04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۷۱۱3409

جلسه ی ستاد پدافند غیر عامل شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 9:30 صبح روز سه شنبه 10 مهرماه 1397 ، جلسه ی ستاد پدافند غیرعامل شهرستان شوش در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ فرماندار شهرستان شوش در آغاز سخنان خود به تفاوت پدافند عامل و غیر عامل اشاره کرد و گفت : پدافند در مفهوم كلي « دفع ، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات» اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود «پدافند عامل و پدافند غيرعامل  » علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله « غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن »پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است.

وی افزود : اقدامات اساسي در تأمين دفاع غيرعامل شامل« استتار ،  اختفا ، پوشش ، فريب ، تفرقه و پراكندگي ، مقاوم سازي و استحكام  ، اعلام خبر ، مكان يابي ،حفاظت و.... »  مي‌باشد كه در تهيه طرح‌ها متناسب با «ماموريت، وضعيت، موقعيت و شرايط زماني و مكاني و رده سازماني »بايد مورد استفاده و بهره برداري لازم قرار گيرد. دفاع غيرنظامي تقليل خسارات مالي و صدمات جاني وارده بر غير نظاميان در جنگ يا در اثر حوادث طبيعي نظير « سيل، زلزله، طوفان، ریزگردها ، آتش‌فشان، آتش‌سوزي ، خشكسالي و.... » مي‌باشد، در منابع خارجي، وظايف دفاع غير نظامي شامل چهار عنوان «اقدامات پيشگيرانه و كاهش دهنده ؛ آماده سازي و امداد رساني  ؛ هشدار و اخطار و باز سازي مجدد » مي‌باشد .


دکتر عدنان غزی سپس  به پیشگیری قبل از  هرگونه درمان اشاره کرد و گفت : ابتدا باید مواظب باشیم که یک اتفاق  رخ ندهد و با اقدامات پیشگیرانه  احتمال هر حادثه را به پایین ترین سطح کاهش دهیم  و اگر هم اتفاق افتاد  باید بدانیم که چطور آن را مدیریت کنیم و این مستلزم آن است که کارشناسان در راستای پدافند غیر عامل آموزش های لازم را برای پرسنل ادارات یا به صورت متمرکز و یا اداره به اداره در دستور کار قرار دهیم .


فرماندار شهرستان شوش  افزود : چرا  بیشتر  سرقت ها در مناطق تاریک انجام می شود ؟ و یا در جاده های خلوت و فرعی  این گونه اتفاقات رخ می دهد ؟ نیروی انتظامی  یک وظیفه اش این است که  برای دستگیری مجرمین  اقدامات لازم را به عمل آورد اما وظیفه  مهم تر آن این استکه  مناطق جرم خیر را شناسایی کند ؛ این کار می تواند از جرم ها و تخلفات بعدی پیشگیری نماید ، همه ی ادارات در حیطه ی کاری خود باید به همین شکل عمل کنند ، بدانند که آسیب ها و تهدیدات از کدام جهت است تا بتوانند از فرصت ها نهایت بهره را ببرند .

وی افزود : شما در نظر داشته باشید اگر در یک شهر پارکی وجود نداشته باشد ، مردم آن شهر برای تفریح کجا باید بروند ؟ در نتیجه  اگر نسبت به ایجاد یک پارک بی توجه باشیم همین بی توجهی داشته باشیم بدون این که با آرایش نظامی آسیب ببینیم از همین بی توجهی زیان خواهیم دید ؛ لذا هدف از اجرای طرح های پدافند غیرعامل کاستن از آسیب پذیری نیروی انسانی و تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علیرغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت ها و خدمات زیربنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است .


فاطمه دیناروند سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش دراین جلسه ضمن آمادگی اعزام کارشناس ارشد جهت آموزش پدافند غیر عامل به ادارات پیشنهاد برگزاری همایش تهدیدات رسانه ای را داد و در این زمینه اظهار داشت : اگر ادارات از نظر مالی ما را یاری نمایند  جهت بالا بردن سطح آگاهی مسئولین و پرسنل ادارات با پدافند غیر عامل و همچنین ایجاد فضای آموزشی برای خبرنگاران جهت آشنایی با فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی و رسانه ای ، همایشی را در تالار نیایش برگزار خواهیم نمود .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست