرسه به مشام می رسد حسی که دانش آموزان  مدرسه ای آن را به خوبی درک و حس می کند، و معلمین باید هم در مسائل آموزی و هم در مسائل پرورشی و تربیتی همانند ادوار گذشته مسائل مذهبی و دینی را نیز در دستور کار قرار دهند .

وی  موضوع دوم  در این خطبه را به 17 شهریور روز جهانی مبارزه با بی سوادی  اختصاص داد و در این راستا تصریح نمود : یکی از شاخص‌های رشد در جوامع متمدن، میزان بهره‌مندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است. بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است. هر چه افراد جامعه به سمت باسوادی شدن پیش روند، یقیناً سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت مفهوم توسعه امر سریع‌تری خواهد بود. با نامگذاری چنین روزی به نام روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی از سوی سازمان‎ آموزشی، علمی و فرهنگی ملل‎ متحد یونسکو، جهانیان حذف این پدیده شوم را از جامعه بشری خواستار می‌شوند.


خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : در نظام اسلامی ما از همان آغاز به فرمان امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی تشکیل شد و و در شهرها و روستاها  صدها هزار نفر  از تاریکی به نور علم  هدایت شدند ، لذا مسئولین برای برگزاری جشن رهایی از بی سواد در شهرستان شوش می بایست حمایت همه جانبه ی خود را به کار گیرند و در رأس آن مسئولین فرهنگی  با شناسایی دلایل ترک تحصیل در رفع آن ایده و تلاش خود را به کار گیرند .


حجت الاسلام عفری  در ادامه به  آغاز نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت : ماه محرم  ، آغاز نهضت امام حسین(ع) را در پیش رو داریم  ؛ نهضتی بی نظیر که همتا ندارد و برای « اصلاح جامعه  و امر به معروف و نهی از منکر » پایه ریزی شد و با نثار خون سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر یارانش ریشه دواند و اگر در حال حاضر امر به معروف و نهی از منکر  مورد بی توجهی قرار گیرد  دین متزلزل خواهد شد . «امر به معروف» و «نهی از منكر» دو فرضیه ی بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند. گذشته از عنایت خاص قرآن كریم به این موضوع و نیز سیره‌ی نظری و عملی پیامبراكرم(ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی (ع) امر به معروف و نهی از منكر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. آن حضرت امر به معروف و نهی از منكر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید كه حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه آن حضرت این دو فرضیه بركات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترك آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است. مراتب سه‌گانه امر و نهی(قلبی، لسانی، یدی) خصوصیات آمر و ناهی، رابطه امر به معروف و نهی از منكر با جهاد و اقامه حدود و نیز لزوم نصیحت كردن و نصحیت پذیرفتن، همچنین فضیلت امر و نهی عوام نسبت به خواص، و رعایا نسبت به حكام، از دیگر فرازهای بیانات علوی در تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهی از منكر است.


خطیب موقت نماز جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی دوم به احتکارها و گرانی های موجود قبل از آغاز تحریم های دشمن خارجی اشاره کرد و تصریح نمود : هنوز تحریم‌هائی که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها سخن می‌گوید شروع نشده تا تاثیری روی قیمت‌ها بگذارد. کالاهای وارداتی موجود هم بقدری زیاد است که تا مدت‌ها نیازها را برآورده می‌کند. بنابر این، وجهی ندارد همه چیز حتی خدمات و کالاهای داخلی گران شوند و گفته شود منشا آن در خارج مرزهاست. نتیجه این می‌شود که گرانی‌های این روزها منشا داخلی دارد. نه فقط یک منشا بلکه چند منشا. یکی این که عده‌ای سوداگر با استفاده از فرصتی که ترامپ برای آنها پیش آورده اقدام به احتکار و خودداری از فروش کالاها و در نتیجه گران فروشی کرده‌اند. اینها کاسبان قبل از تحریمند و این احتکارها هم هیچ دردی از مردم کم نمی کند و « بعضی از مسئولین کشوری عین خیالشان است که مردم از نظر اقتصادی زیر خط فقر به سر می برند» این کشور خوشبختانه همه چیز دارد  فقط مسئولین  باید « همت ، اخلاص ، صداقت ، جدیت و احساس مسئولیت در مقابل جامعه و مردم » را  داشته باشند تا از این  وضعیت بتوانیم خارج شویم .


حمید ظریف خسرج سرپرست اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش به مناسبت هفته ی تعاون به عنوان سخنران پیش از خطبه ها ضمن تبریک این هفته به  تعاونگران تلاشگر اظهار داشت :  در جهان امروز برای کسب موفقیت در کلیه مسائل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری و مشارکت جمعی داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف و مقاصد عالی برسیم. در نظام جمهوری اسلامی ایران بخش تعاون در اصل 44 قانون اساسی به عنوان یکی از 3 بخش اقتصاد کشور در کنار بخش دولتی و بخش خصوصی مورد تصریح قرار گرفته و شرح آن در تاریخ 13 شهریور ماه 1370 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. و از آن روز به بعد 13 شهریور ماه را روز تعاون و هفته که در آن روز تعاون باشد را هفته تعاون نام گزاری شد.


وی افزود : اداره ی تعاون کار و رفاه اجتماعی شوش به مناسبت هفته تعاون فعالیت های متنوعی داشته که از جمله آن می توان به « رژه تاکسیرانان توسط شرکت تعاونی تاکسیرانان شوش  ، تشکیل اتاق فکر با استفاده از شخصیت های با تجربه و دارای سابقه ی اجرایی روشن و دیدار تعاونگران فعال با فرماندار شوش » اشاره کرد ؛ در این دیدار فعالان عرصه تعاون به بیان مشکلات خود پرداختند و فرماندار شهرستان شوش نیز قول پیگیری حل مشکلات آنان را داد. که حا دارد از زحمات فرماندار شهرستان شوش تشکر و قدردانی بکنم.

ظریف خسرج در ادامه اظهار داشت : در شهرستان شوش 542 شرکت تعاونی در سامانه نظارت ثبت شدند که از این تعداد بیش از 100 شرکت تعاونی فعال در زمینه های « تولیدی ، صنعتی ، صنایع تبدیلی و میراث فرهنگی و صنایع دستی»  با بیش از 500 نفر نیروی شاغل وجود دارد.

وی در ادامه به تشریح عملکرد دستگاه خود در سایر بخش ها اشاره کرد و تصریح نمود :  در سایر قسمت ها نیز عملکرد روشن و قابل قبولی دارد. در حوزه ی روابط کار بیش از  563دادخواست در 5 ماهه ی اول سال 1397 واصل شده که منجر به صدور 358 رای در هیئت تشخیص و 175 رای در هیئت حل اختلاف شده است و تقریبا یک سوم آرای صادره با تلاش همکاران در مراجع حل اختلاف با صلح و سازش بین طرفین حل شد.

وی افزود : در واحد بیمه بیکار 165 درخواست بیمه بیکاری به اداره واصل شد که برای 135 نفر مقرری بیمه بیکاری برقرار گردید. علاوه بر آن در واحد بیمه بیکاری توانستیم مشکل 50 نفر از کارگران اخراجی شرکت عمران همیار آریا، که کارفرما در خصوص آنان حسب شنیده ها با اداره کار و سازمان تامین اجتماعی مکاتبات متناقضی داشته و این امر برقراری مقرری بیمه بیکاری آنان را با مشکل مواجه کرده بود،  با رایزنی های خودمان در سطح استان و نیز با بازرسی ها و جمع آوری دلیل توانستیم حل کنیم.


سرپرست اداره ی تعاون ، کار و رفاع اجتماعی در ادامه به عملکرد بخش بازرسی اشاره کرد و اظهار داشت : در بحث بازرسی جهت صیانت از نیروی انسانی و حمایت از حقوق کارگران عزیز در 5 ماهه اول‌ سال 645 بازرسی شامل 115 بازرسی موردی انجام دادیم. در واحد اشتغال از 121 فقره تسهیلات مربوط به برنامه  مشاغل خانگی سال 1397 تعداد 92 فقره پرداخت شده و ۷۶ در صد تسهلات مشاغل خانگی سال 1397 در همان 5 ماه اول سال پرداخت شد. و در طرح مشاغل پایدار روستایی و فراگیر ملی کارگروه شهرستان شوش یکی از بهترین عملکردها در سطح استان داشته است. 809 طرح در سامانه کارا ثبت شده که از این تعداد 132 طرح در کمیته فنی استان به تصویب نهایی رسید. از این 132 طرح مصوب کمیته فنی استان، 100 طرح تاکنون به بانک ها معرفی شدند و از میزان 100 طرح ارسالی به بانک تسهیلات 27 شامل 24طرح تسهیلات روستایی و 4 طرح فراگیر ملی به میزان بیش از 86 میلیارد ریال  به صورت کامل پرداخت شده است.


وی در ادامه خاطر نشان نمود : در بحث اشتغال همچنین  دنبال این هستیم که با اصلاح نوبت کاری و کاهش ساعت کار در بعضی از کارگاههای بزرگ شهرستان ، زمینه ایجاد صدها فرصت شغلی برای جوانان جویای کار شهرستان خودمان را مهیا کنیم. که مسئولین محترم شهرستان لنتطار دارم ، برای انجام اینکار کما فی السابق اداره کار را مورد حمایت قرار دهند.جهت بهبود شرایط کار و دفاع از حقوق کارگر شورای اسلامی کار را در شرکت حریر و شرکت پگاه تشکیل دادیم و مکاتبات لازم جهت تشکیل شورای اسلامی کارگری در شرکت پاک چوب و شرکت قند انجام دادیم. و در روزهای آینده نیز شورای اسلامی کار شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را تشکیل خواهیم داد. جهت حل مشکلات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت، اقدامات بسیار خوب و تلاش های شایسته ای انجام گرفت که جا دارد از محضر مبارک امام جمعه شهرستان و نیز نماینده ی محترم مردم شریف شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و همینطور فرماندار و اعضای پرتلاش و خستگی ناپذیر شورای تامین شهرستان تشکر کنم.


وی در پایان گفت : از روز پنچ‌ شنبه 8 شهریور ماه که روز عید سعید غدیر بود؛ شخصا جهت پیگیری کارها در شرکت حاضر بودم و پس از آن به همراه مشاور اداره در امور روابط کار جهت نظارت بر نحوه تنظیم قراردادها در شرکت حضور داشتیم. حتما قراردادی بین کارگران زحمتکش و شرکت منعقد خواهد شد، که ضمن توجه به قوام و پایداری شرکت  بیشترین نفع را برای کارگران داشته باشد. و من از این تریبون مقدس و تاثیر گزار به کارگران عزیز اطمینان میدهم قرارداد مد نظر ما از بعضی جهات همچون تضمین آینده شغلی کارگران حتی از قراردادهای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت در زمان مالکیت دولتی نیز بهتر است. و از این تربیون مقدس و تاثیر گزار به کارگران عزیز اطمینان میدهم قرارداد مد نظر ما از بعضی جهات همچون تضمین آینده شغلی کارگران حتی از قراردادهای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت در زمان مالکیت دولتی نیز بهتر است.

اما در بخش بعدی باید به میز خدمتی اشاره کنیم که این هفته سید علی بیت سید نور رئیس اداره ی آموزش و پرورش منطقه ی شاوور و معاونین این اداره پاسخگوی سئوالات نمازگزاران بودند .


هر چند که معاونین این اداره از ساعت 12 پشت میز خدمت مستقر شده بودند و رئیس اداره 12:30 به جمع آنها اضافه شد اما در مجموع پنج نفر سئوالات و بعضا انتقادات خود را مطرح و پاسخ خود را دریافت نمودند .


اما این هفته رخداد دیگری را هم با خود همراه داشت و آن این که محمود مرادی رئیس اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی الوان  به پاس یک سال همکاری پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز در انتشار اخبار این دستگاه از عباس کر م الهی با اهدا لوح و جایزه  با حضور « حجت الاسلام عفری امام جمعه ی موقت ، مهندس جلیزی رئیس بنیاد مسکن ، ظریف خسرج رئیس تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش ، حاج علی رحتمی رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه و..... » تقدیر ویژه نمود و در این راستا با اهدا لوح تقدیر به علی روسی خبرنگار سیمای مرکز خوزستان نیز تجلیل نمود .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست