04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۷۱۱1240

مراسم خواستگاری فرزند رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش همراه با جشن غدیر ادغام شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 10مهر1394 ساعت 20:30 همزمان با جشن عید غدیر ، مراسم خواستگاری   فرزند شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در مسجد    برگزار شد .

 

 

 

 

شریف احمدی در آغاز که خود بانی برگزاری این جشن و این مراسم بود ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین عنوان نمود : با توجه به این که مراسم خواستگاری قوم عرب به رسم سنت در مساجد برگزار می شود ، این شب فرخنده را که هم جشن آغاز ولایت حضرت امام علی(ع) است و هم جشن عید غدیر خم انتخاب کردم تا مراسم خواستگاری فرزندم را با دعوت از شما برگزار نمایم و جا دارد از حضور تک به تک شما خصوصاً حجت الاسلام والمسلمین عفری امام جمعه موقت و مهندس مانعی معاونت فرمانداری شهرستان شوش تقدیر ویژه داشته باشم و هم چنین مقدم بزرگان ـ سران اقوام عرب ـ سادات و جمعی از روزنامه نگاران انجمن روزنامه نگاران را گرامی بدارم .


 

سپس حجت الاسلام عفری امام جمعه ی موقت شهرستان شوش از اعمال و مستحبات عید غدیر خود سخن به میان آورد و عنوان نمود : غدیر دریایى از معارف است. « فقه،  فرهنگ،  کلام،  اخلاق و تفسیر،  همه را دارد؛ ولى دریغ که گوهرهایش تا کنون استخراج نشده است،  هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه‏هاى گرانبهایى را به ساحل‏نشینانش ارزانى داشته است.

 

امام جمعه ی موقت شوش ضمن تشکر از شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی که با برگزاری این جشن باشکوه ،  بانی خیر برای فرزندش و باقی الصالحات برای خودش شده می خواهم از فرصت استفاده کنم و گریزی به عید قربان داشته باشم اما در یک مفدمه توجه شما حضار را به چند نکته ی ضروری جلب می نمایم :  

 

 *مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است. روایات سى و شش عمل را در این روز مستحب شمرده‏اند که ما آنها را به ترتیب حروف الفبا ارائه مى‏کنیم.

 

*این تعداد حکم براى یک روز نشان از اهمیت،  حساسیت و عظمت آن دارد. در اسلام براى هیچ روزى،  هر چند بسیار مهم و مقدس،  این تعداد حکم ارائه نشده است. در برخى از روزهاى مهم مانند فطر و قربان،  عرفه و مباهله اعمال متعددى مستحب شمرده شده،  ولى اگر همه آنها را به یکدیگر ضمیمه کنیم،  با مستحبات غدیر برابرى نمى‏کنند.

 

 *دومین ویژگى فقه غدیر جامعیت است. در هر زمینه‏اى عملى وارد شده،  اعمالى جامع و بى کم و کاست؛ از عمل عبادى تا برنامه سیاسى همایش و طرح اقتصادى ایجاد مساوات همه در فقه غدیر گرد آمده است. گستردگى و غناى این اعمال چنان است که مى‏توان گفت در آینه فقه کامل غدیر کمال دین تجلى یافته است.

 

 *سومین ویژگى فقه غدیر این است که براى اعمال آن فضیلتهاى منحصر بفرد قرار داده‏اند؛ که در جاى دیگر به چشم نمى‏خورد و این حتى از فضیلتهاى ماه رمضان نیز بیشتر است. مرحوم میرزا جواد آقا تبریزى مى‏گوید:  « فضیلتى که براى روز غدیر وارد شده نسبت به فضیلتهاى ماه رمضان زیادتر است . » 

 

 *در خلال اعمال غدیر به برخى از این فضیلتها اشاره خواهد شد. چرا این حجم از اعمال را،  با آن همه فضیلت،  براى روز غدیر قرار داده‏اند؟ امام صادق (ع) در پاسخ بدین پرسش مى‏فرماید:  « اعظاما لیومک ؛  تا با این اعمال روز غدیر را بزرگ بدارى » . این سخن امام ششم(ع) دو حقیقت را آشکار مى‏سازد: یکى اینکه باید روز غدیر را بزرگ داشت و دیگر اینکه بزرگداشت غدیر با انجام دادن اعمال ویژه این روز تحقق مى‏ یابد.


 

 حاج آقا عفری در ادامه به اختصار و فهرست گونه « افطاری دادن ، برادر شدن ، بی زاری جستن از نفاق و کینه ، پوشیدن لباس نو یا پاکیزه  ، تبریک و تهنیت گفتن ، تبسم و خوش خلقی ، توسعه دادن زندگی  و خواستگاری رفتن و عقد نمودن » را از امتیازهای ویژه ی عید غدیر خم برشمرد.

 

وی  از بین امتیازهای فوق به خواستگاری و عقد کردن اشاره کرد و اظهار داشت : چون در این مراسم قرار است بین خانواده ی احمدی و خانواده ی هیوری خئاستگاری برگزار شود باید بگویم که هم روز فرخنده ای انتخاب  شده و هم سخت گیری های بی مورد توسط خانواده ی هیوری لحاظ نشده و در واقع شاهد یک ازدواج آسان هستیم و امیدوارم سایر خانوارهای صاحب دختر این خواستگاری را سرلوحه ی خود قرار بدهند و در بالا بردن عقد و عروسی ها سهم به سزایی داشته باشند .

 

حاج آقا عفری در پایان به میزان مهریه ی ایده آل که سن ازدواج کاهش یابد گفت : این درست است که ضرب المثلی هست که می گوید مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته ، اما می بینیم که در جامعه ی امروزی خیلی ها به خاطر مهریه های سنگین و سرسام آوری که خانواده های عروس برای دختران خوددر سند ازدواج ثبت کرده اند به خاطر نداشتن توان پرداخت هم اکنون در زندان به سر می برند و از طرفی آمار طلاق هم روز به روز افزایش می یابد و اگر هر خانواده حداکثر 114 سکه را برای مهریه درنظر بگیرد در صورت مطالبه توسط دختر ،خانواده ی پسر در دادن آن سختی های کمتری تحمل می کند و سعی دارد علاوه بر حفظ کانون گرم خانواده ی خود ، مهریه را به صورت ماهانه به همسر خود پرداخت کند .


 

در پایان فرحان چنانی رئیس انجمن شعر عربی شوش و یکی از شاعران معروف بخش شاوور در وصف امام علی(ع) ، ولایت و عید غدیر خم اشعار و قصیده هایی را به زبان عربی خوانش نمود .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست